Permalänk
Medlem

H80i vs H100i vs H110?

Hej!
Jag är så förbannat trött på allt ljud min Hyper 212 EVO gör, så att jag funderar på att införskaffa mig ett slutet vattensystem. En loop är inget alternativ då jag inte har så mycket pengar att lägga ut. Valet står mellan H80i, H100i och H110. Min främsta task är att få ned ljudnivån, men vill även kunna ha min prolle på 4.6 GHz, som jag har nu. Om man tänker på Corsair Link, prisskillnaden osv, vilken är ett smartare val?

Borde jag även kolla på Antec Kühler kanske?

EDIT: Jag har ett Phantom 410 och ska kanske byta till ett Define R4/R5

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Har en h80i och den hörs, blev bättre efter firmware uppdatering heltklart men fläktarna ylar på bra. Går säkert att få tystare med andra fläktar o så men det är säkert inte bland de tystare alternativen oavsett.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med hur din Hyper 212 presterar så skulle du alltid kunna börja med att byta ut fläktarna på den för att få ner ljud nivån. Helt klart billigast om inte annat, skulle du vilja byta kylare ändå senare så kan du ju alltid återanvända fläktarna till den.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Pumpen i H80 surrar en hel del, vill du ha det *tyst* byt fläktarna på din nuvarande kylning istället. ( och se till att de inte snurrar i maxvarv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Om du är nöjd med hur din Hyper 212 presterar så skulle du alltid kunna börja med att byta ut fläktarna på den för att få ner ljud nivån. Helt klart billigast om inte annat, skulle du vilja byta kylare ändå senare så kan du ju alltid återanvända fläktarna till den.

Ok, tack!
Skulle jag märka stor skilnad med denna? http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q...

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Som Gaston nämnde ovan, att byta fläkten på din hyper 212 till två av dessa i push n' pull skulle inte vara helt fel. Blir garanterat tystare än dom där slutna vattenkylarna om du kör med low-noise adaptrarna, om än någon marginell temperatur skillnad.

Att komma upp i 4.6Ghz bör nog inte vara något problem skulle jag tro.

Edit:

Vet inte riktigt vilken ljudnivå Corsair fläktarna ligger på. Finns säkert någon recension där ute, men annars är noctua fläktarna att rekommendera.

Permalänk

H100i är inte det bästa alternativet om du vill att det ska låta så lite som möjligt. Jag har både ett H100i och ett H80i. H80i låter mindre och ger minst lika bra kylning. Nackdelen är ju att du inte kan uppgradera det till 2x push&pull config!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ok, tack!
Skulle jag märka stor skilnad med denna? http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q...

Har inte testat dem fläktarna, men utav vad jag har läst så ska dem vara bra. Så skulle bli förvånad om du inte märkte någon skillnad.

Styr du din nuvarande fläkt på något sätt? Tex. via moderkortet eller en fläktkontroll?
Om du inte gör det bör du även se över det, då alla fläktar som snurar mer än ett par hundra varv i minuten låter mer eller mindre.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.