Frugan tappat laptop, förmodar hårddiskkrash

Permalänk
Medlem

Frugan tappat laptop, förmodar hårddiskkrash

Tja!

Som lyder har frugan tappat sin laptop. Söker hjälp.

Laptopen är en Emachines... nånting.

Vet ej hur många hårddiskar det finns(lol).

Får ibland upp en "bootmeny" där man kan klicka f2 för att få upp meny, såg inget intressant i menyn.
Vid andra tillfällen har en "windows kunde inte startas. reparera eller starta windows normalt" dykt upp.

Tråden tog tid att skriva, vi har nu fått upp en startreparation som stått på ett bra tag, funderar på om den "hängt" sig...

Vad ska jag göra/kan jag göra något? Läste på http://www.ahlbergdata.com/se att "Man bör inte själv försöka "tanka ur" disken eller experimentera med olika mjukvaror som man kan hitta via Internet, risken är mycket stor att man permanent och oåterkalleligt förstör data i stället för tvärtom."
Är det sant eller bullshit?

Om delar av hårddisken är trasig har någon pris på vad det kostar att lämna in disk till proffsigare firma? Förstår att priset kan variera en aning.

Hjaeelp uppskattas : ]

Permalänk
Medlem

Efter några timmars tugg vill den återställa med en systemåterställning...

Permalänk
Skrivet av l-azer:

Tja!

Som lyder har frugan tappat sin laptop. Söker hjälp.

Laptopen är en Emachines... nånting.

Vet ej hur många hårddiskar det finns(lol).

Får ibland upp en "bootmeny" där man kan klicka f2 för att få upp meny, såg inget intressant i menyn.
Vid andra tillfällen har en "windows kunde inte startas. reparera eller starta windows normalt" dykt upp.

Tråden tog tid att skriva, vi har nu fått upp en startreparation som stått på ett bra tag, funderar på om den "hängt" sig...

Vad ska jag göra/kan jag göra något? Läste på http://www.ahlbergdata.com/se att "Man bör inte själv försöka "tanka ur" disken eller experimentera med olika mjukvaror som man kan hitta via Internet, risken är mycket stor att man permanent och oåterkalleligt förstör data i stället för tvärtom."
Är det sant eller bullshit?

Om delar av hårddisken är trasig har någon pris på vad det kostar att lämna in disk till proffsigare firma? Förstår att priset kan variera en aning.

Hjaeelp uppskattas : ]

Ta helt enkelt ur hdn ur burken, montera den i en stationär elr i ett externt usb kabinett, och försök "skyffla" över viktiga filer till annan lagring via "värdburken" Detta brukar funka bra, håll koll efter Användare, det är där Mina dokument, filmer, foton etc ligger, såvida ni inte gjort egna mappar att spara i.

Edit: "Laptopen är en Emachines... nånting."
Om du kollar upp vilken modell det rör sig om så kan vi kanske hjälpa dig med att hitta nåt matnyttigt som visar var disken sitter i burken. Brukar iof va mkt enkelt via en lucka på undersidan...
Skulle vid närmare eftertanke föreslå dig att börja med att kolla så kontakterna sitter som de ska i disken, skulle med lite flax ju kunna va så enkelt att det blivit lite glapp i samband med fallet.
Ang: "Man bör inte själv försöka "tanka ur" disken eller experimentera med olika mjukvaror som man kan hitta via Internet, risken är mycket stor att man permanent och oåterkalleligt förstör data i stället för tvärtom."
Jo för all del, alla kan ju ha otur/klanta till det. Förslagen ovan skulle innebära att disken (oavsett inkopplingssätt) skulle visa sig i "Dator" och skulle därifrån bli åtkomlig som typ ett usb minne. Detta sätt ändrar sas inte på din disk, skulle "filtankning" lyckas så kan man sen stoppa i den i datorn igen utan att ngt ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-azer:

Tja!

Vad ska jag göra/kan jag göra något? Läste på http://www.ahlbergdata.com/se att "Man bör inte själv försöka "tanka ur" disken eller experimentera med olika mjukvaror som man kan hitta via Internet, risken är mycket stor att man permanent och oåterkalleligt förstör data i stället för tvärtom."
Är det sant eller bullshit?

Hjaeelp uppskattas : ]

Det låter som om dom vill sälja och därför inte vill att man ska göra det själv.

Jag tycker Pax Vobiscum metod är bra. Jag har själv gjort så.

Permalänk
Avstängd

Viktigast är att inte starta hårddisken något mer än just för att rädda det som räddas kan från den.
Det kan hända att en bild eller videofil kan kopieras men när man öppnar den så vill filen inte vara med, vilket är ganska vanligt med filer som räddats för sent från en kraschad hårddisk.

Förutom skaffa en ny hårddisk (eller SSD ), behöver ni alla drivrutiner för eran datormodell. Borde vara enklast att få tag i, från tillverkarens supportsidor/Download.
En Windows installationsskiva med exakt samma version av Windows som datorns licens gäller.
På datorn finns licens koden för datorns Windows (Vilket man alltid skall skriva av på en lapp och spara säkert, eftersom klistermärket kan bli oläsligt.)

Visa signatur
Permalänk

Har den tappats när datorn varit igång så är förmodligen hårddisken helt rökt. Du kan koppla in den i en stationär eller dyl för att se ifall det går att komma åt några filer men ifall windows inte vill starta efter att man tappat datorn så är hårddisken nästan garanterat
trasig.
Det är iofs ett väldigt lätt och billigt fel att fixa, bara köpa ny hdd och installera. Enligt EU regler får man i de flesta fall byta ut hårddiskar och RAM-minnen själv i laptops utan att garantin ska ta skada.

Permalänk

Gillar att du känner dig tvungen att i rubriken specificera dig med att det inte var du som tappade datorn.

Men för att hjälpa dig, försök göra som nämnt ovan, skruva upp locket på datorn på undersidan, lossa nödvändiga skruvar och kablar för att ta loss hårddisken. Om du har möjlighet kan du göra en temporär lösning för att understryka att det är hårddisken som är problemet genom att sätta dit en annan och starta upp datorn.

Om du inte känner att du klarar det själv så skulle jag rekommendera att du tar datorn dit du köpte den och ser om de kan hjälpa dig, alternativt till någon butik som sysslar med reparationer. Svårt att säga ett pris, beror lite på om det är mer än hårddisken som är trasig och om du kommer behöva byta ut något.

Permalänk
Medlem

Först och främst - har du något viktigt på disken?