Permalänk
Medlem

Dreamhack bussen

Hej , jag och några vänner ska då till dreamhack i sommar.
Vi funderar på att ta swebus från Göteborg till Jönköping.

Men vi undrar om datorerna ligger fint i bagaget på bussen, eller slänger dom bara in datorerna så dom skadas ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett vanligt bagageutrymme i en vanlig buss, så att säga (lucka som öppnar upp sidan av bussen). Du kan säkert få lägga in ditt bagage själv om du vill att det görs extra varsamt.

Om ni gör stopp på vägen så kommer mer bagage troligen tryckas in/bagage plockas ut, vilket potentiellt skulle kunna vara en risk. Om du nämner för chauffören att det är relativt ömtåliga saker så tas det säkert hänsyn till. Ni skulle även kunna gå ut och se på när omlastning sker, eller hjälpa till — kanske tom är uppskattat. Denna punkt är dock inte så mycket att bry sig om i ert fall — Swebus gör inga stopp mellan Göteborg och Jönköping. Se till att vara relativt snabbt ute ur bussen i Jönköping dock så att ingen annan resenär river runt bland er packning för att få ut sin egen.

Det sker ingen extern bagagebehandling som på en flygplats. Det är inte farligare att frakta en dator i bagageutrymmet på en sådan buss än i bagagutrymmet på en vanlig bil. Ni får själva se till att själva packningen görs ordentligt och säkert så att repor och annat inte uppstår.

En bra reflex är att kontrollera insidan på datorn innan den sätts igång. I sällsynta fall kan fläktkontakter och annat ha trillar ur, och om ni inte fäst PCI-kort, hårddiskar, etc., ordentligt i lådan från början så kanske de också kan ha flyttat på sig.

Vill man vara säker på/över gränsen till paranoid så skulle man kunna plocka ut mekaniskt rörliga delar (i.e. mekaniska hårddiskar) och ha dem i skyddade behållare (anti-ESD, osv) i "handbagaget" inne i bussen så att man har direkt kontroll. Det extra arbetet det innefattar gör nog att det inte är värt det (och kanske är risken högre att ni välter ert handbagage än att materialet i bagageutrymmet får en smäll).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar att inte ta bussen.. Din datorn/Skärm kommer gå sönder.. Hände mig så kommer aldrig att åka en buss igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Rekommenderar att inte ta bussen.. Din datorn/Skärm kommer gå sönder.. Hände mig så kommer aldrig att åka en buss igen

Har ju dock hänt mig i vanlig bil också så med den logiken får du gå till Dreamhack. Packa allt väl bara så är det inga problem.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A7X:

Har ju dock hänt mig i vanlig bil också så med den logiken får du gå till Dreamhack. Packa allt väl bara så är det inga problem.

Om det händer i bilen då har du packat dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Om det händer i bilen då har du packat dåligt

Om det händer i bussen har du packat dåligt.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Forumets trivselregler gäller även här och reglerar bl a hur man uttrycker sig.

Hur en tråd som handlar om bussfrakt kan vändas till en politisk diskussion är också snarast oförståeligt. Vill man diskutera andra aspekter så kan man starta en ny tråd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Rekommenderar att inte ta bussen.. Din datorn/Skärm kommer gå sönder.. Hände mig så kommer aldrig att åka en buss igen

Haha, du åker alltså buss och någonting går sönder? du påstår att hans skärm därför per automatik kommer gå sönder? Sammanfattningsvis så kommer du av detta aldrig åka buss igen?

Permalänk
Medlem