Sonys aktie går upp nästan 10% bara idag, tack vare Xbox One?

Permalänk
Medlem

Sonys aktie går upp nästan 10% bara idag, tack vare Xbox One?

Som ni ser här (https://www.google.com/finance?cid=33095) så har Sonys aktievärde stigit med nästan 10 procent sedan Xbox One visades.

Vad tror ni om detta?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Som ni ser här (https://www.google.com/finance?cid=33095) så har Sonys aktievärde stigit med nästan 10 procent sedan Xbox One visades.

Vad tror ni om detta?

att jag borde ha köpt sony aktier igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

att jag borde ha köpt sony aktier igår.

Haha exakt.

Samt att aktieägarna känner att Sony har en starkare produkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte ta i allt för mycket här. Jag var inte imponerad av Microsofts visning idag, men detta har inget med det att göra. Uppgången kom efter någon utannonsering av att Sony funderar på att dela upp/separera deras elektronikavdelning.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mothman:

Nu ska vi inte ta i allt för mycket här. Jag var inte imponerad av Microsofts visning idag, men detta har inget med det att göra. Uppgången kom efter någon utannonsering av att Sony funderar på att dela upp/separera deras elektronikavdelning.

Tack för ett bra svar, precis sådant här jag letade efter! Har du någon referens?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Lite kul är det, ny Xbox och Microsoft tappar i värde. Grafen visar endast hur aktiens värde har förändrats i procent inte aktiens värde.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Men altså konsollen skulle väl heta Xbox 720 alternativt Xbox 3... sedan döper dom den till Xbox 1 lite smått förvirrande är det iaf.
Nästan lika dummt som att döpa en konsoll till Wii när den kunnat heta Delfin eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Tack för ett bra svar, precis sådant här jag letade efter! Har du någon referens?

Här hittade jag det jag läste igår :
http://www.bloomberg.com/news/2013-05-21/sony-jumps-on-report...

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Blev lite hypat, har redan börja lägga sig.

Permalänk
Avstängd

Den största anledningen är väl att Sony funderar på att sälja sin underhållningsavdelning, därav högre värdering.

http://www.bloomberg.com/news/2013-05-21/sony-jumps-on-report...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den största anledningen är väl att Sony funderar på att sälja sin underhållningsavdelning, därav högre värdering.

http://www.bloomberg.com/news/2013-05-21/sony-jumps-on-report...

Exakt. Sony vill ju sälja bort sin playstation verksamhet eftersom de går så mycket back på den. Det är ju därför aktien gick upp, man amputerar bort det som blöder mest

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Exakt. Sony vill ju sälja bort sin playstation verksamhet eftersom de går så mycket back på den. Det är ju därför aktien gick upp, man amputerar bort det som blöder mest

Trodde det var playstation som höll sony vid liv

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Det handlar ju om förväntningar, folk förväntade sig mer av Xbox One. Personligen så tänker jag inte välja sida innan konsolerna släppts, eller iallafall inte tills det har kommit ut mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den största anledningen är väl att Sony funderar på att sälja sin underhållningsavdelning, därav högre värdering.

http://www.bloomberg.com/news/2013-05-21/sony-jumps-on-report...

Ehm var någon hedgefond snubbe som ägde en massa aktier som tog upp att han tyckte att Sony borde göra så.
Vilket nog mest är idioti.. han har inget i styrelsen att göra.. haj som bara är intresserad av att tjäna kortsiktiga pengar.. garanterat noll intresse av företagets långsiktiga planer.

Permalänk
Medlem

Tycker det var rätt smart av Sony att offentliggöra sina spin-off-planer samma dag som Xbox One offentliggörs.
Nu fick de gratis publicitet... folk verkar tydligen tro att aktiekursen steg enbart pga Xbox One inte imponerade, så de slog verkligen två flugor i en smäll.

Personligen ser jag inte så mkt Sony i Playstation som det är. När man behöver support med PS, vart ringer man då? Ja, inte Sony iaf. De har outsourcat det där till något annat företag, och det är inte särskilt kul att ha att göra med dem imo. Så stor skillnad blir det nog inte, eftersom Playstation redan är lite skymundan som det är.

De är ju i framkant i flera andra marknader. De är redan ute med den första 4K-projektorn för privatpersoner, har filmkameror för proffs såväl som amatörfilmare, m.m. Vad jag har läst förväntas en markant ökning i försäljningen nästa kvartal.

Jag kör redan på Nikkei 225-etf, då det inte bara är Sony det går bra för...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.