[Riksdag] Vilket parti skulle du rösta på idag?

Permalänk
Medlem

Visst vet ni om att Partisympatiutredningen kom rätt nyligen?

http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923....

Partisympatier efter kön och ålder för SD: Män Kvinnor 18-24 13,6 ± 5,5 3,4 ± 3,0 25-34 9,0 ± 3,3 3,7 ± 2,5 35-44 6,1 ± 2,5 4,5 ± 2,4 45-54 7,4 ± 2,7 2,7 ± 1,8 55-64 8,5 ± 3,1 3,8 ± 2,1 65-74 7,0 ± 3,2 3,1 ± 1,9 75- 5,6 ± 3,2 3,8 ± 2,4 Samtliga 7,9 ± 1,2 3,6 ± 0,9

Informationen är tagen från tabell 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Snälla vän, det finns statistik från gjorda OU att fördelningen är relativt lika mellan ålderskategorier. Sen är ju alltid en OU vad den är, men det är det bästa man kan tillgå. Hade gärna visat länken, men lär nog bli svår att hitta men skall ha detta i bakhuvudet framöver.

Vissa grupper ligger mer eller mindre efter, kvinnor t ex. Men dom ökar snabbt. Tror att andelen kvinnor som sympatiserar med SD ligger på drygt 6-7% nu.

Personligen skulle jag lita mer på statistik från t ex Yougov, Demoskop mfl än en propaganda-sida som Expo.

Behåll gärna dina åsikter om du vill, men snälla ta av skygglapparna.

Men lovar, kommer höra av mig med mer dagsfärsk info när det dyker upp.

Är expo en propaganda-sida? Hur menar du nu? Jag har fått för mig att de granskar extrema grupper.
Vilka skygglappar ska jag ta av och vad menar du egentligen emd det?
Ökar kvinnors sympati snabbt? Vad spelar det för roll. Jag säger att SD är ett missnöjesparti för unga arga grabbar som vill få enkla förklarningar.
Dagsfärsk info... Go for it! Berätta gärna. Och välj dina egna ord istället för att surra det vanliga och tröttsamma tugget från avpixlat/friatider.

Och nej. Jag är inte din vän.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Är expo en propaganda-sida? Hur menar du nu? Jag har fått för mig att de granskar extrema grupper.
Vilka skygglappar ska jag ta av och vad menar du egentligen emd det?
Ökar kvinnors sympati snabbt? Vad spelar det för roll. Jag säger att SD är ett missnöjesparti för unga arga grabbar som vill få enkla förklarningar.
Dagsfärsk info... Go for it! Berätta gärna. Och välj dina egna ord istället för att surra det vanliga och tröttsamma tugget från avpixlat/friatider.

Och nej. Jag är inte din vän.

Vad jag vet så har jag inte länkat till en enda artikel från avpixlat eller dyl. Som sagt ditt hat för oliktänkande är outstanding och lyser igenom. Att du påstår direkt felaktiga saker måste dock bemötas.

Du har precis fått en länk som visar att alla inte är unga arga grabbar , och vad påstår du sen? Jo samma sak. Så uppför man sig när man är riktigt härligt hjärntvättad och försatt i trans.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad jag vet så har jag inte länkat till en enda artikel från avpixlat eller dyl. Som sagt ditt hat för oliktänkande är outstanding och lyser igenom. Att du påstår direkt felaktiga saker måste dock bemötas.

Du har precis fått en länk som visar att alla inte är unga arga grabbar , och vad påstår du sen? Jo samma sak. Så uppför man sig när man är riktigt härligt hjärntvättad och försatt i trans.

Nu får du faktiskt förklara länken som du åsyftar till. Berätta gärna hur du tolkar resultaten. Jag är nu väldigt nyfiken på hur du förstår dem. Kör på. För nu är jag väldigt nyfiken.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Nu får du faktiskt förklara länken som du åsyftar till. Berätta gärna hur du tolkar resultaten. Jag är nu väldigt nyfiken på hur du förstår dem. Kör på. För nu är jag väldigt nyfiken.

Nu skall man minnas att detta är bara en OU och dessutom från en som släpper såna väldigt sällan, men men. Om vi nu tar denna och struntar i resten...

Tänker helt enkelt som så att fördelningen mellan åldersgrupperna är relativt lika utom för den yngsta. Väger du dock samman alla så kan ju knappast slutsatsen bli att "ALLA SD-symp är arga unga män". Inte ens majoriteten. Så tänker jag.

Hur tänker du??

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nu skall man minnas att detta är bara en OU och dessutom från en som släpper såna väldigt sällan, men men. Om vi nu tar denna och struntar i resten...

Tänker helt enkelt som så att fördelningen mellan åldersgrupperna är relativt lika utom för den yngsta. Väger du dock samman alla så kan ju knappast slutsatsen bli att "ALLA SD-symp är arga unga män". Inte ens majoriteten. Så tänker jag.

Hur tänker du??

Nej nej. Försök inte. Kör på. Hur tolkar du siffrorna som du syftar till. Skriv ner tankemönstret nu är du snäll.

Hur jag tänker. Det skriver jag först när jag har fått höra redogörelse utav dig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nu skall man minnas att detta är bara en OU och dessutom från en som släpper såna väldigt sällan, men men. Om vi nu tar denna och struntar i resten...

Tänker helt enkelt som så att fördelningen mellan åldersgrupperna är relativt lika utom för den yngsta. Väger du dock samman alla så kan ju knappast slutsatsen bli att "ALLA SD-symp är arga unga män". Inte ens majoriteten. Så tänker jag.

Hur tänker du??

Skrivet av astrob0y:

Nej nej. Försök inte. Kör på. Hur tolkar du siffrorna som du syftar till. Skriv ner tankemönstret nu är du snäll.

Hur jag tänker. Det skriver jag först när jag har fått höra redogörelse utav dig.

Skrev ju precis. Är du trött eller inte läskunnig? Sen kan man som vanligt tolka det som man vill. Att ett parti tar mest väljare från någon grupp, så är det ju inom alla partier. Lite det som är tanken med olika ideologier.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Skrev ju precis. Är du trött eller inte läskunnig? Sen kan man som vanligt tolka det som man vill. Att ett parti tar mest väljare från någon grupp, så är det ju inom alla partier. Lite det som är tanken med olika ideologier.

Ja du skrev hur du tänkte. Men ge mig din uträkning. Jag vill veta på vad du grundar din tolkning utav siffrorna. Att sitta och tycka kan vem som helst göra. Även en trött person som jag.

Jag får en siffra på 30% om jag räknar positivt. En tredjedel av de potentiella väljarna kommer troligen komma ifrån en vis grupp...Unga förbannande män. Så allt snack om att SD har en bred väljarbas är skitsnack i det sedvanliga försöket att göra SDs knasigheter till en legit politik.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ja du skrev hur du tänkte. Men ge mig din uträkning. Jag vill veta på vad du grundar din tolkning utav siffrorna. Att sitta och tycka kan vem som helst göra. Även en trött person som jag.

Jag får en siffra på 30% om jag räknar positivt. En tredjedel av de potentiella väljarna kan troligen komma ifrån en vis grupp...Unga förbannande män. Så allt snack om att SD har en bred väljarbas är skitsnack i det sedvanliga försöket att göra SDs knasigheter till en legit politik.

Men snälla tolka dom hur du vill. Fortsätt du och hylla Expo om du tycker att dom "rules".

Det som direkt diskvalificerar din s.k superuträkning är att du inte skriver vad du räknar som ungt och vilka grupper du tagit med.

Det här är ingen viktig diskussion för mig så jag går och lägger mig.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Men snälla tolka dom hur du vill. Fortsätt du och hylla Expo om du tycker att dom "rules".

Det som direkt diskvalificerar din s.k superuträkning är att du inte skriver vad du räknar som ungt och vilka grupper du tagit med.

Det här är ingen viktig diskussion för mig så jag går och lägger mig.

Ja Expo är bra på det de gör. Hurså? Och du måste väl ändå ge dem kredd när även de granskade ger beröm till hur organisationen Expo sköts. Tycker du inte det?

Jag tolkar inte det hur jag vill. Det är så siffrorna ska läsas om man utgår från den positiva trenden. Som jag väljer att göra iom att kvinnors deltagande i SD blir så oerhört ointressant om man tolkar den negativa gissningen. Och ja, det är fullt av mig att räkna ungt på så sätt. Men är det verkligen helt fel?

Som vanligt när du blir ställd mot väggen går du iväg. Du har tex inte svarat på diverse frågor om SDs programpolitik ännu.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ja Expo är bra på det de gör. Hurså? Och du måste väl ändå ge dem kredd när även de granskade ger beröm till hur organisationen Expo sköts. Tycker du inte det?

Jag tolkar inte det hur jag vill. Det är så siffrorna ska läsas om man utgår från den positiva trenden. Som jag väljer att göra iom att kvinnors deltagande i SD blir så oerhört ointressant om man tolkar den negativa gissningen. Och ja, det är fullt av mig att räkna ungt på så sätt. Men är det verkligen helt fel?

Som vanligt när du blir ställd mot väggen går du iväg. Du har tex inte svarat på diverse frågor om SDs programpolitik ännu.

Vet fortfarande inte vad du räknar som ungt.

Minns att du länkade till något som du tyckte var helt vedervärdigt. Dock var det väldigt många som tyckte att det lät bra och rimligt om jag minns rätt. Så är det. Alla tycker olika och därför har vi val var fjärde år. Påstår inte att ALLT med SD är perfekt, men det är definitivt det enda valet att rösta på idag som JAG ser det.

Flyr ingenstans men jag är sjuk och behöver vila. Nu skall jag sova men visa gärna något "hemskt" ur partiprogrammet.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Stämmer inte. Ytterligare en bild som media försökt trycka på oss.

Läste en uppdelning för inte så länge sedan med SD sympatisörer och det var nästan lika mellan ungdomar, pensionärer och dom däremellan.

När det kommer till skolåldrar så verkar stödet bli ännu starkare. SD hade t ex i skolvalet 2010 ca 13% medan partiet fick drygt häften.

Vad det beror på kan man ju fundera på. Jag tror att det beror på att barn ser mer av samhället i stort på många sätt än många av deras föräldrar. Men det är ju min åsikt.

Jaha okej, och var är länken? Än så länge är din gissning precis lika god som min.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag läser aftonbladet och du länkar till svd... suck. sweclockers ibland
Du får gärna klaga på hur jag tänker och resonerar, men det där... det var enbart lustigt

Kul att ni som vurmar för SD varvar igång på att det är unga (och arga) män som röstar. Vad tror ni att SD är? En folkrörelse? Ett stort lulz på den grabbar.

Edit. Asså sheiiit. Ska ni även sitta och påstå att SD är ett kulturkonservativt parti utan någon som helst rasism i sig iom SD har en stor väljarbas i Södertäljer. Kom med i spelet för tusan

Edit2: men nu när vi ändå håller på och länkar hejvilt till det vi anser är intressant. Expo rules som vanligt, http://expoidag.blogspot.se/2013/06/de-unga-mannen-raddar-sd....

Men såklart. Expo, vad är det liksom. De kan ju liksom SD bättre än SD själv. Men sådana som du S1im och Shogun-r har väl ett och annat att säga om expo. Eller har jag fel nu?

Med ditt språkbruk är det svårt att ta dig på allvar, du bekräftar mina fördomar om Aftonbladets läsare!

Sen att du negligerar en artikel från SVD där man citerar Sifos Toivo Sjörén samtidigt som du hänvisar till en artikel där Expo kommunisten Alex Bengtsson svammlar fritt och blandar korten från en SCB undersökning ger dig inte mer trovärdighet. Om du inte visste det så finns det massor av "oberoende" mätinstitut som fritt väljer frågorna för att behaga beställarens önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Visst vet ni om att Partisympatiutredningen kom rätt nyligen?

http://www.scb.se/Pages/PublishingCalendarViewInfo____259923....

Partisympatier efter kön och ålder för SD: Män Kvinnor 18-24 13,6 ± 5,5 3,4 ± 3,0 25-34 9,0 ± 3,3 3,7 ± 2,5 35-44 6,1 ± 2,5 4,5 ± 2,4 45-54 7,4 ± 2,7 2,7 ± 1,8 55-64 8,5 ± 3,1 3,8 ± 2,1 65-74 7,0 ± 3,2 3,1 ± 1,9 75- 5,6 ± 3,2 3,8 ± 2,4 Samtliga 7,9 ± 1,2 3,6 ± 0,9

Informationen är tagen från tabell 1.

En undersökning är lite värt. Här http://status.st/ finns alla större opinionsinstituts sammanvägda resultat över tid.

Permalänk
Medlem

http://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0201_2013M05_BR_...

Intressant att se att SD's väljarbas är den minst utbildade bland partierna, speciellt om man kollar på gapet mellan gymnasial och eftergymnasial utbildning och jämför med andra partier så är skillnaden nästan 50% för SD medan den för andra minskar betydligt mindre, eller ökar för partier som M, MP, FP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Intressant att se att SD's väljarbas är den minst utbildade bland partierna, speciellt om man kollar på gapet mellan gymnasial och eftergymnasial utbildning och jämför med andra partier så är skillnaden nästan 50% för SD medan den för andra minskar betydligt mindre, eller ökar för partier som M, MP, FP.

Är väl egentligen inte så konstigt eller intressant. Det är de som saknar utbildning som måste konkurrera med invandrare som saknar utbildning och SD förespråkar en politik som minskar den konkurrensen.

Edit: sedan är SD ett rätt nytt parti på det rikspolitiska planet och det är troligtvis lättare att locka nya väljare än att få över de som röstat på andra partier tidigare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Det var lite det jag funderade på, om just bidrag kan ge sån stor effekt att det går plus.

Om alternativet är att pengarna inte kommer ut i omlopp (antingen genom att staten samlar på hög eller att skattesänkningarna stoppas in i madressen eller på räntekonton) så är bidrag bättre ur en samhällsekonomisk synvinkel, men det är orimligt att jämföra bidrag med att ta pengarna ut ur systemet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Med ditt språkbruk är det svårt att ta dig på allvar, du bekräftar mina fördomar om Aftonbladets läsare!

Sen att du negligerar en artikel från SVD där man citerar Sifos Toivo Sjörén samtidigt som du hänvisar till en artikel där Expo kommunisten Alex Bengtsson svammlar fritt och blandar korten från en SCB undersökning ger dig inte mer trovärdighet. Om du inte visste det så finns det massor av "oberoende" mätinstitut som fritt väljer frågorna för att behaga beställarens önskemål.

Nah så fint av dig att kommentera på hur jag skriver. Du är säkert medveten om att ifall hen behärskar språket så är det betydligt enklare att leka med det. Hen kan anpassa språket till situationen. Och om hen är osäker på vad som gäller brukar det oftast resultera i gnäll på andra . Men nu skriver jag dig säkert på näsan då du säkert vet detta.

Min poäng var att du gnäller på att jag läser Aftonbladet. Redan där uppkommer ett frågetecken då jag inte har postat någon länk till Aftonbladet i det vi diskuterar. Så det är en gissning från din sida. Varför du gör denna gissning förstår jag inte, men jag antar att Aftonbladet just nu är en del av PK-median. I alla fall, du gnäller på att jag läser Aftonbladet samtidigt som du hänvisar till som du anser talar för din sak - du hänvisar till samma form av källa det vill säga dagspressen. Du avfärdar alltså det som står i tidningar som inte bekräftar din version av verkligheten samtidigt som du höjer dagspressen som du anser tala för din sak till sanningen. Du är mao grymt selektiv i din läsning samtidigt som du beskyller andra för att göra det samma - du slog ner på min länkning till expo tex. En länkning som jag gjorde enbart för vad då... Läs om den posten så förstår du

Nåväl. Vad vill du ha sagt med din artikel från SvD? Ställ det i relation till SCBs senaste siffror. Go

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Är väl egentligen inte så konstigt eller intressant. Det är de som saknar utbildning som måste konkurrera med invandrare som saknar utbildning och SD förespråkar en politik som minskar den konkurrensen.

Ja mm visst nånting hitåt ditåt backa banden och sitt still i vagnen.

"Invandrarna kan inte svenska"
Låglönejobben finns i Service branschen det är Hotell och Resturang som växer.
Vad krävs för att få jobb på hotell eller resturang? (svenska)
Nånting stämmer inte...

Grattis på Svenska Flaggans dag, högtiden som är Hemvärnets chans att visa framfötterna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Att rösta på SD som ett missnöjesparti är enligt mig bland det dummaste man kan göra.

Jag håller med SD om en sak: Sveriges invandringspolitik är inte okej.
Vad ska vi göra åt saken? Kasta ut invandrare och/eller strypa immigrationen? Njaäää... då hade Sveriges befolkning börjat minska vilket inte är bra för någon.

Det stora problemet är att vi måste hanterar invandringen på ett bra sätt dvs att vi INTE sätter varenda immigrant i storstädernas förorter. De måste in i det svenska samhället, fördelas jämnt i Sverige och börja jobba/utbildas.
Sverige tar idag emot tusentals invandrare med exceptionell utbildning som i princip endast behöver lära sig lite bättre svenska för att kunna hantera yrket i Sverige. Vad görs idag? Jo dom får inga jobb och om dom nu skulle få ett jobb så är det som t.ex. taxichaufför eller något annat "simpelt" yrke. Detta är vad jag kallar slöseri med resurser.
Sedan finns det även invandrare som utnyttjar Sveriges bidragssystem vilket inte är okej. Bidrag ska endast ges till studerande och aktivt jobbsökande.

Sverige är ett demokratiskt samhället där alla är lika mycket värda och det måste bli uppenbart för alla invandrare. Kvinnor ska inte behandlas som djur, de ska inte tvingas bära slöja och vi strävar inte efter att alla kvinnor ska vara hemmafruar. (Jag menat absolut inte att alla är så men och jag hoppas att vi förstår vad jag menar.) Många invandrare/flyktingar har upplevt vedervärdiga saker som de flesta svenskar inte skulle kunna drömma om och det är viktigt att vi tydligt visar dom hur vi i Sverige gör.
Sverige är ett land av kärlek, ett land där alla är lika mycket värda, en demokrati. INTE ett land av hat eller våld.

Jag tror på att alla mänskor kan leva sida vid sida med varandra. Vi måste bara försöka och ge det en chans.

Jag hade kunnat skriva en bibel om det här men tyvärr har jag Java-slutprov imorgon så jag måste sova. Om du tycker att jag uttryckt mig konstigt, varit otydlig eller om du bara helt enkelt tycker att jag skrivit massa rappakalja så får du gärna CITERA så att jag hittar tillbaks.

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att det inte finns ett parti som delar mina åsikter. Jag ligger närmast Vänsterpartiet, men deras åsikter är för svaga. Tänk er Asta Kasks åsikter i dess låtar, samlade i ett politiskt parti. Perfekt vill jag kalla det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Att rösta på SD som ett missnöjesparti är enligt mig bland det dummaste man kan göra.

Jag håller med SD om en sak: Sveriges invandringspolitik är inte okej.
Vad ska vi göra åt saken? Kasta ut invandrare och/eller strypa immigrationen? Njaäää... då hade Sveriges befolkning börjat minska vilket inte är bra för någon.

Det stora problemet är att vi måste hanterar invandringen på ett bra sätt dvs att vi INTE sätter varenda immigrant i storstädernas förorter. De måste in i det svenska samhället, fördelas jämnt i Sverige och börja jobba/utbildas.

Vi kan inte sätta invandrarna i bostäder som inte finns eller hur? Bygger vi nya lägenheter så kommer de i första hand inte gå till invandrarna heller om vi inte kvoterar in dem där och ger dem bidrag till höga hyror vilket är orättvist mot svenskar och de invandrarna som inte har turen att få bo där.

Detta argumentet för att inte rösta på SD låter lite konstigt speciellt när du själv säger att vår invandringspolitik inte är okej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Vi kan inte sätta invandrarna i bostäder som inte finns eller hur? Bygger vi nya lägenheter så kommer de i första hand inte gå till invandrarna heller om vi inte kvoterar in dem där och ger dem bidrag till höga hyror vilket är orättvist mot svenskar och de invandrarna som inte har turen att få bo där.

Detta argumentet för att inte rösta på SD låter lite konstigt speciellt när du själv säger att vår invandringspolitik inte är okej.

Du har rätt i att det inte finns tillräckligt med bostäder men det är inte pga av invandrarna utan pga av bostandsbubblan som bara blivit större och större i Sverige.
Det finns för få bostäder (speciellt i städerna). --> Priserna stiger. --> Ännu färre har råd med bostad + att folk tar stora lån för att kunna köpa sig ett hus + att bostadshus blir ett sätt att investera i (vilket är helt vansinnigt). --> Bostadsbubblan växer och man vågar inte bygga tillräckligt med bostäder för då hade priserna sjunkit och då hade folk som investerat i bostäder förlorat enorma mängder.

Vi har en situation där vi helt enkelt inte vågar bygga tillräckligt med bostäder för då riskerar vi att spräcka bubblan. Men som sagt... bubblan kommer ändå spricka någon gång.. It is only a matter of time. Så varför inte göra det så snart som möjligt innan det växt sig alltför stor.

