HP Envy 4 Ultrabook med massa oanvänt SSD-minne?

Permalänk
Medlem

HP Envy 4 Ultrabook med massa oanvänt SSD-minne?

(Vet inte om detta är rätt forum för denna post, flytta gärna tråden om den ligger fel!)

Hej alla som tycker det är skoj att fippla med datorer, jag har en fråga som jag funderat på om det går att genomföra över huvud taget. Jag köpte en HP Envy 4-1080eo Ultrabook runt nyår, och den har OS:et (Win7 home premium x64 SP1) på en mekanisk HDD på 500GB och även en 32GB SSD för snabb återgång från viloläge (via Intel Rapid Start Technology).

Går det att formatera om SSD'n för att sedan göra en spegling av mitt OS till den, eller mindre drastiska alternativet: kan man komma åt resten av utrymmet som finns på SSD'n för annat bruk?

SSD-data från SIW:
Model: SAMSUNG MZMPC032HBCD-000H1
Size: 32.0GB
Firmware Version: CXM12H1Q
Form Factor: Not Available
Interface: Serial ATA
Standard: ACS-2 | ACS-2 Revision 2
Advanced Format Supported: Not Available
Transfer Mode (Current / Max): SATA-600 / SATA-600
Features: S.M.A.R.T., 48bit LBA, NCQ, TRIM
Queue Depth: 32

Insåg nu något mysteriöst i SIW:
Både min OS-HDD och SSD'n båda heter Disk 2. Längre ner finns Disk 0 som är en kopia av föregående 500GB HDD Disk 2 fast med mindre information, och sen finns Disk 1. Disk 1 är 'gjord' av Intel, heter FFS och är 4293MB stor. Jag antar att detta är partitionen som är skapad på SSD'n för att spara ner ramminnet på då datorn går i viloläge (då Intel har gjort programvaran som tar hand om detta), och antar att FFS står för Flash File System. Jag kan inte komma åt eller se resten av SSD disken i Den här datorn eller Enhetshanteraren (eftersom resten av utrymmet antagligen är opartitionerat eller liknande?)

Detta känns ju onödigt, jag har 28 oanvända mumsiga GB SSD minne som ligger helt oanvända i min dator!? Eller används detta utrymme som inte syns någonstans på något annat magiskt vis? Jag har inte Intel Smart Response Technology vad jag vet. Jag har dock Intel Rapid Storage Technology, dock är jag osäker på om detta är bloatware eller inte (antar bloatware).

Kontroller är S4LJ204X01 (stod att den är konventionell och liknar Marvell 9174 kontrollern på någon sida). Lägger in en vacker länk till datasheet för SSD-enheten för de som är överdrivet intresserade:
http://www.samsung.com/us/business/oem-solutions/pdfs/PM830_m...

SSD-namnet betyder med andra ord:
MZMPC032HBCD-000H1:
Memory
Module classification: SSD
FormFactor: mSATA
Line-Up: PM: PC/Client (2bit MLC)
SSD CTRL: S4LJ204X01
SSD Density: 32GB
NAND PKG + NAND Voltage: BGA (LF,HF)
Flash Generation: 3rd Generation
NAND Density: 64G DDP 2CE
HW revision: No revision
Packing type: Bulk
Customer: står 00: General, men min heter H1 enligt SIW, kanske kan betyda HP?

I Enhetshanteraren under Diskhantering kan jag se följande hårddiskar:
Disk 0: 465.76GB (4 partitioner, tack så mycket HP)
SYSTEM (System, Primär partition) 199MB NTFS
OS (C:) (Systemstart, Växlingsfil, Krashdump, Primär partition) 442.84GB NTFS
Recovery (D:) (Primär partition) 22.61GB NTFS
HP_TOOLS (Primär partition) 108MB FAT32

Disk 1: 4.00GB (1 partition, inget annat)
(inget namn) Vilolägespartition

I BIOS kunde jag inte se information om mina hårddiskar (underbart oanvändbart BIOS). Jag kunde dock se att den fanns när jag gick in i HP Advanced Settings (åtkomst i samma meny som man kan välja att gå in i BIOS, alltså ej i Windows). Jag kunde genomföra ett hårddisktest på 32GB SSD disken där utan problem.

Tacksam för funderingar på ämnet!

Permalänk
Avstängd

Jodå det går. En spegling kan bli ganska komplicerad då partitionen är så mycket mindre (i alla fall om du har en del data på C:/) men du kan absolut göra en formatering av SSDn och sen installera Windows på den. Jag har liknande upplägg med en 40GB SSD med Windows och några utvalda program. Utrymmet kommer dock att börja fyllas på ganska snabbt och SSDer fungerar bäst med ett visst utrymme ledigt (minst 10%) så du kommer att få pilla en del för att allt ska fungera bra och inte ens då kommer allt att ske automatiskt.

Jag misstänker att om du använder HPs program för uppdatering av drivrutiner och liknande så kommer det att defaulta till att lägga alla nedladdade filer på typ C:\HP\Drivers eller liknande, vilket blir ganska mycket snabbt, och det är inte alls säkert att det går att ändra. Lösningen är att inte använda några sådana program utan att själv ta ner och installera de drivrutiner som behövs. För att spara på utrymmet kan det också vara idé att lägga biblioteken (Dokument, Nedladdade filer osv.) på hårddisken och inte SSDn. Skrivbordet är dock trevligt att ha på SSDn förstås då det vanligtvis inte har så mycket stora filer och används ofta.

Du kommer att behöva ändra installationsplats för alla program du installerar som du inte vill ha på SSDn, men det är inte så komplicerat precis, bara att byta C till enhetsbokstaven för hårddisken. Det går också att ställa in så att programmen defaultar till att installera på den andra disken genom att redigera registret. Vissa program fungerar inte om de inte är på C: men de blir färre och färre.

Så... lite pill men du får också en snabbare dator och om du lägger in en "ren" Windows så slipper du HPs bloatware (som kan vara ganska omfattande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jodå det går. En spegling kan bli ganska komplicerad då partitionen är så mycket mindre (i alla fall om du har en del data på C:/) men du kan absolut göra en formatering av SSDn och sen installera Windows på den. Jag har liknande upplägg med en 40GB SSD med Windows och några utvalda program. Utrymmet kommer dock att börja fyllas på ganska snabbt och SSDer fungerar bäst med ett visst utrymme ledigt (minst 10%) så du kommer att få pilla en del för att allt ska fungera bra och inte ens då kommer allt att ske automatiskt.

Jag misstänker att om du använder HPs program för uppdatering av drivrutiner och liknande så kommer det att defaulta till att lägga alla nedladdade filer på typ C:\HP\Drivers eller liknande, vilket blir ganska mycket snabbt, och det är inte alls säkert att det går att ändra. Lösningen är att inte använda några sådana program utan att själv ta ner och installera de drivrutiner som behövs. För att spara på utrymmet kan det också vara idé att lägga biblioteken (Dokument, Nedladdade filer osv.) på hårddisken och inte SSDn. Skrivbordet är dock trevligt att ha på SSDn förstås då det vanligtvis inte har så mycket stora filer och används ofta.

Du kommer att behöva ändra installationsplats för alla program du installerar som du inte vill ha på SSDn, men det är inte så komplicerat precis, bara att byta C till enhetsbokstaven för hårddisken. Det går också att ställa in så att programmen defaultar till att installera på den andra disken genom att redigera registret. Vissa program fungerar inte om de inte är på C: men de blir färre och färre.

Så... lite pill men du får också en snabbare dator och om du lägger in en "ren" Windows så slipper du HPs bloatware (som kan vara ganska omfattande).

Tack för svar Jo, HPs bloatware var väldigt omfattande. Tog mig en halv dag att få bort allt när jag fick datorn, herregud. Finns det något sätt att komma åt att formatera SSDn? Jag ser den ju inte i nuvarande windows så gör man lämpligtvis det via CMD på något sätt, eller via windows installationen? Har något svagt minne av att ha formaterat en hårddisk för år och dar sen innan jag loggade in i windows, men kommer för mitt liv inte ihåg hur man gjorde.

Jag lyckades få ner storleken på all min data (inklusive dolda filer och mappar) till 27.7GB utan att avinstallera program jag ville ha kvar (matlab, latex, origin och några småprogram), men använt utrymme på C räknas som 41.6GB (9GB verkar vara windows system restore som slog igång, undrar om jag stängde av HP's service på något vis, he-he).

Känns inte så värt att kämpa så mycket för att hålla windows under 32GB så ger upp lite grann på den idén. Men, program och liknande skulle jag gärna vilja kunna ha på den dock, så att formatera den blir det i alla fall, kanske även möjligtvis prova på ubuntu en del . Har ni någon aning om hur man ställer in vart viloläges-utrymmet ska läggas/antar att jag måste stänga av Intel Rapid-start technology? Känner att det vore bäst att flytta över platsen till min mekaniska innan jag börjar pilla runt för mycket... Sorry för många frågor

Edit 1: Insåg att överföring av delar av windows är praktiskt taget omöjligt.
Edit 2: Hittade orsaken till större delen av osynligt utrymme

Permalänk
Medlem

Okej, tydligen var det Intels programvara som dolde disken för mig, eftersom den använde disken som cache-minne för bättre prestanda. Således, med inaktivering av denna programvara kunde jag komma åt disken finfint. Någon som vet om Intels cache-lagrings teknologi är något att ha, eller gör jag bättre i att utnyttja utrymmet på eget maner/finns det program där man kan välja vad som ska cache'as? (För andra som undrar så inaktiverar man genom att gå in i Intel(R) Rapid lagringsteknologi i kontrollpanelen och inaktiverar under fliken Accelerera.)

Permalänk
Avstängd

Intels programvara är ganska bra, men du kan säkert få något som passar dina behov bättre om du själv konfigurerar, om det är värt det för dig är en annan fråga. Hur du ska konfigurera beror förstås på hur du använder datorn, men generellt så gör en SSD stor skillnad i uppstart/avstängning, "snappigheten" i gränssnittet, i installation/avinstallation samt i laddningstider i exempelvis spel. Med en liten SSD så får man ju prioritera, lägger du Windows på den så går uppstart och avstängning snabbt och du får den här snappigheten på skrivbordet exempelvis men program som inte installeras på den påverkas knappt alls. Väljer du istället att ha Windows på vanlig disk och typ lägga in kritiska program på SSDn så kommer installation och uppstart av de programmen att gå fort men annat påverkas inte nämnvärt. Jag valde mer än medelväg med stora delar av Windows på SSDn fast vissa saker som inte är så viktiga placerade på vanlig disk, typ Dokument, nedladdade filer osv. och sen mina vanligast använda program på SSDn såsom FF, Chrome, VMWare, VS, Notepad++, Console 2 osv. Beroende på vad man gör så kanske inte SSDn räcker till både Windows och de program man använder mest så då får man prioritera. Intels inbyggda cache-funktioner försöker ju i princip göra detta åt dig automatiskt (fast delar av program istället för hela) men automatiken är ju inte direkt perfekt då den inte vet vad du prioriterar, detta blir dock förstås bättre ju mer du använder datorn.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte låta bli att lägga över windows på den. Den fungerar underbart nu! Var dock tvungen att försöka tre gånger innan det lyckades. Det visade sig att windows lägger över en partition på mekaniska disken på 100MB som krävs för att starta windows så det gick inte att formatera den (inte ens via diskpart i cmd). Försökte således installera med bara SSD'n i burken, varefter jag inte kunde starta windows om jag pluggade in mekaniska också. Efter mycket pill så lyckades jag via att trycka alt+f10 eller shift+10 eller liknande under första fönstret som kommer upp om man sätter i windows installationen, komma åt cmd pre-boot. Där kunde jag lyckligtvis radera mekaniska disken varefter jag installerade om windows igen (gick inte igång nu) och den lade 100MB System-partitionen på mekaniska disken, detta är dock ett problem jag kan stå ut med (jag gissar att det har att göra med vilken diskplats den ligger på, mekaniska = Disk 0 och SSD = Disk 1)

13.9GB ledigt på 32GB SSD'n efter att ha installerat skype, chrome, drivrutiner, latex, matlab (2.3GB vald), avast antivirus, microsoft home&student och säkert några småprogram jag glömmer. Minskade system restore en del, lät pagefile vara kvar på SSD'n och lade över virtuellt minne på mekaniska. MAO funkar 32GB finfint för windows om man bara tänker på hur man använder utrymmet lite

Om detta var nödvändigt eller inte måste jag svara inte nödvändigt, men var lärorikt och jag vill bannemig bestämma själv hur jag lägger upp min dator >.<

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det fungerade. Jag hade lite liknande problem med min lilla SSD också, jag hade W7 på den och det var totalt omöjligt att uppgradera till åttan då installationen envisades med att spara Windows.old och då fanns det inte tillräckligt med plats kvar. Jag gjorde allt för att få ner storleken på det installerade Windows men det räckte inte ändå. Jag har för mig att problemet till viss del berodde på att jag inte hade något tillräckligt stort USB-minne till installationsfilerna och försökte installera från den mekaniska disken, problematiskt. Det slutade också med att jag fick ha 100MB-partitionen på den mekaniska men det påverkar ju inte hastigheten direkt så det får duga tills jag uppgraderar igen.