Bra temp att börja på för överklocka av i5 3570k

Permalänk
Medlem

Bra temp att börja på för överklocka av i5 3570k

Hej har nu tänk att överckloka min i5 3570k. Då undrar jag nu vad är en bra temp att ha från börja? alltså vilken temp är bra att ha i load för att kunna klocka den till 4.5ghz och fortfarande inte vara för varm?

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Skrivet av Nomiton:

Hej har nu tänk att överckloka min i5 3570k. Då undrar jag nu vad är en bra temp att ha från börja? alltså vilken temp är bra att ha i load för att kunna klocka den till 4.5ghz och fortfarande inte vara för varm?

Frågan är felställd.
Det går inte att utgå från en sorts grundtemperatur och kunna förutse hur mycket en frekvensökning kommer öka temperaturen på just din processor.

Men över 85c vill du inte vara.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Processorn stänger av vid 105c.

En bra temperatur att lägga sig runt är max 90c när du kör benchmarks / testar hur stabil klocken är. Låt den inte gå över 85c med för hög volt längre perioder.

Och som ovanstående har länkat så går det att ta bort IHS och byta kylpasta eller helt enkelt köra utan IHSen. Dock rekommenderar jag att använda skruvstädsmetoden istället för att ta bort IHSen då det inte kan repa kretskortet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wRRM:

Processorn stänger av vid 105c.

En bra temperatur att lägga sig runt är max 90c när du kör benchmarks / testar hur stabil klocken är. Låt den inte gå över 85c med för hög volt längre perioder.

Och som ovanstående har länkat så går det att ta bort IHS och byta kylpasta eller helt enkelt köra utan IHSen. Dock rekommenderar jag att använda skruvstädsmetoden istället för att ta bort IHSen då det inte kan repa kretskortet.

Snälla då. Varför ska folk haspla ur sig saker utan att ha koll?

130°C #ThermTrip - Omedelbar nedstängning
105°C #TJ Max Throttle - Datorn Throttlar.

Paket max temp för LÅNGVARIG prestanda enligt intel 70°C. Detta är INTE temp på processorkärnorna. Denna temperatur kan du inte få fram om du inte borrar ett hål i IHS och stoppar ner en sensor.

Kärnorna brukar kunna ligga runt 80-90°C utan att Paket temp stiger över 70°C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Snälla då. Varför ska folk haspla ur sig saker utan att ha koll?

130°C #ThermTrip - Omedelbar nedstängning
105°C #TJ Max Throttle - Datorn Throttlar.

Paket max temp för LÅNGVARIG prestanda enligt intel 70°C. Detta är INTE temp på processorkärnorna. Denna temperatur kan du inte få fram om du inte borrar ett hål i IHS och stoppar ner en sensor.

Kärnorna brukar kunna ligga runt 80-90°C utan att Paket temp stiger över 70°C.

Vad bra att du rättade mig då, det är några borta på overclock.net som har gjort tester för att kolla hur mycket processorn degraderas över tiden och det skiljer ganska mycket mellan olika chip.

En kille har kört på 5Ghz och 1.5V i flera månader utan att processorn har tagit skada.

Varje månad har han gjort temperatur och volt tester för att se om processorn fortfarande klarar sig stabilt på vissa frekvenser och volt.

Det absolut inga problem med att ha en 3570k som toppar 90c under stresstester så länge den inte ligger på 90c 24/7.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wRRM:

Vad bra att du rättade mig då, det är några borta på overclock.net som har gjort tester för att kolla hur mycket processorn degraderas över tiden och det skiljer ganska mycket mellan olika chip.

En kille har kört på 5Ghz och 1.5V i flera månader utan att processorn har tagit skada.

Varje månad har han gjort temperatur och volt tester för att se om processorn fortfarande klarar sig stabilt på vissa frekvenser och volt.

Det absolut inga problem med att ha en 3570k som toppar 90c under stresstester så länge den inte ligger på 90c 24/7.

Jo folk är bra skraja. Du kan nog köra 1.5V så länge tempen håller sig under 100°C. Men sedan finns det ju dock chip som redan är så defekta internt att de skulle brännas upp totalt redan vid 1.4V.
Personligen kör jag standard hastigheter nu med en undervolt för att spara på värme och el.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin