AMD A10-6800K och A10-6700 "Richland"

Permalänk
Medlem

AMD A10-6700 med CPU-underklock och undervoltning och HTPC; Jag hade gärna emottagit ännu mer strömsnåla varianter dock.

Permalänk
Skrivet av keffosteffo:

Hade varit intressant att sett några temperaturer.
Jag köpte en A10-5700 och har haft stora problem med att den blir så fruktansvärt varm.
Passiv kylning var bara att glömma. Medans en i3:a med samma TDP inte hade några problem i samma chassi.

Värmen är ju direkt avhängig av effekten och kylningen. I princip all tillförd effekt till processorn omvandlas till värme och en A10-5700 drar rätt mycket mer än en i3:a trots samma TDP-märkning. Det är samma tendens som man ser mellan i3 3220 och A10 6700, det skiljer 35-45W vid full last.

Det var det jag reagerade på då det sägs att AMD anger TDP som teoretiskt uträknad maxeffekt om alla transistorer är aktiverade, medan Intel kör ett belastningsprogram och anger TDP därefter. Om så vore fallet borde situationen vara den omvända kan man tycka (om inte AMD's styrkretsar på moderkortet är extremt mycket mer effektkrävande än Intels).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Finns det någon repeterbar sekvens i lol som man kan köra för att jämföra 2 olika system?

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att statistiskt så kommer det uppmätta medelvärdet närma sig "sanna" medelvärdet vid ett tillräckligt stort antal mätpunkter, vilket betyder att om någon spelar 1 timme, alltid med samma gubbe, alltid på samma bana, så bör de medelvärdena vara jämförbara, rent statistiskt. Fast det kräver ju att någon på redax är villig att lägga en timme på att spela ett visst spel varje gång en recension skall göras...

Permalänk

Bra recension och bra gjort av AMD!

Ser riktigt bra ut tycker jag. Processor prestandan är förbättrad men framförallt den integrerade grafiken har blivit snabbare. Strömförbrukningen på A10-6700 såg bra ut också. En trevlig plattform helt enkelt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Faktum är att statistiskt så kommer det uppmätta medelvärdet närma sig "sanna" medelvärdet vid ett tillräckligt stort antal mätpunkter, vilket betyder att om någon spelar 1 timme, alltid med samma gubbe, alltid på samma bana, så bör de medelvärdena vara jämförbara, rent statistiskt. Fast det kräver ju att någon på redax är villig att lägga en timme på att spela ett visst spel varje gång en recension skall göras...

...för varje grafikkort, i flera upplösningar, det blir många timmar det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Trevlig, kanske ska byta ut min q9400 med 4870 mot en sån här, mindre strömförbrukning och lägre ljudvolym.

Tycker dock att nhw's recension var betydligt trevligare där de körde spelen med lite lägre inställningar och visade att det var spelbart i 1080p i battlefield 3 t.ex. (max 41 min 33)

Permalänk
Skrivet av Paratroper:

Vilket chassi användes?

Ett Streacom FC8

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Värmen är ju direkt avhängig av effekten och kylningen. I princip all tillförd effekt till processorn omvandlas till värme och en A10-5700 drar rätt mycket mer än en i3:a trots samma TDP-märkning. Det är samma tendens som man ser mellan i3 3220 och A10 6700, det skiljer 35-45W vid full last.

Det var det jag reagerade på då det sägs att AMD anger TDP som teoretiskt uträknad maxeffekt om alla transistorer är aktiverade, medan Intel kör ett belastningsprogram och anger TDP därefter. Om så vore fallet borde situationen vara den omvända kan man tycka (om inte AMD's styrkretsar på moderkortet är extremt mycket mer effektkrävande än Intels).

1. TDP-märkning är i klasser. Har du en processor som maxar 47W kan den hamna i 65W klassen om det är närmsta klassen uppåt.
2. Alla processorer av samma modell har inte samma spänning. En kan säljas till 1,1v en annan av samma modell kan säljas till 1,2v, de har samma TDP.
3. Räkna minst 20% förluster i nätaggregat och moderkort. Tillsammans kanske närmare 30%.
4. Väldigt olika chipset.
5. En hel del snabbare minnen till Richland, 2133MHz mot 1600MHz

För att visa hur detta kan påverka tillsammans.
Låt säga att varmaste i3 3220 är uppmätt yill 47W TDP och därmed får märkningen 65W. Låt säga att de flesta numera har något lägre spänning och egentligen ligger kring 43W. Uppmätt skillnad är 35W när båda har något anslutet till processorns PCIe-kontroller. Tar man hänsyn till ineffektivitet i både nätaggregat och moderkort är skillnaden snarare 25W. Säg nu 5W skillnad i minne (kan vara lågt, har sett 20W skillnad mellan 2133MHz och 2400MHz, det skenar fort när spänningen går upp). Och räkna 3W skillnad i chipset.
Inget av detta är orimligt alls.

Tänk nu också på att AMD förfinat tekniken med att pressa TDP numera. Den maximerar processorns frekvenser och spänningar inom vilken TDP den har fått. Därför inte ovanligt att deras bästa processorer inom en viss TDP-klass får identiskt resultat, jämför 5800K och 6800K, identiskt, precis som med FX 8350 och 8150 i 8350-recensionen. Så hur blir det då? En processor som i praktiken ligger på 43W mot en som pressar 65W med törstigare minnen? Jo 35W uppmätt skillnad vid väggen är inget konstigt alls, den skulle kunna vara högre ifall man tar hänsyn till alla faktorer och potentiella faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLI:

Jag byggde en dator till grabben baserad på A10-5800K. Han spelar nästan uteslutande LOL. Utan att överklocka processorn alls, med minnen (1866MHz) uppskruvade till 2100Mhz och den interna grafiken på 1125MHz (har jag för mig att det landade på) så blev resultatet riktigt bra och han är supernöjd.

I 1920x1080 med allt på max i LOL så ligger den på 52 - 65 FPS. Som LOL burk är den kanon med tanke på priset.

Wow, en 6800K eller tom en 6700 med SSD för OS och någon 1TB HDD verkar ju vara en perfekt familjedator som ska spela film/surfa och köra saker som Sim City/Sims 3 och LoL eller något MMO som GW2/SWTOR/Neverwinter.
Imponerad av GPU prestanda och CPU prestanda är ju "bra nog" för sådana spel, kanske flaskar i MMOs dock. 1080p film borde den ju klara galant, 4k med.

6700 kanske skulle kunna gå ned i pris lite, men den drar ju mindre så det kanske lönar sig att ha en sådan i HTPC istället.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Trevligt. Jag som byggde en dator åt en bekant förra veckan med en 5800K, och tänkte då själv köpa en 5800K till min nya dator, men såg sedan nyheten om att 6800K. Är ju bara ca 150-200 kr dyrare.

Får bli en 6800K.

Permalänk
Medlem

Undrar var effektförbrukning landat med ett effektivt nätagg på 150-200W, istället för 1200W i testet, om man ändå bara ska köra interna grafiken som HTPC/kontorsburk?
Kanske ganska många watts skillnad ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara en helt okej processor men hela lanseringen känns döfödd innan dom ens letat ut i butikerna. Med Kaveri runt hörnet och en helt ny plattform i och med det kan jag inte känna annat än att Richland är en återvändsgränd.

AMD ligger tydligt före Intel när det kommer till integrerad grafik, men samtidigt når det aldrig riktigt fram till en punkt där man kan säga att det är bra nog för att överge ett externt grafikkort, även för lite lättare spelande. Om man är ute efter en billig burk att spela lite på emellanåt är det i så fall mer lockande med kombinationen Pentium G2020 + HD7770 som man kan plocka upp för mer eller mindre samma pengar. Då slipper man även handplocka minnen och nöja sig med ett par billigare stickor för någon hundralapp mindre.

För mig känns det som att Dual Graphics måste fungera på ett tillfredställande sätt för att platformen ska kunna nå sin fulla potential. På så sätt kan man alltid stoppa i ett billigare grafikkort och få lite exta "umpf" i spel utan att ha betalt för en integrerad grafikkrets som man inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omghax:

Det ser ut att vara en helt okej processor men hela lanseringen känns döfödd innan dom ens letat ut i butikerna. Med Kaveri runt hörnet och en helt ny plattform i och med det kan jag inte känna annat än att Richland är en återvändsgränd.

AMD ligger tydligt före Intel när det kommer till integrerad grafik, men samtidigt når det aldrig riktigt fram till en punkt där man kan säga att det är bra nog för att överge ett externt grafikkort, även för lite lättare spelande. Om man är ute efter en billig burk att spela lite på emellanåt är det i så fall mer lockande med kombinationen Pentium G2020 + HD7770 som man kan plocka upp för mer eller mindre samma pengar. Då slipper man även handplocka minnen och nöja sig med ett par billigare stickor för någon hundralapp mindre.

För mig känns det som att Dual Graphics måste fungera på ett tillfredställande sätt för att platformen ska kunna nå sin fulla potential. På så sätt kan man alltid stoppa i ett billigare grafikkort och få lite exta "umpf" i spel utan att ha betalt för en integrerad grafikkrets som man inte använder.

Kaveri ska skeppas mot slutet av året. AMDs roadmaps är alltid optimistiska och visar roadmaps när något är klart. Inte när det hunnit tillverkas upp i volym och skickats till OEM som hunnit bygga datorer så att det är redo för lansering.

Räkna med tillgänglighet Q1 2014.

Permalänk
Medlem

Wow, den integrerade grafiken var ju riktigt trevlig. Kommer nog bli populärt till HTPCs och enklare LAN-setups o dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kaveri ska skeppas mot slutet av året. AMDs roadmaps är alltid optimistiska och visar roadmaps när något är klart. Inte när det hunnit tillverkas upp i volym och skickats till OEM som hunnit bygga datorer så att det är redo för lansering.

Räkna med tillgänglighet Q1 2014.

Jo det har du helt rätt i, om man blickar bakåt på hur det brukar se ut med AMD's tidsplaner så skulle jag inte bli förvånad om vi ser Kaveri till desktops först mot sommaren nästa år. Men jag känner fortfarande att förbättringarna är för små för att vilja hoppa på platformen i denna sista upplaga.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett HTPC bygge med en amd prolle i! slipper man köpa till ett gfx kort, som man skulle behöva med intels HD4000 grafik i prollarna som är uruselt.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt. Jag som byggde en dator åt en bekant förra veckan med en 5800K, och tänkte då själv köpa en 5800K till min nya dator, men såg sedan nyheten om att 6800K. Är ju bara ca 150-200 kr dyrare.

Får bli en 6800K.

Permalänk
Medlem

2 saker..

1. Var är resultaten för överklockning på gpun i 1920x1080? Ni har överklockat gpun men ändå så testar ni i 1366x768?
Vi vet ju att cpun får jobba mer i lägre upplösning och att cpun är den svagare delen men jag o många andra vill veta hur den presterar i en upplösning som dom flesta använder idag överklockad.

2. Fortfarande så är prestanda vid samma klock helt ointressant men med tanke på att ni använder er av det vid varje cpu test så undrar jag varför ni inte har med det på diskreta gpuer? Skulle vara intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

2. Fortfarande så är prestanda vid samma klock helt ointressant men med tanke på att ni använder er av det vid varje cpu test så undrar jag varför ni inte har med det på diskreta gpuer? Skulle vara intressant

Inte alls ointressant, när turbo och dylikt är frånkopplat kan man se hur en arkitektur står sig mot en annan eller få en bättre uppfattning om hur mycket man behöver överklocka en cpu för att den ska nå förbi en annan.

På GPUer har det inte varit lika intressant tidigare, delvis har turbo inte funnits och det har också varit så mycket annat som exempelvis minnesmängd och minnestyp som skiljt för att göra en jämförelse värd.

Däremot anser jag att det är väldigt intressant att göra en jämförelse inom samma GPU-serie. Hur mycket mer vinner man på att faktiskt ha fler beräkningsenheter i 670 över 680? Om jag kör mitt 660 i samma frekvenser som ett 680, hur mycket sämre prestanda kommer jag ha?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Prestandan var ju ingen skillnad man bråkar om i alla fall, 1fps mer och 1 sekund mindre i PS och 0,01 poäng
mer i Cinebench. Men jag antar att det inte var prestandan som dom satsade på.

Permalänk

Intressant att se gammla Intel Core i3 2100 klassar ut AMD 6700 och 6800K totalt i speltesten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Jag är nyfiken hurvida dessa två processorer står sig i spel som League of Legends med settings på High.

Håller med till viss del (spelar inte LoL), men spel som LoL, HoN, DotA2, CS:GO m.fl. bör väl ändå få vara med i benchmarktester? Är ju i dessa spel FPS:en faktiskt räknas och är viktig! Blir ju bra svårt att poppa ulti med Helga, slänga hammaren, sätta på Elder parasite och insa & springa in o 2shotta folk ifall
du inte har bra fps.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Intressant att se gammla Intel Core i3 2100 klassar ut AMD 6700 och 6800K totalt i speltesten

Ja, men dessa processorer och dess GPU är inte till för BF3, som visats i testet.

+ med i3 måste du köpa till ett dedikerat kort för att kunna spela något överhuvudtaget.

Skrivet av Isty:

Håller med till viss del (spelar inte LoL), men spel som LoL, HoN, DotA2, CS:GO m.fl. bör väl ändå få vara med i benchmarktester? Är ju i dessa spel FPS:en faktiskt räknas och är viktig! Blir ju bra svårt att poppa ulti med Helga, slänga hammaren, sätta på Elder parasite och insa & springa in o 2shotta folk ifall
du inte har bra fps.

Håller med! Med det man får göra är att vänta på youtube "tester" som folk slänger upp. Då får man ett hum iaf. Man kan ju kolla på föregångaren
5800k i LoL
https://www.youtube.com/watch?v=blTzYwrAFyM

i CSGO
https://www.youtube.com/watch?v=u2ro8c8szx8
(8x AA känns overkill + att han spelar in, ligger på runt 40fps)

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Eftersom detta är en processor med integrerat grafikkort, känner jag att följande jämförelser saknas;

1. Hur står sig grafikkvalitén från det integrerade grafikkortet? Tidigare har intels lösningar inte bara varit långsamma utan sett usla ut sett till texturfiltrering och annat.

