Rådgivning angående Canon 600D & 650D! (objektiv)

Permalänk
Medlem

Rådgivning angående Canon 600D & 650D! (objektiv)

Hejsan!

En systemkamera ska inskaffas imorn, dock vet jag inte vilken jag ska välja. Hört mycket gott om Canon 600D dock känner jag en stark känsla för Canon 650D eftersom jag ändå ska slå till kan jag skaffa mig den nyare versionen.

Foto: Kommer nog mest användas till natur bilder. Men dels vanliga bilder, ska helst inte ha så mycket brus i mörka miljöer.

Film: Filmningen kommer va det viktigaste, kommer filma natur/folk/städer.

Har tre alternativ jag funderar på

Alternativ ett för; Canon 600D

Alternativ ett för; Canon 650D
Alternativ två för; Canon 650D

Vilket är mest prisvärdast för mina ändamål, är det en 18-135mm eller en 18-55mm. Tänker främst på att det kanske är lika bra att betala dom extra kronorna nu på en gång istället för att få med ett halvdant objektiv.

Vad tycker du vore smartast? Tack på förhand!

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Det är inte så mycket mer än touchscreenen som skiljer de bägge husen åt så ta den du känner för.
Objektiven är ju som kit-objektiv brukar, ganska kassa. Och till att filma med är de ingen höjdare eftersom de inte har fast bländare.

Om du inte vill lägga så mycket pengar nu i början men ändå vill ha ett bra objektiv i sämre ljusförhållanden som också ger en snygg bokeh så köper du ett Canon 50mm 1.8 för ca 900 spänn.
Det blir med den sensorn ca 80mm vilket är bra både på san, porträtt i i naturen. Jag filmade ju en bäver häromdan med ett motsvarande 90mm.

Sen kan du uppdatera vartefter med tex Sigma 30mm 1.4 för ännu mera "film look" och Samyang 85mm 1.4 för mer tele. De bägge kostar ca 3 repektive 2000 kr men köp mycket billigare på blocket eller under köposälj på fotosidan.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är inte så mycket mer än touchscreenen som skiljer de bägge husen åt så ta den du känner för.
Objektiven är ju som kit-objektiv brukar, ganska kassa. Och till att filma med är de ingen höjdare eftersom de inte har fast bländare.

Om du inte vill lägga så mycket pengar nu i början men ändå vill ha ett bra objektiv i sämre ljusförhållanden som också ger en snygg bokeh så köper du ett Canon 50mm 1.8 för ca 900 spänn.
Det blir med den sensorn ca 80mm vilket är bra både på san, porträtt i i naturen. Jag filmade ju en bäver häromdan med ett motsvarande 90mm.

Sen kan du uppdatera vartefter med tex Sigma 30mm 1.4 för ännu mera "film look" och Samyang 85mm 1.4 för mer tele. De bägge kostar ca 3 repektive 2000 kr men köp mycket billigare på blocket eller under köposälj på fotosidan.se.

Är verkligen detta objektiv verkligen så dåligt?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Kit-objektiven duger antagligen gott och väl för dina ändamål skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Är verkligen detta objektiv verkligen så dåligt?

Verkligen inget dåligt objektiv, men det finns de som är bättre (och oftast avsevärt mycket dyrare). Kan dock verkligen rekommendera ett 50mm f1.8 till samlingen, det är ett måste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Är verkligen detta objektiv verkligen så dåligt?

Det har som lägst 3.5 i bländare fullt utzoomat. Det kommer bli grynigt i allt annat än dagsljus. Man brukar säga att 2.8 eller lägre är ljusstarkt. Och ska du zooma medans du filmar ställs bländaren om vilket dels syns på filmen och 5.6 kommer bli mycket mörkt.

Återigen, kolla filmen med bävern, när bävern går upp på land bländar jag om till 1.8 och det är ändå lite skumt. Klockan är då bara ca 8 och således ganska ljust ute. 3.5 skulle bli för mörkt och 5.6 skulle bli obrukbart.

Jag tror inte du kommer tycka det duger. När jag köpte min 600d för ca tre år sedan så ledsnade jag på kitobjektivet efter två dagar och använde det aldrig igen. Men, köp det om du vill och köp ett 50mm f1.8 att använda nör du filmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Verkligen inget dåligt objektiv, men det finns de som är bättre (och oftast avsevärt mycket dyrare). Kan dock verkligen rekommendera ett 50mm f1.8 till samlingen, det är ett måste

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså, blir nog ett kit-objektivet, sedan köper jag till ett 50mm f1.8.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det har som lägst 3.5 i bländare fullt utzoomat. Det kommer bli grynigt i allt annat än dagsljus. Man brukar säga att 2.8 eller lägre är ljusstarkt. Och ska du zooma medans du filmar ställs bländaren om vilket dels syns på filmen och 5.6 kommer bli mycket mörkt.

Återigen, kolla filmen med bävern, när bävern går upp på land bländar jag om till 1.8 och det är ändå lite skumt. Klockan är då bara ca 8 och således ganska ljust ute. 3.5 skulle bli för mörkt och 5.6 skulle bli obrukbart.

Jag tror inte du kommer tycka det duger. När jag köpte min 600d för ca tre år sedan så ledsnade jag på kitobjektivet efter två dagar och använde det aldrig igen. Men, köp det om du vill och köp ett 50mm f1.8 att använda nör du filmar.

Tackar för infon, men vilken film pratar du om?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Jasså, blir nog ett kit-objektivet, sedan köper jag till ett 50mm f1.8.

Kör på det, men om du söker lite på youtube och vimeo så kommer du se att ingen rekomenderar det. Jag gjorde samma sak som du och ångrar det.
Det jag skulle gjort från början är köpa bara huset och ett 50mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Tackar för infon, men vilken film pratar du om?

http://www.youtube.com/watch?v=VBGcCSNTcPo&sns=em

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kör på det, men om du söker lite på youtube och vimeo så kommer du se att ingen rekomenderar det. Jag gjorde samma sak som du och ångrar det.
Det jag skulle gjort från början är köpa bara huset och ett 50mm.

Haha, det ironiska är att det blir billigare att köpa med kit-objektiv än bara huset

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Haha, det ironiska är att det blir billigare att köpa med kit-objektiv än bara huset

Dåså, slå till på det. Men jag säger som en väldigt känd dslr-filmare sa, "Det är bra till fester eller som reserv, men du kan inte under några omständigheter gå ut ur affären utan ett 50mm".

Permalänk
Medlem

Haha vilken bäver, ser så kul ut när han vandrar bakom några människor. Ser bra ut, blir nog en sådan efter jag har blivit lite mer erfaren.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019