Jag själv bor i en lägenhet i stadsdelen Örgryte i Göteborg. Här får du betala mellan 5 och 10 miljoner för en ganska liten villa eller 4-5 miljoner för en 3a. Är det sunt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du har rätt i att det inte finns tillräckligt med bostäder men det är inte pga av invandrarna utan pga av bostandsbubblan som bara blivit större och större i Sverige.
Det finns för få bostäder (speciellt i städerna). --> Priserna stiger. --> Ännu färre har råd med bostad + att folk tar stora lån för att kunna köpa sig ett hus + att bostadshus blir ett sätt att investera i (vilket är helt vansinnigt). --> Bostadsbubblan växer och man vågar inte bygga tillräckligt med bostäder för då hade priserna sjunkit och då hade folk som investerat i bostäder förlorat enorma mängder.

Vi har en situation där vi helt enkelt inte vågar bygga tillräckligt med bostäder för då riskerar vi att spräcka bubblan. Men som sagt... bubblan kommer ändå spricka någon gång.. It is only a matter of time. Så varför inte göra det så snart som möjligt innan det växt sig alltför stor.

Jag själv bor i en lägenhet i stadsdelen Örgryte i Göteborg. Här får du betala mellan 5 och 10 miljoner för en ganska liten villa eller 4-5 miljoner för en 3a. Är det sunt?

Nej, vi har ont om bostäder därför att vi har en överreglerad bostadsmarknad. Det finns inget ekonomiskt incitament att bygga hyresrätter eller lägenheter med en lägre utrustningsgrad. Det byggs dyra bostadsrätter därför att det är det enda sättet att tjäna pengar på bostäder. Att priserna har stuckit iväg beror dels på det och dels på att vi har banker som tillåter stora privatlån utan krav på amortering. Vill du pressa ner priserna på bostäder igen behöver vi kort och gott göra tre väldigt viktiga saker:

1) Avreglera hyrorna för nyproduktion
2) Avreglera delar av byggnadskraven på nyproduktion
3) Införa amorteringskrav på huslån

Gör vi det kommer det att leda till att det börjar byggas nya hyresrätter (även om dessa blir dyrare än existerande) samtidigt som hyresvärdar inte kan chockhöja hyror på gamla bostäder. Amorteringskravet gör att den privata överbelåningen blir ett mindre problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, vi har ont om bostäder därför att vi har en överreglerad bostadsmarknad.

Tillskillnad från då resten av världen där bostadsbyggandet inte är en politisk fråga? Miljonprogrammet är inget unik för Sverige och med bostadsbyggandet kommer tyvärr en massa samordning tex utökning av lokaltrafiken osv.

(Vi har ont om attraktiva bostäder, inte bostäder.)

Skrivet av Valiumballong:

Det finns inget ekonomiskt citament att bygga hyresrätter eller lägenheter med en lägre utrustningsgrad. Det byggs dyra bostadsrätter därför att det är det enda sättet att tjäna pengar på bostäder. Att priserna har stuckit iväg beror dels på det och dels på att vi har banker som tillåter stora privatlån utan krav på amortering. Vill du pressa ner priserna på bostäder igen behöver vi kort och gott göra tre väldigt viktiga saker:

Hmm:

Skrivet av Valiumballong:

1) Avreglera hyrorna för nyproduktion

Presumtionshyra? (2006)

Skrivet av Valiumballong:

2) Avreglera delar av byggnadskraven på nyproduktion

Miljöpartisterna sabbar allt, men själv vill jag ha fritt byggande av hus av kvarterstyp i närliggande villaförorter, tvångsutmätningar och förtätning!

Skrivet av Valiumballong:

3) Införa amorteringskrav på huslån

Eftersom det minskar lånets maximala storlek så innebär det lägre ersättning till byggbolagen...

Skrivet av Valiumballong:

Gör vi det kommer det att leda till att det börjar byggas nya hyresrätter (även om dessa blir dyrare än existerande) samtidigt som hyresvärdar inte kan chockhöja hyror på gamla bostäder. Amorteringskravet gör att den privata överbelåningen blir ett mindre problem.

Nej. FÖr att bostadsbyggandet ska gå igång krävs det nationell samordning igen. Herr byggofil kan inte blott smälla upp några sjyssta lyor halvvägs ut i skogen, det krävs infrastruktur och det krävs planer.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)