Xbox One kan utföra grafikberäkningar i molnet

Permalänk

Fast om det nu bara ska användas till irrelevanta bakgrunds-saker så känns det ju helt omotiverat att ha 300 000 servrar körandes för det. Vet att de ska användas till annat också men ändå.

"Vi är så coola för att om du har rikligt med tur så kanske du en dag kan se den där fågeln som flyger på himmelen och tänka att 'wow de där vingslagen beräknades i molnet utan hjälp av mitt xbox'"

HAHA

Permalänk
Medlem

Precis som Sim City då?
Spelet som var "för tungt" för till och med de starkaste datorerna att köra.

Permalänk
Medlem

Internet och moln i himlen= Skynet?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Klagar ni seriöst på att spelkonsolsutvecklingen äntligen går framåt?

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem

På sikt kan detta bli mycket viktigt och användbart och antagligen också sudda ut gränsen mellan MMO och singleplayerspel.

Till exempel kan vi föreställa oss ett nytt TES (uppföljare till Skyrim) där molnet används för att hantera beräkningar av hur världen fungerar med en enorm detaljnivå, medan Xboxen bara renderar och behöver beräkna på sådant som är en nära. Det kan nog bli lite trixigt att frilägga grafikresurser, men möjlighet att frilägga resurer på CPU är ju enorma. Man kan ju t.ex. ha 10 000 invånare i ett nytt GTA som har ett mycket detaljerat liv som sköts via molnet och sedan synkas det bara in i takt med att du är i närheten av dem. Men även för grafik kan man tänka sig avancerade vädereffekter. Man kan också tänka sig att molnet förrenderar texturer som sedan strömmas ut för att få till extra dynamik i grafiken etc. Tänk dig att du återvänder till en stad och så har det regnat där vilket har resulterat i vattenpölar, smutsstänk på väggar etc., och detta behöver då inte Xboxen räkna ut direkt på studs utan kan nöja sig med att återge sådant och lägga på lite enklare dynamik på ytan.

I praktiken skulle allt innehåll som i normala fall ligger på hårddisken och ska strömmas ut i ramminnet kunna ligga i molnet och kunna bli dynamiskt manipulerat. Spel skulle kunna patchas i realtid osv.

Inte minst tillkommer det ju att andra spelare kan komma att förändra din spelupplevelse på ett dynamiskt sett, utan att detta behöver bli mer krävande för xboxen.

Eller varför inte ett nytt Myst-liknande spel där man låter molnet förrendera viss grafik. Den typen av spel är ändå så långsamma att det skulle fungera även om det innebär vissa lag för vissa saker.

Möjligheterna är enorma. Jag är mest besviken att Xbox One inte tog steget ut och skippade fysisk media helt och hållet och verkligen satsade på att leverera en molntjänst där hela konsolen var byggd utifrån premissen att innehåll ska strömmas, men där spel byggs för att få till bra kompromisser mellan strömmat och lokalt innehåll, och inte bara är laggiga "videofilmer" som i Onlive. Som vanligt med MS är de dock fega och försöker helgardera istället för att köra något djärvt och nyskapande.

Förmodligen så kommer det alltså inte bli så bra, även om potentialen är stor.

Permalänk
Medlem

300 000 servrar? Så om det är 300 000 pers online på xbox live så har varenda person en dedikerad server till sig?

Flumsiffror, de kommer antagligen att köras "i molnet" dvs. genom Microsofts Azure tjänst och det är möjligt att den tjänsten har 300 000 servrar men det är en helt annan grej då det körs andra saker på dessa servrar...

Köper inte heller att de kommer göra beräkningar i molnet, Sim City lovade samma sak men det visade sig att det enda som "beräknades" (förutom regionen och multiplayern) var Client-Server Verification för att se till att folk inte gjorde något konstigt med sitt spel...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

300 000 servrar? Så om det är 300 000 pers online på xbox live så har varenda person en dedikerad server till sig?

Flumsiffror, de kommer antagligen att köras "i molnet" dvs. genom Microsofts Azure tjänst och det är möjligt att den tjänsten har 300 000 servrar men det är en helt annan grej då det körs andra saker på dessa servrar...

