Permalänk
Medlem

Sälj råd servrar

Vet inte riktigt om detta är rätt forum del, men prövar och i värsta fall så får tråden bli flyttad eller stängd.

Vi har uppgraderat serverparken för en stund sedan på jobbet och jag har nu fått några av dom servrarna och undrar då således om det är nåt man kan sälja och vad förväntat pris man kan begära för en sån server.
Det som är gemensamt är att det inte följer med några hårddiskar till några servrar, dock vaggor. (Dessa har gått till destruktion)

2 stk Dell Poweredge 2900
Här har jag satt ihop en maskin, med dubbla Xeon 1,6ghz och 6gb ram med redundanta strömaggregat.
Ergo en maskin som reservdels maskin samt extra fläktar från en annan maskin som sedan tidigare är skrotad.
Vill man så kan man få fatt i 2xSAS på ebay för systemdisk och då köra 8xSAS som lagring.
Vid köp av denna maskinen ingår reservdelsmaskinen.

2 stk Dell Poweredge 1800
Här tror jag det ska vara dubbla Xeon, 3gb ram och redundanta strömaggregat, osäker så detta måste kollas upp
6xSCSI

2 stk Dell Poweredge 840
Här tror jag det ska vara en Xeon med 2gb ram, osäker så detta måste kollas upp.
4xSAS

Vad kan man förvänta sig att få för dessa maskiner? Är det värt att sälja eller ska man bara kasta det?

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem
Skrivet av stensth:

Vad kan man förvänta sig att få för dessa maskiner? Är det värt att sälja eller ska man bara kasta det?

Någon tusenlapp i bästa fall om ni säljer till privatperson.
Det finns annars firmor som hämtar skiten i utbyte mot kaffepengar som Ni sedan kan använda till trivselkväll på jobbet
Så gjorde vi, fast vi hade ju 350-400 pizzakartonger så det blev ju lite pengar över.... vet dock inte vad företaget heter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Någon tusenlapp i bästa fall om ni säljer till privatperson.
Det finns annars firmor som hämtar skiten i utbyte mot kaffepengar som Ni sedan kan använda till trivselkväll på jobbet
Så gjorde vi, fast vi hade ju 350-400 pizzakartonger så det blev ju lite pengar över.... vet dock inte vad företaget heter.

http://www.inrego.se/ ?

Permalänk
Medlem

Att sälja till privatpersoner är dock rätt svårt oftast på grund av frakten, därför blir det rätt billigt för att folk ska vilja stå för frakten. Rätt dyrt och omständligt att skicka dem.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.