Apple uppdaterar Macbook Air – premiärvisar nya Mac Pro

Permalänk
Medlem

Verge har lite fler bilder: http://www.theverge.com/2013/6/10/4415714/new-mac-pro-first-l...

För er som inte såg det, Phil Schiller uttryckte sig så här om nya Mac Pro: "Can't innovate anymore, my ass"

Storleken framgår inte riktigt heller av bilderna på Apple hemsida, så här stor är den:

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Lte trist att vi inte fick se något nytt om Apple TV konceptet som det har tisslat och tasslats om hur länge som helst nu.

Permalänk
Medlem

Wow, så mkt prestanda i sånt litet format är verkligen imponerande. Allt skräddar sytt?

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Tanken med en cylinderformat chassi med en stor fläkt i toppen kan ju knappast vara ny? Jag har i alla fall haft den tanken... Att kombinera kylningen för CPU och GPU gör man ju i varje laptop?

Ändå är jag grymt imponerad, riktigt snygg lösning!

Jag funderade vagt på att skicka in ett bidrag baserat på denna idé till en av chassitävlingarna sweclockers haft nu under våren. Lägger dock betoningen på "vagt" och tänker inte ta åt mig någon ära

Det borde väl kunna bli riktigt bra? Ett fläktfilter i botten och en stor kylkanal för all luft istället för ett ineffektivt fyrkantigt chassi som vi har våra datorer i idag.

Och den är liten (25 cm hög) Tänk på det alla som säger att den ser ut som en papperskorg... Undrar hur de får in ett nätaggregat dock?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Om Darth Vader hade existerat lär han ha köpt upp lagret på Mac Pros...
Även jag vart spontant lite osäker men efter att kikat på presentationsbilderna är bara konstatera att den kommer hålla sjukt hög konstruktionskvalitet, jävlar vilket bygge. Och att skalet verkar vara fräst alu och inte plast som jag först befarade, smått avis kommer man ändå va på de som kommer förskaffa en...

Permalänk
Skrivet av spda242:

Cool som FAN men gamla Mac Pro kommer att framstå som billig i jämförelse !!!

Sjuk specialdesign på alla sätt och vis, dual 6-core xeon, dubbla AMD FirePro, TB2, PCie Flash SSD...
....och sedan en jävla HDMI kontakt, varför inte stoppa dit en VGA medans de håller på. Inga riktiga skärmar kan ändå använda HDMI pga begränsning i upplösning...What, fatta ingenting...kändes som en liten vurpa...

24-25k gick gamla Mac Pro i bas, tror vi på 34-35 för denna i bas?

Intressant nog ser det ju bara ut att vara en CPU och om den är en 12-core, så kommer det kanske någon intressant modell i Ivy Bridge-E senare i höst som använder 8 eller 10 av kärnorna. För de lär nog inte göra "konsument"-modeller med alla kärnor aktiva...

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd

Angående Macbook Air så imponerar inte Core i5 i 1,3 GHz, 4 GB minne och 128 GB SSD-lagring.

Angående Mac Pro så önskar jag att IBM gjorde något liknande med POWER, att Oracle gjorde något liknande med SPARC, att HP gjorde något liknande med Itanium.

Kanske att Dell, Fujitsu, eller någon gjorde något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Rätt säker att jag redan har ett par sådna här på mitt kontor.

http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=31017

Ny patentstrid pågång.

Permalänk
Medlem

Unik design?
Pfff, hold my beer, I can build that!

Även då jag inte är någon Apple-fanatiker så måste jag säga att jag gillar innovationen. Kul om det släpptes liknande moderkort/chassin för oss konsumenter.
Hade nog kunna bli jävligt mycket fräcka byggen i Galleriet ifall moddarna fick tag på ett par såna där kort.

//Simon

Permalänk
Entusiast

Äntligen uppdaterar Apple sin Mac Pro. Det var bara ett par år för sent och vilken revolutionerande tanke att erbjuda grafikkort som faktiskt är designade för arbetsstationer istället för bara billiga spelkort. För er som inte minns levererades förra Mac Pro med 5770 eller 5780. Ja ni läste rätt, två generationer gamla spelkort. Väldigt konstig kombination tillsammans med Xeon och ECC minnen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gillar nya PROen, det ska bli roligt hur alla konkurenter formar sina nya datorer, samt om det kommer chassin som liknar denna. Det skulle också vara kul om PCIe SSD marknaden blev större nu! Även om jag inte skulle kunna tänka köpa en Applegrej så tycker jag deras grejer är jävligt snygga!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodigys:

Fan va fult att ha powerknappen på samma ställe som man har alla sladdar på Mac Pron. Antingen kommer man få fibbla runt för att hitta powerknappen eller så kommer man ha en massa kablar som ligger rätt över skrivbordet.

Eller så struntar man i var powerknappen sitter eftersom att den används vad? en gång i veckan max? Varför i hela friden skulle man ha en massa kablar liggandes rätt över skrivbordet bara för att powerknappen sitter där kablarna sitter?

Fattar inte logiken om det ens finns någon.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har alltid tyckt att (det näst nyaste) Mac Pro-chassit är EXTREMT snyggt. Jag gillar mesh, jag gillar aluminium och jag gillar handtagen à la Prodigy. Den nya ser tråkigare ut, tycker jag, men den tar så mycket mindre plats att det säkert kan vara värt det.

Åh, just det, jag glömde: Jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en Mac.

Förresten ... Låt mig utbringa en skål för årets skämt: 256 – 128 GB SSD = $200

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Eller så struntar man i var powerknappen sitter eftersom att den används vad? en gång i veckan max? Varför i hela friden skulle man ha en massa kablar liggandes rätt över skrivbordet bara för att powerknappen sitter där kablarna sitter?

Fattar inte logiken om det ens finns någon.

Det är viktigt att försvara Apple i alla lägen, va?

Permalänk
Medlem

Det kommer snart upp Kickstarter-projekt med Darth Vader- och Dalek-case mods till Mac Pro...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Alltså jävlar, jag vill verkligen inte veta vad den nya Mac Pro kommer kosta...

Såg en special konfigurerad Mac Pro för ett tag sedan på Media Markt.
Gissa vad dom ville ha för den då? 130'000kr. Japp. Nästan skrattade när jag såg
vilka specs Mac "Pro"n hade, folk bara tittade på mig.
Stack hem senare för att kolla upp vad en ungefär likadan dator skulle kosta om man byggde den
(då med ett GTX Titan ist för de dubbla 5770 man fick till denna Mac och den dyraste Windows
versionen jag kunde hitta). Fick ihop det till ca 80k, då med samma cpu(er), något överdrivet dyrt
moderkort som gjorde lite för lite för att vara så dyrt (fast den kunde iofs ha 2 cpu'er vilket jag valde
för att det var det Macen hade) samma mängd lagring (SSD, bara) och något maffigt chassi samt 1200W Gold 80+
nätagg bara för att. Alltså jag kan fatta om man har "överpris" på 500-1k, men 50k? Du måste skämta.
Givetvis hade en färdigbyggd PC från Asus/HP/Acer/DELL mm.
med samma specs varit dyrare än om du byggde själv men inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Oavsett om vad man gillar designen så borde väl de flesta hårda Sweclockare ge tummen upp för den totalt vansinniga "moddningen"? Den slår det mesta jag sett på fingrarna

Tycker hela maskinen är rätt grym! Först tyckte jag det var ett märkligt designval, men när man ser innendömet faller allt liksom på plats. Form och funktion när den är som bäst!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skogsmulletrance:

Detsamma samma gäller väll för de flesta branscherna?

Tycker du om volvo så är bmw för dyr etc etc etc....

Sant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Svarta tunnan ser förjävlig ut, kort och gott.

Nja den var inge vidare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mcznarf:

Det är viktigt att försvara Apple i alla lägen, va?

Det är viktigt att säga att Apple är sämst i alla lägen också, va?

Permalänk

Jag har aldrig gillat OSX, eller varit nån särskilld fan av Apple, men JAG ÄLSKAR den kommande Mac Pro! D:
Den är så otroligt vackert genialt designad vad gäller funktion. Alltså, jag lär mig gärna OSX om jag får en sån i julklapp eller nåt.

Allvarligt. Ge mig en, jag vill HA!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Tycker den var otroligt snygg och riktigt smarta lösningar verkar det som.
De har ju FirePro i den så lär ju kosta rätt så mycket. De korten brukar ju kosta apmycket. Sen har ju Apple en tendens att ligga helt OK i pris i början, men sen sjunker de inte tillräckligt när komponenterna sedan faller i pris.
FirePro är ju rejält mycket dyrare än Titan. Detta är ju trots allt inte en speldator...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Hahaha, ingen mer som skrattade spontant när de såg hur den såg ut?

Jag associerade i alla fall direkt med en papperskorg... fattas bara en lucka med ett återvinningsmärke på toppen. Eller?

Ingen på Apple som vågade viska i designerns öra, misstänker jag. Haha, nej hu vale

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av spda242:

....och sedan en jävla HDMI kontakt, varför inte stoppa dit en VGA medans de håller på. Inga riktiga skärmar kan ändå använda HDMI pga begränsning i upplösning...What, fatta ingenting...kändes som en liten vurpa...

24-25k gick gamla Mac Pro i bas, tror vi på 34-35 för denna i bas?

Skämtar du eller? Den har ju fyfasen 6st thunderbolt-portar! Du kan driva 3st 4K-displayer med den här maskinen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Intressant nog ser det ju bara ut att vara en CPU och om den är en 12-core, så kommer det kanske någon intressant modell i Ivy Bridge-E senare i höst som använder 8 eller 10 av kärnorna. För de lär nog inte göra "konsument"-modeller med alla kärnor aktiva...

Det är ingen Ivy Bridge- E utan en (eller två?) Xeon E5 framgår det av Apples hemsida. Däremot finns det ingen 12-core E5 heller enl. Intels hemsida så frågan är om de avser att använda en ny modell eller om det är en Dual CPU ändå?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Såg en special konfigurerad Mac Pro för ett tag sedan på Media Markt.
Gissa vad dom ville ha för den då? 130'000kr. Japp. Nästan skrattade när jag såg
vilka specs Mac "Pro"n hade, folk bara tittade på mig.
Stack hem senare för att kolla upp vad en ungefär likadan dator skulle kosta om man byggde den
(då med ett GTX Titan ist för de dubbla 5770 man fick till denna Mac och den dyraste Windows
versionen jag kunde hitta). Fick ihop det till ca 80k, då med samma cpu(er), något överdrivet dyrt
moderkort som gjorde lite för lite för att vara så dyrt (fast den kunde iofs ha 2 cpu'er vilket jag valde
för att det var det Macen hade) samma mängd lagring (SSD, bara) och något maffigt chassi samt 1200W Gold 80+
nätagg bara för att. Alltså jag kan fatta om man har "överpris" på 500-1k, men 50k? Du måste skämta.
Givetvis hade en färdigbyggd PC från Asus/HP/Acer/DELL mm.
med samma specs varit dyrare än om du byggde själv men inte så mycket.

Mac Pro är hopplös utdaterad, den nuvarande modellen är från 2010 (de bumpade propparna 100MHz förra året pga att de gamla slutades tillverka). Mac Pro var dyr redan 2010 men som du säger jämförde man med en Workstation från t.ex. Dell eller HP då så var det inte lika stor skillnad och det är det som man får jämföra med, de flesta företag köper färdigbyggda maskiner.
Den gamla Mac Pro jag har var faktiskt billigare än motsvarande Dell när den släpptes men det var 2007 det...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Mac Pro ser rätt knäpp ut, men kan tänka mig att den kan passa in i ett modern designat kontor (blanka svarta/vita ytor) och den inre designen är riktigt sexig. Prislappen... Mja, det finns alltid folk som är villiga att pröjsa lite extra, det är väl Apples (andra) slogan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Mac Pro är hopplös utdaterad, den nuvarande modellen är från 2010 (de bumpade propparna 100MHz förra året pga att de gamla slutades tillverka). Mac Pro var dyr redan 2010 men som du säger jämförde man med en Workstation från t.ex. Dell eller HP då så var det inte lika stor skillnad och det är det som man får jämföra med, de flesta företag köper färdigbyggda maskiner.
Den gamla Mac Pro jag har var faktiskt billigare än motsvarande Dell när den släpptes men det var 2007 det...

Svårt att tro att dom andra tillverkarna skulle sälja lika dyrt. Som du sa är den utdaterad, speciellt snålt med
5770 även om grafik kanske inte är det som man behöver mest av i en arbetsdator.
Dom kunde i alla fall haft något med riktigt bra VRAM och snabbare så man kan köra många skärmar utan problem.
Aja, som privatperson tycker jag inte man ska tänka tanken att köpa något sådant, sjukt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av spda242:

Mac Pro är hopplös utdaterad, den nuvarande modellen är från 2010 (de bumpade propparna 100MHz förra året pga att de gamla slutades tillverka). Mac Pro var dyr redan 2010 men som du säger jämförde man med en Workstation från t.ex. Dell eller HP då så var det inte lika stor skillnad och det är det som man får jämföra med, de flesta företag köper färdigbyggda maskiner.
Den gamla Mac Pro jag har var faktiskt billigare än motsvarande Dell när den släpptes men det var 2007 det...

MacPro idag vs HPZ820 tex som jag använder.

HPz820 äter upp MacPro även den nya då du kan inte ha någon höga Xeon på 12 cores i den formfaktorn utan få hög ljudnivå.

Men tror dom snackar om 12 cores total alltså inga 12 core singel CPU för Xeon.

Får ju hoppas att dom kan göra det men tror nog inte dom kommer göra det.

Bygger hellre en SR-X med 2x 2670 och hemma byggt och får det otroligt mycket billigare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Eller så gillar man inte BMW och köper en Lexus.

Du menar en Toyota med elhissar?

Ja, Apple kan det där med design. Skulle gärna ta en Mac Pro.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX