[Köpråd] HTC One, S4 osv.

Permalänk
Medlem

[Köpråd] HTC One, S4 osv.

Hej

Jag står nu inför valet att köpa en mobiltelefon. Vill kunna ta bra bilder/videon on the go utan att använda ytterligare en enhet som ska ligga i fickorna.

Undrar om detta test är legit? Då kommer det nog bli en HTC One.

http://www.ljudochbild.se/test/htc-one

Har jag förstått det rätt så är det såhär:

Ljusa förhållanden, Stillbild: S4.
Mörka föhållanden, Stillbild: One.
Video, både mörk och ljust: One.

Hade nog köpt en HTC One X+ om det funnits på elgiganten annars..

Permalänk

Om du ämnar ta stora landskapsbilder över fina ställen är inte One för dig då HTC har satsat benhårt på lägre MP-tal. Sen är ju inte mobilkameror några värstingar heller oavsett MP.

Bästa foton tas med systemkamera, och av vad jag sett, läst och hört duger One's kamera med än väl och utöver det är den jävligt fin, har skitnajs ljud tack vare stereohögtalarna sen har en skärm som med lätthet klår GS4 enligt mig.

Jag tycker S4 är ett jävla plastskräp. Jag har känt på S4an och har därför befogenhet att tycka som jag gör. Den är ful, slö, kör ett kasst gränssnitt samt är på tok för lätt och hal. Lättheten beror på plastmaterialet och sen att den har en så satans glansig yta.

Detta representerar då mina åsikter, och det finns andra som tycker annat.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

Ja, jag fiskar åsikter faktiskt. Men sedan funderar jag även på Samsung Galaxy S4 Zoom som det ryktas ska presenteras 20 juni. Kanske jag ska vänta och se vad som ska presenteras innan jag bestämmer mig?

Så svåra val....

Permalänk
Medlem

Är kameran viktigt kan du ju vänta för att se om Galaxy S4 Zoom är något bra. Det var några rykten att Note 3 skulle få rätt fet kamera...

Annars är jag nöjd med min S4a och har fått väldigt fina bilder ibland. Verkligen inget fel på den. Tycker inte den känns plastig, däremot är den lite hal ibland. Inte så den glider ut handen, men någon mer handflatevänlig yta skulle ha varit trevligt.

Kollat lite på kompisens One och ångrar inte att jag köpt S4 istället. Nästan kompisen som verkar sugen på min S4 istället

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Håller i en HTC one och den känns kvalité i den( har bara haft den i en vecka så det äterstå om kvaliten) men jag är supernöjd med den, arbetspolarn har en s4 och han ärtvärnöjd med den också, dock känns s4 sjukt mycke mer plastigare än one

Permalänk

Ni som är nöjda med S4, kolla gärna hur mycket ledigt internminne ni har och sedan skriv om ni är fortsatt nöjda. Vid start har man endast ca 8.5 GB kvar att lägga saker på/installera appar på för S4 är så sjukt nerbloatad. Vanligtvis ska man ca ca 12 GB att lägga saker på men inte med S4.

Gör mig glad att veta att jag aldrig bränner pengar på Samsung igen!

Permalänk
Medlem

jag valde Xperia Z då min förra HTC klyddade något fruktansvärt och Samsung är för plastigt för min smak.
Väldigt nöjd faktiskt, vet inte riktigt hur kameran står sig mot One eller GS4 dock.
Men den har en schysst design, bra gränssnitt, bra kamera och den är vattentålig!

Permalänk
Medlem

Theshawty: Det är ju inte så att folk är missnöjda med Samsung, tvärtom verkar man få rätt bra grejor.

Nu är ju inte S4:an så efterbliven att den inte har plats för minneskort. HTC one ska oxå vara väldigt hal och jag kan tänka mig det då min iPhone gen 1 i aluminium var snorhal. En stor nackdel med aluminium är att den blir bucklig och ful om du tappar den. Att mobiler är lätta är bara en fördel och både One och S4 känns välbyggda enligt mig. Generellt har S4:an en bättre kamera men One duger för de flesta, dock ger den inte så mycket detaljer annat än på nära håll. Hade önskat mig skarpare bilder, dock som redan sagts i tråden släpper den in mycket ljus i mörka förhållanden. One ska ha bra ljud, men jag blev själv inte så impad då jag nästan alltid kör med hörlurar som givetvis är bättre. Hur som helst gillar jag One:s skärm bättre samt designen men så vansinnigt välbyggda är dem inte. Inte dem jag sett i butiker iaf med glipor här och där men den är väl bara att byta tills man får en bra.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Ni som är nöjda med S4, kolla gärna hur mycket ledigt internminne ni har och sedan skriv om ni är fortsatt nöjda. Vid start har man endast ca 8.5 GB kvar att lägga saker på/installera appar på för S4 är så sjukt nerbloatad. Vanligtvis ska man ca ca 12 GB att lägga saker på men inte med S4.

Gör mig glad att veta att jag aldrig bränner pengar på Samsung igen!

Det visste jag INNAN jag köpte telefonen. Är det ett problem? Tillräckligt för appar om man inte har stora spel på flera GB. Plats för minneskort som jag inte ens behöver. Jag använder ju inte telefonen som lagringsmedia, det har jag servern till. Vill man få bort bloatware är det bara att roota. Allt är ju inte heller bloatware. Nu använder jag inte alla appar men vissa används faktiskt och jag är glad att Samsung inkluderade dom. Sen är det väl synd att dom inte går att ta bort utan root men alla tillverkare inkluderar ju låsta appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Vill du ha min åsikt läs mitt inlägg i en annan tråd: #13550533

Lättare för mig att göra så än att skriva en gång till

Permalänk

Jag har testat både One och S4 också, så jag har belägg för det jag skriver. Innan jag skaffade min nuvarande S3 hade jag aldrig testat på TouchWiz och jag önskar jag kunde få det ogjort för det är det hemskaste gränssnitt i hela androidvärlden, utan att vara överdramatisk. Jag skulle mycket hellre köpa en iPhone 5 än en S4, men så hatar jag Apple och iOS något otroligt mycket.

Permalänk
Medlem

S4 alla dar i veckan. Htc one är sådär. Knapparna är helt åt helvete placerade på one och bara touch är skit, det måste finnas en fysisk knapp någonstans i mitten. Och plats för microsd och ett batteri som går att byta ut.

Sen kan ni babbla om designen hur mycket vill. Det viktigaste är funktionaliteten inte något annat. .

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

HTC One blev det självklara valet för mig, gick från en Xperia S som var plastig och äcklig som fan till One och det är fan natt och dag i jämförelse. S4 känns imo inte direkt bättre än Xperia S.

Däremot så har jag inte direkt blivit positivt överraskad av kameran, den är inte dålig men samtidigt så känns den inte som något speciellt.

HTC Sense 5 är också väldigt trevligt måste jag säga, var lite tveksam till det innan då jag aldrig gillat Sense men eftersom de gjort om UI totalt så är det väldigt rent och relativt fritt från bloat. Samsung är knappast i närheten av ett lika rent och snyggt UI, dock så är det lätt fixat med custom roms.

Prestandamässigt så kommer du nog aldrig att märka någon skillnad. Har dock sett reviews och jämförelser där de säger att S4an har mikrolagg i bland annat galleriappen. Kan ju dock fixas av Samsung.

Och som redan nämnts av andra så är skärmen helt jävla fantastisk på One, den är en ren fröjd att kolla på. Högtalarna är också riktigt bra för att vara något i en mobil och absolut bättre än den som sitter i S4an.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Här är en bra recension:
http://www.swedroid.se/htc-one-recension/

"HTC One är lämplig för dig som

Vill ha marknadens bästa skärm
Vill ha marknadens snabbaste Android
Vill ha en kamera som hanterar mörka miljöer med bravur
Vill ha en telefon som är estetiskt tilltalande
Vill att telefonen skall kännas rejäl och bekväm i handen
Vill använda telefonen som fjärrkontroll

HTC One är inte lämplig för dig som

Är priskänslig
Behöver minneskortplats
Vill ha möjlighet att byta batteri
Kräver stöd för 900MHz-bandet via LTE/4G (Tele2/Telenor)
Vet med dig att du är oförsiktig men som inte vill använda skal/skydd
Kräver en kamera med bästa möjliga detaljnivå i ljusrika miljöer"

Telefonen är dyr men verkar bra till det du vill använda den till förutom att den saknar minneskortplats. :/
Om du inte har bråttom med att köpa den så kolla på denna giveawayen, du kanske kan vinna:
http://linustechtips.com/main/topic/20876-htc-forum-giveaway-...

Den stänger den 30 juni och man får svar om man har vunnit den 31 juli och den är internationell.
Man kan välja mellan HTC One X+, HTC 8X och HTC 8S

MEN du måste ha/skaffa Twitter och göra ett konto på http://linustechtips.com

Visa signatur

Klump
| Chassi: CM Elite 430 | Nätagg: CM GX 650W | CPU: Intel i7-2600K | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | GPU: Sapphire TRI-X R9 290 | Moderkort: ASRock Z77 EXTREME6 | RAM: Corsair VENGEANCE 16GB | HDD: HGST Deskstar NAS 3TB| SSD: 2x SamsungS |

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Kan ju dock fixas av Samsung.

Sluta hoppas redan där. Samsung har haft sedan S2 på sig att fixa sitt jävla skämt till gränssnitt men de totalt dissar varenda försök till uppmaning. De kunde inte bry sig mindre om vad den lilla människan vill, den skara som faktiskt bryr sig. En mobil SKA INTE bete sig så för det priset de kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theshawty:

Sluta hoppas redan där. Samsung har haft sedan S2 på sig att fixa sitt jävla skämt till gränssnitt men de totalt dissar varenda försök till uppmaning. De kunde inte bry sig mindre om vad den lilla människan vill, den skara som faktiskt bryr sig. En mobil SKA INTE bete sig så för det priset de kräver.

Vad ska dom fixa när en stor skara verkar vara nöjda? Visst finns det småsaker att pula med, men om du har hittat en tillverkare som erbjuder PERFEKT mjukvara ...let me know!

Bara för att DU inte tycker om samsungs gränssnitt, inte för att jag tycker det är optimalt, så gör det inte gränssnittet dåligt. Uppenbarligen så finns det en stor skara som gillar samsungs gränssnitt. Tycker jag hör lika många positiva saker om TouchWiz(Nature UX) som om senaste Sense. Sen så är gränssnittet ordentligt uppdaterat från hur det ser ut på S2an.

Gällande galleriappen har det blivit många gånger bättre och nu flyter det fan på bättre än de HTC One jag klämt på.

Ursäkta om jag låter bitter men jag blir så jävla trött på barnrumpor som tror att deras åsikt representerar majoriteten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Vad ska dom fixa när en stor skara verkar vara nöjda? Visst finns det småsaker att pula med, men om du har hittat en tillverkare som erbjuder PERFEKT mjukvara ...let me know!

Bara för att DU inte tycker om samsungs gränssnitt, inte för att jag tycker det är optimalt, så gör det inte gränssnittet dåligt. Uppenbarligen så finns det en stor skara som gillar samsungs gränssnitt. Tycker jag hör lika många positiva saker om TouchWiz(Nature UX) som om senaste Sense. Sen så är gränssnittet ordentligt uppdaterat från hur det ser ut på S2an.

Gällande galleriappen har det blivit många gånger bättre och nu flyter det fan på bättre än de HTC One jag klämt på.

Ursäkta om jag låter bitter men jag blir så jävla trött på barnrumpor som tror att deras åsikt representerar majoriteten.

Är du på riktigt? För en diskussion som en riktigt människa om du nu ska sitta och kalla folk "barnrumpor". Nu vill jag inte påstå att Theshawty gör det bättre men varför dra ner allt till hans nivå?

När blev förövrigt fanboy diskussioner mellan Samsung och HTC lika hettade som iOS och Android. Både S4 och One är fantastiska telefoner, det är fan löjligt hur folk sitter och försöker prata ner de.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Vad ska dom fixa när en stor skara verkar vara nöjda? Visst finns det småsaker att pula med, men om du har hittat en tillverkare som erbjuder PERFEKT mjukvara ...let me know!

Bara för att DU inte tycker om samsungs gränssnitt, inte för att jag tycker det är optimalt, så gör det inte gränssnittet dåligt. Uppenbarligen så finns det en stor skara som gillar samsungs gränssnitt. Tycker jag hör lika många positiva saker om TouchWiz(Nature UX) som om senaste Sense. Sen så är gränssnittet ordentligt uppdaterat från hur det ser ut på S2an.

Gällande galleriappen har det blivit många gånger bättre och nu flyter det fan på bättre än de HTC One jag klämt på.

Ursäkta om jag låter bitter men jag blir så jävla trött på barnrumpor som tror att deras åsikt representerar majoriteten.

Barnrumpa? As if.

De är för de antagligen inte bryr sig. Gränssnittet är uppdaterat mycket sen S2, ja, men det ser fortfarande ut som om de inte lämnat Gingerbread-stadiet ännu. HTC har i alla fall gjort om Sense så det ser mer ut som vanilla.

En tillverkare som erbjuder perfekt mjukvara? Google. Du hittar inget som flyter på så bra som vanilla. Dock kan man vara oense om vanilla ser bra eller dåligt ut men jag personligen har tröttnat lite på det. Sense ska bli intressant, men eftersom jag är som jag är när jag inte blev som jag skulle kommer jag säkerligen hitta saker att klaga på i Sense också. Jag är kort och gott aldrig nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Är du på riktigt? För en diskussion som en riktigt människa om du nu ska sitta och kalla folk "barnrumpor". Nu vill jag inte påstå att Theshawty gör det bättre men varför dra ner allt till hans nivå?

När blev förövrigt fanboy diskussioner mellan Samsung och HTC lika hettade som iOS och Android. Både S4 och One är fantastiska telefoner, det är fan löjligt hur folk sitter och försöker prata ner de.

Var ju inte så att jag skippade diskussionen. Jag bidrog gott och väl med egna tankar om vad jag uppenbarligen ett antal andra tycker. Sen sa det lite "snap" för mig när det kom ytterligare en person som inte verkar acceptera att alla inte tycker samma.

Sen sa jag aldrig att Samsung var bättre. Båda är fantastiska telefoner och jag har inte sagt något annat. Om något kan tolkas som det är det inte meningen.

Skrivet av Theshawty:

Barnrumpa? As if.

De är för de antagligen inte bryr sig. Gränssnittet är uppdaterat mycket sen S2, ja, men det ser fortfarande ut som om de inte lämnat Gingerbread-stadiet ännu. HTC har i alla fall gjort om Sense så det ser mer ut som vanilla.

En tillverkare som erbjuder perfekt mjukvara? Google. Du hittar inget som flyter på så bra som vanilla. Dock kan man vara oense om vanilla ser bra eller dåligt ut men jag personligen har tröttnat lite på det. Sense ska bli intressant, men eftersom jag är som jag är när jag inte blev som jag skulle kommer jag säkerligen hitta saker att klaga på i Sense också. Jag är kort och gott aldrig nöjd.

Ber ärligt talat om ursäkt för barnrumpekommentaren Blev lite irriterad och för ovanlighetens skull kunde jag inte riktigt behärska mig.

Nu föredrar jag vanilla, men bara för att ett gränssnitt sticker ifrån Googles vision gör det inte gränssnittet undermåligt på något sätt. Smaken är som baken

Måste hålla med om att Googles vanilla är bäst,åtminstone sett till flyt enligt mig, men samtidigt bidrar andra tillverkare med mjukvarufunktioner som Google saknar(Som mycket i och för sig går att fixa med appar). Dessa modifikationer leder ju till problem med flytet. Samt att som du säger blir vanilla lite tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

S4 alla dar i veckan. Htc one är sådär. Knapparna är helt åt helvete placerade på one och bara touch är skit, det måste finnas en fysisk knapp någonstans i mitten. Och plats för microsd och ett batteri som går att byta ut.

Sen kan ni babbla om designen hur mycket vill. Det viktigaste är funktionaliteten inte något annat. .

Du måste skämta. Design är något av de viktigaste när det gäller mobiler, laptops och plattor.
Oavsett vem du än må vara så är design viktigt för mobilen är något du tittar på, och gillar man inte utseendet
så är det inte direkt så kul att gå runt med den heller.
Funktionaliteten är viktig, men knappast ett argument om du tar Android vs Android, även om Samsung har
sina egna småsaker. Eftersom det mesta jag sett en S4 kan göra som inte en HTC kan är saker som kanske är
"häftigt" men inte något dom flesta skulle använda ändå.

Det är i och för sig en personlig sak men jag tycker inte att en fysisk knapp krävs, att touch knappen för "Hem"
inte är i mitten är även en vanesak tycker jag. Ingen som vant sig har det problemet vad jag vet.
Eftersom man är van att nästan alla mobiler har en fysisk knapp i mitten så kanske man föredrar det,
men som jag sa så tror jag mer det är något man vänjer sig vid.

Utbytbart batteri är knappast ett måste, har dom ett bra batteri i som håller några år behöver du inte
den funktionen. Har en 4 år gammal iPod Touch som har skitbra batteri fortfarande, samma med många
av dom som äger mobiler som inte har utbytbart, funkar bra ändå. Batterierna, speciellt i dyra modeller är
inte dåliga om du tror det. Micro SD kanske är användbart för vissa, men likaså här är det att majoriteten
inte behöver mer än 32GB, många är nöjda med t.o.m 16GB. Men det beror ju på, man får fråga sig själv det:
Behöver jag verkligen extra minne?

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Ber ärligt talat om ursäkt för barnrumpekommentaren Blev lite irriterad och för ovanlighetens skull kunde jag inte riktigt behärska mig.

Gör inget, jag förstår att jag kan vara en finne i arslet ibland.

Skrivet av Sonywalk:

Nu föredrar jag vanilla, men bara för att ett gränssnitt sticker ifrån Googles vision gör det inte gränssnittet undermåligt på något sätt. Smaken är som baken

Håller med dig, det gör det nödvändigtvis inte undermåligt men nu är det så att det är ett känt faktum att TouchWiz är väldigt segt och väldigt tungrott. Man kan tycka olika om dess visuella stil men det går aldrig att undkomma att det är tungrott. Det är bara att swipa runt i stockhemskärmens app drawer samt widget drawer så är det allla bevis du behöver.

Skrivet av Sonywalk:

Måste hålla med om att Googles vanilla är bäst,åtminstone sett till flyt enligt mig, men samtidigt bidrar andra tillverkare med mjukvarufunktioner som Google saknar(Som mycket i och för sig går att fixa med appar). Dessa modifikationer leder ju till problem med flytet. Samt att som du säger blir vanilla lite tråkigt.

Det håller jag med om. Att det finns appar för det stämmer till viss del. De appar som dock finns håller inte alltid måttet. Google borde införa strängare krav för att en app ska kunna postas. Det är oftast därför android alltid ligger efter iOS i mängden kvalitetappar.