Asus släpper Geforce GTX 780 DC2 OC med uppdaterad kylare

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vadå bästa kylaren? och ljudnviå bestämmer man ju själv med fläktkurva...

Jag mina titan på lägsta kurva som går och till 92c och sen ökar den tills tempsen droppar under 90c.
Det handlar BARA om vad du själv sätter som fläktkurva.

Stock right out of the box fläktkurva är ointressant.

En bra kylare gör ju att man kan ha lägre varvtal jämfört med en dålig kylare. Är ganska mycket mer vetenskap bakom kylning är bara en kurva.
Till exempel avkylningsarea och värmeledning.

Mina fläktar ligger på 300-600 rpm förutom grafikkortet som kan gå upp till 1500 rpm. Och då tycker jag att det dånar

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det är Nvidia i drivruinten som står det MSI ASUS EVGA har inget att säga om.

Varför tror du HWBoot sloppas av EVGA när classfied 680 på 1450mhz på luft med LN2 mode med HWBoot och piskade sönder alla kort på marknaden?

Vi kommer nog med 95 % chans inte se unlocked voltage

Drivrutinen ja men det har inget med programvarorna som var och en tillverkare gör till sina egna kort.
Sen kan iofs Nvidia förbjuda tillverkarna att lägga till en sån funktion men det är en annan sak.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hoggaforfan:

Drivrutinen ja men det har inget med programvarorna som var och en tillverkare gör till sina egna kort.
Sen kan iofs Nvidia förbjuda tillverkarna att lägga till en sån funktion men det är en annan sak.

Det är ju det Nvidia har gjort och Nvidia gör drivrutinen och då får ju inte EVGA tex göra ett program som kodar bort låset.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lite siffror för att särskilja i alla fall EVGA's kylare från MSI's och NVIDIAS egna modell. ALLA INSTÄLLNINGAR PÅ TESTERNA ÄR STOCK Alltså fläcktkurvor och dem clocks korten levereras med.

Tester gjorda av GURU3D

So with the cards fully stressed we kept monitoring temperatures and noted down the GPU temperature.

MSI 770 Lightning (TWINFROZR 4) 1085 MHz Base clock - Boost clock of 1137 MHz
The temperature under heavy game stress for the card stabilized at roughly 61 Degrees C. We note down the hottest GPU reading, not the average.
These tests have been performed with a 21 Degrees C room temperature. 61 Degrees C, that is just seriously good.

One card in a fully stressed status (in-game) reaches roughly 39 dBA. Now that remains very silent. No coil noises or anything either, lovely.

EVGA GeForce GTX 770 SC (ACX) 1111 MHz Base clock - Boost clock of 1163 MHz
The temperature under heavy game stress for the card stabilized at roughly 69 Degrees C. We note down the hottest GPU reading, not the average.

One card in a fully stressed status (in-game) reaches roughly 40 dBA. Now that remains silent. Under stress you can hear a tiny bit of noise, nothing annoying though.

Väljer att lägga till NVIDIAs egna referenskylar modell också så får vi allt svart på vitt.

Nvidia GeForce GTX 770 1046 MHz Boost 1085 MHz
The temperature under heavy game stress for the card stabilized at roughly 80 Degrees C. We note down the hottest GPU reading, not the average.
These tests have been performed with a 21 Degrees C room temperature. Now remember, you can define your temperature target with GeForce GTX 770, so if you set it at 70 Degrees C it will follow up on that (with an effect on performance of course).

One card in a fully stressed status (in-game) reaches roughly 39 dBA. Now that remains normal to silent. Quite nice and low noise levels.

http://www.guru3d.com/articles_categories/videocards.html

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja men orginal fläktkurva då ska man lita på att företagen inte är helt konstiga när dom gör dom.

Mina Titan till och med är sjukt tysta då jag har egen fläktkurva har jag inte de så går dom i 60 % på 83c som är helt barockt.

Kan du tänka dig att ta ett skärmskott på din fläktkurva? Vore kul att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av davyp3:

Kan du tänka dig att ta ett skärmskott på din fläktkurva? Vore kul att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kollar äldre tester där dem jämför DC II mot Twinfrozer III. GTX 680

Twinfrozr III 61c
For the card in a fully stressed status (in-game) 41 dBA, now that is silent yet you can hear a tiny bit of airflow from the graphics card in a silent room.

DC II 64c
For the card in a fully stressed status (in-game) 40 dBA, now that is quite silent, quite impressive for a card of this caliber really. To try and visualize, in a totally silent room with a 100% passive PC you will hear it a tiny little bit, but that's it.

Källa- http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_680_asu...

Vill tillägga att asus kortet är ett TOP kort. MSI lighning 680 hade otroligt bra temperaturer.
MSI 680 LIGHTNING
The temperature under heavy game stress for the card stabilized at roughly 55 Degrees C. We note down the hottest GPU reading, not the average.
That is just a stunning result.

Verkar som MSI kan sin sak när det gäller kylare!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davyp3:

Kan du tänka dig att ta ett skärmskott på din fläktkurva? Vore kul att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Gör något som är på lägsta när kortet är under 80 grader och stiger till max mellan 80 och 95 typ.

Permalänk
Medlem

3 kortplatser alltså. Antar att ingen kommer köpa dessa till sli ändå. Referensdesignen är jättebra på 780 serien och passar perfekt till sli.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

3 kortplatser alltså. Antar att ingen kommer köpa dessa till sli ändå. Referensdesignen är jättebra på 780 serien och passar perfekt till sli.

Har du missat hela trådens kommentarer, bilder med mera??

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Hejsan semmel,

Skrivet av semmel:

3 kortplatser alltså. Antar att ingen kommer köpa dessa till sli ändå. Referensdesignen är jättebra på 780 serien och passar perfekt till sli.

Var inte så säker på det!
DC2-kylarna är mycket tysta men oxå stora, för att citera Sweclockers så är den "Löjligt tyst och löjligt stor"
Men vad är utrymmet i chassit till för?
Tystnaden från ett DC2 är alltid välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fernlund:

Har du missat hela trådens kommentarer, bilder med mera??

Nej jag såg vad ni skrev men jag läste artikeln och litar mer på den infon. Dessutom så ser det ut som det tar upp 3 platser.

"Fler detaljer är strömförsörjning via 6+8-pins PCI Express-kontakter, digital spänningsreglering via Asus Digi+ och att grafikkortet tar upp en extra kortplats. Därutöver syns anslutningar för två DVI, Displayport och HDMI."

Asus gör bra grejjer men designmässigt så har de inte hänt mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

3 kortplatser alltså. Antar att ingen kommer köpa dessa till sli ändå. Referensdesignen är jättebra på 780 serien och passar perfekt till sli.

Jo, vissa köper såna här för sli tråkigt nog.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kollar äldre tester där dem jämför DC II mot Twinfrozer III. GTX 680

Twinfrozr III 61c
For the card in a fully stressed status (in-game) 41 dBA, now that is silent yet you can hear a tiny bit of airflow from the graphics card in a silent room.

DC II 64c
For the card in a fully stressed status (in-game) 40 dBA, now that is quite silent, quite impressive for a card of this caliber really. To try and visualize, in a totally silent room with a 100% passive PC you will hear it a tiny little bit, but that's it.

Källa- http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_680_asu...

Vill tillägga att asus kortet är ett TOP kort. MSI lighning 680 hade otroligt bra temperaturer.
MSI 680 LIGHTNING
The temperature under heavy game stress for the card stabilized at roughly 55 Degrees C. We note down the hottest GPU reading, not the average.
That is just a stunning result.

Verkar som MSI kan sin sak när det gäller kylare!

Man bör komma ihåg att korten som har uppskruvade klockfrekvenser blir varmare. Imponerande att lightning hade så låg temp. Dom korten brukar ha höga frekvenser, men jag vet inte om det har högre än vad top-kortet hade i testet.

Vilken kontrast jämfört med min

Jag har ställt in den såhär för att dom ska vara tysta i idle men snabbt gå upp i varv när jag börjar spela. Det låter inte så fasligt mycket eftersom att de oftast ligger på 50-60 grader i grafiktunga spel och jag har ändå slutna hörlurar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Man bör komma ihåg att korten som har uppskruvade klockfrekvenser blir varmare. Imponerande att lightning hade så låg temp. Dom korten brukar ha höga frekvenser, men jag vet inte om det har högre än vad top-kortet hade i testet.

MSI 680 Lightning - 55C under LOAD (in-game) 38 dBA
1110 MHz Base clock - 1167 MHz Boost clock

ASUS 680 TOP
1137 MHz Base clock - 1267 MHz 64C under LOAD (in-game) 40 dBA

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

MSI 680 Lightning - 55C under LOAD (in-game) 38 dBA
1110 MHz Base clock - 1167 MHz Boost clock

ASUS 680 TOP
1137 MHz Base clock - 1267 MHz 64C under LOAD (in-game) 40 dBA

TOp-kortet är ju klockat sjukt mycket högre. 100mhz är svinmycket. Klart att det blir varmare.

btw herrejävlar, de lyckades klocka kortet till 1367mhz!???! och det utan att trycka upp spänningen eller? Visserligen kör jag 2 kort men det är fan ändå imponerande.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Hur jävla blinda är ni?

Detta handlar uppenbart om en 2-slot design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Nej jag såg vad ni skrev men jag läste artikeln och litar mer på den infon. Dessutom så ser det ut som det tar upp 3 platser.

God morgon

DC2 till mitt gamla 560Ti 448 tyckte jag väldigt mycket om. Löjligt tyst med rejäl överkapacitet. Man ska inte stirra sig blind på decibeltal heller utan måste jämföra hur störande de faktiskt låter vid olika temperaturer. Jag är säker på att det finns många bra kylare och 690/780/Titans referenskylare sägs vara ovanligt fina, men DC2 är ett riktigt bra val för den som vill ha prestanda utan att det låter som ett jetplan.

Intressant med nya fläkten på den här varianten. Undrar om det blir mer eller mindre störande med två fläktar som man kan tänka sig låter lite olika. Apple körde väl lite speciella fläktar till rMBP för att sprida oljudet över fler våglängder, undrar hur det funkade och hur det här blir. Hoppas man blir bortskämd med en recension igen, gärna med en standardiserad riskorn per minut-mätning

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

De är nog dags att lägga sig. 2 slot ok synvillor och solsting.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet vi inte en då det inte har släppts så priset är ju inte känt.

EVGA ja det är Classfied för att det är just klassfierat för att klara det den står för, men spelar ju ingen roll med 2x 8 pin Powertarget +++ och custom PCB om Volten är låst på 1212mV.

Ja EVGA utvecklar egna kylare och har nog haft dom bästa referns kylarna sedans 500 serien på Classfied korten 580 och 680.

Vad tror du om EVGA's referenskylare på GTX770? http://www.caseking.de/shop/catalog/EVGA-GeForce-GTX-770-2048... Ska bygga i ett mITX Lian Li chassi med rätt dåligt luftflöde så tror jag måste ha en blower kylare och tyvärr är jag rätt känslig för ljud så känns som att det kan bli katastrof om man får en kylare som lät typ som den på 660 :S

Hade först tänkt att köra på titan kylaren men det verkar som bara inno3D som kommer med några exemplar å de verkar vara sjukt limiterade och rätt dyra, tror overclockers är dom enda som har dom listade :/ http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-015-I... Hade tänkt att köpa hela datorn från caseking så känns lite saftigt att betala 800kr mer för titan kylaren om räknar med extra frakt osv.

Permalänk
Skrivet av kinc:

Stämmer ej. Kortet tar bara upp en extra plats, alltså 2-slot.

Citat från nyheten: "Fler detaljer är strömförsörjning via 6+8-pins PCI Express-kontakter, digital spänningsreglering via Asus Digi+ och att grafikkortet tar upp en extra kortplats. Därutöver syns anslutningar för två DVI, Displayport och HDMI."

När du ändå är på tråden så att säga, VGA hot wire? Dessa kort behöver ju lite extra kräm för att kunna sträcka på benen!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se någon anledning till det udda fläktvalet annat än att det ska se "ballt" ut på något vis?

Dels brukar det vara en dålig idé att blanda fläkttyper då de har olika ljudbild och brukar därför upplevas som mer irriterande än två likadana fläktar, dels förstår jag inte varför de använt hybridfläkten? Poängen med den är väl att delvis agera radialfläkt, och jag ser noll och ingen nytta med det på den här kylaren?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av deadich:

Man bör komma ihåg att korten som har uppskruvade klockfrekvenser blir varmare. Imponerande att lightning hade så låg temp. Dom korten brukar ha höga frekvenser, men jag vet inte om det har högre än vad top-kortet hade i testet.

http://i.imgur.com/MEwBhrU.jpg

Vilken kontrast jämfört med min

http://i.imgur.com/njcqFwG.jpg

Jag har ställt in den såhär för att dom ska vara tysta i idle men snabbt gå upp i varv när jag börjar spela. Det låter inte så fasligt mycket eftersom att de oftast ligger på 50-60 grader i grafiktunga spel och jag har ändå slutna hörlurar.

DCU2 kylarna är faktiskt ganska kompetenta, har två 7970 matrix i en burk här, ett är vattenkylt och det andra luftkylt(Dom har DCU2 kylare typ, lite förbättrad bara) Sätter fläkten manuellt på 39-42% så håller det sig under 50C 90% av tiden. Går aldrig över 55C.

Nämnas bör väl att DCU kylarna på 7970 korten är extremt överdimensionerade, eller fläktarna snarare. På fullt ös är det hörselskydd som gäller, men det håller tempen nere trots en bra bit över 1.4V på gpu osv.

Fö. verkar GTX 780 DC2 OC komma med VGA Hotwire, hittade en bild, och skåda kopplingspunkterna i änden på kortet där. MOOOOAR Volts!!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Vad tror du om EVGA's referenskylare på GTX770? http://www.caseking.de/shop/catalog/EVGA-GeForce-GTX-770-2048... Ska bygga i ett mITX Lian Li chassi med rätt dåligt luftflöde så tror jag måste ha en blower kylare och tyvärr är jag rätt känslig för ljud så känns som att det kan bli katastrof om man får en kylare som lät typ som den på 660 :S

Hade först tänkt att köra på titan kylaren men det verkar som bara inno3D som kommer med några exemplar å de verkar vara sjukt limiterade och rätt dyra, tror overclockers är dom enda som har dom listade :/ http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-015-I... Hade tänkt att köpa hela datorn från caseking så känns lite saftigt att betala 800kr mer för titan kylaren om räknar med extra frakt osv.

Det finns endast 1 referenskylare och den görs av den som tillverkar kretsen och därmed referenskortet, i detta fallet Nvidia.
Alla referenskylare gör sitt jobb men är notoriskt dåliga när det kommer till ljud helt enkelt för att en stor effektiv kylare kostar mer pengar än vad en liten gör. De har blivit bättre kan sägas då folk blivigt mer medvetna om problemet.
Radialfläktar har definitivt sina fördelar men brist ljud är inte en av dem.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag kan inte se någon anledning till det udda fläktvalet annat än att det ska se "ballt" ut på något vis?

Dels brukar det vara en dålig idé att blanda fläkttyper då de har olika ljudbild och brukar därför upplevas som mer irriterande än två likadana fläktar, dels förstår jag inte varför de använt hybridfläkten? Poängen med den är väl att delvis agera radialfläkt, och jag ser noll och ingen nytta med det på den här kylaren?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16742-asus-demonstrerar-cool...

Permalänk
Medlem

Alla kort från samma tillverkare kan ha något skilda värden ljud/tempmässigt. Dvs. 2st TwinF från MSI kan skilja sig antingen något, eller förmodligen rätt mycket beroende på hur mycket ström läckage det är i just den GPU'n. Man kan säkert säga att det krävs många tester av samma typ av kort för att man verkligen skall kunna utse någon vinnare. I de flesta tester vi läser på nätet, även om det rör samma kort så får knappast något test exakt samma värden. De har olika chassin, omgivningstemperaturer, gpu'er osv. En viss typ av omgivning kanske bättre gynnar radialfläkt, medans en annan axial. Det jag försöker säga är att testerna förmodligen ger en fingervisning mer än att presentera rå fakta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sKRUVARN:

Vad tror du om EVGA's referenskylare på GTX770? http://www.caseking.de/shop/catalog/EVGA-GeForce-GTX-770-2048... Ska bygga i ett mITX Lian Li chassi med rätt dåligt luftflöde så tror jag måste ha en blower kylare och tyvärr är jag rätt känslig för ljud så känns som att det kan bli katastrof om man får en kylare som lät typ som den på 660 :S

Hade först tänkt att köra på titan kylaren men det verkar som bara inno3D som kommer med några exemplar å de verkar vara sjukt limiterade och rätt dyra, tror overclockers är dom enda som har dom listade :/ http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=GX-015-I... Hade tänkt att köpa hela datorn från caseking så känns lite saftigt att betala 800kr mer för titan kylaren om räknar med extra frakt osv.

Frakten är inte dyrare från caseking.

Jag hade nog kört på typ MSI 770 såfall.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av semmel:

Nej jag såg vad ni skrev men jag läste artikeln och litar mer på den infon. Dessutom så ser det ut som det tar upp 3 platser.

Fast sen så la en kille som verkar jobba på Asus upp en bild på sidan 2 som bekräftar att dessa kort bara tar upp 2 platser.

#13593359

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Ja, jag känner till fläkten och kortet den debuterade på. Din poäng?

Kylflänsen på det där kortet är ju anpassad för fläkten (går upp runt den, så att radialflöde gör mer nytta), och har därmed en poäng, men det kan jag inte se i den nya DC2-kylaren?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Det finns endast 1 referenskylare och den görs av den som tillverkar kretsen och därmed referenskortet, i detta fallet Nvidia.
Alla referenskylare gör sitt jobb men är notoriskt dåliga när det kommer till ljud helt enkelt för att en stor effektiv kylare kostar mer pengar än vad en liten gör. De har blivit bättre kan sägas då folk blivigt mer medvetna om problemet.
Radialfläktar har definitivt sina fördelar men brist ljud är inte en av dem.

Alltså referenskylaren på 770 är ju samma kylare som på titan vilket är en bra och tyst kylare, nu valde inga tillverkare att använda sig av den förutom inno3d. Det är ju inte samma blower kylare på gtx770 korten, typ PNY har en kylare som ser ut som de gamla kylarna medan EVGA's verkar ha en helt ny egen, där av frågan.

Skrivet av tvelander:

Frakten är inte dyrare från caseking.

Jag hade nog kört på typ MSI 770 såfall.

Alltså beställer en helt ny komplett dator från caseking, så det jag mena var att det blir dyrare med frakt att beställa från två ställen etc bara för att få en annan kylare.

https://www.inet.se/produkt/6904333/lian-li-pc-q28b-svart Det har chassit är det jag hade tänkt att köra på med en en x40 kraken i fronten. Men känns verkligen som ett riktigt dåligt chassi att inte köra på en blower kylare på gpun. Eller vadå tror du inte det spelar någon roll? Nätagget kommer ju ta all varmluft från radiotorn och gpun etc då känns som att det kan bli lite varmt.