Permalänk
Medlem

Laga trasig backlight

Tjenare tjenare!

Nu är jag i farten igen och denna gången är det skärmar som ska lagas! Fick två stycken Benq skärmar av farsan, våra första plattskärmar (hehe, tidiga var vi inte, och när vi köpte dem gick vi till en butik och köpte de billigaste ^^). Skärmarna heter FP71G samt FP71G+ och ser ut så här.
Båda skärmarna pajade ca 1 månad efter att garantitiden gått ut, och har sedan dess legat i förrådet.

Om man startar skärmarna så får man "ingen bild", men om man lyser med ficklampa på dem kan man faktiskt se att där står benq! Många har tydligen fått ett liknande fel men då skärmen lyser som vanligt 2 sekunder, men detta gör inte mina, de är mörka hela tiden.
Som vilken annan normal svenne slängde jag dem så klart åt skogen, inte... Klart att jag skulle laga dem!

Det första jag gjorde efter jag öppnat dem var såklart att kolla att säkringarna var hela, och de var de. Steg två var att leta trasiga/läckande/svullna/svällda kondensatorer, vilket den inte heller hade. Steg tre var att leta efter trasiga eller dåliga lödningar, men detta fanns inte heller.

Efter flera timmars googling och youtube filmer, en stöt (Aja baja nudda uppskruvad inkopplad påslagen skärm märkt med "hög spänning"! (var såklart urdragen när jag skruvade!!!)), lite skruvande och meckande kom jag fram till att det var kassa transistorer.

På bilden är tre transistorer markerade, de röda är kassa på den ena skärmen och de blå på den andra. Alla 3 som inte har någon markering är hela!

Nu efter all trevlig läsning är det dags för frågestund!

1. Är det värt att beställa hem prylar att laga skärmarna? går på totalt typ en hundralapp!
2. Hur stor tror ni att chansen är att felet "endast" är orsakat av transistorerna? Kan det finnas fler?
3. Vilka fler fel kan skärmarna ha?
4. Är det mer värt att reparera den ena med delar från den andra än att beställa hem grejer? kostar som sagt typ 80- 100 kr.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Tror att jag ska beställa hem prylarna från ebay iallafall, så får jag ju för hoppningsvis 2 fungerande skärmar...

Finns det inga elektriker eller andra kunniga vakna den här tiden på dygnet?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Tjenare tjenare!

Nu är jag i farten igen och denna gången är det skärmar som ska lagas! Fick två stycken Benq skärmar av farsan, våra första plattskärmar (hehe, tidiga var vi inte, och när vi köpte dem gick vi till en butik och köpte de billigaste ^^). Skärmarna heter FP71G samt FP71G+ och ser ut så här.
Båda skärmarna pajade ca 1 månad efter att garantitiden gått ut, och har sedan dess legat i förrådet.

Om man startar skärmarna så får man "ingen bild", men om man lyser med ficklampa på dem kan man faktiskt se att där står benq! Många har tydligen fått ett liknande fel men då skärmen lyser som vanligt 2 sekunder, men detta gör inte mina, de är mörka hela tiden.
Som vilken annan normal svenne slängde jag dem så klart åt skogen, inte... Klart att jag skulle laga dem!

Det första jag gjorde efter jag öppnat dem var såklart att kolla att säkringarna var hela, och de var de. Steg två var att leta trasiga/läckande/svullna/svällda kondensatorer, vilket den inte heller hade. Steg tre var att leta efter trasiga eller dåliga lödningar, men detta fanns inte heller.

Efter flera timmars googling och youtube filmer, en stöt (Aja baja nudda uppskruvad inkopplad påslagen skärm märkt med "hög spänning"! (var såklart urdragen när jag skruvade!!!)), lite skruvande och meckande kom jag fram till att det var kassa transistorer.

http://i45.tinypic.com/16k2btt.png

På bilden är tre transistorer markerade, de röda är kassa på den ena skärmen och de blå på den andra. Alla 3 som inte har någon markering är hela!

Nu efter all trevlig läsning är det dags för frågestund!

1. Är det värt att beställa hem prylar att laga skärmarna? går på totalt typ en hundralapp!
2. Hur stor tror ni att chansen är att felet "endast" är orsakat av transistorerna? Kan det finnas fler?
3. Vilka fler fel kan skärmarna ha?
4. Är det mer värt att reparera den ena med delar från den andra än att beställa hem grejer? kostar som sagt typ 80- 100 kr.

Skrivet av Najsisen:

Tror att jag ska beställa hem prylarna från ebay iallafall, så får jag ju för hoppningsvis 2 fungerande skärmar...

Finns det inga elektriker eller andra kunniga vakna den här tiden på dygnet?

Nu är jag ingen mästare alls men mitt första intryck av tråden när du har kommit så här långt är att köp för en hundring och testa, funkar inte det så är du iaf en erfarenhet rikare.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

1.Om du har tid så tycker jag du bör försöka försöka laga skärmarna och beställa hem.
3. 70% (?)
4. En vän hade liknande problem, och efter lite felsökning visade det sig att det var lödningar som hade släppt eller dålig kontakt-yta. Så kolla det noga! Det kan alltså och vara ett möjligt fel.
5. 100kr är ingenting, du får ju ha kul får pengarna! Laga båda!

Det är nog en tekniker du vill ha svar från! Inte en elektriker! (Sällan de håller på med sådan fin-elektronik)
Inte för att yrket har med kunskapen att göra men...ah.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Nu är jag ingen mästare alls men mitt första intryck av tråden när du har kommit så här långt är att köp för en hundring och testa, funkar inte det så är du iaf en erfarenhet rikare.

Just så tänkte jag med! Ville bara se om någon hade något att invända

Skrivet av Konditorn7:

1.Om du har tid så tycker jag du bör försöka försöka laga skärmarna och beställa hem.
3. 70% (?)
4. En vän hade liknande problem, och efter lite felsökning visade det sig att det var lödningar som hade släppt eller dålig kontakt-yta. Så kolla det noga! Det kan alltså och vara ett möjligt fel.
5. 100kr är ingenting, du får ju ha kul får pengarna! Laga båda!

Det är nog en tekniker du vill ha svar från! Inte en elektriker! (Sällan de håller på med sådan fin-elektronik)
Inte för att yrket har med kunskapen att göra men...ah.

Punkt nummer 3 var skriven lite flummigt^^jag menade att jag hade kollat säkringen, transistorerna, lödningarna och kondensatorerna, men vad mer kunde vara fel.

Har kollat på några videor på tuben där lödningarna på lysrören släppt (Benq skärmar), men jag är inte så sugen på att gräva så långt in i skärmen om man säger så... Funkar de inte efter transistorer bytet får jag väll försöka ändå, annars är ju skärmarna skräp.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Då jag inte är någon elektriker behöver jag lite hjälp ^^^

Det var två olika transistorer som gått sönder, den ena hette C5707 och den andra hette Fqu11p06.

Funkar alla transistorer som heter dessa saker, dvs dessa och dessa?

snabb hjälp uppskattas, för då kan jag ju beställa ikväll

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Najsisen:

Då jag inte är någon elektriker behöver jag lite hjälp ^^^

Det var två olika transistorer som gått sönder, den ena hette C5707 och den andra hette Fqu11p06.

Funkar alla transistorer som heter dessa saker, dvs dessa och dessa?

snabb hjälp uppskattas, för då kan jag ju beställa ikväll

Med största sannolikhet, det kan finnas olika toleransklasser om det är nån kritisk sak, men knappast i en skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med största sannolikhet, det kan finnas olika toleransklasser om det är nån kritisk sak, men knappast i en skärm.

okay, då beställer jag hem grejerna nu

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

okay, då beställer jag hem grejerna nu

Tja, har du fått hem transistorer och hur gick det sen? Är nyfiken eftersom en polare har typ samma fel

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantz326:

Tja, har du fått hem transistorer och hur gick det sen? Är nyfiken eftersom en polare har typ samma fel

Trevligt att du fråga! jajamensan, har fått hem transistorer, men har tyvärr inte haft tid att fixa med det än... mycket att göra i skolan nu, slutar ju 4 juni och allt klumpar sig innan loven :/

kommer skriva här om jag lyckas/ misslyckas!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Trevligt att du fråga! jajamensan, har fått hem transistorer, men har tyvärr inte haft tid att fixa med det än... mycket att göra i skolan nu, slutar ju 4 juni och allt klumpar sig innan loven :/

kommer skriva här om jag lyckas/ misslyckas!

hur gick det :)?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

hur gick det :)?

Misslyckades, hände inget trotts byte och sedan byggde jag om skärmarna till led backlight (5m vit ljusslinga från ebay) men med extern strömkälla, lite segt så jag slängde dem senare.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc