Hur mycket effekt levererar ett nätagg på xxx W?

Permalänk
Medlem

Hur mycket effekt levererar ett nätagg på xxx W?

Hej!

Jag vill höra om ett nätagg på xxx W levererar xxx W till datorn. Jag har läst lite om verkningsgrad och så som jag fattar det kommer ett sämre nätagg dra mer ström från själva eluttaget men ändå kunna leverera det angivna watt-talet till systemet.

Exempel: Vi har ett nätagg på 100 W och verkningsgraden är 80%. Kommer nättaget kunna leverera 100 W till datorn men dra 125 W från eluttaget eller kommer nätagget bara leverera 80 W till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

Hej!

Jag vill höra om ett nätagg på xxx W levererar xxx W till datorn. Jag har läst lite om verkningsgrad och så som jag fattar det kommer ett sämre nätagg dra mer ström från själva eluttaget men ändå kunna leverera det angivna watt-talet till systemet.

Exempel: Vi har ett nätagg på 100 W och verkningsgraden är 80%. Kommer nättaget kunna leverera 100 W till datorn men dra 125 W från eluttaget eller kommer nätagget bara leverera 80 W till datorn?

Finns ju certifieringar 80+. Förut var det väl 40+ om jag inte missminner mig. Nöjda nu gnällspikar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är den effekt som nätaggregatet avger som anges, ett nätaggregat som anges till 100w ger 100w på sekundärsidan och det drar 125W från väggen på primärsidan om det har 80% verkningsgrad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

alternativ 2: dvs det klarar inte att leverera 100W. Finns ju certifieringar 80+. Förut var det väl 40+ om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.

@TS. Nätagget leverar 100W, men drar mer från väggen. Det den drar extra blir spillvärme (till största delen).

Permalänk
Medlem

Som sagt så är den angivna effekten så mycket agget klarar av att ge datorkomponenterna. Hur mycket den då måste dra från väggen beror på verkningsgraden. Ofta klarar agg också av lite mer än det angivna, men sen finns säkerhetskretsar som slår av för att ingenting ska gå sönder. Är det ett billigt skräpagg (vilket har minskat med 80+ certifieringen) kan man dock inte lita på varken att det kan leverera så mycket effekt det ska eller att det slår av vid överbelastning

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

OffTopic: Sweclockers borde införa en funktion i forumet där kvalificerade användare kan klassificera inlägg som "felaktig information" posterna ska väl få vara kvar men det ska vara tydligt att det som står är felaktigt, skulle ju inte vara fel om det även länkades mot fakta som styrker varför de klassade inlägget som "fel"

OnTopic: så är det sant som mrqaffe, Yrch och richie.f säger.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av faret:

Hej!

Jag vill höra om ett nätagg på xxx W levererar xxx W till datorn. Jag har läst lite om verkningsgrad och så som jag fattar det kommer ett sämre nätagg dra mer ström från själva eluttaget men ändå kunna leverera det angivna watt-talet till systemet.

Exempel: Vi har ett nätagg på 100 W och verkningsgraden är 80%. Kommer nättaget kunna leverera 100 W till datorn men dra 125 W från eluttaget eller kommer nätagget bara leverera 80 W till datorn?

Skrivet av TheFlyingFin:

alternativ 2: dvs det klarar inte att leverera 100W. Finns ju certifieringar 80+. Förut var det väl 40+ om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte koll...

Skrivet av Yrch:

Nej.

@TS. Nätagget leverar 100W, men drar mer från väggen. Det den drar extra blir spillvärme (till största delen).

Precis som Yrch säger. Ett nätagg med 550W kan leverera 550W men drar mer från uttaget. Spillenergin blir värme.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

alternativ 2: dvs det klarar inte att leverera 100W. Finns ju certifieringar 80+. Förut var det väl 40+ om jag inte missminner mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt förslag är att du redigerar ditt inlägg så folk slipper läsa felaktigheter. Dessutom, 40+? Visst att Delta-fläktar var populära ett tag…

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av faret:

Hej!

Jag vill höra om ett nätagg på xxx W levererar xxx W till datorn. Jag har läst lite om verkningsgrad och så som jag fattar det kommer ett sämre nätagg dra mer ström från själva eluttaget men ändå kunna leverera det angivna watt-talet till systemet.

Exempel: Vi har ett nätagg på 100 W och verkningsgraden är 80%. Kommer nättaget kunna leverera 100 W till datorn men dra 125 W från eluttaget eller kommer nätagget bara leverera 80 W till datorn?

Ett nätagg som är specat till 100 W kan leverera 100 W till datorn och drar följaktligen 125 W ur väggen vid full belastning.

Sen är det värt att notera att 100 W är summan av effekten på alla spänningar så ett nätagg på 300 W kan fortfarande vara för klent även om alla komponenter bara drar 180 W totalt. Ett nätagg ger fyra spänningar. 12 V, 5 V, 3,3 V och -12 V. Den sista används bara av moderkortet via den stora 24 pin-kontakten. 3,3 V brukar också bara gå till moderkortet även om det egentligen ska vara 3,3 V även på SATA-kontakterna men det används nästan aldrig. Kvar är de två viktigaste, 5 V och 12 V, och det är här det kan bli lite trassligt. Tittar man på lite äldre nätagg så hade de mycket av effekten på 5 V medan modernare nätagg lägger väldigt mycket effekt på 12 V. Grafikkort som generellt är den enskilt törstigaste komponenten i en dator använder sig till exempel av 12 V så om grafikkortet ska ha 150 W av de där hypotetiska 300, och nätagget bara klarar av att leverera 15 A på 12 V och 24 A på 5 V så kan det bli problem. Då får ju bara processor, hårddiskar, moderkort och annat som vill ha 12 V 30 W att dela på vilket är snålt så datorn kan krascha. Därför är det viktigt att kolla på hur mycket ström man har att tillgå på varje spänning. I nuläget är det väl framförallt om man ska köra dubbla grafikkort med nätagg som ligger på gränsen. Då kan det vara så att nätagget är för klent trots att datorn totalt drar mindre än vad nätagget är specat för.

Sen är det värt att notera att ett bra nätagg ofta klarar av att leverera mer än det är specat för men det är inte rekommenderat att pressa det så hårt någon längre tid för det sliter på komponeneterna.

Vidare är verkningsgraden en funktion av lasten och ofta ligger maximal verkningsgrad vid halv last. Nu skiljer det inte mer än några procentenheter mellan högsta och lägsta verkningsgrad men det är ändå värt att notera att det kan vara värt att köpa ett nätagg som klarar en del extra. Dels för att man vill ha hög verkningsgrad och dels för att säkra för framtida uppdateringar.

Nu blev det här mycket längre än jag tänkt så jag går och lägger mig innan det blir så långt att ingen orkar läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Mitt förslag är att du redigerar ditt inlägg så folk slipper läsa felaktigheter. Dessutom, 40+? Visst att Delta-fläktar var populära ett tag…

40+ är ingen märkning jag någonsin sett heller, och jag tvekar på att det varit så lågt sen PCn introducerades men vem vet..
Har för mig att Tagan skröt om att de var över 70% verkningsgrad på sina agg när jag köpte ett sånt tidigt 2000 tal dock så har ju hänt mycket sen dess, framförallt har ju utvecklingen satt fart på riktigt sen 80+ certifieringen drog igång och det helt plötsligt fanns ett tydligt sätt att visa hur bra agg man sålde.