Permalänk

Funktion i C

Hejsan jag har ett problem:

Jag ska läsa in data från en fil och och spara det i en array, så hittills ser min funktion ut såhär:

void createMatrix(int rows, int columns){ int i, j; double NorthTemp, EastTemp, WestTemp, SouthTemp; plate temps; for(i = 0; i < 8; i++){ initiateMatrix() } for(i = 0; i < rows; i++){ for(j = 0; j < columns; j++){ } } }

Det fungerar utmärkt!

NU vill jag printa ut denna information som har sparats i arrayen, hur gör man detta???
Jo det känns ju logiskt att man bara ska kunna skriva ut en funktion, men hur?? hur kommer jag åt arreyen i funktionen, och dess info?

mvh nörd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perrish91:

hur kommer jag åt arreyen i funktionen, och dess info?

Det beror på. Hur ser initiateMatrix() ut (och varför kör du den åtta gånger)? Sannolikt gör den något med en global pekare och i så fall kan du använda den även på andra ställen.

Permalänk
Medlem

I mina ögon ser det ut som C#, inte C.

Om det är C# du programmerar i så beror det lite på om du gör en "Console application" eller en "WinForms application" osv.

Är det en Console Application så kan du med fördel använda Console.Write och Console.WriteLine för att skriva till skärmen.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheCadde:

I mina ögon ser det ut som C#, inte C.

Utan mera information är det väl svårt att avgöra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Utan mera information är det väl svårt att avgöra?

Ja det är det. Men som jag sa så för min del ser det ut som C#.

I C finns puts() och printf() som alternativ till Console.Write() för övrigt.
I C++ finns std::cout << text.

Vore bra om TS kunde utveckla dock då vi behöver veta vad initiateMatrix() gör oavsett språk.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja det är det. Men som jag sa så för min del ser det ut som C#.

I C finns puts() och printf() som alternativ till Console.Write() för övrigt.
I C++ finns std::cout << text.

Vore bra om TS kunde utveckla dock då vi behöver veta vad initiateMatrix() gör oavsett språk.

Hur kan det se ut som C# i dina ögon när kodsnutten rent syntaktiskt är oskiljbar från C?

Faktum är att det mer ser ut som C pga hur man deklarerar variablerna först i funktionen, samt avsaknaden av CapsCase och accessmodifikator.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teknocide:

Faktum är att det mer ser ut som C pga hur man deklarerar variablerna först i funktionen, samt avsaknaden av CapsCase och accessmodifikator.

Placeringen av '{'-tecken ser väl inte heller särskilt c#-typisk ut.

Permalänk
Medlem

Ämnet? Hålla oss till det?
Jag har redan sagt vad jag tror, vi kan väl knappast veta med säkerhet tills vi ser mer kod elller TS säger annat.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Inaktiv

Koden du postade läser inte in något ifrån en fil, som du hävdar att du vill göra. Dessutom bör den inte ens kompilera då du missat en ;. Dina for loops är helt onödiga.

Din funktion innehåller inte heller någon array.

Jag skulle tipsa dig om att läsa på om C, läs några tutorials.

Angående erat C# vs C bajs, släpp det ffs, finns ingenting som säger att det är C# kod än.