Problem med ett surr från nätagget

Permalänk
Medlem

Problem med ett surr från nätagget

Precis köpt ett nytt nätaggregat som lider av något konstigt surr.
Jag trodde att detta surr var normalt men efter en omständig undersökning kom jag fram till att sladden från vägguttaget inte satt i nätaggregatet ordentligt.
Så jag tryckte in sladden ordentligt (krävdes onaturligt mycket kraft..) och ja nu är surret mindre dock finns det kvar.

Glappar nätaggregatet eller är det vanligt att nätaggregat surrar?

Det är inte fläkten som låter det kan jag garantera eftersom den snurrar inte överhuvudtaget (semipassiv).

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis Coil Whine. Finns inte mycket att göra åt det vad jag vet.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Det är troligtvis Coil Whine. Finns inte mycket att göra åt det vad jag vet.

Om det nu är Coil Whine varför blev det mindre Coil Whine när man tryckte i sladden mera?
Varför ska det kräva så mycket kraft att trycka i sladden innan den är inne helt? (förstör ju nästan nätaggregatet med tanke på all den kraft som krävdes)

Med tanke på att grafikkortet inte verkar tycka om mitt nya nätaggregat tror du det är där problemet ligger?

EDIT: Kom på hur jag ska beskriva ljudet.
Det låter lite som att köra ihop 2 trådar från ett elektriskt stängsel gissar jag på.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Om det nu är Coil Whine varför blev det mindre Coil Whine när man tryckte i sladden mera?

Eftersom coil-whine är när en spole självsvänger inom det hörbara området, denna självsvängning ändrar sig när man fysisk påverkar spolen på något sätt t.ex. genom att trycka vrida etc. på nätdelen.. kan man lokalisera vilken spole det är så kan man prova med lite nagellack på den & se om det hjälper.

Men som vanligt när det kommer till elektrisk utrustning använd insidan av huvudet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Eftersom coil-whine är när en spole självsvänger inom det hörbara området, denna självsvängning ändrar sig när man fysisk påverkar spolen på något sätt t.ex. genom att trycka vrida etc. på nätdelen.. kan man lokalisera vilken spole det är så kan man prova med lite nagellack på den & se om det hjälper.

Men som vanligt när det kommer till elektrisk utrustning använd insidan av huvudet.

Ok men i detta fallet vill jag inte sabba min fina 5års garanti så jag kommer inte att öppna nätaggregatet alls, hellre byter jag ut den isåfall.
Hoppas bara att det är mitt grafikkort som orsakar coil-whinet och isåfall bör det försvinna när jag får ett 560ti imorgon eller på fredag!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

De ska gå att fixa en RMA på PSU med Coil-whine så ifall det inte löser sig är det bara att fixa RMA de flesta företag accepterar RMA pga. coil whine.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

De ska gå att fixa en RMA på PSU med Coil-whine så ifall det inte löser sig är det bara att fixa RMA de flesta företag accepterar RMA pga. coil whine.

Jo det går nog.
När man gör en RMA på ett nätaggregat med Coil-Whine, brukar man få en ny eller "reparerar" dom den nuvarande och skickar tillbaka?

Brukar man få ett nytt nätaggregat direkt innan man skickar sin defekta eller måste man vara utan nätaggregat tills dom har kommit fram till att något är fel?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1