Fredagspanelen 58: Geforce GTX 780, Xbox One och AMD Kabini

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/S1cJN2w

Ja, jonas ser ut som han sett ett spöke.

Permalänk
Medlem

Jag tycket man kan säga: "Det nya xbox ett" eller "det nya xbox:et". Problem solved Vi svenskar är så bra på att försvenska allting så

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

"Xbox play" skulle den kunna hetta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

"Xbox play" skulle den kunna hetta.

Du menar "Xbox TV"

Permalänk
Medlem

"Tredje generationens Xbox"

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Vill se mer av Jakop!

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Klart Jacob skall vara med!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av dookie95:

Sweclockers logic: ska hålla panelen kort pratar 6 minuter om hotel.

Fredagspanelen äger

haha, ja. Desto mer de försöker hålla det kort. Desto mer sidetracking blir det. Jag tycker inte dom ska limitera sig själva till ynka saker som tid och rum. Låt det sväva!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Vi vill se mera jakob på film
Östgote som man är själv.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

äntligen fredagsmys!
har en fundering som jag likest kan ta här när ni pratar nätaggregat, så slipper jag göra en hel tråd om det..
om vi säger att jag är i behov av ett nytt nätaggregat, men fortfarande kör ivy bridge och lär göra det ett tag framöver. kan jag ändå köpa ett av alla dessa "haswell-godkända" ?
bara för att ha om/när det blir dags för ett nybygge som då säkert blir haswell.
trevlig helg sweclockers!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Saknat Jacob länge!

Så kidnappa han, silvertejpa han och sätt han på en stol!

Sen stripsar ni fast han på stolen.
Glöm inte att köra en skruvmejsel genom tejpen på munnen så han kan tala

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Skulle snarare säga "Vart är 1080p?"

Youtube borde koda 1080p före de andra upplösningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreyas86:

äntligen fredagsmys!
har en fundering som jag likest kan ta här när ni pratar nätaggregat, så slipper jag göra en hel tråd om det..
om vi säger att jag är i behov av ett nytt nätaggregat, men fortfarande kör ivy bridge och lär göra det ett tag framöver. kan jag ändå köpa ett av alla dessa "haswell-godkända" ?
bara för att ha om/när det blir dags för ett nybygge som då säkert blir haswell.
trevlig helg sweclockers!

Om du ändå är i behov av ett är det väl lika bra, det innebär inte några direkta nackdelar. Samtidigt finns det ju ingen anledning att skynda sig då det knappast innebär några fördelar innan du har uppgraderat...

För övrigt håller jag med om att det inte borde stavas Jacob utan Jakop, det är ju så man uttalar det

Permalänk
Medlem

Google visade ej jättestor sak på IO:

google visade var Android Studio. Det är en skitstor grej. Fräckaste saken som hänt på länge.

Permalänk
Medlem

Snälla, snälla, snälla prova ett litet litet test med 3 st GTX 780 om ni nu har så många liggande ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Om du ändå är i behov av ett är det väl lika bra, det innebär inte några direkta nackdelar. Samtidigt finns det ju ingen anledning att skynda sig då det knappast innebär några fördelar innan du har uppgraderat...

För övrigt håller jag med om att det inte borde stavas Jacob utan Jakop, det är ju så man uttalar det

okej, men det fungerar alltså att köra ett "haswell-agg" med ivy-bridge om jag tolkar det hela rätt? det blir inte för klent eller nått?
anledningen till nätaggsbytet är för att det jag har lever om rätt mycket och skulle behöva modulärt eftersom jag nyligt bytte till mindre chassi..
tack för svaret i alla fall!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Haha, vad sköna ni är!

Den nya Xboxen ska naturligtvis kallas "Xbone"!

Permalänk
Medlem

Har jag fattat det rätt?

Xbox: spel låsta till ditt konto ...

PS4: ta med spelet till polarn så kan ni spela där!

Wine? vad menar jonas? jag tänker bara på GNU WINE :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreyas86:

okej, men det fungerar alltså att köra ett "haswell-agg" med ivy-bridge om jag tolkar det hela rätt? det blir inte för klent eller nått?
anledningen till nätaggsbytet är för att det jag har lever om rätt mycket och skulle behöva modulärt eftersom jag nyligt bytte till mindre chassi..
tack för svaret i alla fall!

Ja det funkar utmärkt. Enda skillnaden är att haswell-agg inte ballar ur om processorn drar för lite ström. Så länge du har tillräcklig effekt är det lugnt

Permalänk
Medlem

Xbox One låter som Xbox Won? Något Microsoft tänkt på?

Permalänk
Medlem

Liten fråga var går alla dessa grafikkort som ni har i test labbarna ?

Permalänk
Medlem

Haha, komrimerat?? 3min initialt tjöt om ingenting samt 48min lång? Jag gillar er ändå Jonas och Emil!!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

"för det är ju så att AMD har fått mycket stryk för.. för drivrutiner sista året , det går ju inte att förneka men fortfarande med ett kort så är.. och speciellt nu med dom förbättringarna dom har gjort så skulle väll jag säga att med ett kort så fungerar det fortfarande väldigt bra, det gör det ju"

går inte att förneka..? tror inte jag har sett någon som har AMD som har erkännt att drivrutinerna har strulat massor

inb4 fanboy kommentarer

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

"för det är ju så att AMD har fått mycket stryk för.. för drivrutiner sista året , det går ju inte att förneka men fortfarande med ett kort så är.. och speciellt nu med dom förbättringarna dom har gjort så skulle väll jag säga att med ett kort så fungerar det fortfarande väldigt bra, det gör det ju"

går inte att förneka..? tror inte jag har sett någon som har AMD som har erkännt att drivrutinerna har strulat massor

inb4 fanboy kommentarer

Vart vill du komma med ditt inlägg egentligen? Bara för det finns problem betyder inte det att alla har drabbats av eller lagt märke till dem. Eller ville du bara starta fanboykrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158432:

Vart vill du komma med ditt inlägg egentligen? Bara för det finns problem betyder inte det att alla har drabbats av eller lagt märke till dem. Eller ville du bara starta fanboykrig?

vill bara jävlas med alla som säger att "problem" med AMDs drivrutiner inte existerar.. eller någonsin har existerat

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Permalänk

3 kommande lanseringar... Hjälp mig spåna nu. Haswell, men vilka mer kan det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Störde mig lite på att ni påstog att Sony kört på en vaniljlösning med AMD:s plattform, när de gjort ganska mycket med den:

  • "First, we added another bus to the GPU that allows it to read directly from system memory or write directly to system memory, bypassing its own L1 and L2 caches. As a result, if the data that's being passed back and forth between CPU and GPU is small, you don't have issues with synchronization between them anymore. And by small, I just mean small in next-gen terms. We can pass almost 20 gigabytes a second down that bus. That's not very small in today’s terms -- it’s larger than the PCIe on most PCs!

  • "Next, to support the case where you want to use the GPU L2 cache simultaneously for both graphics processing and asynchronous compute, we have added a bit in the tags of the cache lines, we call it the 'volatile' bit. You can then selectively mark all accesses by compute as 'volatile,' and when it's time for compute to read from system memory, it can invalidate, selectively, the lines it uses in the L2. When it comes time to write back the results, it can write back selectively the lines that it uses. This innovation allows compute to use the GPU L2 cache and perform the required operations without significantly impacting the graphics operations going on at the same time -- in other words, it radically reduces the overhead of running compute and graphics together on the GPU."

  • Thirdly, said Cerny, "The original AMD GCN architecture allowed for one source of graphics commands, and two sources of compute commands. For PS4, we’ve worked with AMD to increase the limit to 64 sources of compute commands -- the idea is if you have some asynchronous compute you want to perform, you put commands in one of these 64 queues, and then there are multiple levels of arbitration in the hardware to determine what runs, how it runs, and when it runs, alongside the graphics that's in the system."

Vidare slutsatsen att de kommer prestera likvärdigt. Xbox använder som mest 6 av 8 kärnor till spel. Lösningen med eDRAM valde Sony bort av följande anledning:

Citat:

"One thing we could have done is drop it down to 128-bit bus, which would drop the bandwidth to 88 gigabytes per second, and then have eDRAM on chip to bring the performance back up again," said Cerny. While that solution initially looked appealing to the team due to its ease of manufacturability, it was abandoned thanks to the complexity it would add for developers. "We did not want to create some kind of puzzle that the development community would have to solve in order to create their games. And so we stayed true to the philosophy of unified memory."

