1 Gigabit Internet direkt via fiberomvandlaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazze1:

Om jag nu har förstått allting rätt så kommer det in en fiberkabel in i mitt hus där det nu sitter en fiberomvandlare där man sedan kopplar dit routern. Mitt lilla problem är att jag har ingen router som klara 1 Gigabit. Så jag tänkte att jag kan ju koppla kabeln (Cat6) direkt till fiberomvandlaren eftersom den har ändå 4 utgångar. Då kommer jag inte åt internet.... Jag kommer åt något som heter "Multiple networks" men inte internet. Då tänkte jag... Eftersom jag kopplade förbi routern så skickar den ju inte ut någon ip-adress, jag gick då vidare till att fylla i siffrorna i IPv4 som jag kunde. Jag vet inte om jag har gjort rätt eller fel, jag vet inte om det ens går att göra så att man kopplar direkt till fiberomvandlaren.

Jag har sökt och sökt efter folk med samma problem men inte hittat något vettigt. Tack på förhand!

Köp en ny router? Eller har du stationär bara och inget annat?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

desto mer man vet desto enklare är att hjälpa till men okej då börjar vid med routern, gå in på den webinterface och titta sedan villken ip den har och försk sedan köra en release av ip adressen.

behöver du hjälp får du skriva routerns tillverkare och modellnumer annars kan ingen hjälpa dig med det

Linksys WRT320N
Jag kan nästan inget inom detta område... Behövs det någon annan information överhuvudtaget?

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Köp en ny router? Eller har du stationär bara och inget annat?

Jag har just nu varken tid eller råd att köpa en ny router. Självklart kommer jag att göra det senare men inte just nu. Det här är inget överdrivet viktigt utan bara en sak jag undrade om det skulle gå.

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazze1:

Linksys WRT320N
Jag kan nästan inget inom detta område... Behövs det någon annan information överhuvudtaget?

Skrivet av zazze1:

Jag har just nu varken tid eller råd att köpa en ny router. Självklart kommer jag att göra det senare men inte just nu. Det här är inget överdrivet viktigt utan bara en sak jag undrade om det skulle gå.

okej din router wrt320n har följande prestanda enligt http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3079...

så därför bör du även med routern kunna få ut lite mer än 100 megabits/s om du verkligen har tillgång till 1 gigabit internet

troligtvis kan du göra en ip release som jag pratade om tidigare genom att gå in på fliken status och sedan router, där bör det finnas en ip release knapp och du bör även kunna se villken ip adress din router har om inte ja då får du leta runt lite

när du gjort en ip release på routern ska du testa att koppla in datorn igen givetvis utan routern inkopplad

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Det finns bara en knapp som heter Refresh :/

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem

Nu fick jag det att fungera... Jag vet inte hur men det fungerar, en morgon provade jag samma sak igen, ta ut routern, stoppa in datorn, skriva in ip-adressen,nätmasken och gateway. Helt plötsligt fungerade det

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB