Datorn använder bara 4Gb av 8 windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Datorn använder bara 4Gb av 8 windows 7 64bit

Tjena SweC.
Idag så märkte jag att alla program krashat när jag kom tillbacka från en paus så jag tänkte bara starta om datorn men efter att jag öppnat några program säger datorn att minnet börjar ta slut och då när jag kollar i aktivitetshanteraren så har jag bara 4Gb ram tydligen och i resurskövervakaren står resten som maskinvarureserverat.
Det jag testat är att:
Bytta plats på minnena på moderkortet
Reseta CMOS
Ladda Optimal Bios settings.
memtest(utan några problem).

Så vad kan problemet vara?
Minnen:Corsair XMS3 1333Mhz minnen
Moderkort:MSI 760GM-E51

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av saides10:

Tjena SweC.
Idag så märkte jag att alla program krashat när jag kom tillbacka från en paus så jag tänkte bara starta om datorn men efter att jag öppnat några program säger datorn att minnet börjar ta slut och då när jag kollar i aktivitetshanteraren så har jag bara 4Gb ram tydligen och i resurskövervakaren står resten som maskinvarureserverat.
Det jag testat är att:
Bytta plats på minnena på moderkortet
Reseta CMOS
Ladda Optimal Bios settings.
memtest(utan några problem).

Så vad kan problemet vara?
Minnen:Corsair XMS3 1333Mhz minnen
Moderkort:MSI 760GM-E51

Säker på att det är 64bit?
Vilken processor?

Körs det någon form av integrerad GPU eller Ramdisk?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Pröva att switcha på/av "memory remap" i bios. Kan hjälpa om inte mobot stöder minnena till 100%

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Säker på att det är 64bit?
Vilken processor?

Körs det någon form av integrerad GPU eller Ramdisk?

Ingen intigrerad GPU eller ramdisk och det har fungerat felfritt tills igår.

Skrivet av Gling:

Pröva att switcha på/av "memory remap" i bios. Kan hjälpa om inte mobot stöder minnena till 100%

Kan inte hitta memory remap i bios.

Permalänk

Minnescontrollern sitter i CPU...testa återmontera CPU...något ben som har dålig kontakt med sockel.
Been there done that;)

Du behöver ny kylpasta då...bara så du tänker på det innan du monterar av CPU

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hittade den 8 GB förut i Windows eller har du aldrig kollat upp det förrän nu?

Hittar den 8 GB nu när du kollar i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hittade den 8 GB förut i Windows eller har du aldrig kollat upp det förrän nu?

Hittar den 8 GB nu när du kollar i bios?

den hittade 8GB förut men inte nu längre.
Inte i windows och inte i bios.

Permalänk
Medlem

Nollställa bios ordentligt och ställ in bios igen efteråt.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Edit:
Går snabbare att kolla i bios hur det gick när du testar än att gå hela vägen i i Windows.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Nollställa bios ordentligt och ställ in bios igen efteråt.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Edit:
Går snabbare att kolla i bios hur det gick när du testar än att gå hela vägen i i Windows.

Helt säker på att det har med minnescontrollern i Cpu att göra...något ben som har dålig kontakt...ommomtering av Cpu löser problemet.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb