Permalänk
Medlem

Lmma istället för att svetsa?

Hej,

har ett problem - jag behöver fästa två metalldelar mot varandra. Den ena delen är typ en vev - en länkarm sitter i två metallstavar (en lång och en kort). Stavarna diameter är ca 7mm. Den korta skall i sin tur fästas i ett annat metallstycke. De har tidigare varit svetsade mot varandra (tror jag) men har nu lossnat. Att svetsa igen är dessvärre uteslutet pga stora mängder ömtåligt material runtomkring. Jag bifogare en bild som kanske beskriver lite mer - det är de röda ytorna som behöver fästas mot varandra.

http://imgur.com/5zMtuzX

Problemet är att fogen måste tåla höga belastningar, främst upp/ner utan att brista. Vad tror ni - hade det varit möjligt att limma , till exempel med Essve ESS Tack XTRM?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

det går visserligen att limma, men säkrast blir det nog om det svetsas eller löda.

Permalänk
Medlem

Om tidigare svetsning gett vika så lär knappast limning hålla bättre !

Vad är det för något, du kan inte lägga upp en riktigt bild istället ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte sitta bra, löda eller svetsa är utvägarna om det skall hålla.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

SKulle naturligtvis nämnt vad det gäller - det är en del av höjdjusteringen under ett bilsäte. Bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt underrede antar jag - att svetsa på tok för mycket jobb med all skumplast som måste flyttas innan man kan jobba.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Borra hål och dra en bult genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Borra hål och dra en bult genom.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir det tillräckligt hållfast tror du?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Blir det tillräckligt hållfast tror du?

Det tror jag i alla fall!
Beroende på skruv förstås

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Om du ska limma så föreslår jag: Scotch weld 1751.
Skämt o sido, om du inte vill svetsa så är en igenomgående bult det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

Har nu löst problemet: sålde skiten och köpte ny bil istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har svetsat ramar i bilstolar ett par gånger.
Enklaste sättet är att punkta dit den igen, alltså att svetsa 1 liten punkt i taget med en mig svets.

Har man mycket stoppning runt om, så häller man lagom med vatten på stoppningen och tar ett par fuktiga bomulls handdukar och täcker det så gott det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem

Som någon sa innan är alternativet att dra en genomgående bult med låsmutter och eventuellt låsvätska och det sitter som sten. Man skruvar ju bland annat fast K-stag och liknande med låsmuttrar och det håller ju ihop sig utan problem.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |