Permalänk

Vilket JRPG till PS3?

Hej. Har nyss skaffat PS3. Om jag ska köpa ett enda JRPG utav dessa 3, vilket ska jag ta?

Ni no kuni
Final fantasy 13
Eternal sonata

Det är bara 2 JRPG jag spelat förut som jag fastnat för och det var FF 9 och Phantasy Star 4 men det var ett tag sen. Så dem får gärna likna dessa.

Jag gillar turordningsbaserade strider men Ni no kuni är något mellanting mellan det och actionstrider eller vad man ska säga va?
Hur är striderna på dem andra 2?

Vad skulle ni säga att det är för svårighetsgrad på dem spelen för en vuxen person? Jag vill att det ska va lite utmaning, inte bara att man travar på rakt fram, man ska få klura lite och inte veta var man ska och så.

Är det mycket filmsekvenser i spelen? Vill hellre spela än se för mycket film.

Hur lång tid tar det att klara spelen?

Permalänk
Medlem

Ni no Kuni kommer nog ge dig den bästa spelupplevelsen av dessa nämnda spel. Det har inte så himla mycket sekvenser och är som sagt en hybrid mellan realtime fighting och turnbased. De andra två är rena turnbased spel, och personligen tyckte jag att FF13 var en besvikelse på många sätt. Eternal Sonata tröttnade jag ganska snabbt på, på grund av dess repetitiva spelmekaniker. Att klara Ni no Kuni sträcker sig från 30-75 timmar beroende på hur mycket du vill göra i spelet och alla de andra två spelen faller nog även in inom samma tidsintervall. Resonance of Fate bör du kika lite på om du vill ha en bra och utmanande combatmekanik, dock är storyn helt värdelös i spelet.

Ett annat spel du borde kika in på är Tales of Graces F. Väldigt rolig combat och man kan även spela flera genom local co-op. Men av de tre nämnda spel, helt klart Ni no Kuni.

Permalänk

Om du gillar klassiska JRPG'n avråder jag dig starkt från att skaffa FF13. Det är den största besvikelsen bland alla mina ps3 spels inköp. Både eternal sonata och ni no kuni är riktigt bra. Ni no kuni är ett riktigt charmigt RPG som för tankarna till de gamla goda SNES titlarna

Permalänk
Medlem

De tre du listade är väldigt olika spel... Personligen så gillade jag Eternal Sonata bäst. FF13 var en besvikelse efter alla försämringar mot tidigare titlar. Ni no kuni var helt enkelt inte mitt spel. Sedan så när jag läser JRPG så tänker jag ju endast på Disgaea som har grymt rolig story, och mycket att 'explora'. Dock har det också sina problem...

Skall kolla vilka rpg jag har om man bortser från de du listat... Har ordnat de efter spelen jag gilllade bäst. Eternal Sonata är dock enligt mig den bästa upplevelsen. Trevlig värld med grym music. Sedan 2 spelar läget var kul med tjejen. Men en sådan värld är inte för alla.

Trinity Universe
Cross Edge
Star Ocean: The Last Hope International
Tales of Graces F
Folklore
Record of the Agarest War (Finns 2 versioner)
Resonance of Fate
Atelier Rorona: The Alchemist of Arland
Ar tonelico Qoga: Knell of Ar Ciel
Disgaea 3 and 4
Rune Factory: Tides of Destiny

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Det du beskrev och vill ha passar inte ett enda spel in i din lista det du frågar efter TBH. INGEN av dom är turordnings baserade, inga av dom är svåra, alla 3 är bland de lättaste spelen du finner till PS3.

Alla spel är JRPG's så självklart kommer de ha mycket filmsekvenser och dialog, du kommer inte undan detta från ett enda JRPG.

Utöver detta om du vill ha svåra turordningsbaserade JRPG's så har du mer eller mindre bara ett val till PS3, detta är Resonance of Fate, då detta spelet är faktiskt svårt. Restrerande spel är rakt nej.

Samt om vi stryker allt förutom turordningsbaserat från din lista så kan vi finna spel du söker, då har du bland annat en drös spel till PS3.
Atelier Rorona, Totori, Merurur
Atelier Ayasha
Hyper dimension neptunua, mk2, Victory
Valkyria Chronicles
Mugen Soul

Vill du ha spel som du nämnde åvan, alltså Action rpg:
Tales of Graces F
Star Ocean 4
Dark Souls, Demon Souls
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Ar tonelico Qoga

Vill du ha strategiska RPG's så har du
Disgaea 3 & 4.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Av dom 3 skulle jag säga FF13, det är det enda av dom som jag har över 100h på, gillade storyn och hela ATB fightsystemet.
Men jag älskar allt som har med Final Fantasy att göra så det påverkar väl mitt val lite.

