Vad tycker ni om den nya Xbox One?

Permalänk
Medlem

måste säga att den är riktigt ful.. ser ut som en VHS och väldigt stor ut också.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt besviken. Under presskonferensen visade inget jag som gamer vill ha. Sonys presskonferens väckte ett stort "måste ha" begär. Det saknades helt och hållet igår för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror på. För multiplatformtitlar betyder det nog ingenting för man anpassar spelen efter den svagaste platformen.
För exklusiva titlar är det en helt annan sak.

Om det i detta fall är ren shader prestanda så kommer man åtminstone kunna ge högre upplösningar/mer kantutjämning samt stabilare fps och sådana saker, om inte högre kvalite på material och ljussättning. Skillnaden i bandbredd och minnesarkitektur är svårare att säga vad det faktiskt kan påverka, men shader prestanda är rätt så rakt fram ändå.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Kommer allt som man köpt i xbox live finnas kvar till xbox one? Samma för playstation med PSN?

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Att hans ironi var tydlig spelar roll, sen tar jag tillbaka min förlämpning då jag är vaken nu.

Du är för söt, du!

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Det har jag kunna läsa mig till, vilket gör att det låter som PS4 kommer bli den "starkare" konsolen. Men hur mycket starkare? Gör GDDR5 att PS4 slår sönder X1 i spel eller kommer vi knappt märka någon skillnad. Som med X360 & PS3 där skillnaden är knappt märkbar?
Är kanske svårt att säga i detta läge eftersom man inte vet så jättemycket om hårdvaran på konsolerna.
Sen vad jag vet så har väll inte MS sagt att det är DDR3 i X1? Har sett sidor som skriver DDR3 och andra som skriver GDDR5. Men eftersom dom inte nämner det känns det som att det är DDR3. Varför vill varken Sony eller MS säga mer ingående vad som finns under huven? Vad är dom rädda för?
Men jag antar väll att marknaden anpassas till den "långsamma" konsolen ändå.

Det kommer att bli skillnad om man gillar snygg grafik.

"With graphics, the first bottleneck you’re likely to run into is memory bandwidth. Given that 10 or more textures per object will be standard in this generation, it’s very easy to run into that bottleneck," he said. "Quite a few phases of rendering become memory bound, and beyond shifting to lower bit-per-texel textures, there’s not a whole lot you can do. Our strategy has been simply to make sure that we were using GDDR5 for the system memory and therefore have a lot of bandwidth."

PS4 har även ett dedikerat chip som avlastar ljudhanteringen enormt. Xbox One kör ju skype i mjukvaran. PS4 har även ett chip som ger gratis avkodning av zlib, så utvecklarna kan pressa in betydligt mera data på en BD som avkodas "on the fly" utan att ta något av systemets resurser.

Mera om hur Sony optimerat hårdvaran från AMD för speltillverkning kan man hitta här:
Inside the playstation 4

Väldigt utförligt från systemdesignern av PS4 om "vad som finns under huven"

Ett smakprov:

  • "First, we added another bus to the GPU that allows it to read directly from system memory or write directly to system memory, bypassing its own L1 and L2 caches. As a result, if the data that's being passed back and forth between CPU and GPU is small, you don't have issues with synchronization between them anymore. And by small, I just mean small in next-gen terms. We can pass almost 20 gigabytes a second down that bus. That's not very small in today’s terms -- it’s larger than the PCIe on most PCs!

  • "Next, to support the case where you want to use the GPU L2 cache simultaneously for both graphics processing and asynchronous compute, we have added a bit in the tags of the cache lines, we call it the 'volatile' bit. You can then selectively mark all accesses by compute as 'volatile,' and when it's time for compute to read from system memory, it can invalidate, selectively, the lines it uses in the L2. When it comes time to write back the results, it can write back selectively the lines that it uses. This innovation allows compute to use the GPU L2 cache and perform the required operations without significantly impacting the graphics operations going on at the same time -- in other words, it radically reduces the overhead of running compute and graphics together on the GPU."

  • Thirdly, said Cerny, "The original AMD GCN architecture allowed for one source of graphics commands, and two sources of compute commands. For PS4, we’ve worked with AMD to increase the limit to 64 sources of compute commands -- the idea is if you have some asynchronous compute you want to perform, you put commands in one of these 64 queues, and then there are multiple levels of arbitration in the hardware to determine what runs, how it runs, and when it runs, alongside the graphics that's in the system."

Bara en sån sak att han är speldesigner själv är ju ganska coolt. Att de på förhand tacklat situationer som uppstår i framtiden när speltillverkarna kör mycket "asynchronous compute" kommer göra PS4 betydligt bättre i ett långsiktigt perspektiv när man vill utöka fysik osv utan att göra slut på tillgängliga resurser.

Men varken Xbox One eller PS4 kommer ligga på den nivån som är möjlig vid lanseringen, det kommer ta några år innan det blir tydligt att PS4 är kraftfullare. Att Sony har fler egna studios är ju ingen garanti för att deras "art direction" gör riktigt snygga saker med den tillgängliga kraften, men tredjepartsportarna kommer iallafall inte bli sämre i något fall denna generation, så den extra kraften i PS4 är ju rätt positiv redan från start i den bemärkelsen. Men när det kommer till exklusiva titlar så har ju Sony vunnit rätt stort med PS3 enligt mig, så jag tvivlar inte på att PS4 kommer vara rätt val även för nästa generation.

Ska dock tillägga att jag inte dissar Xbox One än. Det kan hända att jag skaffar båda om MS släpper några exklusiva spel denna gång som jag känner att jag bara måste ha. Behöver se E3 innan jag tar det beslutet, sitter ju dessutom med en ny dator med ett 680, så de behöver verkligen ett riktigt starkt nytt IP för att locka mig. Sport och gamla uppföljare gör ju inte mig glad. Men de har ju utlovat några nya IPs, så väntar med spänning på E3 för att se om de reparerar detta fiasko.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Handlade nästan inget om spel vilket gör den orelevant för mig, jag hoppas på bättre prestation av den på E3. Hunden i call of duty blev iallafall känd och omtalad.

Permalänk
Medlem

Tack Fredag för ett utförligt svar!
Tråkigt att MS struntade fullständigt i prestandan då.... :/ konsolen kommer väll bli billigare då antar jag. Fan jag ville ha lite mer till ett prestanda monster ála PS4.
Men det kanske blir ett PS4 så småningom vem vet, troligt är det iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Tack Fredag för ett utförligt svar!
Tråkigt att MS struntade fullständigt i prestandan då.... :/ konsolen kommer väll bli billigare då antar jag. Fan jag ville ha lite mer till ett prestanda monster ála PS4.
Men det kanske blir ett PS4 så småningom vem vet, troligt är det iaf!

Visst är det så, vill man spela ska man nog köpa sig PS4:an. Vill man titta på TV och kanske känner sig lite ensam och vill ha nån att prata med ska man satsa på en X1

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken på hårdvaran bara >.<

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att XO inte behöver live gold för saker som Netflix och annat. Om det bara är för spel så påverkar det mig inte för mycket, men om man behöver gold för Netflix så blir det troligtvis ingen XO för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Kommer allt som man köpt i xbox live finnas kvar till xbox one? Samma för playstation med PSN?

Nej. Finns ingen bakåtkompabilitet i Xbox One så allt du köpt på 360 fungerar inte på One. Samma på PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag hoppas att XO inte behöver live gold för saker som Netflix och annat. Om det bara är för spel så påverkar det mig inte för mycket, men om man behöver gold för Netflix så blir det troligtvis ingen XO för mig.

Microsoft har sagt att live gold inte kommer ändras. Så jag antar att du kommer behöva betala för att titta på Netflix.

Permalänk
Medlem

Twitter battle! Ser inget vidare ut för One iaf

http://www.gamespot.com/twitter-battle/xbox-vs-ps4/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Beror på. För multiplatformtitlar betyder det nog ingenting för man anpassar spelen efter den svagaste platformen.
För exklusiva titlar är det en helt annan sak.

Tror nog att detta kommer att ändras dock, med tanke på att båda konsolerna kör efter x86-arkitektur. Anpassningen till varje konsol kommer att bli mycket enklare, vilket innebär att det antagligen kommer finnas större skillnader mellan olika versioner nu än vad som funnits tidigare (även om i slutändan det inte kommer att bli så stort, med tanke på att båda två fortfarande är väldigt snarlika)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tror nog att detta kommer att ändras dock, med tanke på att båda konsolerna kör efter x86-arkitektur. Anpassningen till varje konsol kommer att bli mycket enklare, vilket innebär att det antagligen kommer finnas större skillnader mellan olika versioner nu än vad som funnits tidigare (även om i slutändan det inte kommer att bli så stort, med tanke på att båda två fortfarande är väldigt snarlika)

Tror också att det kommer vara lättare att anpassa spelen per konsol. Gissar på att skillnaden mellan de två i princip kommer vara som att dra ner textur-kvalitén (eller nån AA-teknik) ett steg eller två för Xbox One (som man kan göra på PC-spel).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tror också att det kommer vara lättare att anpassa spelen per konsol. Gissar på att skillnaden mellan de två i princip kommer vara som att dra ner textur-kvalitén (eller nån AA-teknik) ett steg eller två för Xbox One (som man kan göra på PC-spel).

Bara för att de kör samma hårdvara till stor del betyder inte alls att det kommer vara lättare att anpassa spel i huvud taget.

Till att börja med så lär Microsoft konsol som tidigare köra på något DirectX variant för att hantera grafik, notera inte precis DirectX heller utan det är en variant av den som de använt både på Xbox och Xbox 360 och kommer troligtvis vara kvar till den nya också.

Efter detta lär det finnas andra API skillnader.

Sony har alltid kört med en variant av OpenGL och lär nog fortsätta med detta även denna generation och med sina egna API'er som kommer finnas för att prata med hårdvaran och annat som t.ex. nätverk o.s.v.

Sedan DirectX och OpenGL snackar inte heller samma shader språk för grafik, så här har du ytterligare saker att tänka på.

Sedan lär det finnas mjukvara prestanda skillnader mellan systemen vilket är väldigt svårt att gissa hur stor eller liten skillnad de kommer att ge o.s.v.

Finns väldigt mycket och i slutändan är det inte bara att skicka över spelen till andra konsolen och tro att det funkar.

Det sagt det lär vara en bit lättare denna generation, bland annat har de lika mycket ram minne och liknande antal cores så delar av programmeringen lär kunna anpassa för båda gentemot förra men det finns så mycket mer att tänka på än bara detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tror också att det kommer vara lättare att anpassa spelen per konsol. Gissar på att skillnaden mellan de två i princip kommer vara som att dra ner textur-kvalitén (eller nån AA-teknik) ett steg eller två för Xbox One (som man kan göra på PC-spel).

Var väl nästan exakt det jag skrev?

Men ja, jag håller med dig, skillnaderna kommer väl ligga i sådana saker.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Playstation 4 life!

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem

Playstation 4 life!

sist jag köpte konsol var ps2, har den än. innan hade jag ps1.

Xbox 1 och 360 var bra, men xbox one har flera problem. Dels kunde de ha kört på durango hela vägen. Hade stått ut lite bland alla xbox:ar, nu blir man bara förvirrad!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Var väl nästan exakt det jag skrev?

Men ja, jag håller med dig, skillnaderna kommer väl ligga i sådana saker.

Ja jag höll med dig också alltså, vi är m.a.o på samma bana.

Skrivet av MugiMugi:

Bara för att de kör samma hårdvara till stor del betyder inte alls att det kommer vara lättare att anpassa spel i huvud taget.

Till att börja med så lär Microsoft konsol som tidigare köra på något DirectX variant för att hantera grafik, notera inte precis DirectX heller utan det är en variant av den som de använt både på Xbox och Xbox 360 och kommer troligtvis vara kvar till den nya också.

Efter detta lär det finnas andra API skillnader.

Sony har alltid kört med en variant av OpenGL och lär nog fortsätta med detta även denna generation och med sina egna API'er som kommer finnas för att prata med hårdvaran och annat som t.ex. nätverk o.s.v.

Sedan DirectX och OpenGL snackar inte heller samma shader språk för grafik, så här har du ytterligare saker att tänka på.

Sedan lär det finnas mjukvara prestanda skillnader mellan systemen vilket är väldigt svårt att gissa hur stor eller liten skillnad de kommer att ge o.s.v.

Finns väldigt mycket och i slutändan är det inte bara att skicka över spelen till andra konsolen och tro att det funkar.

Det sagt det lär vara en bit lättare denna generation, bland annat har de lika mycket ram minne och liknande antal cores så delar av programmeringen lär kunna anpassa för båda gentemot förra men det finns så mycket mer att tänka på än bara detta.

Förstod att de tidigare (X360 vs. PS3) körde på olika tekniker p.g.a den större mängd skillnad, men med tanke på att dessa är så pass lika trodde jag inte att det skiljde så pass mycket mer än just prestanda (mjukvaru-anpassning tar jag för givet).

Oavsett vad så blir det intressant att se hur PS4:an blir och vad Sony kommer göra för skoj på E3. Någon som har ett mer exakt datum i juni när E3 är?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Ja jag höll med dig också alltså, vi är m.a.o på samma bana.

Förstod att de tidigare (X360 vs. PS3) körde på olika tekniker p.g.a den större mängd skillnad, men med tanke på att dessa är så pass lika trodde jag inte att det skiljde så pass mycket mer än just prestanda (mjukvaru-anpassning tar jag för givet).

Oavsett vad så blir det intressant att se hur PS4:an blir och vad Sony kommer göra för skoj på E3. Någon som har ett mer exakt datum i juni när E3 är?

10:e Juni börjar det.

Permalänk
Medlem

Wait and see... för mig är det spelen som kommer avgöra oavsett maskinvara (hmm, OCH om de går att köra från SSD?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Wait and see... för mig är det spelen som kommer avgöra oavsett maskinvara (hmm, OCH om de går att köra från SSD?).

Möjligtvis du kan byta hårddisk i PS4an. Det går inte i One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Möjligtvis du kan byta hårddisk i PS4an. Det går inte i One.

Källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Här tex

http://www.destructoid.com/xbox-one-500gb-hard-drives-can-t-b...

Permalänk
Medlem

X1 kommer köra som Wii U. Du har 500gb hårdisk på den men en stor del av det går åt operativsystemet. Men du kommer kunna koppla in usb hårdiskar i den. Usb hårdisken kommer funka precis som den valiga hårdisken. Du kan alltså spara spel, dlc osv på den och köra allt från den disken. Vet inte hur det blir med save filer, går rykten om att alla save filer kommer vara i molnen. Mer vet man inte än. Hade varit bra för microsoft att säga vad som kommer stödjas och inte stödjas.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på är att de de undviker frågan "always-online" som en jävla politiker.

Jag har inge problem med att konsolen behöver internet för vissa saker, men jag vill kunna starta konsolen om 25 år och det går fortfarande att spela single player, kolla på film etc.

Permalänk

BESVIKELSE!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth 990FX R2.0 | Processor: AMD FX-Series FX-8350 4,3Ghz | Nätaggregat: Corsair TX750M | Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB | SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB | Bildskärm: Samsung S22B350H | Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 OC 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

Hade för mig att alla typ gillade FD R3 chassin som även är sådär stilren och sånt men nu när xbox lanserar en stilren spelkonsoll så blir alla helt plötsligt bli tjuriga och börjar kritisera den.
Hellre betala för en spelkonsol + mediacenter (xbox one) än bara en spelkonsol (PS4) som någon innan mig sa.

Du tycks blanda ihop "stilren" med "identitetslös", för det är precis vad utseendet av den nya Xbox:en är.
Själv uppskattade jag original-designen för Xbox 360. En tydlig och ikonisk siluette. Evolutionen blev då alltså en rektangel utan några som helst identifierbara egenskaper. Fint.

Playstation 4, likt dess föregångarna, kommer väl rimligtvis nog ha en mängd mediafunktioner? Bli inte allt för sålda på Xbox One:s press-snack riktigt ännu då i princip ingen av de annonserade egenskaperna kommer fungera i Europa.

Skrivet av Onyx:

Handlade nästan inget om spel vilket gör den orelevant för mig, jag hoppas på bättre prestation av den på E3. Hunden i call of duty blev iallafall känd och omtalad.

Skulle Microsoft, lika lite som Nintendo och Sony, presentera spel på E3, tror du?
Skall man vara krass med de senaste fyra åren bakom sig så skall man nog inte vänta på något annat än samma gamla skit till de nya systemet. Resistance 4, Metal Gear Solid 6, Gears of War 4, Mass Effect 4, Super Mario Galaxy 3, etc.

Lite av den anledningen jag inte längre bryr mig om industrin i någon större utsträckning då utgivarna utgår från att konsumenterna är lika fåraktiga som de bevisligen också är - vilket bekymrar mig något enormt.