Nvidia Geforce GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tackar för länken, men där finns inte GTX 580 med vilket gör testet irrelevant då GTX 580 var det sista bra GTX-kortet från NVIDIA in terms of renderingar t.ex.

Bortsett från OpenCL-renderingar så änvänder jag CUDA-baserade rendering.
Även i CUDA-baserade beräkningar så är GTX 580 snabbare än GTX 680, även fast GTX 680 har många fler CUDA-kärnor (även om de fungerar på annat sätt).

Ett GTX 580 i testet du länkade hade varit perfekt, så man kan se skillnaden på Fermi och Kepler i sådana svängar (och inte bara spelprestanda).

Hittade en med cuda där GTX 580 är med.

CUDA Rendering
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-performan...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä det är inte DIREKT jämförbart. Men du får dig en hum, ser du att ett 6970 levererar 60% av prestandan i ett 7970 och att ett Titan är 30% snabbare än det så är det inte direkt svår matte att räkna ut resten.

Och du missförstår poängen med ett prestandaindex. Det ska visa hur stor prestandaskillnaden är, då ska det vara så lite andra flaskhalsar som möjligt. De kan ju göra ett lågupplöst också, men då blir det mera missvisande. Här ser man ganska tydligt hur stora skillnaderna faktiskt är. Ett index ska inte vara missvisande. Då kan folk få för sig att Titan bara är 10% snabbare än 7970 i låga upplösningar, när det i själva verket är 30% snabbare i dessa upplösningar också, fast processorn i testet i själva verket råkar vara för svag och har blivit en flaskhals.

Att de anger tester vid olika upplösningar är en annan sak, det är för att folk vill se om de kommer över 60Hz gränsen eller dylikt. Men vill man bara jämföra prestanda i ett index utan att se bildfrekvens så är det så hög upplösning som möjligt som gäller.

Ja du har ju helt klart en/några poäng där men jag anser ändå att en "prestandaindex" för 1920x1080 med eventuella flaskhalsar skulle vara vettigt. Det finns nog en och annan som kanske är intresserad av hur ett grafikkort i mellan-prestandaklassen klarar sig i en upplösning som folk faktiskt har.

Jag frågar inte efter PC För Alla men detta var en prestandaindex som få kan dra direkta jämförelser med

Permalänk

Jag vet inte, GTX 780 känns inge vidare om man jämför med 7970GHz Båda har 3GB minne(även om 780 är snabbare) Men priset känns omotiverat mot den prestanda man får...

Har inte kommit ett kort, som givit mig en känsla att vilja byta ut mitt 4850 1GB än trisst nog...

hittar jag bara ett 7970 för 2500-2600kr så jävlar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag vet inte, GTX 780 känns inge vidare om man jämför med 7970GHz Båda har 3GB minne(även om 780 är snabbare) Men priset känns omotiverat mot den prestanda man får...

Har inte kommit ett kort, som givit mig en känsla att vilja byta ut mitt 4850 1GB än trisst nog...

hittar jag bara ett 7970 för 2500-2600kr så jävlar!

Men så är det alltid. Priset går upp snabbare än prestandan. Om du vill få högst prestanda per krona får du köpa ett kort för 400kr som nätt och jämnt klarar av att rita upp en bild på skärmen. Efter det kommer du få börja punga ut mer och mer pengar för prestandan och det enda som kommer stoppa dig är hur mycket du är villig att betala för din prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ignostic:

Ja du har ju helt klart en/några poäng där men jag anser ändå att en "prestandaindex" för 1920x1080 med eventuella flaskhalsar skulle vara vettigt. Det finns nog en och annan som kanske är intresserad av hur ett grafikkort i mellan-prestandaklassen klarar sig i en upplösning som folk faktiskt har.

Jag frågar inte efter PC För Alla men detta var en prestandaindex som få kan dra direkta jämförelser med

Det finns ett index upplagt för 1920 x 1080 sedan ett par timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett riktigt nice kort men seriöst nu... Prislapparna för 2013 gpuer är ju bara pinsamt.
Det bara ökar o ökar o ökar hela tiden. Normalt sett så ska förra generationen ersättas av den nya, inte säljas sida vid sida så att dom kan ha högre priser.. Hade de varit så då hade vi haft gpuer för många tiotusentals kronor.
Skärpning! Fasa ut 600 serien och sänk priset på 700 serien!
Borde bojkottas tills priserna stabiliseras till normala nivåer

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

De prata om det i en fredagspanel. Svaret var att nvidia skiter i det själva när de här produkterna inte är gjorda för renderingar till skillnad från beräkningskort som tesla o dyl.

