Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag sällar mig inte till nåt läger men det här måste jag väl ändå opponera mig emot med följande textsnutt:

"Wäääh! Tycker telefontillverkarna går mot en dålig riktning, de satsar för mycket på att vara mer än bara en telefon. Sen att de kräver Internet och man inte kan byta/låna appar utan att behöva betala en avgift?
Blir nog en renodlad 2G-användare, allt blir ju multiplat ändå."

Går inte jämföra äpplen med päron... men antar att Microsoft ska va glada för de trogna xbox fans de har som blint köper vad skit de än släpper ut på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag ska ha ett PS4 om något. Jag tycker xbox är så meh!

Permalänk
Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag sällar mig inte till nåt läger men det här måste jag väl ändå opponera mig emot med följande textsnutt:

"Wäääh! Tycker telefontillverkarna går mot en dålig riktning, de satsar för mycket på att vara mer än bara en telefon. Sen att de kräver Internet och man inte kan byta/låna appar utan att behöva betala en avgift?
Blir nog en renodlad 2G-användare, allt blir ju multiplat ändå."

Men nu är ju problemet att de offrar en jävla massa spel-centriska saker för att ge plats för att fokusera på värdelösa saker som TV. Visst det kan vara en kul feature men om det inte finns några spel vem bryr sig? Som om nya telefoner BARA gick att surfa på eller att du kan endast ringa i vissa städer. Support för fler städer kommer sen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Min gissning är att MS behövde dra ner kostnaderna eftersom Kinect 2 kommer med konsolen. Hade Nintendo skippat skärmen på kontrollen så hade de förmodligen haft bättre hårdvara också, snabbare CPU och bättre minne.

Detta är mycket möjligt men jag har fortfarande en känsla av att One kommer vara snabbare än PS4, men vi får se.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Stora frågan är väl ändå om det kommer att gå att koppla PS4an genom XBOX One?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Ingen p12:a som ska klaga att de inte har tryckt in ett Titan eller en form av super-ultra-DERP-grafikkort i någon av dessa två? Man brukar se sånt...

Kommer nog bli en Xbox för mig.

Skrivet av RaBoX:

Du kan inte ta att PS4 har en bättre grafikdel eller hur ska jag tolka det du skriver. Ganska underligt inlägg förövrigt.

Skrivet av Zalice:

Sa jag det ens?!

Jag kom ihåg när det gick rykten om att PS4 skulle ha mellanklassen från HD7000-serien, så var det ett jääävla liv om det. Samma sak med Xbox nu. Så fort när någonting får någonting som anses vara "gammalt" så blir det så här...

Vad är det du vill säga då? Att du har problem med tolvåriga pojkar som du sedan är irriterad över för att ha sagt grejer som inte ens ägt rum? Är inte du lite gammal för att störa dig på sånt och dessutom söka en konflikt för någonting som inte ens har ägt rum?

Jag tar varken PS4:s parti eller Xbox:s parti, men tycker man ska undvika onödiga påhopp om det inte ens är något som har hänt eller sagts.

Permalänk
Avstängd

den konsol som kan starta spelet snabbast utan en massa bullshit köper jag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Men Okama Gamesphere har 256ghz DRAM, borde inte det spöa allt?
"Kyle, what does that even mean" (256ghz dram) "i do not know but it kicks ass"
http://www.southparkstudios.se/full-episodes/s05e08-towelie
Console wars igen fast i southparks tappning och från lääänge sedan (season 5)

Se hela, njut.

Sen kan man se tillbaka på allt hårdvarusvammel, SEGA Megadrive var bättre med hästlängder som maskin än vad NES var. Saturn var vansinnigt mycket bättre än PS1 och SNES, och Dreamcast var så långt före N64 i specs att det var inte ens nära. Men spelade det nån roll? Endast i ett fåtal länder lyckades Genesis/megadrive sälja bättre än NES, Ingenstans slog Saturn PS1 och SNES utom i sydkorea (berodde snarare på segas fokus på att översätta alla spel till koreanska/hangul till konsollen oavsett ursprungsland) och Dreamcast tror jag sålde vansinnigt dåligt is hela världen utom i vissa delstater i USA som Minnesota och av nån outgrundlig anledning i brazilien att det var inte ens värt att fortsätta med produkten efter att PS2 släppts. (finns en dokumentär om det hela på youtube av segafolket för de som är intresserade i dreamcast)

Poängen är att det har historiskt sett spelat föga roll hur bra hårdvaran är om du har devstudios på din sida och exklusiva spel enbart för din konsoll.

Du får nog ta och titta på den dokumentären en gång till och se om du kanske ändrar dig hur du jämför konsolerna, konsolerns släpptes inte lika tätt i samma prestanda segment men det jag reagerar på är att du jämför NES med Megadrive och SNES med Saturn???

NES ska jämföra med Sega Master systems
och
SNES ska jämföra med Megadrive

Har inte den blekaste aning om vilken låda jag kommer välja, de får först ha varit ute på marknaden ett tag tills priset hat stabiliserat sig sen ta en titt på vilka spel som finns och vilken låda som har mest intressanta lull lull att leka med.

OnT: svårt att spekulera hur vida grafiken kommer skilja sig mellan konsolerna, de exklusiva titlarna på P4 bör bli bättre för ögat än de på X-lådan, hänger trots allt på utvecklarna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WigglyBIGbush:

Inte förvånad att ps4 har bättre hårdvara än xbox one, för det har alltid varit playstation som haft kraftfullast hårdvara mellan xbox och playstation.

Men ändå såg spelen i stort sett identiska ut och kommer nog fortsätta att göra det. Så mitt val blir Xbox One alla dagar i veckan.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Skrivet av sleepzou:

Men ändå såg spelen i stort sett identiska ut och kommer nog fortsätta att göra det. Så mitt val blir Xbox One alla dagar i veckan.

Det har också sina orsaker herrn.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

fattar inte varför alla är besvikna på xbox one den har tv tv tv tv tv tv sports EA tv tv tv hela presskonferensen handlade om TV. Nämen seriöst jag hade både xbox och 360 och har varit nöjd med dom, jag tror xbox one kommer bli en floop . Dom har focuserat för mycket på TV och vem fan bryr sig om NFL??? Så fort EA blandar sig i nåt går det åthelvete för EA bryr sig bara om pengar.
Dom visa bara upp saker jag inte brydde mig ett piss om exempel
NFL
TV
TV
EA SPORTS
Kinect 2.0?
halo serien
Cod vem fan spelar cod?? små barn som pepprar hej vilt
Vi vänta på spel riktiga spel och prestandan men vi fick nåt bättre TV!!!!
Om dom visar att xbox one kommer ha en extrem prestanda vs datorer kan den lyckas om inte kommer den sälja lika dåligt som WII U .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

INGET bilspel slår Forza.

Rätt lätt att slå forza. Men det beror på vad du är ute efter. Själv så är det fysiken som jag kollar på. Inte hur fint lacken blänker.
Om man har spelat LFS (Live for speed) vilket är ett litet och fult spel så ser man direkt att "oh fuck" forzas fysik suger totalt. Sen en polare fick mig att pröva LFS så är det bara det spelet jag lirar längre. Har totalt förstört alla andra spel. I LFS känner man verkligen bilen emot att lira forza eller GT 5 vilket helt plötsligt känns som antingen en tvål på hal is eller sugproppar på däcken.
Finns dock många saker i forza som slår LFS. Grafiken, mängden bilar, mängden banor mm.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kinect 2.0 imponerar stort iaf bara kolla filmen på wired. Ska dock till mycket mer för att jag ska köpa en XO.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Kommer allt man köpt i Xbox live samt PSN funka att använda i de nya konsollerna??

Man ska kunna föra över vissa saker från 360 till One. Typ music, tv & film. Även live konton ska kunna användas mellan de olika maskinerna och fler användare ska kunna dela på ett live konto. Men inte spel.

Vet någon om den nya kontrollen kommer till PC också? Kinect skulle ju göra det.

Ps. kom ihåg att internminnet delas med OS, gäller både PS4 & Xbox One. Så 8GB kan man inte räkna fullt ut.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Hårdvarunörden i mig säger PS4 men har aldrig någonsin kommit överens med PS kontrollerna så det blir väl Xbox ändå.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Man väljer inte konsol efter hårdvara utan efter utbudet (spel, musik, film, serier) och numera vilket ekosystem man vill köpa in sig i.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

fattar inte varför alla är besvikna på xbox one den har tv tv tv tv tv tv sports EA tv tv tv hela presskonferensen handlade om TV. Nämen seriöst jag hade både xbox och 360 och har varit nöjd med dom, jag tror xbox one kommer bli en floop . Dom har focuserat för mycket på TV och vem fan bryr sig om NFL??? Så fort EA blandar sig i nåt går det åthelvete för EA bryr sig bara om pengar.
Dom visa bara upp saker jag inte brydde mig ett piss om exempel
NFL
TV
TV
EA SPORTS
Kinect 2.0?
halo serien
Cod vem fan spelar cod?? små barn som pepprar hej vilt
Vi vänta på spel riktiga spel och prestandan men vi fick nåt bättre TV!!!!
Om dom visar att xbox one kommer ha en extrem prestanda vs datorer kan den lyckas om inte kommer den sälja lika dåligt som WII U .

Bara för att du inte bryr dig om vissa saker betyder inte att andra inte gör det. NFL, Halo, COD och Kinect osv är ju jävligt populärt, så är väl inte så dumt att ha med det? Dom har ju t.o.m. sagt att E3 kommer att handla om spelen.

Och sen gillar jag inriktningen dom gjort på TV. Skönt att lättare kunna växla mellan TV-mottagare och t.ex. Netflix, MLB.TV och andra saker på Xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Man väljer inte konsol efter hårdvara utan efter utbudet (spel, musik, film, serier) och numera vilket ekosystem man vill köpa in sig i.

Klart man väljer efter hårdvaran i det här stadiet så länge man inte är vinklad sen tidigare. Det finns ingen bakåtkompabilitet och vilket spelutbud konsolen kommer ha är i stort sett okänt förutom de få titlar som kommer presenteras vid lanseringen.

Om PS4 har snabbare hårdvara för spel så väljer man den eftersom den kommer ge bättre prestanda i alla multiplattformtitlar och förstås för de exklusiva titlarna fast det inte kommer gå att jämföra. Blir Xbox 1 minsta gemensamma nämnare så kommer PS4 ge bättre prestanda, speciellt nu då plattformarna bygger på x86-64 och har i grunden samma struktur.

Permalänk
Medlem

Denhär kraftskillnaden kanske innebär att PS4-versionerna får lite högre upplösning, bättre flyt etc. Då PS4 och Xbox One är rätt likartade under huven borde det väl inte vara några problem att utnyttja den extra kraften i PS4

Personligen skulle jag köpa PS4, är knappt intresserad alls av Xbox One just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Denhär kraftskillnaden kanske innebär att PS4-versionerna får lite högre upplösning, bättre flyt etc. Då PS4 och Xbox One är rätt likartade under huven borde det väl inte vara några problem att utnyttja den extra kraften i PS4

Personligen skulle jag köpa PS4, är knappt intresserad alls av Xbox One just nu.

Högre upplösning? knappast... Dom kommer båda hålla sig till 1080p. Däremot högre framerates är en mycket stark möjlighet för PS4an.
Sony lär också pusha 3D stöd hårdare på PS4an.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Högre upplösning? knappast... Dom kommer båda hålla sig till 1080p. Däremot högre framerates är en mycket stark möjlighet för PS4an.
Sony lär också pusha 3D stöd hårdare på PS4an.

På samma sätt som både PS3 och 360 höll sig till 720p?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

På samma sätt som både PS3 och 360 höll sig till 720p?:)

Finns ingen chans vi kommer se spel köra i 4k på nästa gens konsoller. Det är helt enkelt för grafiskt krävande för att få det fungera.. Och det är liten mening för konsoll spelen att stödja något högre än 1080p. När majoriteten av TV apparater kommer max endast stödja 1080p.

Sen var det en extremt liten del av PS3 spelen som stödjer 1080p native. Och finns inga, så vitt jag vet , 360 spel som stödjer 1080p native (kanske nån enstaka mindre titlar). Allt annat är helt enkelt bara uppskalat till 1080p...

Om vi ser 4k spel i nästa gen, så kommer det vara extremt enkla små titlar som inte är speciellt grafiskt krävande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl inte processorn som är problemet hos PS3, det är trots allt PPC precis som 360. Det svåra med PS3 var att den har så pass lite videominne. 256MB på system/256MB videominne jämfört med 512MB delat hos 360.

Dock hade PS3an endast en PPC som var tvungen att dela upp arbetet på 6st (egentligen 7, men ev var reserverad av OSet) SPEer, dessa SPE:er kunde inte själva tugga kod bara sådär utan var tvungen att bli matade av PPUen.

Edit:

Skrivet av judgen:

Poängen är att det har historiskt sett spelat föga roll hur bra hårdvaran är om du har devstudios på din sida och exklusiva spel enbart för din konsoll.

Nu för tiden finns det inte alls lika många exklusiva titlar och utvecklare som tidigare. Är man en utvecklare under en stor publicerare så är det nästan garanterat att spelet kommet ut på båda. Den starkare konsollen kommer ge en bättre upplevelse, om det nu ändå bara blir bättre bildfrekvens, kantutjämning eller några extra effekter. Utvecklare utan en jättepublicerare väljer gärna den konsoll som är starkare och lättare att pyssla med. Om du kollade runt på twitter efter utannonseringen fanns det väldigt många utvecklare som pratade illa om valet microsoft gjort samt hur deras utvecklingsverktyg inte alls var på samma nivå som Sonys. Indy-utvecklare har länge varit mycket kritiska till MS hantering av deras spel. Kolla bara Jonathan blow, de som gjorde Super Meat Boy och Phill Fish som skapade Fez. Microsoft har ingen lätt väg att gå om de har allt detta mot sig, samtidigt som de nu gjort bort sig lite med att visa hur ointresserade de varkar vara av spel. Dock får vi ser mer på E3 om hur det ligger till exakt på den fronten.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trä:

Och sen gillar jag inriktningen dom gjort på TV. Skönt att lättare kunna växla mellan TV-mottagare och t.ex. Netflix, MLB.TV och andra saker på Xboxen.

Om du har amerikansk kabel ö.t.h...

Neh, kliar mig i huvudet över nästa konsoll..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lexius:

vem fan bryr sig om NFL???
Cod vem fan spelar cod??

En överväldigande majoritet av deras primära och antagligen största marknad, så nu får du väl ändå ge dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa, enbart p.g.a. Forza, bara vetskapen att ett så värdelöst spel finns på samma plattform som jag använder skulle göra mig så illamående att jag inte skulle kunna spela något annat. Slänger vi sedan på världens mest överskattade spel, även kallat Halo så måste man ju stå med huvudet i toastolen konstant.

För övrigt kommer jag inte heller köpa en PS4 så ni kan släppa fanboy citatet ni redan vässat fram, men det är bara otroligt hur kvalificerad skit kan bli så hyllad, tycker yatzee sammanfattade Halo bra "An average shooter which one remarkable feature is the degree to which it's stuck up it's own ass, all it does has been done before and better"
Med viss reservation för vissa ordfel i citatet då det är ur minnet

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

Hur man än vänder och vrider på det här så kommer alltid Xbox vara en sämre affär.

Kostar inte så mycket mindre än PS, sämre hårdvare och man får betala för online tjänsten.. Helt galet fel det, men det verkar ju fungera för MS.

Haft både PS och Xbox, känner att jag saknar mitt PS mer och mer faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg någon film från MS där man visade att man projicerade delar av spelet utan för själva TVn, vet inte om den tekniken har kommit än men för mig känns det som Microsoft iallafall försöker tänka lite utan för boxen. Kinect var ju inte alls dumt när det kom om man jämför med konkurrenterna.

Jag kommer dock inte själv köpa någon konsol förrens efter kanske 1 år eller så efter release för att se hur de agerar på marknaden. För mig har det alltid känts som att PS3:an hållt en ganska låg profil i jämförelse men det kan så klart bero på att jag aldrig varit direkt inne på PS.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

den konsol som kan starta spelet snabbast utan en massa bullshit köper jag....

Torde bli PS4 som enl sony ska klocka in på några få sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Var får ni all denna felaktiga information ifrån? Det är alldeles självklart att det inte kommer vara passivt kyld med dom komponenterna.

http://www.anandtech.com/show/6972/xbox-one-hardware-compared...

En bra artikel för er som vill dyka djupare in i komponenterna (av det vi vet).

Vilket nog är tur det.

Vem skulle egentligen våga lita på en passiv kylning från företaget som gav oss en konsol som förstör dvd-skivor om man lyfter den när den är igång...