Permalänk

GTX 780 setup?

Hejsan, jag ska köpa och bygga min första stationära speldator och undrar vad man skulle behöva för nättagg och prossesor till ett 780? Räcker det med 750W och ett i5-3570K eller behöver jag 850W eller mer + 3770K?
Tacksam för svar MVH Raubtierman

Permalänk
Medlem

750W räcker och bli över.
Och en 3570K kommer att klara ett GTX780 utan bekymmer

Kollar du längst ner på denna länken så ser du ett systemet med GTX780 drar knappt 440watt.
http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

750W räcker och bli över.
Och en 3570K kommer att klara ett GTX780 utan bekymmer

Kollar du längst ner på denna länken så ser du ett systemet med GTX780 drar knappt 440watt.
http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...

okej, tack så jätte mycket skulle det räcka med ett 630W? ( http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... )
eller är det på gränsen? har ju som sagt aldrig byggt dator förut men känner att en 3570K är ganska framtids-säker för mig då jag inte tänkt att redigera videor eller sånt, dock känns det som en bra investering med ett 780 då edt är toppen på den nya generationen och jag tänker ju bara surfa och mestadels Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaubtierMan:

okej, tack så jätte mycket skulle det räcka med ett 630W? ( http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630... )
eller är det på gränsen? har ju som sagt aldrig byggt dator förut men känner att en 3570K är ganska framtids-säker för mig då jag inte tänkt att redigera videor eller sånt, dock känns det som en bra investering med ett 780 då edt är toppen på den nya generationen och jag tänker ju bara surfa och mestadels Gaming

Ja då, 630w räcker utan bekymmer! Har du även gått om utrymme för överklockning.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

Ja då, 630w räcker utan bekymmer! Har du även gått om utrymme för överklockning.

okej tack så jätte mycket!

Permalänk
Medlem

Hej!

Ett nätagg på 630 watt ska räcka fint men du kommer dock inte att klara SLI med två 780´s sen om du känner för det; för bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden så skulle jag själv ha satsat på mer watt. Men om du nu vet att du inte kommer att uppgradera till SLI så ska 630 watt fungera fint ;).

Dock så undrar jag hur bråttom du har med att bygga datorn? Det jag tänker på är att Haswell ska släppas den 4 Juni vilket bara är om någon vecka och de nya processorerna kan ju vara något att kolla in :P.

Permalänk
Skrivet av Goffen:

Hej!

Ett nätagg på 630 watt ska räcka fint men du kommer dock inte att klara SLI med två 780´s sen om du känner för det; för bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden så skulle jag själv ha satsat på mer watt. Men om du nu vet att du inte kommer att uppgradera till SLI så ska 630 watt fungera fint ;).

Dock så undrar jag hur bråttom du har med att bygga datorn? Det jag tänker på är att Haswell ska släppas den 4 Juni vilket bara är om någon vecka och de nya processorerna kan ju vara något att kolla in :P.

jag har inte tänkt köra SLI men tack för informationen. vet du vad haswell kommer kosta? jag vill komma undan någorlunda billigt och jag har inte bråttom att köpa datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaubtierMan:

jag har inte tänkt köra SLI men tack för informationen. vet du vad haswell kommer kosta? jag vill komma undan någorlunda billigt och jag har inte bråttom att köpa datorn.

Några Haswell processorer var nyss ute på prisjakt (nertagna nu) och då kostade dem bara någon hundring mer än vad de i den nuvarande generationen kostar. Dock är det fortfarande oklart om priserna verkligen kommer att kosta så när dem väl släpps på riktigt.

Själva prestandan på de nya kommer nog inte vara allt för mycket högre än prestandan i dem i den nuvarande generationen men det jag tänkte på är att det kanske känns lite surt om den CPU´n man köper blir en generation äldre bara veckan efter man köpt den