Datorn hängde sig och nu blinkar den men startar ej

Permalänk

Datorn hängde sig och nu blinkar den men startar ej

Hej,

Min dator har hängt sig ett flertal gånger den senaste veckan. Senaste gången den hängde sig var igårkväll och då drog jag ut strömkabeln. Nu blinkar datorn men den vägrar att starta. Någon som har någon aning om vad felet kan vara?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

hade ett liknande fel och då var det nätagget. lossa den stora strömkontaten från moderkortet och bygla grön mot svart och se om agget startar. gör det inte det så har det packat ihop

Permalänk
Medlem

Nej, det har jag inte.

Svara på:
Vilken windows version och är den laglig?
Speca upp datorns komponenter.
Ser du något samband när den hänger sig? Något speciellt program du har öppet?
Har du byggt datorn själv och använde du ESD-armband?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

hade ett liknande fel och då var det nätagget. lossa den stora strömkontaten från moderkortet och bygla grön mot svart och se om agget startar. gör det inte det så har det packat ihop

Spontant så känns det som att du har rätt. Har varit med om att det varit ram också.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Windows vista
Vet tyvärr inte alla komponenter eftersom jag köpte den av en kompis nyligen.
Grafikkort: Radeon HD 4850
Processor: intel 2 quad q6700
vet ej resten just nu men kan ta reda på det.
Den brukade hänga sig när jag började spela wow och skärmen blev olika färger vid olika tillfällen så ena gången blev den svart och en annan gång lila och en annan gång gul.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Nej, det har jag inte.

Svara på:
Vilken windows version och är den laglig?
Speca upp datorns komponenter.
Ser du något samband när den hänger sig? Något speciellt program du har öppet?
Har du byggt datorn själv och använde du ESD-armband?

Windows vista
Vet tyvärr inte alla komponenter eftersom jag köpte den av en kompis nyligen.
Grafikkort: Radeon HD 4850
Processor: intel 2 quad q6700
vet ej resten just nu men kan ta reda på det.
Den brukade hänga sig när jag började spela wow och skärmen blev olika färger vid olika tillfällen så ena gången blev den svart och en annan gång lila och en annan gång gul.

Permalänk
Avstängd

Kan va grafikkortet med har du en annan dator du kan kan testa om grafikkort och ramen funkar ?

Permalänk
Medlem

går grafikkortet varmt då? har du rengjort datorn sen du köpte den?
börja med att kolla nätagget, sedan ram

Permalänk
Skrivet av magic84:

går grafikkortet varmt då? har du rengjort datorn sen du köpte den?
börja med att kolla nätagget, sedan ram

Har inte rengjort den sen jag köpte den.
Jag testar att byta nätagget och återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinSundling:

Har inte rengjort den sen jag köpte den.
Jag testar att byta nätagget och återkommer med resultat!

Dammsug inte i datorn! Använd luft på burk.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinSundling:

Har inte rengjort den sen jag köpte den.
Jag testar att byta nätagget och återkommer med resultat!

du behöver inte byte det, testa bara starta det genom att kortsluta power on mot gnd