Köper inte heller att de kommer göra beräkningar i molnet, Sim City lovade samma sak men det visade sig att det enda som "beräknades" (förutom regionen och multiplayern) var Client-Server Verification för att se till att folk inte gjorde något konstigt med sitt spel...

Det står i artikeln att det dom kommer köras i molnet och jag är galet säker det finns många fler än 300'000 aktiva XBOX360 användare i skrivande stund och som sagt nu har dom bara 15 000. fast nu är servrarna bara en sambandskontroll.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Hmm, hur blir allt detta med beräkningar i molnet om en bra massa år in i framtiden då microsoft kanske slutat stödja denna konsolen med cloud servrar, kan man inte spela sina gamla spel då, har dom nån garanti på hur länge dom kommer ha sina cloud servrar igång för Xbox one?

Är inte direkt förtjust i cloud när det gäller sådana här saker...

[Nattstavningen]
Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem

När jag först läste nyheten tyckte jag det lät som rena skämtet. Molnflum.

Skrivet av Zotamedu:

Både AMD och Nvidia har ju satsat en del kraft på den här typen av utrustning. Ska bli intressant att se hur bra det fungerar i verkligheten. Det skulle också förklara den sämre hårdvaran i Xbox One. Rätt smart att göra konsolen billigare för att få fler köpare och sedan lägga kostnaden på egna servrar. Det underlättar ju designen av själva konsolen också fast blir jobbigare med hårdvara. Får hoppas att de har ett bra API för det där i utvecklingsmiljön så det är enkelt för utvecklarna att implementera.

Fast ungefär här började jag inse att det kanske inte är så dumt ändå. Men min grundtanke kvarstår: fungerar det verkligen? Kan man verkligen göra så? Lägga ut rendering "på entreprenad"?

Skrivet av saigon:

... Kul att det händer lite saker som vi inte alls trodde när Xbox kom 2002?

Ja, verkligen. Vem kunde drömma om detta för 10 år sedan? Då var man fast i tänket 'vilken typ av skiva kommer komma om 10 år?'. Jag hade precis fått 10Mbit bredband via fiber då. Sjukt grymt! Ja, det är ju fortfarande ganska bra egentligen. Bättre än alla mobila uppkopplingar.

Skrivet av Grimmy:

På sikt kan detta bli mycket viktigt och användbart och antagligen också sudda ut gränsen mellan MMO och singleplayerspel.

Till exempel kan vi föreställa oss ett nytt TES (uppföljare till Skyrim) där molnet används för att hantera beräkningar av hur världen fungerar med en enorm detaljnivå, medan Xboxen bara renderar och behöver beräkna på sådant som är en nära. Det kan nog bli lite trixigt att frilägga grafikresurser, men möjlighet att frilägga resurer på CPU är ju enorma. Man kan ju t.ex. ha 10 000 invånare i ett nytt GTA som har ett mycket detaljerat liv som sköts via molnet och sedan synkas det bara in i takt med att du är i närheten av dem. Men även för grafik kan man tänka sig avancerade vädereffekter. Man kan också tänka sig att molnet förrenderar texturer som sedan strömmas ut för att få till extra dynamik i grafiken etc. Tänk dig att du återvänder till en stad och så har det regnat där vilket har resulterat i vattenpölar, smutsstänk på väggar etc., och detta behöver då inte Xboxen räkna ut direkt på studs utan kan nöja sig med att återge sådant och lägga på lite enklare dynamik på ytan.

I praktiken skulle allt innehåll som i normala fall ligger på hårddisken och ska strömmas ut i ramminnet kunna ligga i molnet och kunna bli dynamiskt manipulerat. Spel skulle kunna patchas i realtid osv.

Inte minst tillkommer det ju att andra spelare kan komma att förändra din spelupplevelse på ett dynamiskt sett, utan att detta behöver bli mer krävande för xboxen.

Eller varför inte ett nytt Myst-liknande spel där man låter molnet förrendera viss grafik. Den typen av spel är ändå så långsamma att det skulle fungera även om det innebär vissa lag för vissa saker.

Möjligheterna är enorma. Jag är mest besviken att Xbox One inte tog steget ut och skippade fysisk media helt och hållet och verkligen satsade på att leverera en molntjänst där hela konsolen var byggd utifrån premissen att innehåll ska strömmas, men där spel byggs för att få till bra kompromisser mellan strömmat och lokalt innehåll, och inte bara är laggiga "videofilmer" som i Onlive. Som vanligt med MS är de dock fega och försöker helgardera istället för att köra något djärvt och nyskapande.

Förmodligen så kommer det alltså inte bli så bra, även om potentialen är stor.

Intressanta idéer. Inser nu att det verkligen öppnar upp enormt mycket. Men att göra en helt molnbaserad konsol är att skjuta sig i foten. Finns relativt få ställen i världen som har tillräckligt bra internetuppkoppling för att sånt ska funka.

Skrivet av Raizor1991:

Hmm, hur blir allt detta med beräkningar i molnet om en bra massa år in i framtiden då microsoft kanske slutat stödja denna konsolen med cloud servrar, kan man inte spela sina gamla spel då, har dom nån garanti på hur länge dom kommer ha sina cloud servrar igång för Xbox one?

Är inte direkt förtjust i cloud när det gäller sådana här saker...

Ditto

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Raizor1991:

Hmm, hur blir allt detta med beräkningar i molnet om en bra massa år in i framtiden då microsoft kanske slutat stödja denna konsolen med cloud servrar, kan man inte spela sina gamla spel då, har dom nån garanti på hur länge dom kommer ha sina cloud servrar igång för Xbox one?

Är inte direkt förtjust i cloud när det gäller sådana här saker...

Jag tycker du väcker en viktig fråga/kritik här. Som många andra är är jag skeptisk mot internetbaserade tjänster.. ah förlåt, "molnet".

Sen tror jag inte på det förrän jag ser det. Microsoft gör det knappast av ren välvilja; "här får ni lite extra gratis prestanda från våra servrar". Om det blir verklighet så kommer de att ta ordentligt betalt också. Och jag blir inte förvånad om det inte går att välja bort denna "förbättring".

Permalänk
Skrivet av Antonovskij:

Jag tycker du väcker en viktig fråga/kritik här. Som många andra är är jag skeptisk mot internetbaserade tjänster.. ah förlåt, "molnet".

Sen tror jag inte på det förrän jag ser det. Microsoft gör det knappast av ren välvilja; "här får ni lite extra gratis prestanda från våra servrar". Om det blir verklighet så kommer de att ta ordentligt betalt också. Och jag blir inte förvånad om det inte går att välja bort denna "förbättring".

Precis den där "välviljan" är == ett sätt att tjäna pengar.
Jag tycker att det är väldigt viktigt att det även kommer fungera i framtiden, även när Xbox "two" kommer ut, och som du säger, att när dom väl har snärjat folk i detta så lär det ju inte gå att välja bort heller.
Tycker alla borde ta sig en liten funderare om detta verkligen är den "rätta" vägen att gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Jag tycker du väcker en viktig fråga/kritik här. Som många andra är är jag skeptisk mot internetbaserade tjänster.. ah förlåt, "molnet".

Sen tror jag inte på det förrän jag ser det. Microsoft gör det knappast av ren välvilja; "här får ni lite extra gratis prestanda från våra servrar". Om det blir verklighet så kommer de att ta ordentligt betalt också. Och jag blir inte förvånad om det inte går att välja bort denna "förbättring".

Såklart de inte gör detta av välvilja. Men det blir ett försäljningsargument för xboxen, vilket kan göra att priset faktiskt inte höjs. För de räknar med att få in fler kunder på det. Live behöver alltså inte få ett högre pris av detta då de räknar med att tjäna pengarna på fler personer som köper xbox, bland annat på detta än om de inte hade denna tjänst.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ehm,,, Jag ar lite svårt att se vad exakt som detta skulle kunna användas till. Att skicka en massa data till en server, och sedan vänta på ett resultat och skyffla runt grafikdata, verkar ju ganska onödigt när man har en gpu redan som skulle kunna göra jobb, typ medans menyer visas eller så. jag har lite svårt att se hur molnet skulle kunna producera några större mängder data med tanke på tiden det skulle ta att överföra den. Visst i Scandiland har vi snabbt bredband, men resten av världen då?

Tycker det låter mest som ett försök att spela ner det faktum att PS4 har en större gpu.

Permalänk

Hoppas verkligen detta kommer visa positiva resultat och inte floppar, tänk vad man skulle kunna göra i framtiden

Viktigt fråga i diskussionen är ju också hur länge de håller upp servrarna för gamla spel.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

och detta ska funka i staterna där uppkopplingen är lika med Mördar Snigel.

Har bättre internetuppkoppling och ping här i Florida än jag någonsin fick i Sverige.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Har bättre internetuppkoppling och ping här i Florida än jag någonsin fick i Sverige.

Och detta innebär i reella siffror vadå?

Permalänk
Medlem

För er som funderar på hur många som är online på xbox live samtidigt så kan jag i varje fall berätta att under Halo 3 tidens glansdagar så var det alltid mer än 300 000 på helger. Vardagar kommer jag inte ihåg exakt. Hur som haver så är ju det endast ett av många spel.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Har bättre internetuppkoppling och ping här i Florida än jag någonsin fick i Sverige.

Problemet är väl att den större delen av staterna inte har den internetuppkopplingen som du har. Du bor ju troligen i ett fint område.

Permalänk

Jag blev också besviken på presskonferensen och är mycket skeptisk till Xbox one, men det här är ändå oerhört spännande. Ni tror väl inte att varje box får en egen server? Servern har ju löjligt mycket mer kraft än en låda och Ms räknar med att sälja en miljard av dem (lycka till). Nej, varje box får tydligen CPU-kraft och lagring motsvarande tre boxar i molnet. Verkar ganska rimligt, och smart. Servrarna lär uppgraderas med tiden. MEN... Det största problemet som jag ser är, vad händer om tio eller tjugo år? Kommer tjänsten vara aktiv fortfarande så att man kan spela alla spel obehindrat fortfarande?

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Jag tvivlat på att min VDSL lina är snabb buss nog för grafiken ska bli mycket snyggare. Då låter det bättre att låta "molnet" hålla koll på AI som är längre bort som det snackats om förut. Men även då känns det som om det blir extra jobbigt för utvecklare och få spel som verkligen kommer ha nytta av det.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Tror inte speciellt mycket på den här moln tekniken.
Men det roligaste är att folk sitter och skriver om de här servrarna som att de har bättre koll än just Microsoft..

Skrivet av toxicious:

Fast om det nu bara ska användas till irrelevanta bakgrunds-saker så känns det ju helt omotiverat att ha 300 000 servrar körandes för det. Vet att de ska användas till annat också men ändå.

Herrn här vet ju till exempel inte vad det är för hårdvara, exakt vad som ska beräknas och vilken uppkoppling som kommer krävas osv...

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePunisher313:

Klagar ni seriöst på att spelkonsolsutvecklingen äntligen går framåt?

...och detta är framåt?

Permalänk

Varför är många så negativa? Det är detta utvecklingen både inom konsoler och PC går mot, även surfplattor, mobiltelefoner och annat. De är tidiga ut med ett sådant system och det är en väldigt bra sak att de spel som bygger in ett system mot detta i sin mjukvara kommer att kunna få mer beräkningskraft eftersom konsoler alltid är så extremt svaga hårdvarumässigt jämfört med en PC. Jag tar då gärna emot spel som är lite snyggare eller flyter på lite bättre på grund av att någon server någon stans hjälper till med beräkningskraften.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, även om man har en supernabb lina så är det väl rena snigelfarten jämfört med tex ett DDR3/5-minne eller en processor för den delen?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Varför är det så inne att gnälla nu för tiden?
Folk är så jävla bortskämda nu för tiden så de gnäller på allt som inte passar just dem. Världen kretsar inte runt just dig.

Tillbaka till ämnet.
Det är med största sannolikhet inte tal om 300k fysiska servers, utan virtuella. Dvs de delar på cpu och disk. Men som andra sagt så kan det vara riktigt coolt om det används på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gibbe:

När jag först läste nyheten tyckte jag det lät som rena skämtet. Molnflum.

Fast ungefär här började jag inse att det kanske inte är så dumt ändå. Men min grundtanke kvarstår: fungerar det verkligen? Kan man verkligen göra så? Lägga ut rendering "på entreprenad"?

Ja, verkligen. Vem kunde drömma om detta för 10 år sedan? Då var man fast i tänket 'vilken typ av skiva kommer komma om 10 år?'. Jag hade precis fått 10Mbit bredband via fiber då. Sjukt grymt! Ja, det är ju fortfarande ganska bra egentligen. Bättre än alla mobila uppkopplingar.

Intressanta idéer. Inser nu att det verkligen öppnar upp enormt mycket. Men att göra en helt molnbaserad konsol är att skjuta sig i foten. Finns relativt få ställen i världen som har tillräckligt bra internetuppkoppling för att sånt ska funka.

Ditto

Att köra grafik på en server är inget nytt så nog fungerar det. Den stora frågan är snarare om Microsofts implementation fungerar bra eller inte och om någon faktiskt kommer använda den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av DanTheManSwe:

Varför är det så inne att gnälla nu för tiden?
Folk är så jävla bortskämda nu för tiden så de gnäller på allt som inte passar just dem. Världen kretsar inte runt just dig.

Tillbaka till ämnet.
Det är med största sannolikhet inte tal om 300k fysiska servers, utan virtuella. Dvs de delar på cpu och disk. Men som andra sagt så kan det vara riktigt coolt om det används på rätt sätt.

Jag kan inte annat än hålla med. Har inte ägd en konsol på jag vet inte hur länge, så är egentligen fel mottagare för nyheten (eftersom jag tillhör PC-Gaming mästerrasen), men jag finner ändå denna nyhet intressant och tror dess potential är stor. Molnet kommer att kunna sköta mycket till vanligt folk, även sådant här. Hah, tänk att ha en serverpark i varje gathörn som allas mobiler och paddor är kopplade till för extra beräkningskraft, lagrings utrymme, osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Kan inte vara gratis att ha 300'000 servrar uppe. Lär ju kosta pengar mer pengar än idag att ha xbox gold (onlineläget) + att kravet på internetconnection kommer ju betyda att många väljer xbox live gold. MS kommer alltså att tjäna bra mkt mer pengar än det inkomsten från att sälja själva konsolen.

Microsoft gick minus de 3 första åren på själva konsolenförsäljningen har jag för mig, samma med PS3. De enda som gått plus från dag 1 är nintendo wii. Citera mig inte för jag kan ha fel, men minus vet jag att de går. Det är tillbehör och spel de tjänar på. Lite som the phonehouse, de tjänar knappt något på mobilerna, det är tillbehören de tjänar pengar på.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Microsoft gick minus de 3 första åren på själva konsolenförsäljningen har jag för mig, samma med PS3. De enda som gått plus från dag 1 är nintendo wii. Citera mig inte för jag kan ha fel, men minus vet jag att de går. Det är tillbehör och spel de tjänar på. Lite som the phonehouse, de tjänar knappt något på mobilerna, det är tillbehören de tjänar pengar på.

MS tjänar nog rätt bra på Live och det verkar ju helt klart som att de ska fortsätta att satsa på tjänster, med TV etc. Sony har sagt att de inte räknar med att sälja konsolerna med förlust och jag misstänker att samma sak gäller för MS. Det märks ju också på hårdvaran, de behöver inte bygga några nya, dyra fabriker för att tillverka egenutvecklade chip som CELL (PS3) etc.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

If there’s a fast connection and if the cloud is available and if the scene allows it.

Låter ungefär lika troligt som de där Sony snackade om förra generationen som at "snart har allt i ditt hem en Cell-processor i sig så ditt kylskåp kan hjälpa din ps3a WROOOM WROOOOOM." Verkar mest vara ett panikuttalande efter en misslyckad presentation.