Ni No Kuni tyckte jag var lite av en besvikelse, precis som FF13 tar det evigheter innan spelet verkligen öppnas upp man är väldigt begränsad i dom första timmarna men på FF13 så är det lite mer för att folk ska hinna vänja sig vid det höga tempot och hur striderna funkar (Enix räknade med många nya spelare pga. 360 lansering?) men på kuni så känns det som att dom gjorde det enbart för att dom räknar med att majoriteten av spelare är unga så dom ville inte gå för fort fram.
och det är just det som gjorde att jag inte gillade kuni, alldeles för anpassat för unga spelare sett till storyn och allt.

och gillar du FF13 så är det bara att gå vidare till FF13-2 lite annorlunda men minst lika bra

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem

Ni no kuni är främst gjort av ett samarbeta mellan Ghibli och Level 5, det första har alltid haft familj relaterade teman som sin fokus. Sedan att story också vart barn anpassad med huvudkaraktär som är väldigt ung har ju varit känt, antar att du missade detta. Spelet har förvisso två svårighetsgrader för de som vill ha det lite svårare men ja inte blir det precis svårt då heller. Men detta är inte precis en nackdel till spelet, utan snarare en styrka och en charm som gör speciellt speciellt.

Huruvida deras val var att låta 80% av spelet till FF13 vara en introduktion till kombat system var på grund av Xbox 360 användare eller ej vet jag inte, speciellt då stridssystemet är inte allt för olik det du redan finner i FFX-2 så många var redan hyfsat vana om du hade spelat det spelet, dock totalt olikt från större delen av resterande spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har bara spelat Eternal Sonata och FF13, och av de två är det förstnämnda den klara favoriten. Faktum är att jag skulle gå så långt som att säga att det nog är ett av de bästa JRPG:s till PS3 som översatts.

De enda små minusen jag kan se är väl de otroligt ostiga musikrelaterade karaktärsnamnen, och att det stundom kan vara lite väl sött och idylliskt, lite sådär gulligt så man kan tro att det riktar sig till yngre tjejer. Rätt märkligt egentligen, med tanke på att storyn är duktigt mörk.

Får du bara välja ett av spelen tycker jag, med reservation för att jag inte spelat Ni no kuni, att du ska ta Eternal Sonata.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för tipsen. Men det är inte lätt att bestämma sig, alla tyckte olika. Jag tror i alla fall jag ska testa Ni No Kuni. FF10 ska väl komma ut i HD? Det är väl ganska bra? Vore kanske något för mig. Tales of Xillia kanske, men det är rena actionstrider va, (som i fable fast det kommer fram en stridsarena) då är det nog inget för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_heter_jag:

Tack för tipsen. Men det är inte lätt att bestämma sig, alla tyckte olika. Jag tror i alla fall jag ska testa Ni No Kuni. FF10 ska väl komma ut i HD? Det är väl ganska bra? Vore kanske något för mig. Tales of Xillia kanske, men det är rena actionstrider va, (som i fable fast det kommer fram en stridsarena) då är det nog inget för mig.

A jo FF 10 och 10-2 kommer i HD, och enligt mig är FF 10 det bästa i hela serien.
Kommer helt klart att köpas och köras igenom igen, ser fram emot det.

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_heter_jag:

Tack för tipsen. Men det är inte lätt att bestämma sig, alla tyckte olika. Jag tror i alla fall jag ska testa Ni No Kuni. FF10 ska väl komma ut i HD? Det är väl ganska bra? Vore kanske något för mig. Tales of Xillia kanske, men det är rena actionstrider va, (som i fable fast det kommer fram en stridsarena) då är det nog inget för mig.

Tales of Xillia är ett action spel ja om du läser min post så får du lite mer överblick på vad som är action och inte action. Men inte alls som fable om du nui vill ha det så, utan det är snarare som ett arkad beat em up. Finns förövrigt nog inget spel jag listade som är som fable.

Om du vill veta hur Xillia är så bara att kolla in alla Tales spel som kommit sedan PS2 och uppåt då alla har variationer av samma stridssystem. De äldre hade hybrider samt de ännu äldre vart mer eller mindre ett 2D beat em up.

Men oavsett vad så är det action strider, men också bland de bästa RPG'na du hittar på enare år, dock inte tales of graces f till PS3. Men du har Vesparia till Xbox 360 som är grymt bra.

FF10HD ska komma i slutet av sommaren, början av hösten någon gång om allt går som deras planer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Valkyria Chronicles är i mitt tycke helt otroligt bra. Är en blandning mellan RPG, FPS och strategi med en oerhört gripande historia.
Rollspelen på PS3 blev ofta en besvikelse, de bästa finns väl fortfarande till PS2, om nu någorlunda modern grafik önskas.
Kolla in Atlus, Persona serien är otroligt bra och Digital Devil Saga är även det väldigt bra, om än rätt "omodern" dungeon crawler.
Att Atlus vänder sig till lite mognare publik än Square Enix med sina "barnhjältar" är även det ett plus.