Det är värre/listigare än så.

nVidia tar en krets, sen cripplar de den olika beroende på var de vill placera den på marknaden:
Tesla får ingen grafikport men är i övrigt ocripplad (riktas till folk som behöver beräkningskraft).
Quadro får grafikport men är hårt underklockat & har bara 1/16 prestanda på double precision matte (riktas till grafiker som mest kör single precision).
Geforce får grafikport och hög klockfrekvens, men bara 1/64 prestanda på double precision och kan inte enablea höga anti-aliasing lägen (riktas till gamers, spel använder single precision & enkel antialias).

Samma chip, samma design, tre olika prisklasser och tre olika marknader.

Men det slutar inte där. nVidia har en ny driver som ska underlätta att blanda kort ur de olika klasserna. Tanken är att företagsanvändare ska köpa ett Tesla för att få beräkningskraft + ett Quadro för att få hyfsad grafik. Hejhopp, nVidia får sälja två kort och göra 10-15x vinsten jämfört med om de fortsatt att bara sälja ocripplade Geforce-kort. Det är genialiskt egentligen. Skitfult och genialiskt.
AMD har sent om sider fattat galoppen, och börjat crippla sina konsumentkort för att folk ska få anledning att köpa Firepro-korten.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Ett riktigt nice kort men seriöst nu... Prislapparna för 2013 gpuer är ju bara pinsamt.
Det bara ökar o ökar o ökar hela tiden. Normalt sett så ska förra generationen ersättas av den nya, inte säljas sida vid sida så att dom kan ha högre priser.. Hade de varit så då hade vi haft gpuer för många tiotusentals kronor.
Skärpning! Fasa ut 600 serien och sänk priset på 700 serien!
Borde bojkottas tills priserna stabiliseras till normala nivåer

Var extremt sugen på ett gtx780 men känns som de priser de väljer att ta är löjliga. Håller med dig till 100% om att fasa ut 600-serien också, vafan ska de samexistera för? Inte vettiga prislappar för fem öre...

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

Med den prislappen kan man lika gärna köpa ett Titan istället.

Permalänk
Medlem

Helt klart trevligt kort, men för min del så köper jag hellre ett till 670.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Var det ett enda OpenGL test denna gång? Sjukt besviken på sweclockers. Alla nya spel som har crossplattform mellan PS4, WiiU, PC, Android eller iOS kommer vara opengl. Directx är döende mer eller mindre och allt vi får är tester i dx11 som inte betyder ett jota för de som inte kör de nyaste versionerna av windows eller XBO.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Nice!!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact
CPU: 8700K i 4.8ghz /// Corsair VENGEANCE 16GB DDR4 3000MHz
Cpu Kylare: Noctua NH-U12A Chromax Black
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING
Skärm 1: 27" LG 27GP850, Skärm 2: 27" LG27GL83A-B

Permalänk
99:e percentilen

Nvidia vårt, som är i himmelen
Helgat varde ditt namn
Tillkomme din fanclub
Ske din rendering, såsom i BF3, så ock i Skyrim
Vårt dagliga gibb, giv oss idag
Och förlåt oss våra skulder
Såsom ock vi förlåta
Dem som AMD äga
Och inled oss icke i laggträsket
Utan fräls oss från de röda
Ty GeForce är ditt, och CUDA, och prestandatronen
I evighet
VRAMen

// SweClockers medlemmar

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nvidia vårt, som är i himmelen
Helgat varde ditt namn
Tillkomme din fanclub
Ske din rendering, såsom i BF3, så ock i Skyrim
Vårt dagliga gibb, giv oss idag
Och förlåt oss våra skulder
Såsom ock vi förlåta
Dem som AMD äga
Och inled oss icke i laggträsket
Utan fräls oss från de röda
Ty GeForce är ditt, och CUDA, och prestandatronen
I evighet
VRAMen

// SweClockers medlemmar

Dagens! Är jag en syndare som har AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Galet impad över prestandan ändå!

Hänger nog kvar på mitt 670 ett tag till. Börjar det tryta för mycket när nästa generations speltitlar och förhoppningsvis stabilare och snyggare konsolportar kommer så kan det bli SLI eller rent av ett Titan. Vill också se vad AMD har att erbjuda innan man drar några slutsatser dock!

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Kostar inte 780 typ 5500+
medans 670-680 som kan klockas till samma prestanda kostar runt 3.5-4k?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag tror nog jag behåller mina 2 680 lightnings tills nästa gen..

Permalänk
Medlem

Trevligt kort med bra prislapp jämfört med Titan, prestandan blev som väntat. Ångrar dock inte mitt Titan köp, vi visste ju redan att det skulle bli så här!

Skrivet av Dwightschrute:

Kostar inte 780 typ 5500+
medans 670-680 som kan klockas till samma prestanda kostar runt 3.5-4k?

Klocka 680 för att få samma prestanda som ett 780, hur tänkte du nu? Vad händer när du klockar 780?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut, blev lite sugen på ett kort faktiskt

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte mitt GTX 280 räckte, fast det gör det:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
99:e percentilen

"Effektförbrukning"?

Jag har märkt att ni gått över från att skriva "energiförbrukning" till att skriva "effektförbrukning". Detta tycker jag är märkligt, då det begreppet är helt felaktigt.

En (momentan) y-förbrukning f(x) kan definieras som f(x) = y′(x), där x oftast är tiden eller till exempel sträckan (bränsleförbrukning etc). En förbrukning är alltså en derivata, eller derivatans medelvärde under en specifik period (Δyx).

Effekt (P) är en storhet som anger hur mycket energi som omvandlas per tidsenhet. Enheten för effekt är 1 W = 1 J / s. Effekt kan skrivas som P(t) = E′(t) och är alltså samma sak som momentan energiförbrukning.

P(t) = E′(t)
1 W = 1 J / s

Att skriva "effektförbrukning" (och mena effekt) är som att skriva "hastighetsförbrukning" (och mena hastighet), för både effekt och hastighet är redan derivator. Skulle man derivera P(t) (vilket är precis vad man gör när man använder ordet "effektförbrukning") får man P′(t), vilket är en förändring av effekten och helt irrelevant/felaktigt i fallet med datorkomponenters effekt.

Vi kan ta ett exempel från verkligheten: Om Anna frågar "Hur mycket energi förbrukar ditt hem?" så svarar Billy förmodligen t ex "8000 kWh per år". Hoppsan, han svarade på formen ΔEt, vilket är samma sak som medelvärdet för E′(t) under den aktuella tidsperioden. Han hade alltså på frågan "Vad är din energiförbrukning?" lika gärna kunnat svara "i snitt 913 watt"!

TL;DR: "Effektförbrukning" är ett felaktigt begrepp. Använd inte det. Använd "energiförbrukning" istället, för det är det ni menar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Trevligt kort, men för den prislappen får man ju lätt två 7970..

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Hur lång tid tror ni det tar innan det kommer lite modeller med eftermarknadskylare? (DC II osv)? Hur mycket tystare blir eftermarknadskylarna tror ni?

Permalänk
Medlem

Frågan är väll mer hur mycket dyrare blir de med eftermarknäds kylningen, Ett Asus 780 DCII för 6,8 är ju dyrt redan det (även om jag mistänker det kommer vara dyrare. Men blir väldigt gärna överraskad här då jag vill ha ett sådant).

Men ser är det ju beroende på vad de säger samt hur bra det verkligen funkar, går ju läsa i artikeln om EVGA's eftermarknäds kylare, tror det då jag ser ett test på det.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Lite generalisering här men:
Folk som är desperata efter prestanda har redan skaffat GTX Titan.
Folk som inte är så desperata är nöjda med sina GTX 660-680 (SLI)/HD 7850-7970 (CF)-konfigurationer.

Plus att det snart är sommar.

Fast jag sitter på två gtx 480 och vad ska jag göra? Funderar på en trevlig updatering. Men testet säger att min gamla bettor ligger runt ett 670.
Vill byta men lite dyrt just nu. Det som håller mig borta från att köpa är sommaren :/
Var nära köpa Titan, men visste att detta skulle hända på ett sett. Och sen så är Titan ett renderingkort....inget för mig...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Priset är helt rätt! Oj, ja, jag kommer ju inte byta spår, för om det blir något så blir det ett Titan till, men vilket läge för den som börjar bygga nu. Finns ingen tvekan alls om vad man ska välja, och det är ju skönt

Visa signatur

NES.

Permalänk

Överklockning? Ni har ju i princip inte gjort någonting åt klockfrekvensen?

Permalänk
Medlem

81 resp 73 FPS i BF3 med 680?! shiit, min rig tycks flaskhalsa en hel del då min dippar under 50 ibland på ultra i FHD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

81 resp 73 FPS i BF3 med 680?! shiit, min rig tycks flaskhalsa en hel del då min dippar under 50 ibland på ultra i FHD

BF3 testen är inte i Multiplayer utan i Singelplayer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

hmm lägre pris än väntat... blir nog ett 660ti eller vad de nu döper om det till ifall mitt nuvarande dör av hetta i sommar.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2