Affären kommer högst troligen inte vara så glada på att kolla på någonting (iaf gratis) då det är supporten som felsöker/utesluter att mjukvara orsakar problemet.
Har du någon möjlighet att ta reda på vilken version av Mac OS X är installerat på datorn (10.6 "Snow Leopard", 10.7 "Lion" etc)?. Blir lite bökigare då det inte går att klicka fram det i systemet men när datorn är köpt brukar ge en hint till vilket operativsystem som är installerat.
Är problemet fortfarande kvar när datorn startas i "Säkert läge" enligt artikeln nedan?
Mac OS X: Starta i säkert läge: http://support.apple.com/kb/HT1455?viewlocale=sv_SE?
Förklaring till vad "Säkert Läge" är/gör: http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=sv_SE.
Annars kan man alltid installera om operativsystemet (mjuk ominstallation vilket behåller filer) alternativt blåsa om datorn men då försvinner eventuella viktiga filer etc. Hur man göra båda dessa beror på vilket operativsystem/version som används.
EDIT: Även denna artikel kan vara till hjälp http://support.apple.com/kb/HT1199?viewlocale=sv_SE.