Sony visar Playstation 4 – tillkännager prissättningen

Permalänk
Skrivet av kaya:

Oj vad billigt, Men gissar på att spelen kommer att vara svindyra, Om inte så blir det nog ett köp

spel har under alla generationer haft ett högt pris .

har ett exempel här hemma på ett gammalt Sega Megadrive spel Flashback och den kostade 679kr när den släptes 1993 och prislappen är från Gammla Poppis/Lekia

kan langa upp en bild om ni inte tror mig

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Datavetare

Nog måste Sonys val att ha 8GB RAM kommit som en överraskning för Microsoft. 8GB DDR3 + 32MB SRAM är en helt OK konfiguration och hade nog varit ett bättre val jämfört med 4GB GDDR5.

Men det blir lite svårare att jobba med SRAM då du måste tänka lite på hur man optimerar saker för att maximera utnyttjandet av SRAM:et. PS4 är helt enkelt enklare att skriva spel för ur den aspekten, att den sedan har mer bandbredd och i praktiken har mer RAM (7GB vs 5GB som spel kan använda) gör det bara än enklare jämfört med X1.

Finns ju inget i PS4 som verkar sämre för spel jämfört med X1, så om spel kommer skilja sig så kommer det alltid vara till PS4:ans fördel. I fallet PS3 vs Xbox360 så har ju PS3 mer rå flyttalsprestanda (högre GFLOPS) men Xbox360 har en bättre GPU, framförallt mer bandbredd tack vare sitt eRAM som har 50% högre bandbredd än vad PS3 har mot sitt RAM för GPUn.

Det som förvånar mig är varför SRAMet i X1 har så pass dålig bandbredd jämfört med GDDR5 RAMet i PS4an, ~ 75% högre bandbredd till hela sitt RAM jämfört med vad X1 har till sitt 32MB "snabba" RAM kommer göra skillnad i högre upplösningar.

Enda fördelen X1 har är lägre latens mot DDR3 för CPUn, men det är en fördel som man bara får för de accesser som missar cache (för spel är det klart under 10%) och där CPUn inte har tillräckligt med andra saker att göra (tack vare out-of-order execution) medan data hämtas från RAM. Tittar man på hur mycket hastighet och latens på RAM påverkar prestanda på "vanliga" datorer så inser man att det har en försvinnande liten effekt på majoriteten av alla program som kommer köras på en konsol.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

nån som har hört nått om PS4 kommer köra som Xbox med sina 3 operativsystem ?

låter lite mycket med 3st och i skallen skriker det problem när dom visade den biten på deras första event innan E3

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Undrar om det blir förlust med varje såld enhet igen.

du vet varför det var va? jo det var för att utvecklingskostnaden på cell proccessorn i ps3 var gigantisk jämfört med en amd på x86 struktur så kommer dom antagligen gå en hel del plus nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Som det står i texten så kommer ps4 också kosta att spela online på så det kan du inte anklaga dem för

Eh, anklaga va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Alltså,har inte Sony och Ms några designers alls på konsol avdelningen?Fy satan vilka styggelser till konsoler!.
Det konstiga är ju att många av Sony`s andra produkter har riktigt fin design(Tv,mobiler,högtalare etc) så varför kan inte konsolen få lite kärlek också.

Förövrigt piskar PS4:an X-box1 fullständigt.Bättre pris,specs och dessutom betydligt kundvänligare(inget online krav mm). Inget förvånande dock då Ms bara blir mer och mer kundfientliga.

Nu spelar jag bara på pc men skulle det bli någon konsol ö.h.t så var valet väldigt enkelt.

Jag ser inget fel med raka linjer och diskreta utsida men samtidig har de lagt en prägel för att göra det till sin egna produkt som inte direkt ser ut som annat tråkigt. Jag tycker man kan se ganska enkelt vilken konsol som är vems.
Sålänge inte PS4 eller One skulle vara rosa eller ser ut som en damsugare så bryr jag mig inte så fantastiskt mycket om hur en konsol ser ut.
En "Wow" desgin vid första ögonblicket håller aldrig i längden, en diskret desgin är stabilare och kan växa vart efter i mitt huvud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skynet-IRC:

nån som har hört nått om PS4 kommer köra som Xbox med sina 3 operativsystem ?

låter lite mycket med 3st och i skallen skriker det problem när dom visade den biten på deras första event innan E3

Tvivlar på det. Sony har sagt att PS4 först och främst är en spelkonsol, och då finns det ingen mening att ha två extra prestandaslukande operativsystem körandes i bakgrunden. Sony kommer köra över Microsoft totalt här i Europa. Microsoft har noll övertag denna generation. Högre pris, sämre hårdvara (på papper i alla fall), always online, stopp mot begagnade spel. Sånt kommer aldrig gå hem på den europeiska marknaden då vi är mer kräsna än jänkarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Oj vad billigt, Men gissar på att spelen kommer att vara svindyra, Om inte så blir det nog ett köp

Amazon.co.uk tar £54.99 för Watch_Dogs.

Spelbutiken tar 598 kronor för samma.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sovit på saken och låtit allt smälta lite. Mina åsikter är dessa.

Xbox One är snyggare än Playstation. Jag tycker Sony gjorde det bra när de drog ner priset lite då jag anser att PS4 är enbart en konsol.
PS4 har lite känslan som Game Cube hade när den generationen kom. Den är riktad till klassiskt spelande. Detta kan vara bra och dåligt. Jag tror Xbox One kommer ha ett mycket bättre multiplayer stöd och gå stark när det gäller detta. Därför tycker jag Always Online inte är någon större sak att bli upprörd över. Då vet tillverkarna att det alltid kommer finnas ett stöd, samma med Kinect. Tillverkarna kan satsa på Kinect då det alltid finns på Xbox. Med PS3 & Xbox 360 var det inte säkert att stödet fanns. Därför utnyttjades det inte fullt ut heller. En utveckling framåt. Övervakning tycker jag är ett dåligt argument att klaga på. Då alla ändå är övervakade i sina telefoner & facebook m.m.

DRM är dåligt för oss men bra för tillverkarna av spel. Vilket kan ge Xbox en liten fördel när det gäller de stora exklusiva titlarna. PS4 tror jag kommer vara älskad hos de mindre tillverkarna och verkar ha siktet mot dem. Steambox och PC-spelandet kommer att gå mot PS4.

Rent grafiskt tror jag det inte kommer skilja så mycket.

Men jag har alltid gillat t.ex Nintendo pga det klassiska spelandet och därför borde jag gilla PS4 nu. Vilket jag gör, de visar upp mycket fina saker. Men samtidigt så gillar jag när utvecklingen går framåt och då har jag större hopp till Xbox One.

Det är riktigt svårt.

The Division tror jag är ett perfekt spel för Xbox One.
Final Fantasy 15 tror jag är ett perfekt spel för PS4.

Om jag ska köpa någon av dem, då väntar jag nog ett år.

Sedan får vi se om priset på spelen blir lika bra? Alla kanske ändå kommer köpa spelen online, då spelar DRM ingen roll pga att PS4 hade "inget DRM" på enbart fysiska skivor.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv

Mitt sista köp av en konsol fick bli en PlayStation 3 (som förövrigt laggar bäver och ser ut som skit samt ligger ned förpackad i sin originalkartong uppe på hyllan) men en sak är säker – Sony dominerar just nu marknaden och Microsoft med sin senaste skapelse, just då den först och främst har fler funktioner och bättre pris.

Permalänk
Medlem

https://www.spelbutiken.se/catalog/product/78265-playstation_...
https://www.spelbutiken.se/catalog/product/80869-xbox_one_con...

PS4 3698kr
XBOX One 4698kr

Fördelar med PS4
Bättre prestanda
Kräver inte internetanslutning för att spela
Utbudet av spel
Lågt pris

Fördelar med XBOX One
Man kan spela en timma, sen måste man ha internet, annars får man inte spela mer...
Man kan använda den hemma, och vem som helst i ditt hem kan spela på den, (om man har internetåtkomst).
Blu-Ray
Trådlös handkontroll
500gb lagring
Färgen, den är svart.

Som ni ser är XBOX One 1000kr dyrare, men den har 6 fördelar, medans PS4 endast har 4 fördelar.
Så man får ju valuta för pengarna..? Umm

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

https://www.spelbutiken.se/catalog/product/78265-playstation_...
https://www.spelbutiken.se/catalog/product/80869-xbox_one_con...

PS4 3698kr
XBOX One 4698kr

Fördelar med PS4
Bättre prestanda
Kräver inte internetanslutning för att spela
Utbudet av spel
Lågt pris

Fördelar med XBOX One
Man kan spela en timma, sen måste man ha internet, annars får man inte spela mer...
Man kan använda den hemma, och vem som helst i ditt hem kan spela på den, (om man har internetåtkomst).
Blu-Ray
Trådlös handkontroll
500gb lagring
Färgen, den är svart.

Som ni ser är XBOX One 1000kr dyrare, men den har 6 fördelar, medans PS4 endast har 4 fördelar.
Så man får ju valuta för pengarna..? Umm

*Facepalm*

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

https://www.spelbutiken.se/catalog/product/78265-playstation_...
https://www.spelbutiken.se/catalog/product/80869-xbox_one_con...

PS4 3698kr
XBOX One 4698kr

Fördelar med PS4
Bättre prestanda
Kräver inte internetanslutning för att spela
Utbudet av spel
Lågt pris

Fördelar med XBOX One
Man kan spela en timma, sen måste man ha internet, annars får man inte spela mer...
Man kan använda den hemma, och vem som helst i ditt hem kan spela på den, (om man har internetåtkomst).
Blu-Ray
Trådlös handkontroll
500gb lagring
Färgen, den är svart.

Som ni ser är XBOX One 1000kr dyrare, men den har 6 fördelar, medans PS4 endast har 4 fördelar.
Så man får ju valuta för pengarna..? Umm

Fördel PS4

Sony ligger i en ekonomisk dvala (företaget går riktigt dåligt). De måste sälja bra av PS4 annars går deras försäljning av TV ner. Därför gör de rätt i att satsa mer PS4 då det är denna Sony är kända för. Inte TV m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Jag blir visst lite citerad ser jag. Men som ni måste förstå va jag ironisk. Och priserna är som sagt preliminära. Men som ryktena säger. Hur som, jag anspeglar på att xbox ser sina brister som fördelar samt påpekar vad man får och hur mycket man får. Det roliga är att man får precis lika mycket, och mer från PS4.
Men, det fastställda priset återstår att se. Det kommer bli hårt mellan dessa två, och som sagt, Sony MÅSTE sälja. Microsoft lever ju på andra titlar och har en stark ekonomi i ryggen.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Jag blir visst lite citerad ser jag. Men som ni måste förstå va jag ironisk. Och priserna är som sagt preliminära. Men som ryktena säger. Hur som, jag anspeglar på att xbox ser sina brister som fördelar samt påpekar vad man får och hur mycket man får. Det roliga är att man får precis lika mycket, och mer från PS4.
Men, det fastställda priset återstår att se. Det kommer bli hårt mellan dessa två, och som sagt, Sony MÅSTE sälja. Microsoft lever ju på andra titlar och har en stark ekonomi i ryggen.

Var du ironisk?

Jag tror också det blir hårt. Jag tror inte att man kan räkna ut Xbox One ännu som många verkar tro. Vi har ju inte sett priset på spel ännu. Om spelen t.ex 700 spänn för PS4 och 599 för Xbox One då är det fördel Xbox. Samtidigt Om spelen kostar 700 spänn retail för PS4 men sedan 599 i t.ex PSN då spelar inte DRM någon roll. Det finns då även i PS4. Blir roligt detta. Driva på utvecklingen. Jag är mest intresserad över hur allt påverkar PC-spelandet.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Varför?! Xbox One kostar lika mkt som PS4...

Kolla Webhallen

Nej det gör det inte, Xbox One kommer kosta 499 Euro, PS4 kommer kosta 399 Euro, vad Webhallen har för priser nu spelar absolut ingen roll, det står även detta.

"Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.
OBS! Pris samt releasedatum är preliminärt tills vi fått det bekräftat från vår leverantör."

Priserna blev spikade igår, så Webhallen m.fl har inte hunnit ändra om priserna till dom riktiga.
TACK!

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

PS4:an ser ut som PS2:an :). Ser nästan bara fördelar med PS4:an. Riktigt imponerad av presskonferensen. Mycket är tycke och smak. De som kört hårt på Xbox tidigare kan Xbox One vara att föredra. Till slut hänger allt på spelen.

Permalänk
Medlem

PS4 Eye följer inte med PS4:an utan den får man köpa till för $59 / €49.
Källa: http://www.scei.co.jp/corporate/release/pdf/130611a_e.pdf
Prisskillnaden mellan Xbox One och PS4 blir därför mindre om man ska jämföra rättvist.
Jag har meddelat Sweclockers och hoppas att de uppdaterar artikeln.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Herregud, vad håller Microsoft på med? Vill de inte ha kunder?

Tror det är dags att räkna ut dem snart.

Permalänk
Medlem

Den här var ju för bra "Someone call an ambulance, Sony just stabbed Microsoft. Wiiu Wiiu Wiiu Wiiu Wiiu Wiiu".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Nej det gör det inte, Xbox One kommer kosta 499 Euro, PS4 kommer kosta 399 Euro, vad Webhallen har för priser nu spelar absolut ingen roll, det står även detta.

"Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.
OBS! Pris samt releasedatum är preliminärt tills vi fått det bekräftat från vår leverantör."

Priserna blev spikade igår, så Webhallen m.fl har inte hunnit ändra om priserna till dom riktiga.
TACK!

Tyvärr är dessa priser spikade. Iaf för Xbox One, kanske lite lägre med PS4.

Priserna på söndagen var 6999:- får båda!!

Permalänk
Medlem

Det enda negativa är att Sony också har kostnad för att spela online. Tillräckligt för att jag ska avstå från PS4.

Det är egentligen inte så konstigt med tanke på vilken kassako Live Guld har varit för Microsoft, men fortfarande synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

PS4 Eye följer inte med PS4:an utan den får man köpa till för $59 / €49.
Källa: http://www.scei.co.jp/corporate/release/pdf/130611a_e.pdf
Prisskillnaden mellan Xbox One och PS4 blir därför mindre om man ska jämföra rättvist.
Jag har meddelat Sweclockers och hoppas att de uppdaterar artikeln.

Öh? Varför skulle det bli en mer rättvis jämförelse?

Eye är ju ett tillval, Kinect är en integrerad del av XBox One. Om vi ska göra sådana tankevurpor så bör vi ju även räkna in kostnad för en internetuppkoppling för XBox One, eftersom den kräver en dylik. Det ironiska är förstås att detta vore mer "rättvist" än att räkna in kostnaden för en tillvalsprodukt man inte behöver.

Permalänk

Ps4 blir en klar vinnare på papper.. Billigare och bättre prestanda..

Får se hur det blir i helhet, typ spel och upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Öh? Varför skulle det bli en mer rättvis jämförelse?

Eye är ju ett tillval, Kinect är en integrerad del av XBox One. Om vi ska göra sådana tankevurpor så bör vi ju även räkna in kostnad för en internetuppkoppling för XBox One, eftersom den kräver en dylik. Det ironiska är förstås att detta vore mer "rättvist" än att räkna in kostnaden för en tillvalsprodukt man inte behöver.

Okej man kanske inte ska jämföra så.
Bättre är väl att sätta + att Kinect medföljer och - att PS4 Eye inte medföljer då.
Xbox One kostar mer samtidigt som du får mer.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RepZi:

Tyvärr är dessa priser spikade. Iaf för Xbox One, kanske lite lägre med PS4.

Priserna på söndagen var 6999:- får båda!!

Inte en chans.

Och svara gärna på vad det är en X1 kan göra som en PS4 inte har möjlighet till, du valde att ignorera det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Om Sony gör det enkelt att ta vara på kraften av snabbare minne och fler beräkningsenheter i GPU så tror jag det iaf. Beror på hur utvecklingsmiljön ser ut.

2007-2009/10 så var nästan alla multiplatformsspel lite bättre till 360, vissa hade lite mer AA, lite högre upplösning etc etc
Om utvecklare orkade med 360, varför skulle de inte göra samma med PS4?

Och eftersom de har samma CPU, xbox one har sämre gpu och slöare minne så finns det inget att "låsa upp" då PS3 var starkare på pappret jämfört med 360.
Ge upp nu, One har sämre specs och xboxlive är ett skämt, 2 spel wow! PS+ ger mig Driveclub vid lansering.

Det enda som var starkare på pappret så vitt jag vet var processorn och bandbredden på minnet.
PS3:ans gpu hade något lägre prestanda och det fanns mindre tillgängligt ram.
360:n hade 512 MB unified memory medans PS3:an hade 256 MB till grafik och resterande 256 MB till övrigt junk. Sony's operativsystem krävde även mer ram.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Den mest korkade kommentaren jag någonsin sett. Du kan verkligen påstå att en produkt kostar lika mycket eftersom en webb-butik lagt upp preliminära priser................................ FACEPALM

Jag tycker inte den var så korkad som du vill få det till. Preliminära priser är en hint till vad som skall komma skall. Har hänt innan och kommer att hända igen vid nysläpp.

Skrivet av cany:

Jag kommer inte använda mitt PS3 om jag sitter med ett PS4 hemma. Istället för att den ligger och skräpar kan man få några hundra svenska riksdaler för den.

Min första tanke på det du skriver är vart "nostalgi spelaren" i dig tar vägen , när du väl känner för att spela ett (låt säga 10år gammalt) spel med kompisarna eller själv. Vad känner du då? För den dagen kommer, jag lovar.

Som exempel så har jag och mina vänner ett flertal gånger kopplat in Nintendo 64 (eller nått annat) för att spela på dom sena timmarna Skitroligt. Många gånger roligare än "nutidens spel" för just att alla känner igen sig.

Nostalgi spel säljer man inte för att få " några hundra svenska riksdaler" i fickan!

Och jag kan lova, jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag sålt mitt Commodore 64. Att sälja det finns inte på listan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hur mycket är Kinect 2 värd? 1000 spänn?
Där har vi priset.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Nu har jag sovit på saken och låtit allt smälta lite. Mina åsikter är dessa.

Xbox One är snyggare än Playstation. Jag tycker Sony gjorde det bra när de drog ner priset lite då jag anser att PS4 är enbart en konsol.
PS4 har lite känslan som Game Cube hade när den generationen kom. Den är riktad till klassiskt spelande. Detta kan vara bra och dåligt. Jag tror Xbox One kommer ha ett mycket bättre multiplayer stöd och gå stark när det gäller detta. Därför tycker jag Always Online inte är någon större sak att bli upprörd över. Då vet tillverkarna att det alltid kommer finnas ett stöd, samma med Kinect. Tillverkarna kan satsa på Kinect då det alltid finns på Xbox. Med PS3 & Xbox 360 var det inte säkert att stödet fanns. Därför utnyttjades det inte fullt ut heller. En utveckling framåt. Övervakning tycker jag är ett dåligt argument att klaga på. Då alla ändå är övervakade i sina telefoner & facebook m.m.

DRM är dåligt för oss men bra för tillverkarna av spel. Vilket kan ge Xbox en liten fördel när det gäller de stora exklusiva titlarna. PS4 tror jag kommer vara älskad hos de mindre tillverkarna och verkar ha siktet mot dem. Steambox och PC-spelandet kommer att gå mot PS4.

Rent grafiskt tror jag det inte kommer skilja så mycket.

Men jag har alltid gillat t.ex Nintendo pga det klassiska spelandet och därför borde jag gilla PS4 nu. Vilket jag gör, de visar upp mycket fina saker. Men samtidigt så gillar jag när utvecklingen går framåt och då har jag större hopp till Xbox One.

Det är riktigt svårt.

The Division tror jag är ett perfekt spel för Xbox One.
Final Fantasy 15 tror jag är ett perfekt spel för PS4.

Om jag ska köpa någon av dem, då väntar jag nog ett år.

Sedan får vi se om priset på spelen blir lika bra? Alla kanske ändå kommer köpa spelen online, då spelar DRM ingen roll pga att PS4 hade "inget DRM" på enbart fysiska skivor.

Har också haft funderingar åt ditt håll. De är otroligt mycket uppståndelse runt Microsofts DRM. Samtidigt förstår jag varför de har uppstått, för used games marknaden har länge varit ett svart hål för spel-utvecklare.

De säljer ett spel, som sen säljs vidare av tredjepart gång på gång. Detta sköts oftast av Game/Gamestop osv, som har detta som ren vinst. Ofta pushar de till och med för att sälja used games istället för nya, bara för att vinsten är mycket större. Men utvecklarna får ingen del av detta, mer än första försäljningen.

Microsofts modell på att kunna ta ut en avgift emellan hade gett mer pengar till utvecklare. Känns som att used games för tillfället är Konsollernas lagliga version av piratkopiering på PC. En snubbe köper spelet, säljer de vidare till nästa o nästa o nästa.

Piratkopiering på PC har blivit ett mindre och mindre problem. Med Steam och digitala tjänser så finns de ingen anledning. De fungerar lätt, är billigt och snabbt.

Folk som köper spel begagnade stödjer inte utvecklaren, de ger bara pengar till tredjeparts källor. Något piratgrupper länge har noterat är "Om du gillar spelet, köp de!". Med konsoll hade de behövt anmärkas "Köp det nytt".

Problemet Microsoft har haft än så länge är att de har rushat och varit oklara på mycket. Kan de göra klart vad de vill så är de i en bättre position. Kan de sälja spel billigare än PS4 tack vare sitt system så kan de mycket väl ligga bra till ändå. Jag hade hellre köpt nytt spel billigare än ett begagnat där jag inte stödjer de som gjort spelet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller