Märklig POST - Gfxfläkt varvar upp/ned 6 ggr innan fortsatt boot!

Permalänk

Märklig POST - Gfxfläkt varvar upp/ned 6 ggr innan fortsatt boot!

Hej!

Har precis satt in ett XFX 5670 1GB GDDR5 som ersätter mitt gamla GeForce i Dator #2 (skönt med Radeon i båda burkarna!!!!)

När jag trycker igång datorn så är bildskärmen i standby medans grafikkortsfläkten varvar upp och ner väldigt väldigt tyst, typ som en gasande tuff mcåkare som ska impa på någon totalt sex gånger, sen kommer POSTscreen för resten av systemet och Windows laddar vidare.
Temps är bra, 45c idle @ 28% fan speed CCC.
Jag har aldrig varit med om detta tidigare - finns det nån därute som känner igen detta?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thedarkknight:

Hej!

Har precis satt in ett XFX 5670 1GB GDDR5 som ersätter mitt gamla GeForce i Dator #2 (skönt med Radeon i båda burkarna!!!!)

När jag trycker igång datorn så är bildskärmen i standby medans grafikkortsfläkten varvar upp och ner väldigt väldigt tyst, typ som en gasande tuff mcåkare som ska impa på någon totalt sex gånger, sen kommer POSTscreen för resten av systemet och Windows laddar vidare.
Temps är bra, 45c idle @ 28% fan speed CCC.
Jag har aldrig varit med om detta tidigare - finns det nån därute som känner igen detta?

Sitter kortet fast ordentligt i porten? Är PCI-E förinställt i BIOS?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Sitter kortet fast ordentligt i porten? Är PCI-E förinställt i BIOS?

När jag först monterade kortet satt det inte riktigt men jag upptäckte det direkt och hann aldrig ens koppla in maskinen. Sitter som berget och är fastskruvat i bakplåten (har inte Dells svängdörr som ersätter skruvar på t ex denna modell). I windows och spel är allt kanon och tyst. Kan det vara lönt att rengöra och byta pasta på gpu?

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

tror att det är grafikkortet i sig som testar så fläkten går som den ska...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det är helt normalt att fläktarna rusar vid post - Det ska vara så av säkerhetsskäl - d.v.s om fancontrol failar, går fläktarna på 100% så inte kortet brinner upp. När fancontrol laddats och verifierats fungera, går fläktarna över på kurvan istället för full fart.

Det kan också vara för att fancontrol startar upp för långsamt för att programmerarna varit lata, men oavsett är svaret att det är helt OK.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det är helt normalt att fläktarna rusar vid post - Det ska vara så av säkerhetsskäl - d.v.s om fancontrol failar, går fläktarna på 100% så inte kortet brinner upp. När fancontrol laddats och verifierats fungera, går fläktarna över på kurvan istället för full fart.

Det kan också vara för att fancontrol startar upp för långsamt för att programmerarna varit lata, men oavsett är svaret att det är helt OK.

Skrivet av mini-z1994:

tror att det är grafikkortet i sig som testar så fläkten går som den ska...

Skrivet av Demonoidz:

Sitter kortet fast ordentligt i porten? Är PCI-E förinställt i BIOS?

Update! Startade just datorn för första gången sedan igår och detta har hänt:

1. HELT ljudlös boot. Jag trodde först att fläkten lagt av och öppnade sidopanelen och kollade - jodå, aktivt snurr men ändå ljudlöst!

2. Snabbare boot - mer eller mindre blinkar förbi POST och Windows boot screen

3. Sänkta temps överallt - HWMonitor - CPU Cores 1+2 = från 45c igår till 30-35 idag. HDD (mekanisk) från 36 igår till 25 (!!! svalare n någonsin). Grafikkort/GPU - från 50c igår till 42c idag (Fortfarande samma fan speed som tidigare nämnt - 28%)! Samtliga temps är Idle i Windows - lite surf, lite musik i vlc. Hela maskinen tystare överlag!

OT-fråga - Varför ser samma Catalyst-version (13.4) olika ut beroende på Windows-utgåva? Lite märkligt kan jag tycka. Samma program ju - CCC är CCC.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thedarkknight:

Update! Startade just datorn för första gången sedan igår och detta har hänt:

1. HELT ljudlös boot. Jag trodde först att fläkten lagt av och öppnade sidopanelen och kollade - jodå, aktivt snurr men ändå ljudlöst!

2. Snabbare boot - mer eller mindre blinkar förbi POST och Windows boot screen

3. Sänkta temps överallt - HWMonitor - CPU Cores 1+2 = från 45c igår till 30-35 idag. HDD (mekanisk) från 36 igår till 25 (!!! svalare n någonsin). Grafikkort/GPU - från 50c igår till 42c idag (Fortfarande samma fan speed som tidigare nämnt - 28%)! Samtliga temps är Idle i Windows - lite surf, lite musik i vlc. Hela maskinen tystare överlag!

OT-fråga - Varför ser samma Catalyst-version (13.4) olika ut beroende på Windows-utgåva? Lite märkligt kan jag tycka. Samma program ju - CCC är CCC.

Om du har Windows 8 så ser den ännu lite annorlunda ut!

Dagens I-landsproblem!

Gott att det blev ok iaf!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)