2. Hur är det med kompatibilitet? Sist jag hade en intellösning var det många spel som krävde olika hack för att kunna startas och många spel fungerade inte alls.

Kortfattat, är intels motsvarande lösningar fortfarande hälften så dåliga som de var förr (~2008), behöver man ta med detta när man jämför.

Skulle också vilja påpeka att det går att räkna om ms-värden till fps, vilket kanske skulle ge värden som är något mer lättläsliga för oss som är mer vana vid grafikbenchmarks än grafikutveckling.

Enligt andra sajter så verkar 1. inte vara nåt problem längre för Intel. 2. verkar vara mycket bättre än tidigare men fortfarande en bit från amd/nvidia nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Undrar var effektförbrukning landat med ett effektivt nätagg på 150-200W, istället för 1200W i testet, om man ändå bara ska köra interna grafiken som HTPC/kontorsburk?
Kanske ganska många watts skillnad ...

Ah, ~25W idle enligt denna test - det låter ju betydligt trevligare.
Dock fick de lite högre vid load.

http://legitreviews.com/images/reviews/2209/power-consumption...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni borde testa den här typen av processorer i mindre krävande spel, BF3 är av föga intresse i praktiken men spel som World of Warcraft, DOTA2, League of Legends, Team Fortress 2 eller annat Source baserat osv.

Förstår att ni inte har tid att testa allt men iaf något av dessa vore bre.

Jag är annars mest impad över att skillnaden är så stor då det är en väldigt liten uppdatering. Det är ju bara en förfining egentligen, tycker det ser lite ljusare ut hos AMD nu iom detta, Kaveri som lanseras i slutet av året blir väldigt intressant hur den står sig mot Haswell utan diskret grafikkort.

Permalänk
Medlem

Intressant test.
Hade varit kul om ni också hade kunnat få till någon form av prestanda per watt jämförelse.

Citat:

AMD A10-6800K och A10-6700 presterar generellt bättre än konkurrenten Core i3-3220 så länge flera trådar står i fokus, men tappar mark i sämre trådade applikationer. Intels alternativ drar också det längsta strået i nästan alla speltitlar med separat grafikkort, åter igen tester där oftast färre trådar används.

Med blicken på strömförbrukningen vid processorbelastning framstår Intels alternativ också som det starkare kortet. Core i3-3220 är märkbart mindre törstig än Richland-modellerna, vilket i sin tur leder till lägre krav på nätdelar och kylning.

Men ett sätt att sänka strömförbrukningen är att använda den integrerade grafiken.
Ska man satsa på att bygga ett litet, strömsnålt och billigt system så är det frågan om man köper ett grafikkort i de högre prestandaklasserna till det.
Jag hade hellre köpt AMD FX-63xx eller FX-83xx eller Intel Core i5 eller Core i7 om jag redan från början tänkt att köpa någon av AMDs eller Nvidias snabbare grafikkort till datorn.
Kör man däremot med den integrerade grafiken så står sig A10 väldigt bra mot Core i3-3220.

Skrivet av Yoshifavorite-94:

Intressant att se gammla Intel Core i3 2100 klassar ut AMD 6700 och 6800K totalt i speltesten

Kör man på det integrerade så är det ju tvärtom med A10 6800K presterar runt 4x bättre än Core i3 3220.

Permalänk
Medlem

Jag blir glad och varm inombords. Kan lätt bygga en helt passivt kyld LITEN gamingrigg av detta nu. Äntligen en kompetent dator man kan ta med sig på LAN utan att behöva släpa på ett tungt skal med massor komponenter inuti.
Tittar man på prestandan på CPU'n ligger den aningen sämre än i5 men något bättre än i3, och då med en kompetent GPU-kärna.
Blir varm i kroppen, snart kan man se riktigt fin grafik från APUer.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Jag är nyfiken hurvida dessa två processorer står sig i spel som League of Legends med settings på High.

Jag har en laptop med en Trinity A8-4555m som kör integrerad grafik (APU) och jag lirar LoL på high i upplösningen 1366x768 utan problem.
Problemet är att processorn flaskhalsar jämtemot den integrerade grafiken vilket är lite synd ^^

Så en stationär A10 borde klara LoL utan några som helst problem.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är förvånad över att folk tycker A10 serien e så bra. Själv trodde jag den skulle kallas misslyckad o att folk skulle skratta åt den. Sandy o Ivy Bridge utklassar ju dem.
Integrerad grafik e ointressant.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]