Microsoft döper Blue till Windows 8.1

Permalänk
Administrativ avgift

Hade windows 8 inte gett mig ca 30mbit/s (wifi)sämre än med Windows 7 hade jag haft 8:an bara för blåskärmen som man blivit van vid

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Dom behöver kalla det för en ny version så att folk förstår att det är stora ändringar eftersom OSet har floppat en del.

Fast det är det inte. Stora förändringar alltså.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

100 miljoner sålda och 60 miljoner som används på 6 månader. Det är humor att man kallar det för en flopp tycker jag. 😃

För att vara seriös finns det saker som gör det svårt att veta hur bra det gått:

  1. Såld licens räknas in när en enhet plockats av produktionslinjen, dvs det beror inte på slutkunders inköp

  2. I dessa licenser ligger några 10-tals miljoner uppgraderingar á ca 300 kr; rabatterat pris för att ge boost åt försäljningen

  3. Enligt tidigare uppgifter finns relativt stora lager av osålda läsplattor med Windows 8

Å andra sidan finns det licenser som faktiskt inte ingår i denna statistik, men hur mycket det kompenserar att 100 miljoner inte representerar sålda licenser till slutkund tycks ingen utom Microsoft veta. Oavsett hur är tydligen verkligheten för läsplattor Q1 2013 följande:

  • Apple ca 19,5 miljoner

  • Android baserade ca 17,6 miljoner

  • Windows ca 3 miljoner

Så än om "flopp" är ett starkt ord är det ofrånkomligen en ovan situation för Microsoft, särskilt med tanke på att marknaden för läsplattor ökar dramatiskt medan PC marknaden krympt.

Permalänk
Skrivet av strejf:

100 miljoner sålda och 60 miljoner som används på 6 månader. Det är humor att man kallar det för en flopp tycker jag. 😃

Windows 7 tog 4% av hela windowsmarknaden inom tre veckor efter release. Idag, snart ett år efter att Windows 8 blev allmänt tillgängligt (för det mesta gratis eller mycket billigt) har det 3.84% av windowsmarknaden, trots att Microsoft via piska och morot (t.ex. gratis office-licenser) sett till att det idag är svårt att få tag i Windows 7 maskiner, och ligger fortfarande cirka en procentenhet bakom Vista.
Trots att Microsoft räknar in Windows RT's försäljningssiffror i Windows 8, för att det ska se lite bättre ut.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

100 miljoner sålda och 60 miljoner som används på 6 månader. Det är humor att man kallar det för en flopp tycker jag. 😃

Strejf, som flera andra har sagt är det relevanta inte hur många datorer med win8 som producerats/sålts till oem utan hur många som faktiskt använder operativsystemet. Dock bör detta självklart sättas i förhållande till sålda enheter, då PC försäljningen är på nedgång kan det påverka genomslagskraften hos win8. Att win8 inte går så bra (se nedanstående länk) kan till viss del alltså förklaras med hårdvara, där utvecklingen stagnerat under senaste åren. Eftersom majoriteten av de som köper datorer kommer köra med det pre-installerade, vilket sedan ett bra tag varit win8 är statistiken inte helt intressant. Det enda som faktiskt säger något är hur många som aktivt köpt win8 (separat från datorn) och faktiskt använder det idag. Dock är det svårt att göra den typen av undersökning vilket gör de flesta studierna uddlösa.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Windows 7 tog 4% av hela windowsmarknaden inom tre veckor efter release. Idag, snart ett år efter att Windows 8 blev allmänt tillgängligt (för det mesta gratis eller mycket billigt) har det 3.84% av windowsmarknaden, trots att Microsoft via piska och morot (t.ex. gratis office-licenser) sett till att det idag är svårt att få tag i Windows 7 maskiner, och ligger fortfarande cirka en procentenhet bakom Vista.
Trots att Microsoft räknar in Windows RT's försäljningssiffror i Windows 8, för att det ska se lite bättre ut.

Även fast jag håller med dig i sak bör sådana påstenden backas med källor:)

T ex http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Kommer 8.1 dyka upp på Windows update eller blir det endast fristående nerladdning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man har släppt 793 uppdateringar till Windows 8 sedan det släpptes... är det inte tillräckligt?

Tillräckligt många ? snarare för många , i min mening verkar det vara en halvfärdig produkt om så många upppdateringar gjorts på så kort tid.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det är ännu roligare att 100 miljoner sålda på ett halvår kan liknas med en flopp.

Av 100 miljoner sålda, hur många har köpts frivilligt och hur många har skickats med nya datorer?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Antingen får vi tillbaka startmenyn eller så blir det W7 till 2020 som det ser ut just nu för lite över 10K datorer hos oss

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Av 100 miljoner sålda, hur många har köpts frivilligt och hur många har skickats med nya datorer?

Om du läser tråden ser du att 100 milj. sålda från microsoft till oem/sig själva. Det säger inget om hur många licenser som faktiskt används. För det får man använda "användningsdata", alltså hur många som pingar till en välanvänd hemsida.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att Microsoft har haft lite av ett New Coke moment. Jämförelsen har dykt upp på sista tiden.

Ibland måste man bita ihop och inse att det inte blev bra.

Permalänk
Avstängd

Jag ser framemot Windows 8.1.
Förhoppningsvis blir det som Windows 7 blev till Vista.
Så som det borde ha varit från början.

Make it suck less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Tillräckligt många ? snarare för många , i min mening verkar det vara en halvfärdig produkt om så många upppdateringar gjorts på så kort tid.

Tänk då hur ofärdigt Windows 7 måste ha varit/är. Långt många fler uppdateringar har släppts till det sedan release, plus allt som släppts till Windows 8 iom att det är en vidareutveckling av Windows 7.

Att en mjukvara får många uppdateringar betyder inte att den är ofärdig eftersom att ingen mjukvara någonsin är färdig om du fattar vad jag menar?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du gnäller om att folk gnäller så är det inte gnäll, menar du?

Alltid lika kul med folk som vill förenkla allt till att man inte skall använda något man ogillar vissa features i.

Det finns, vad jag erfar, väldigt många som älskar alla andra förändringar i Windows 8, men hatar Modern UI, att då bli hänvisad till Windows 7 (som för den delen blir svårare och svårare att köpa) är inte så kul. Men men... fortsätt gärna att hårddra saker och se allt i svart och vitt om det får dig att må bättre.

Det jag menar att folk tenderar att gnälla extra mycket, oavsett vilken sorts nyhet ang. Windows 8 det än gäller, som i det här fallet då en uppgradering vi från början var osäkra på om den skulle kosta eller vara gratis nu visar sig vara gratis så ska det ändå gnällas till skyarna. Blir windows 7 svårare att köpa? Inget jag har märkt i alla fall, ock så vitt jag vet har ju inte MS själva sagt att stödet för os:et i sig ska sluta upphöra, i likhet med XP. Så nog är det rätt enkelt att köpa tycker jag, bara ta ett sök på prisjakt ex. Eller så missade jag helt vad du syftade på?
Ang. vad som är bra eller dåligt med just själva Windows 8 behöver vi knappast gå in på här, finns redan 100 andra trådar om ämnet, jag hade i vilket fall sett just den här featuren som något positivt, oavsett om jag hatade eller gillade Windows 8.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det jag menar att folk tenderar att gnälla extra mycket, oavsett vilken sorts nyhet ang. Windows 8 det än gäller, som i det här fallet då en uppgradering vi från början var osäkra på om den skulle kosta eller vara gratis nu visar sig vara gratis så ska det ändå gnällas till skyarna.

Skrivet av Batman:

Ang. vad som är bra eller dåligt med just själva Windows 8 behöver vi knappast gå in på här, finns redan 100 andra trådar om ämnet, jag hade i vilket fall sett just den här featuren som något positivt, oavsett om jag hatade eller gillade Windows 8.

Kan inget annat än bara hålla med.
Det är som om folk har slutat reflektera över innehållet och bara måste spy ut sin åsikt om något som inte handlar om själva nyheten i sig.

Folk gillar windows 8. folk gillar inte windows 8. Vi fattar det nu! Startknappen behöver inte nämnas 100ggr bara för att nyheten har med Windows 8 att göra.

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom släpper det som en gratis uppdatering till alla som redan äger ett windows 8

Trodde faktiskt dom skulle gå och bli giriga och ha det som en betaluppdatering ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Microsoft säger att det inte är ett Service Pack. Det är en uppdatering.

http://www.neowin.net/news/microsoft-windows-81-is-an-update-...

Annars tycker jag att det här är rätt logiskt. Vi betalar ju inte för uppdateringar till telefoner heller så det här gör Windows 8 ännu mer likt Windows Phone 8.

Man har släppt 793 uppdateringar till Windows 8 sedan det släpptes... är det inte tillräckligt?

Jag tycker att det är ännu roligare att 100 miljoner sålda på ett halvår kan liknas med en flopp.

...Och ändå har man inte lagat det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Antingen får vi tillbaka startmenyn eller så blir det W7 till 2020 som det ser ut just nu för lite över 10K datorer hos oss

På mitt företag, med över 20.000 datorer är windows 8 mer eller mindre "bannat" tills det blivit lagat och anpassat för en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det jag menar att folk tenderar att gnälla extra mycket, oavsett vilken sorts nyhet ang. Windows 8 det än gäller, som i det här fallet då en uppgradering vi från början var osäkra på om den skulle kosta eller vara gratis nu visar sig vara gratis så ska det ändå gnällas till skyarna. Blir windows 7 svårare att köpa? Inget jag har märkt i alla fall, ock så vitt jag vet har ju inte MS själva sagt att stödet för os:et i sig ska sluta upphöra, i likhet med XP. Så nog är det rätt enkelt att köpa tycker jag, bara ta ett sök på prisjakt ex. Eller så missade jag helt vad du syftade på?
Ang. vad som är bra eller dåligt med just själva Windows 8 behöver vi knappast gå in på här, finns redan 100 andra trådar om ämnet, jag hade i vilket fall sett just den här featuren som något positivt, oavsett om jag hatade eller gillade Windows 8.