In fact, said Cerny, when he toured development studios asking what they wanted from the PlayStation 4, the "largest piece of feedback that we got is they wanted unified memory."

Att man valde GDDR5 var för att komma förbi flaskhalsar som brist på bandbredd och det är noterbart att Xbone reserverar hela 3 GB till operativsystemen.

Vidare:

Citat:

Another thing the PlayStation 4 team did to increase the flexibility of the console is to put many of its basic functions on dedicated units on the board -- that way, you don't have to allocate resources to handling these things.

"The reason we use dedicated units is it means the overhead as far as games are concerned is very low," said Cerny. "It also establishes a baseline that we can use in our user experience."

"For example, by having the hardware dedicated unit for audio, that means we can support audio chat without the games needing to dedicate any significant resources to them. The same thing for compression and decompression of video." The audio unit also handles decompression of "a very large number" of MP3 streams for in-game audio, Cerny added.

Vidare ska Sonys API:er vara vassare och det enda ni verkar ha kollat på är shaderprestandan. Då viftar bort att PS4 har 50% övertag bara där som att det inte skulle betyda något. Men nu kanske ni inte blir lika förvånade nästa gång Sony visar upp spel till PS4. Att de blir så mycket bättre beror på att prestandan i Xbone är rätt hårt strypt, utöver att den redan är ganska mycket sämre för just spel och att PS4:an då istället har sina optimeringar för just spel.

Vilket MS inte har några problem med att erkänna:

Citat:

"We purposefully did not target the highest end graphics. We targeted it more as a broad entertainment play."

Jag blir mycket förvånad om inte ett sånt matigt övertag i prestanda ger utdelning. Vad jag läst mig till så verkar skillnaden inte bara vara teoretisk utan ett problem som utvecklarna måste ta med i beräkningen. Blir Xbone "lead platform" igen kommer det påverka PC-portarna negativt, så jag tycker det är värt att informera om det. Minsta gemensamma nämnaren och allt det. Som PC-entusiast så är det således av ganska stor betydelse att det går bäst för PS4 i längden. Därför jag babblar om det här, eftersom många ser på fredagspanelen och lyssnar på vad ni säger.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Ja, Sweclockers har nu totalt övertalat mig att aldrig skaffa ett Xbox One.
Men de glömde ju de andra "fördelarna" enligt MS. Har någon läst den här artikeln?
* Ingen bakåtkompabilitet.
* Alla spelutvecklare har "möjligheten" att enkelt och smidigt använda Cloud Based Computing i sina spel, dvs. viss del av spelet kan bara beräknas i molnet. Vilket översatt betyder att MS erbjuder spelutvecklare ett enkelt piratkopieringsskydd, eller som jag säger en ny form av "Always Online DRM". Samt med tillägget att då molnet gått ner av någon anledning (eller är maxat) så fungerar inga av dessa spelen, kommer någon ihåg Sim City lanseringen...
* Varje spel man sätter in blir kopplat till ens konto/box, därefter kan man installera spelet på hårddisken och spela utan skivan i. Men då det är kopplat till ens konto (måste igen vara online för verifiering på nått sätt) och ex. din kompis lånar spelet, så kommer hen få ett fint meddelande att man måste betala för att kunna spela på spelet då det redan är kopplat till en annans konto/box. Anledningen för detta är enligt MS att man inte ska kunna köpa ett spel, installera och ge det till alla sina andra vänner så de kan göra likadant. Översatt igen så får man inte låna ut spel till andra, inte ens mellan familjens Xboxkonton, och med ett tillägg att man inte längre kan köpa begagnade spel (man måste ju ändå betala MS för att "låsa upp" det).

Allt jag kan hoppas är att de ändrar sig och tar bort dessa "fördelar", annars är detta tre till spikar i kistan, eller jag menar bultar i adamantium, med en extraorder av mindre pengar. Vill någon spela Super Nintendo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jag älskar era skjortor de bli så mycket roligare att titta på fredagspanelen och så passar det väldigt bra på er, när ni spelar in. Så fortsätt med det. Emil du skulle passa bra med att ha en modern hatt på dig.

Med tanke på att en "modern hatt" är bland den fulaste accessoar man kan ha på sig, så det är något man bör undvika

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell