Permalänk
Medlem

Vad är felet?

Min dator fryser/hänger sig. Det är som om man tagit en print screen av skärmen. Musen rör sig inte, tangentbordet svarar inte (går inte ens att aktivera Caps Lock) och enda lösningen är att stänga av datorn med hjälp av strömbrytaren.

Metoder jag testat:
Kört Microsoft Minnesdiagnostik
Kört Memtest, 2 timmar var på resp. sticka (Hittade 0(!) fel?
Bytt Sata-sladdar till hårddisk
Bytt slots på RAM några gånger
Formaterat hårddisken och ominstallerat Windows 7
Uppdaterat BIOS

Någon som har ett förslag på hur detta kan lösas? Har en känsla att det kan vara hårdvarurelaterat...

Lite bilder på CPU-Z:
http://img694.imageshack.us/img694/157/20130519204055.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/4273/20130519204130.jpg
http://img15.imageshack.us/img15/7866/20130519204201.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImBiggy:

Min dator fryser/hänger sig. Det är som om man tagit en print screen av skärmen. Musen rör sig inte, tangentbordet svarar inte (går inte ens att aktivera Caps Lock) och enda lösningen är att stänga av datorn med hjälp av strömbrytaren.

Metoder jag testat:
Kört Microsoft Minnesdiagnostik
Kört Memtest, 2 timmar var på resp. sticka (Hittade 0(!) fel?
Bytt Sata-sladdar till hårddisk
Bytt slots på RAM några gånger
Formaterat hårddisken och ominstallerat Windows 7
Uppdaterat BIOS

Någon som har ett förslag på hur detta kan lösas? Har en känsla att det kan vara hårdvarurelaterat...

Är det något särskilt du gör när den hänger sig?
Går det att provocera fram hängningen med något tungt, t.ex. prime95?

Kollat temperaturer?

Vad är det för dator?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

specs?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det något särskilt du gör när den hänger sig?
Går det att provocera fram hängningen med något tungt, t.ex. prime95?

Kollat temperaturer?

Vad är det för dator?

Ibland kan den hänga sig direkt efter att Windows laddat skrivbordet. Den hänger sig alltid när jag ska dra en Windows Klassificering. En gång hände det också under ett Memtest. Temperaturer tror jag inte det handlar om. Har inte spelat ett dugg sen det började. Jag har själv byggt ihop datorn med bl.a. FX 8320 och ett 7870. Ibland känns det som att ju längre jag låter datorn stå, direkt efter skrivbordet har laddat, desto längre kan jag använda den innan den hänger sig. Typ som om att jag måste "ladda upp" datorn innan den går att använda.

Nätaggregatet är förresten ett Corsair CX600M, alla komponenter är endast en månad gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImBiggy:

Ibland kan den hänga sig direkt efter att Windows laddat skrivbordet. Den hänger sig alltid när jag ska dra en Windows Klassificering. En gång hände det också under ett Memtest. Temperaturer tror jag inte det handlar om. Har inte spelat ett dugg sen det började. Jag har själv byggt ihop datorn med bl.a. FX 8320 och ett 7870. Ibland känns det som att ju längre jag låter datorn stå, direkt efter skrivbordet har laddat, desto längre kan jag använda den innan den hänger sig. Typ som om att jag måste "ladda upp" datorn innan den går att använda.

Nätaggregatet är förresten ett Corsair CX600M, alla komponenter är endast en månad gamla.

Spännande, jag förutsatte ju att det var något bärbart med tanke på var tråden var postad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Spännande, jag förutsatte ju att det var något bärbart med tanke på var tråden var postad.

Oops vilken tabbe. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Memtest är ju bra att köra, men du ska först köra det med alla stickor i, inte en och en.

Logboken bör du titta i och se om den ger några ledtrådar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

låter som ett hårddiskproblem tycker jag. kan vara defekt. får du bluescreen?

vid överhettning så stänger ofta datorn av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

låter som ett hårddiskproblem tycker jag. kan vara defekt. får du bluescreen?

vid överhettning så stänger ofta datorn av sig.

Nope inga bluescreens. Tänk dig att allt bara fastnar, helt plötsligt. Du kan inte röra något, tangentbordet reagerar inte. Men bilden är kvar. Du ser muspekaren på skärmen men den reagerar inte heller. Vid överhettning brukar hela systemet stängas ner, min dator fortsätter. ALLA fläktar snurrar fortfarande, MEN det låter som om CPU-fläkten ökar i hastighet (Tror jag...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Memtest är ju bra att köra, men du ska först köra det med alla stickor i, inte en och en.

Logboken bör du titta i och se om den ger några ledtrådar.

Testar att köra med båda stickor i samtidigt. Upptäckte en sak i Memtest:

Min latens verkar stå på 1-3-3-3! Kan det ens vara möjligt eller står dessa siffror för nåt helt annat? Kan
det vara boven i dramat?!

Permalänk
Legendarisk

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Kolla event viewer så får du förhoppningsvis reda på väldigt mycket.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImBiggy:

Testar att köra med båda stickor i samtidigt. Upptäckte en sak i Memtest:

Min latens verkar stå på 1-3-3-3! Kan det ens vara möjligt eller står dessa siffror för nåt helt annat? Kan
det vara boven i dramat?!

Kanske, kan du dubbelkolla med cpu-z i Windows. Kan vara memtest som inte läser av rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kanske, kan du dubbelkolla med cpu-z i Windows. Kan vara memtest som inte läser av rätt.

Kanske, men går det inte att kolla i BIOS och ändra samtidigt? Har en gigabyte bräda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImBiggy:

Kanske, men går det inte att kolla i BIOS och ändra samtidigt? Har en gigabyte bräda

kanske, men brukar stå på auto.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med lite bilder från CPU-Z. Ser allt normalt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImBiggy:

Uppdaterat med lite bilder från CPU-Z. Ser allt normalt ut?

(Citerar mig själv ). Jag är verkligen inte datorexpert men är inte spänningen (?) ganska låg?

Är det bara jag?

Permalänk
Avstängd

önksemål:
1 - jätesnälla tala om temperaturen på prollen för oss, ok?
1.1 när det har hängt sig, direkt efter gå in i bios och läs av temperaturen
1.2 när datorn är igång , starta direk hardware monitor och berätta om temperaturen
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Om den hänger sig under MEMTEST, måste vi kunna utesluta temperaturproblem.

när vi är färdiga med punkt 1, kommer vi till punkt 2, att testa minnena.

jag väntar med spänning på temperaturinfo.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

önksemål:
1 - jätesnälla tala om temperaturen på prollen för oss, ok?
1.1 när det har hängt sig, direkt efter gå in i bios och läs av temperaturen
1.2 när datorn är igång , starta direk hardware monitor och berätta om temperaturen
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Om den hänger sig under MEMTEST, måste vi kunna utesluta temperaturproblem.

när vi är färdiga med punkt 1, kommer vi till punkt 2, att testa minnena.

jag väntar med spänning på temperaturinfo.

Temperaturen på processorn enligt Bios: 39C. Datorn har varit igång i 2 minuter.
HW Monitor har aldrig gått över 47 grader. Hänger sig endå.
Körde Memtest i ca 5 timmar igår vid 3 olika tillfällen. Märkte inget fel. Tror jag använde en annan version.

Permalänk
Medlem

Kom precis på en sak. Datorn hänger sig aldrig i bios så vad behövs för en dator att komma in i bios? Behövs en hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImBiggy:

Kom precis på en sak. Datorn hänger sig aldrig i bios så vad behövs för en dator att komma in i bios? Behövs en hårddisk?

Inte 100% men jag skulle inte tro det. Antar att du inte överklockat någon komponent?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Inte 100% men jag skulle inte tro det. Antar att du inte överklockat någon komponent?

Nope allt borde vara orört. Har misstänkt att det kan vara fel på hårddisken förut...

Permalänk

Nej, behövs ingen hårddisk för att komma in i bios så testa en annan hdd om du har möjlighet till det

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Avstängd

kan hända då att vissa filer på hårddisken är korrupta, dvs hårddisken börjar gå sönder...

i sådana fall kan det hända att "CPU" delen av datorn hänger sig, och grafikkortet visar den sista bilden den har fått, innan kommunikationen upphörde - då kan den hänga sig på det viset som du beskriver.

jag kan rekommendera 2 saker:
1. installera windows på en ny hårddisk, och kolla om det hänger sig: surfa lite, kolla på nån film
2. utgår från att du inte kan det, men det går att starta med en Linux Live skiva oxå... prova alternativ 1, kan du inte så provar vi 2, men det kommer att kräva lite mer forumaktivitet

EDIT: kör felsökningsprogrammet för hårddisk som finns i windows en gång, bara för att se vad den säger...
högerklick på c: egenskaper -> verktyg -> felsökning: välj "fixa fel automatiskt" samt "sök efter trasiga sektorer" (välj båda aternativen allstå) och starta om datorn strax efter... det kommer att ta LÅNG tid...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

kan hända då att vissa filer på hårddisken är korrupta, dvs hårddisken börjar gå sönder...

i sådana fall kan det hända att "CPU" delen av datorn hänger sig, och grafikkortet visar den sista bilden den har fått, innan kommunikationen upphörde - då kan den hänga sig på det viset som du beskriver.

jag kan rekommendera 2 saker:
1. installera windows på en ny hårddisk, och kolla om det hänger sig: surfa lite, kolla på nån film
2. utgår från att du inte kan det, men det går att starta med en Linux Live skiva oxå... prova alternativ 1, kan du inte så provar vi 2, men det kommer att kräva lite mer forumaktivitet

EDIT: kör felsökningsprogrammet för hårddisk som finns i windows en gång, bara för att se vad den säger...
högerklick på c: egenskaper -> verktyg -> felsökning: välj "fixa fel automatiskt" samt "sök efter trasiga sektorer" (välj båda aternativen allstå) och starta om datorn strax efter... det kommer att ta LÅNG tid...

Jäklar nu fick jag mycket att göra! Ska testa och återkomma. Tack för alla svar förresten Men om vissa filer är korrupta borde inte en formatering ha löst det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImBiggy:

Jäklar nu fick jag mycket att göra! Ska testa och återkomma. Tack för alla svar förresten Men om vissa filer är korrupta borde inte en formatering ha löst det?

inte om hårddisken har ständiga skrivfel dvs. håller på att gå sönder... men man måste hitta och utesluta saker som funkar, om du inte vill hosta upp till en ny dator så ju, det tar tid...

EDIT: formattering lägger upp filsystem på hårddisken , NTFS till exempel. det är bara operativsystemets sätt att hålla reda på filerna, men har ingenting med hårddiskens mentala tillstånd att göra. HDDn i sig vet inget om filsystem, den bara skriver det den får till en viss adress på skivan.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Har svårt att överblicka vad som har blivit testat. Hur ofta fryser datorn? Jag hade en dator som gjorde det kanske en gång i veckan på sin höjd. Kom så långt att jag bytte moderkort, cpu och ram. Delarna var gamla så det var inte lönt att chansa på ett moderkort tex. Så börja med att öppna ett program som kan övervaka temperaturen på cpu och grafik. Tanka ner prime95 och kör igång en stund. Hur utvecklas temperaturen? och fryser datorn? Ok temperatur och den fryser borde betyda att tex cpun är problemet. Hög temperatur att det är värmen som är problemet. Gör likadant med ett spel eller testprogrammet unigine heaven för att utesluta grafikkortet.

Låt en minnestest (memtest86+) rulla över natten. Fryser den, eller ger fel? Gör samma procedur med stickorna var för sig. Klarar sig stickorna ensamma är det troligen moderkortet. Endast en sticka som klarade det? Då har du identifierat boven.

Du kan ofta testa hårddisken med ett program som tillverkaren tillhandahåller. Annars brukar jag köra med hdtune.

Fel av den här typen kan ofta vara svåra att idenitifiera om de inte sker ofta. Vilka delar har du tex tillgång till att tillfälligt låna? Har du tex integrerad grafik i processor/moderkort så har du en sak att utesluta. Koppla bort onödig kringutrustning, byt tillfälligt tangentbord med en annan i hushållet och liknande. Försök se ett mönster, tex hög diskaktivitet.