Gå in på elgiganten/mediamarkt eller liknande och be att få titta på en dator som har Windows 7 som operativsystem. Här i Jönköping finns de inte i alla fall.

Möjligen finns det kvar på nätbutiker som du säger, men även där lär det ju ha minskat, då man ständigt möts av mantran i stil med "Dustin förinstallerar med Windows 8" och liknande.

Skönt att vi är överens om valbarheten i alla fall. Jag tycker inte heller att Modern UI borde försvinna utan vara valbart, även om jag själv inte gillar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kör med win98?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Microsoft döper Blue till Windows 8.1..

Det roliga är att communityn har benämnt blue som Windows 8.1 nästan sedan det annonserades...

http://24.media.tumblr.com/tumblr_luzby2R2sF1qmu4jro1_250.jpg

Där har du Blue.

För att det inte är ett Service Pack. Utan det är mer av en tweak.

fast han heter Bloo

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Är det bara jag som kör med win98?

Nej, det finns fler: http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpcu...

0.01% är förvisso inte jättemånga med du behöver i alla fall inte känna dig ensam

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fast det är det inte. Stora förändringar alltså.

Hur vet du det? Och även om det inte är det så behöver dom ju få det att framstå som det antar jag

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lurcazzus:

Kommer 8.1 dyka upp på Windows update eller blir det endast fristående nerladdning?

Ingetdera, beroende på definition. Det kommer bara dyka upp via Windows "app store" för att driva användare dit, vilket har varit ett av de stora målen för Microsoft. Så det kommer inte komma via Windows Update, och det kommer inte vara en fristående nedladdning från en hemsida, utan kommer vara bundet till ett Microsoftkonto genom programvaruaffären.

Från Microsofts utvecklarblogg:

Citat:

[…] consumers will be able to get it as a free update to Windows from the Windows Store […]

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Är det bara jag som kör med win98?

Kör ME på DOS-burken, har funkat fint för mig! Har dock 98 SE-cd:n nånstans bland allt annat...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Vaaaa!!!
Är det bara jag som kopplar "blue" och "windows" ihop med legendarisk instabilitet?
Den nästintill obligatoriska "Blue Screen of Death".....

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Kommer 8.1 dyka upp på Windows update eller blir det endast fristående nerladdning?

Kommer att finnas tillgängligt via Marketplace när det släpps.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Hur vet du det? Och även om det inte är det så behöver dom ju få det att framstå som det antar jag

Därför att det mesta är "läckt": vi vet t.ex. att det kommer "nån form av" startmeny, fast inte en riktig startmeny, och att Metro ska få möjlighet att köra upp till två fönster samtidigt.
Microsoft har i veckor släppt blänkare om ändringar för att få feedback. Du kan hitta ett helt gäng såna artiklar här på Sweclockers, och ytterligare ett gäng om du googlar lite. Största ändringen de flaggat för är att Metro kanske, eventuellt, möjligen, skulle kunna få en filhanterare.

Vi vet också att Microsoft fortfarande officiellt inte erkänner att Win8 floppat eller att Metro interfacet suger på maskiner utan touchskärm*, att de fortsätter att driva utvecklarna till Metro, att de fortsätter flytten från PC till mobila devices, och att byta affärsmodell till subscriptions istället för sales.

Med andra ord kommer Win8.1 att fortsätta marschen mot ett totalstängt mobiltelefon-OS där du hyr dina applikationer (och bara kan hyra från Microsoft store) och lagrar dina dokument på Microsoft Skydrive - men du kommer att kunna klicka på en knapp som visar nånting som vagt påminner om en startmeny.

* fast det finns en intervju med Steven Sinofsky som publicerades för nån dag sen, där han säger att de under hela utvecklingstiden fick feedback från testare och utvecklare att PC-användarna skulle hata Metro, men körde vidare ändå för PC-användare är idioter och framtiden är i alla fall tablets & telefoner. OK, han använde inte exakt den ordalydelsen, men det var andemeningen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

* fast det finns en intervju med Steven Sinofsky som publicerades för nån dag sen, där han säger att de under hela utvecklingstiden fick feedback från testare och utvecklare att PC-användarna skulle hata Metro, men körde vidare ändå för PC-användare är idioter och framtiden är i alla fall tablets & telefoner. OK, han använde inte exakt den ordalydelsen, men det var andemeningen.

Länk till intervju uppskattas :).
Vill gärna höra dom ursprungliga orden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Är det bara jag som kör med win98?

Jag slutade med Windows 98 och gick över till XP 2005

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.