Permalänk
Medlem

Q9550 Överklockning

Jag har en q9550 som jag hade tänkt testa att klocka. Fick upp den i 3.4Ghz (1.24 Vcore). Enligt de flesta forum jag läst om det på så är det ganska hög spänning för en så låg klock. Kan det stämma?

En annan fråga också, jag kan inte höja FSB över 400mhz ( inte ens 401, POSTar inte ens och jag blir tvungen att reseta CMOS) Vad kan detta bero på? Hur fixar jag det?

Specs:
Msi P45D3 Platinum
Q9550 (stor fet kylare på, vet inte exakt vilken.)
2x2Gb 1333mhz DDR3
HD 6870
400W ZALMAN nätaggregat

Maxtemp @3.4Ghz: 56C

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem

Ingen? Kom också på att jag ändrade OC jumper från max 333 FSB till Max 400. Det förklarar saken iaf. Men hu går jag över det? Står 800 som max i BIOS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Damn those Greymanes to Oblivion...

Permalänk
Medlem

Kolla minnenas strapon eller vad det kallas på tid mobo.
Jag kör ddr2 och de måste ligga inom range för minnena. Första jag kom att tänka på.
Förövrigt kör jag 471 i busshastighet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Vilka hastigheter går dina minnen i vid dessa klockningar?
Gör så att du testar minnena först, klocka dem så högt du kan och se till att processorn inte bromsar. Sedan kollar du hur högt processorn kan gå med rimlig spänning när du kör minnena så långsamt som möjligt så du vet att inte minnena bromsar. Sedan kan du klocka efter den kunskapen du just erhållit på detta vis. Maxar minnena 1500MHz och processorn 4GHz så får du leta upp den multi som gör att ditt RAM kommer så nära 1500MHz som möjligt när du är så nära din maxfrekvens på processorn som möjligt.

Permalänk

Jag kör min på 3,8 med 1.18volt. (447 fsb)
Tror det är minnena som inte tillåter mig att gå högre.
Så ja det är nog en hög spänning för den klocken.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en sån propp på ett ASUS P5B-Deluxe i många år nu.
Har problem att ta mig över 3,5GHz oberoende spänningar.
Vattenkylningen räcker till då cpu:n maxar ut på runt 55 grader, men den kommer inte just högre ändå.
Kisel är olika. Ibland har man tur, ibland inte...

Mitt kort har egenheten att vissa FSB-frekvenser gillar den inte. 400 går bra, 401 med, 402 helt omöjligt, 465 är lugnt.
Helt slumpvisa tal bara tokvägrar. Försök att hoppa upp ett par pinnhål och se om den är stabil där.

Minnena på Core2:an är snabbast om du kör dem i samma frekvens som processorn.
Det betyder i mitt fall att mina minnen skulle gå i 465*2=930MHz
Går inte detta få du sänka minneshastigheten, men du tappa clockcykler på att köra dem asynkront.

Precis som Aleshi säger gör du bäst i att testa en sak åt gången.
Ställ multipliern på CPU:n till det lägsta tills du hittat en FSB som moderkort och minnen gillar, som är på en nivå där du tror du kommer maxa ut kylning/cpu med max multiplier.
Därefter höjer du multipliern ett steg åt gången och stabilitetstestar.
När den failar ändrar du ett värde och testar på nytt, förslagsvis med början på vCore.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag har kört en sån propp på ett ASUS P5B-Deluxe i många år nu.
Har problem att ta mig över 3,5GHz oberoende spänningar.
Vattenkylningen räcker till då cpu:n maxar ut på runt 55 grader, men den kommer inte just högre ändå.
Kisel är olika. Ibland har man tur, ibland inte...

Mitt kort har egenheten att vissa FSB-frekvenser gillar den inte. 400 går bra, 401 med, 402 helt omöjligt, 465 är lugnt.
Helt slumpvisa tal bara tokvägrar. Försök att hoppa upp ett par pinnhål och se om den är stabil där.

Minnena på Core2:an är snabbast om du kör dem i samma frekvens som processorn.
Det betyder i mitt fall att mina minnen skulle gå i 465*2=930MHz
Går inte detta få du sänka minneshastigheten, men du tappa clockcykler på att köra dem asynkront.

Precis som Aleshi säger gör du bäst i att testa en sak åt gången.
Ställ multipliern på CPU:n till det lägsta tills du hittat en FSB som moderkort och minnen gillar, som är på en nivå där du tror du kommer maxa ut kylning/cpu med max multiplier.
Därefter höjer du multipliern ett steg åt gången och stabilitetstestar.
När den failar ändrar du ett värde och testar på nytt, förslagsvis med början på vCore.

Till denna cpu kallade man det du beskriver som "en fsb vägg".

Jag har själv en runt 450 mhz på bussen men 471 går bra. =4ghz.

Men undrar verkligen om TS upplever en fsbvägg redan vid 401 mhz. ?!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Till denna cpu kallade man det du beskriver som "en fsb vägg".

Jag har själv en runt 450 mhz på bussen men 471 går bra. =4ghz.

Men undrar verkligen om TS upplever en fsbvägg redan vid 401 mhz. ?!

Jag har problem med vissa frekvenser där omkring, så det är nog mycket möjligt.
Dock tror jag inte det är stopp där, och så vida inte TS har mycket långsamma minnen vill han nog ändå upp i runt 450 för att få nån fart på kalaset.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water