Nya Macbook Air eller Ultrabook?

Permalänk

Nya Macbook Air eller Ultrabook?

Hej, hej Sweclockers! Jag ska börja studera i höst och funderar därför på att skaffa mig en bra bärbar som ska hjälpa mig genom studierna. En dator som ska vara lätt och behändig men ändå kapabel att klara tyngre program (videoredigering osv.). Jag vill också ha en dator med bra pekplatta och tangentbord då jag skriver ganska mycket dagligen. Jag står för tillfället och velar mellan dessa två datorer.

Den nya Macbook Air:en (13tum)
http://store.apple.com/se_aoc_5003875/browse/home/shop_mac/fa...

Asus Zenbook UX-32A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1652405

Asus datorn är helt klart billigare men i och med att jag har tillgång till studentrabatt så kostar Macbooken endast 9995:-. Min fråga är då till er, vilken dator borde jag välja eller finns det något annat som jag inte har tittat närmare på?

Permalänk
Medlem

Är det inte 1366x768 på båda? Tycker själv det är så litet att det verkligen försämrar allt man gör.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mellan dem två hade jag valt MacBook Air faktiskt. But thats me.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Macbooken har en upplösning på 1400x900 vilket jag personligen tycker verka ganska bra då 1080p på en 13 tummare verkar lite väl högupplöst.

ps. Min nuvarande bärbara har en upplösning på 1366x768 vilket jag tycker fungerar ganska bra.

Permalänk
Medlem

Du tittar på två helt olika prisklasser, jag hade valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385345 över macbook air alla dagar i veckan. Vill du spara pengar så är den du tittade på ett bra alternativ. Men jag kan lova dig att det inte är något negativt med 1920*1080 på 13".

Permalänk
Medlem

Gå till en butik och kolla på en 1080p laptop och en 1400x900 laptop.

Det är svårt ifall man inte jämför att avgöra ifall man märker skillnaden. Av de 2 datorerna du länkade är Macbook Air bättre men du jämför med olika prisklasser.

Sen skulle jag väntat lite med köpet på laptop då Haswell inte kommit till windows vid skrivande tillfälle.

Btw vet någon vad Macbook Air skärm använder för paneler?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

pga OSX så hade jag kört en mba. 1440x900 är inte mycket, men det fungerar helt okej, och byggkvaliteten hos apples datorer är snäppet vassare än Asus. Skall du dock köra en ultrabook, så kör på Asus Zenbooks, Zenbook Prime med i7'a och 1080p är inte illa för sitt pris

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Du tittar på två helt olika prisklasser, jag hade valt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1385345 över macbook air alla dagar i veckan. Vill du spara pengar så är den du tittade på ett bra alternativ. Men jag kan lova dig att det inte är något negativt med 1920*1080 på 13".

Skrivet av Anders9110:

Gå till en butik och kolla på en 1080p laptop och en 1400x900 laptop.

Det är svårt ifall man inte jämför att avgöra ifall man märker skillnaden. Av de 2 datorerna du länkade är Macbook Air bättre men du jämför med olika prisklasser.

Sen skulle jag väntat lite med köpet på laptop då Haswell inte kommit till windows vid skrivande tillfälle.

Btw vet någon vad Macbook Air skärm använder för paneler?

Jo, du har nog rätt i att jag bör vänta ett litet tag och se vad som kommer på ultrabook sidan. Anledningen till att jag faktiskt sneglar på den dyrare Mac:en är för att jag har hört så mycket bra om pekplattan och tangentbordet. Mac:en använder förresten en högblank TN-panel, iallafall vad jag har hört. (ingen källa dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor9503:

Jo, du har nog rätt i att jag bör vänta ett litet tag och se vad som kommer på ultrabook sidan. Anledningen till att jag faktiskt sneglar på den dyrare Mac:en är för att jag har hört så mycket bra om pekplattan och tangentbordet. Mac:en använder förresten en högblank TN-panel, iallafall vad jag har hört. (ingen källa dock)

Pekplattan är helt fantastisk. Har använt en Macbook Pro i snart 3 år, blir frustrerad varje gång jag använder kompisarnas Windows-grejer.

Du ska inte köra en Macbook Pro istället för Air då? Tycker den blir så onödigt varm ^^

Skulle jag köpa en ny Macbook skulle jag iallafall ta den billigaste Pro, sen stoppa i SSD och RAM själv (typ 180 GB och 8 GB RAM).

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Mac har väl fortfarande den bästa pekplattan men jag föredrar mus och bärbar mus väger inte så mycket.

Problemet för mig med Macbook air är skärmen ifall det är en TN panel och upplösningen. Jag tycker att man borde få en IPS plus 1080p skärm för 10000kr.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Airen är underbar att jobba med, skärmen är absolut inget jag stör mig på iaf.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt en MBA, mest tack vare OS X, men också pga. att pekplattan är otroligt bra, förstår inte varför PC-tillverkarna inte har lärt sig hur det ska göras ännu. Livslängden på den datorn är också otroligt bra, jag skriver detta på min MBP som har kämpat på sedan 2010, fungerar fortfarande lika bra nu som när det var ny.

MVH

Permalänk
Medlem

Ifall du köper Macbook Air ta 8 gb ram även ifall det kostar 880 kr mer då att uppgradera själv är jobbigt ifall inte omöjligt då ram minnen apple använder inte är vanliga so-dimm.

Samma sak gäller förmodligen SSD så ifall du tycker 128 gb är för lite så köpa direkt 256 gb från apple.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Viktor9503:

Jo, du har nog rätt i att jag bör vänta ett litet tag och se vad som kommer på ultrabook sidan. Anledningen till att jag faktiskt sneglar på den dyrare Mac:en är för att jag har hört så mycket bra om pekplattan och tangentbordet. Mac:en använder förresten en högblank TN-panel, iallafall vad jag har hört. (ingen källa dock)

Nästa generations ultrabooks med touch-skärm som krav? Inget jag skulle vänta på, ärligt talat. Batteritid med det kommer väl inte bli någon höjdare, eller? svårt att slå nya mba 13" med 12h iaf Kolla hur priserna ligger på Haswell ULV varianten av Zenbook Prime, gå till en butik och känn på dem, och kläm sedan på en mac, gör dig inte förvirrad i specs då skillnaderna när man väl använder datorn är liten eller icke-existerande. Jag iallafall prioriterar stabilt OS och välbyggd dator framför lite snabbare cpu och grafik, men det är jag

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hur är kvaliten på skärmen mellan air och pro förutom upplösningen?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Nästa generations ultrabooks med touch-skärm som krav? Inget jag skulle vänta på, ärligt talat. Batteritid med det kommer väl inte bli någon höjdare, eller? svårt att slå nya mba 13" med 12h iaf Kolla hur priserna ligger på Haswell ULV varianten av Zenbook Prime, gå till en butik och känn på dem, och kläm sedan på en mac, gör dig inte förvirrad i specs då skillnaderna när man väl använder datorn är liten eller icke-existerande. Jag iallafall prioriterar stabilt OS och välbyggd dator framför lite snabbare cpu och grafik, men det är jag

Jo, jag är inte verkligen inte intresserad av en dator med pekskärm då jag anser att det både är onödigt och skadande enligt då det påverkar batteritiden som du påpekade. Jag ska nog inom kort åka in till stan för att klämma och känna. Anledningen till att jag är så pass sugen på en mba 13" är för att priset, kvaliteten är så pass lockande (har studentrabatt på dryga 1000kr på mba). Är förresten 8GB värt det att investera i? och har någon mer kommentar angående värmen?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Viktor9503:

Jo, jag är inte verkligen inte intresserad av en dator med pekskärm då jag anser att det både är onödigt och skadande enligt då det påverkar batteritiden som du påpekade. Jag ska nog inom kort åka in till stan för att klämma och känna. Anledningen till att jag är så pass sugen på en mba 13" är för att priset, kvaliteten är så pass lockande (har studentrabatt på dryga 1000kr på mba). Är förresten 8GB värt det att investera i? och har någon mer kommentar angående värmen?

Tack på förhand

Har själv kört två mba och en mbp, alla 13", det senaste 12 månaderna, och om någon blir nämnvärt varm så är det air'arna, dock inte mycket. Vad gäller ram så kan 8gb vara värt, beroende av vad du tänker göra. Jag känner att lagring är en större prio när man gör en sådan här investering, det är inte kul att behöva göra sig av med filer bara för att man snålade med 128 GB

gå till typ media markt eller liknande med många datorer framme, sätt på ett par hörlurar så inte en asus eller Dell eller Apple fanatiker kommer fram och trollar med dina tankar, och kläm på allt som går att klämma på. Jag kan prisa Apple så mycket jag vill här, men viktigast är att den känns bra för sig, och många här föredrar några procents snabbare cpu än en prisad touchpad

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det brukar vara mycket Applehat på Sweclockers, vilket kanske blir lite förvirrande. MBA ska du välja om du vill ha OSX. Efter en eventuell invänjningsperiod kommer du antagligen finna att OSX är trevligare än Win7 (och i synnerhet 8) på en laptop. Operativsystemet är en såpass fundamental sak att det är skitsamma om du kan få komponenter med högre klockfrekvenser och dylikt för samma pris. MBA:n köper du för att du vill ha en portabel dator vars batteri håller länge, som är tyst, sval, med bra kundsupport, OSX och så vidare. Prioriterar du annorlunda så ska du välja en annan dator.

Föredrar du ändå att jobba i Windows och vill ha en skärm med högre upplösning så kan det vara värt att snegla på Asus UX-serien. Upplösningen åsido så är det förresten inga skräppaneler som sitter i MBA. Jag har en Asus UL30VT, som för övrigt också är en 13.3", och den skärmen är kass i jämförelse trots marginella skillnader i upplösning.

Att lägga till 8GB RAM för <800kr känns givet när vi befinner oss i herrens år 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktor9503:

Macbooken har en upplösning på 1400x900 vilket jag personligen tycker verka ganska bra då 1080p på en 13 tummare verkar lite väl högupplöst.

ps. Min nuvarande bärbara har en upplösning på 1366x768 vilket jag tycker fungerar ganska bra.

Du borde ta en titt på en 1080P laptop, du kommer aldrig vilja röra din med 1366x768 igen.

Till TS 1920x1080 eller högre är nödvändigt på en så liten skärm, finns en anledning varför så många mobiler på 5 tum har hög upplösning det blir ett måste när skärmen är såpass liten för att man överhuvudtaget ska kunna göra något.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ifall du köper Macbook Air ta 8 gb ram även ifall det kostar 880 kr mer då att uppgradera själv är jobbigt ifall inte omöjligt då ram minnen apple använder inte är vanliga so-dimm.

Samma sak gäller förmodligen SSD så ifall du tycker 128 gb är för lite så köpa direkt 256 gb från apple.

https://www.youtube.com/watch?v=E5ZOGeeGcjE

Permalänk

Ett alternativ är Samsung 9 series http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=772512 8.995:- just nu, har själv den förra generationen med 1600x900 skärm, matt ips och väldigt ljusstark. läs om den nya här http://www.sweclockers.com/recension/16908-samsung-9-serien-m... den på inwarehouse har bara 128 gb men om det räcker är det ett bra pris just nu.

Det jag kan gnälla på är att den blir ganska varm på undersidan, men har inte haft nån annan laptop att jämföra med. Jag fastnade för designen, skärmen och tunnheten 13mm. Och jag väntar spänt på nästa generation med förhoppningsvis Samsungs nya 3200x1800 display.

Permalänk

Om du köper en Macbook Air så kan du skära bröd med den också

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Inaktiv

Stirra er inte blinda på specar, 16:10 skärmen och pekplattar på 13" airen gör den mycket behagligare att använda än en 1920x1080-maskin.

11-tummaren känns lite fattig dock...

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag kört på ultrabook. Någon länkade en samsung 9 series. Den ska vara mycket bra.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1654569 skulle faktiskt satsa på den, får du den trevligaste plattan på marknaden också

Permalänk
Medlem

Om det blir en MBA välj 8GB ram, du kommer garanterat ångra dig annars.

Angående värmen har jag svårt att tro att någon vet än, haswell ska ju vara hyffsat mycket svalare än ivy bridge och om batteritiden ökar såpass mycket bör ju värmen sjunka "motsvarande".
Undrar om batteritiden är uppmätt med OS X 10.8 eller 10.9, 10.9 ska ju förbättra batteritiden för macar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Senaste Air:en har ju jättebra batteritid enligt Apple själva, 12h. Det är ju bra att ha om du ska ha den med dig utan laddare under studierna.

Permalänk
Medlem

SSD'n i nya MBA är visst galet snabb med, såg resultat på runt 700MB/s.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Frågar här eftersom min tråd aldrig riktigt fick fart: Hur är det egentligen att jobba på en 11tummare? Älskar pekplattan och OSX på laptop, men min Pro börjar kännas lite stort, i synnerhet som jag mest använder den under föreläsningar och när jag sitter i skolan och skriver. All annan tid blir det att jobba på stationära PCn.

Pluggar journalistik, så det blir en del skrivande, därför är bekvämlighet såväl i ögon som i händer av stor vikt.

Tänkte först köpa en Nexus 7 för att ha till film på jobbet och ta anteckningar i skolan (typ stylus för att göra lite markeringar i föreläsningsunderlaget då jag sällan skriver speciellt mycket under själva föreläsningarna).

Vad tycker ni som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Frågar här eftersom min tråd aldrig riktigt fick fart: Hur är det egentligen att jobba på en 11tummare? Älskar pekplattan och OSX på laptop, men min Pro börjar kännas lite stort, i synnerhet som jag mest använder den under föreläsningar och när jag sitter i skolan och skriver. All annan tid blir det att jobba på stationära PCn.

Pluggar journalistik, så det blir en del skrivande, därför är bekvämlighet såväl i ögon som i händer av stor vikt.

Tänkte först köpa en Nexus 7 för att ha till film på jobbet och ta anteckningar i skolan (typ stylus för att göra lite markeringar i föreläsningsunderlaget då jag sällan skriver speciellt mycket under själva föreläsningarna).

Vad tycker ni som har erfarenhet?

Tangentbordet på 11" MBA är lika stort som det på 13" MBA. Kan vara bra att veta, tycker inte man offrar något gällande skrivergonomin (om det ens är ett ord).

Jag har knappat på båda i ca 1 timme och upplevde faktiskt att 11" inte alls kändes så liten som jag trodde.

Har lagt en beställning på nyaste MBA också, leverans den 20 juni enl. Apple.se. Ska bli intressant och framförallt roligt att köra Apple igen efter 3 års uppehåll (med undantag för iPhonen jag har).

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB