Permalänk
Medlem

Htpc/Filserver/Virtualisering

Då min gamla htpc har gått i graven så sitter jag och funderar på vad som blir bäst för mig. Då jag hade tänkt att det skulle få plats i denna tv-bänken: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30116080/ så ger det inte så mycket alternativ till lådor. Jag kan ta bort ett hyllplan och få mer plats i mitten vilket är det jag har baserat denna inköpslistan på: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2307789&view=m.

Som titeln antyder så vill jag i första hand ha den som en htpc, men även använda den för fillagring samt leka lite med virtualisering. Och eftersom den kommer att vara instängd, nästan i alla fall, finns öppning bak i bänken, så vill jag ju inte ha ett system som varken genererar mycket värme eller ljud.
Lagringsdiskar har jag sedan innan, och min tanke är att det skall köras trådlöst med asus n66u som ny router och n53 som usb sticka.

  • Är det något som är för mycket/för lite i paketet?

  • Har jag rent av missat någit väsentligt?

  • Finns det några andra lådor som ni har bra erfarenhet av?

  • Funderar lite på att köpa ett mindre chassi och köra med en NAS som filserver, funderingar på det?

/Ixzat

Permalänk
Medlem

I listan ser det ut som att du lagt till 2x2 stickor med RAM, säkert en tabbe bara, för det finns bara 2 platser på moderkortet. När vi liks är på ämnet RAM-minne kan jag också tillägga att grafikdelen i Trinity skalar mycket bra med minnesfrekvensen, plockar du 2400 minnen istället för 1600 så kan det vara upp till 20% prestandaökning i grafiktunga applikationer.

Annars ser det mycket fint ut, jag har ett liknande system fast i en Node 304. Det jag funderade på innan köp var att eventuellt köpa en annan kylare till CPUn, men den medföljande fungerar faktiskt väldigt bra, jag hör den inte i alla fall. Jag säger: Slå till!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

specsen ser bra ut

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen siktat på 16 GB RAM om du vill köra någon virtuell burk. Det är alltid schyst att ha lite extra, RAM är ju inte det dyraste som tur

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

I listan ser det ut som att du lagt till 2x2 stickor med RAM, säkert en tabbe bara, för det finns bara 2 platser på moderkortet. När vi liks är på ämnet RAM-minne kan jag också tillägga att grafikdelen i Trinity skalar mycket bra med minnesfrekvensen, plockar du 2400 minnen istället för 1600 så kan det vara upp till 20% prestandaökning i grafiktunga applikationer.

Annars ser det mycket fint ut, jag har ett liknande system fast i en Node 304. Det jag funderade på innan köp var att eventuellt köpa en annan kylare till CPUn, men den medföljande fungerar faktiskt väldigt bra, jag hör den inte i alla fall. Jag säger: Slå till!

Jo det stämmer på minnena, det var jag som inte riktigt kollade upp det utan såg att det var low profile och bra omdömen på dom. Men eftersom jag planerar att köra lite maskiner virtuellt så vill jag gärna ha 16 gig minne, finns det något annat minne man skall kika närmare på? Det mest grafikintensiva som kommer att köras är typ xbmc/Youtube, tror inte att det spelar någon roll med snabbare minnen där väl?

Hur många watt kan ett sånt här system dra? Tänkte mest på val av psu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En tanke, om du ändå skall gömma den i bänken så är det kanske onödigt att köpa ett så dyrt chassi.
Ett stående kan du alltid lägga på sidan, kanske ett define R4 tex men det blir nog för högt?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixzat:

Jo det stämmer på minnena, det var jag som inte riktigt kollade upp det utan såg att det var low profile och bra omdömen på dom. Men eftersom jag planerar att köra lite maskiner virtuellt så vill jag gärna ha 16 gig minne, finns det något annat minne man skall kika närmare på? Det mest grafikintensiva som kommer att köras är typ xbmc/Youtube, tror inte att det spelar någon roll med snabbare minnen där väl?

Hur många watt kan ett sånt här system dra? Tänkte mest på val av psu...

Skickades från m.sweclockers.com

Angående minnen är det svårt att plocka fel enligt mig, alltid tyckt om corsair personligen, kör vengeanceminnen i alla mina maskiner och de har aldrig krånglat. Kör du xbmc/youtube finns det absolut ingen anledning att punga ut dubbla pengarna för snabbare minnen, 1600 duger gott och väl.

Systemet kan inte dra mer än 200 W, d.v.s. du kan plocka i princip vilket nätagg du vill. Jag kör mitt system med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1377903, knäpptyst enligt mig. Corsairs AX-serie går helt passivt vid låg belastning exempelvis, kan vara värt att kolla upp, även om de kanske är ännu dyrare. Agget du länkat fungerar givetvis också, även om det är lite overkill det med

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!