Permalänk
Medlem

Feedback av Examensarbete

Hejsan håller just nu på att renskriva mitt examensarbete och skulle behöva lite feedback.

Lite saker som jag undrar om ni känner er manade till är att ge feedback på innehåll avstavningar, korrektur eller bara helt enkelt bara ge en allmän feedback om arbetet ser bra ut/dåligt ut

Arbetet i sig handlar om Citrix Xendesktop och vilka möjligheter det skapar

Länk till Arbetet https://www.dropbox.com/s/azstvwljkdkhnad/Examensarbete%20cit...

MVH Donkey

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst utan bara kolla igenom lite snabbt.

Vad är det för examen?

Rent spontant känns det väldigt kort. Jag håller på med mitt examensarbete för civ ing just nu och det landar runt 75 sidor, vilket är ganska kort det också har jag märkt.

På sida 6 har du glömt att skriva ut en källa. Sen känns det konstigt att ange källan med Källa: innan. Är det riktlinjer du har fått att du ska göra så? Fler källor kan också vara intressant. Sen så brukar inte wikipedia vara en populär källa att använda ur en lärares synvinkel.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edman:

Jag har inte läst utan bara kolla igenom lite snabbt.

Vad är det för examen?

Rent spontant känns det väldigt kort. Jag håller på med mitt examensarbete för civ ing just nu och det landar runt 75 sidor, vilket är ganska kort det också har jag märkt.

På sida 6 har du glömt att skriva ut en källa. Sen känns det konstigt att ange källan med Källa: innan. Är det riktlinjer du har fått att du ska göra så? Fler källor kan också vara intressant. Sen så brukar inte wikipedia vara en populär källa att använda ur en lärares synvinkel.

Yrkeshögskola på två år, wikipedia är godkänt som källa tydligen enligt läraren sålänge artikeln på wikipedia har en källförteckning. Vi fick själv välja hur det skulle se ut sålänge källor fanns med och fler källor är svårt då jag sitter med två fakta böcker varav en är gudomlig att ha och den andra är såkallat en Courseware. Min kanske inte är i det längsta laget men för själva arbetet då jag jobbar ensam och inte skall gå in alldeles för djupt och har absolut noll skills i rapportskrivning så hoppas jag att jag gjort ett jobb som är good enough då examinatorn är från lunds universitet så lär jag antagligen bli rövknullad duktigt men ärligt talat så vill jag bara börja jobba och vill lämna in ett arbete som ändå ser någorlunda bra ut!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Skummade den lite snabbt och fann följande:

På tok för många utropstecken!

Varför ligger metoden så pass sent och varför följs den inte upp?

I metoden beskrivs att du ska testa i 24 timmar och i resultatet beskriver du att du testat i 48 timmar.

Vissa rubriker är numrerade men inte andra, jag förstår inte riktigt systemet för vilka som fått nummer och inte. Finns det ett system?

Jag upplever inte att du besvarar frågeställningarna i ditt syfte. Jag tolkat det som att du ska berätta vad som krävs för att använda miljön i fråga och det uppfattar som att det inkluderar även serversidan och inte bara klienterna, där det senare är vart jag anser att du lagt fokusen. Vidare verkar majoriteten av möjligheterna med lösningen som utvärderas bygga enbart, eller till väldigt stor del, på dina egna erfarenheter under ett väldigt kort test.

Det är svårt att lämna feedback på arbetets måluppfyllelse utan att veta om målen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Skummade den lite snabbt och fann följande:

På tok för många utropstecken!

Varför ligger metoden så pass sent och varför följs den inte upp?

I metoden beskrivs att du ska testa i 24 timmar och i resultatet beskriver du att du testat i 48 timmar.

Vissa rubriker är numrerade men inte andra, jag förstår inte riktigt systemet för vilka som fått nummer och inte. Finns det ett system?

Jag upplever inte att du besvarar frågeställningarna i ditt syfte. Jag tolkat det som att du ska berätta vad som krävs för att använda miljön i fråga och det uppfattar som att det inkluderar även serversidan och inte bara klienterna, där det senare är vart jag anser att du lagt fokusen. Vidare verkar majoriteten av möjligheterna med lösningen som utvärderas bygga enbart, eller till väldigt stor del, på dina egna erfarenheter under ett väldigt kort test.

Det är svårt att lämna feedback på arbetets måluppfyllelse utan att veta om målen.

Testet skulle vara i 24 timmar men blev 48 eller två dygn. det är ändrat.

Testet kan verka väldigt kort men det krävs inte så lång tid för att utvärdera produkten i sig.

Hur menar du med att vissa rubriker är numrerade och vissa är ej? Alla huvudrubriker skall vara numrerade med en siffra medans underrubriker skalla vara numrerade X.X att detta även syns i innehållsförteckningen.

Tackar för kritiken jag fått och kommer se om det är fel på mig eller min frågeställningen som kanske inte fyller syftet med arbetet.

kommer snart med en uppdaterad version.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Testet skulle vara i 24 timmar men blev 48 eller två dygn. det är ändrat.

Testet kan verka väldigt kort men det krävs inte så lång tid för att utvärdera produkten i sig.

Hur menar du med att vissa rubriker är numrerade och vissa är ej? Alla huvudrubriker skall vara numrerade med en siffra medans underrubriker skalla vara numrerade X.X att detta även syns i innehållsförteckningen.

Tackar för kritiken jag fått och kommer se om det är fel på mig eller min frågeställningen som kanske inte fyller syftet med arbetet.

kommer snart med en uppdaterad version.

Om nu testet har ändrats från metoden till resultatet borde det återges i diskussionsdelen av rapporten. Att ändra metoden efteråt, vilket jag förstår det som att du tänker göra, är inte rätt väg att gå.

Rörande rubriker menar jag exempelvis att du under 4.2 har 4 st underrubriker som inte är numrerade. Dessa skulle kunna numreras men exkluderas ur innehållsförteckningen.

Rapporten i sig är lättläst men känns ganska innehållsfattig nu när jag hunnit titta lite mer. Jag upplever att det saknas djup och det känns mer som en sammanställning än någon direkt undersökning.

Det tog mig ett tag att lista ut vad det var jag saknade i rapporten faktiskt men till slut kom jag på det. Vart är kritiken mot lösningen? När jag läser rapporten verkar det inte existera en enda nackdel med systemet alls och det finner jag lite svårt att tro på, det närmaste en nackdel jag hittar verkar vara att det kan finnas billigare lösningar och att detta borde undersökas. Det är nästan som att du gör reklam för lösningen genom att dränka läsaren i fördelar och källorna som används känns lätt partiska då flera av dem verkar komma från företaget själva.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

meningen är inte att göra reklam och hade gärna gått igenom alla miljöer som finns där ut för att kunna jämföra fördelar vs nackdelar hos Microsoft, VMware och Citrix. vart dock tvungen att avgränsa mig lite och visst materialet innehåller väldigt mycket Citrix saker och såklart i en rapport om Citrix Xendesktop så kommer det såklart handla om det. Testmetoden skulle aldrig ändras däremot så blev det inte rätt när jag skrev ihop det. Däremot så kommer det skrivas om i analysen att det tog mer än 24 timmar att testa.

En av anledningarna till att jag behöver all hjälp jag kan få är att jag aldrig har skrivit en examensrapport alls.. Det närmsta jag kommer är min 24 sidor långa uppsats om andra världskriget jag skrev i gymnasiet. och det var inte alls samma sak med källhänvisning, disposition och allt annat som det skall innehålla. Jag är även den första i familjen att någonsin gå en YH utbildning om man bortser från min far som tog allmän behörighet när han var 40 så missnöjd är jag med tanke på min ADHD och AS så är jag sjukt nöjd att ha klarat det såhär långt.

Tack för all hjälp. återkommer snart

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

meningen är inte att göra reklam och hade gärna gått igenom alla miljöer som finns där ut för att kunna jämföra fördelar vs nackdelar hos Microsoft, VMware och Citrix. vart dock tvungen att avgränsa mig lite och visst materialet innehåller väldigt mycket Citrix saker och såklart i en rapport om Citrix Xendesktop så kommer det såklart handla om det. Testmetoden skulle aldrig ändras däremot så blev det inte rätt när jag skrev ihop det. Däremot så kommer det skrivas om i analysen att det tog mer än 24 timmar att testa.

En av anledningarna till att jag behöver all hjälp jag kan få är att jag aldrig har skrivit en examensrapport alls.. Det närmsta jag kommer är min 24 sidor långa uppsats om andra världskriget jag skrev i gymnasiet. och det var inte alls samma sak med källhänvisning, disposition och allt annat som det skall innehålla. Jag är även den första i familjen att någonsin gå en YH utbildning om man bortser från min far som tog allmän behörighet när han var 40 så missnöjd är jag med tanke på min ADHD och AS så är jag sjukt nöjd att ha klarat det såhär långt.

Tack för all hjälp. återkommer snart

Vad jag menar med att lyfta nackdelar är inte att du ska behöva gå igenom alla möjliga system och deras olika aspekter för att hitta det bästa, det framgår bra av din rapport att detta är utanför omfattningen av uppgiften. Med nackdelar menar jag t.ex. om du kan hitta någon källa som belyser problem med det föreslagna systemet, citrix verkar själva ha en mindre lista t.ex. och den finns här: http://support.citrix.com/proddocs/topic/xendesktop-rho/cds-k...

Det är mycket möjligt att din rapport är perfekt för nivån du skriver på, jag antar att du fått en mall för hur bedömningen kommer gå till eller något liknande du kan jämföra med? Vidare finns det kanske någon mentor/lärare/bedömmare du kan fråga om din rapport om du är osäker på måluppfyllelsen? Olika undervisningsplatser har väldigt olika idéer om vad som ska ingå i ett slutarbete likväl som hur detta ska presenteras och utan tillgång till någon slags material om exakt vad du ska prestera i denna rapport är det svårt att ge mer än generella tips.

Jag blir lite oroad när du säger att du inte vet hur en rapport ska se ut alls, får ni ingen info om sånt i utbildningen innan ni kastas in i skrivandet? En familjemedlem till mig överväger YH utbildning och det där låter inte alls som något jag skulle rekommendera :S

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Ta bort alla överdrivet utsatta utropstecken, det första man märker är dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Ta bort alla överdrivet utsatta utropstecken, det första man märker är dem.

Utropstecknen är borta sedan första gången det påpekades!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Utropstecknen är borta sedan första gången det påpekades!

Så dropbox-versionen är alltså inte uppdaterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Så dropbox-versionen är alltså inte uppdaterad?

Ny färsk version!
https://www.dropbox.com/s/rs6gnb1d7ivvr10/Examensarbete%20cit...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på vad för krav det är, men lite synpunkter:

Undvik personliga pronomen såsom jag, vi, man.
Metod bör redovisa precis det du gjort, så att om någon annan kan genomföra precis samma sak och studera om de får samma resultat.
Några meningar saknar stor bokstav.
Se till att du anger källorna ordentligt. Att ange en webbplats som källa är osäkert då dess innehåll kan ändras, lägg åtminstonde till när informationen från sidan hämtades. Ange även fulla länkar då rapporten även ska kunna läsas i utskrivet format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Yrkeshögskola på två år, wikipedia är godkänt som källa tydligen enligt läraren sålänge artikeln på wikipedia har en källförteckning. Vi fick själv välja hur det skulle se ut sålänge källor fanns med och fler källor är svårt då jag sitter med två fakta böcker varav en är gudomlig att ha och den andra är såkallat en Courseware. Min kanske inte är i det längsta laget men för själva arbetet då jag jobbar ensam och inte skall gå in alldeles för djupt och har absolut noll skills i rapportskrivning så hoppas jag att jag gjort ett jobb som är good enough då examinatorn är från lunds universitet så lär jag antagligen bli rövknullad duktigt men ärligt talat så vill jag bara börja jobba och vill lämna in ett arbete som ändå ser någorlunda bra ut!

Om wikipedia har skrivit ut källor så ska du givetvis hänvisa till dessa källor och inte till wikipedia... Man ska alltid försöka gå tillbaka till ursprungskällan.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonsas:

Är inte helt säker på vad för krav det är, men lite synpunkter:

Undvik personliga pronomen såsom jag, vi, man.
Metod bör redovisa precis det du gjort, så att om någon annan kan genomföra precis samma sak och studera om de får samma resultat.
Några meningar saknar stor bokstav.
Se till att du anger källorna ordentligt. Att ange en webbplats som källa är osäkert då dess innehåll kan ändras, lägg åtminstonde till när informationen från sidan hämtades. Ange även fulla länkar då rapporten även ska kunna läsas i utskrivet format.

Vill bara påpeka att "jag" är helt okej att använda när det faktiskt är du själv som har synpunkter på något. I en analys är det nästintill omöjligt att inte använda "jag" när du drar dina egna slutsatser.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Nu blir det många inlägg på rad här...

När du skriver en text så ska du aldrig radbryta utan att göra mellanrum mellan dina stycken. Exempel:

"Tyvärr utvecklade Lagrådet inte sin uppfattning närmare. Ett sådant tydligt uttalande av en så betydelsefull instans som Lagrådet visar dock att det vid en textuell lagtolkning kan anses föreligga en innebördsmässig skillnad mellan den nya svenska lagstiftningen och EG-rätten såsom den uttolkats i Cadbury Schweppes-domen.
Mot den bakgrunden är det beklagligt att lagstiftaren inte tog Lagrådets och remissinstansernas synpunkter i beaktande vid lagstiftningens slutliga utformning."

Big no-no.

Skriv såhär om du vill radbryta:

"Tyvärr utvecklade Lagrådet inte sin uppfattning närmare. Ett sådant tydligt uttalande av en så betydelsefull instans som Lagrådet visar dock att det vid en textuell lagtolkning kan anses föreligga en innebördsmässig skillnad mellan den nya svenska lagstiftningen och EG-rätten såsom den uttolkats i Cadbury Schweppes-domen.

Mot den bakgrunden är det beklagligt att lagstiftaren inte tog Lagrådets och remissinstansernas synpunkter i beaktande vid lagstiftningens slutliga utformning."

Och som påpekats innan så är källförteckningen värdelös när du hänvisar till wikipedia. Jag hade lagt in hela länken till artikeln + datum åtminstone.

EDIT: Justera också mellanrummet mellan brödtext och nästkommande rubrik. Det är väldigt olika stort vad jag kan se, och enda gången som man lämnar stora mellanrum är om man sidbryter helt om t.ex. nästkommande rubrik är en huvudrubrik.

EDIT2: Vilket källhänvisningssystem använder du? Jag ser en mix av harvard- och oxfordsystemet. Det innebär alltså att du ibland hänvisar med parentes efter vissa texter och fotnoter för vissa. Håll dig konsekvent - antingen fotnoter eller parenteser.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag har extremt dåligt med tid, så jag skummade bara igenom rapporten och tyckte ämnet var intressant.
Men som flera har nämnt så finns det lite att göra på texterna.

Annars ser jag att rapporten fokuserar sig på kontorsanvändare då utvecklare sedan flera år tillbaka använder de metoderna som TS nämner. Orsaken är flera, som att det minst kostar tiotusentals kronor att skapa en miljö med rätt konfiguration. Utvecklare sitter dessutom vanligtvis med 3-5 miljöer samtidigt ,där alternativet hade varit att varje utvecklare hade haft 3-5st privata datorer. Dessutom blir ibland någon resurs ledig och får jobba, ska man då skapa en ny miljö för denna? Vilket kan innebära att startkostnaden bara för att skapa miljö åt vederbörande kan bli säg en vecka d.v.s 40 000kr.

Så fördelar inom systemutveckling med virtualisering kan man bygga på rapporten med en +100sidor om man så vill.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

I början av rapporten fanns det några ställen där det saknades punkt samt några ställen med stor/liten bokstav där det inte skulle vara det.

Indenteringen i både text och rubriker är inte konsekvent, ändra dessa så att alla blir lika. Detsamma gäller för mellanrummet mellan olika delar av texten. Ibland är det väldigt (!) mycket mellanrum som kan kortas ner för att ge rapporten en snyggare look.

Sen som tidigare sagt så bör du inte använda dig utav ord som vi, man, han osv.