Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt grafik/performance-fel

Hej! uppdaterade nyligen min stationära dator med ett radeon 7970 och en SSD-disk, för att kunna lira nyare spel.
Vad jag har förstått så bör mitt system klara det mesta på högsta/högre grafikalternativ och min processor bör inte flaska ett 7970 men något är fel.

Jag har inte märkt någon skillnad alls mot mitt gamla Radeon HD 5850 1GB, känns nästan som att det flöt på bättre än 7970.
Jag kan inte lira något spel alls på hög kvalité utan det flyter på riktigt dåligt och jag har kass fps. Jag har testat Assassins creed 3, Tomb Raider, Far Cry 3 och Crysis 3.

Något väldigt konstigt är att spelen inte blir mycket bättre med alla low-inställningar jämfört med ultra high. i Crysis 3 finns det knappt något skillnad på absolut lägsta och absolut högsta inställningarna, det flyter på lika dåligt ändå och är knappt spelbart. Stänger även av all anti-aliasing och annat liknande.

Vad gör jag för fel? Bör inte mitt system klara bättre än så? Behöver jag en ny processor? 16gb ram? Nytt moderkort? Är det min överklockning som strular?

Moderkort
Gigabyte 790FXTA-UD5
Processor
AMD Phenom II BE X4 965 Processor 3.40 GHz, 4 Cores (överklockad till 3.8)(ej stockfläkt)
Grafikkort
ATI Radeon HD 7970 3GB
RAM
CORSAIR 4GB DDR3
KINGSTON 4GB DDR3
Hårddiskar
Intel SSD 120gb
SAMSUNG SPINPOINT 750GB F1 HD753LJ
Nätagg
650W CORSAIR CMPSU-650TXEU
Chassi
ANTEC 300 + 4 fläktar

Extremt tacksam för svar, jag har ingen aning om vad jag ska göra!

Permalänk
Medlem

Då jag inte är särskilt bra på AMD CPUer vet jag inte om den flaskar, men har du kollat så du har laddat ner alla senaste drivrutiner?

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Avstängd

Jag är heller ingen expert på AMD, men eftersom din processor kostar ca 700 kr så kan det nog bero på att den flaskar, ja.

Permalänk
Medlem

Om vi antar att datorn inte flaskar alls (vilket jag tror att den inte gör) så är det nog bara drivrutinerna som är problemet.
Försök att få bort alla spår av dina gamla drivrutiner eller helt enkelt formatera datorn så borde det lösa sig.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melle345:

Då jag inte är särskilt bra på AMD CPUer vet jag inte om den flaskar, men har du kollat så du har laddat ner alla senaste drivrutiner?

ja, drivrutinerna ska vara färska, om vi pratar om drivrutiner till grafikkortet, behövs några drivrutiner någon annanstans?

Skrivet av Sim0nT:

Jag är heller ingen expert på AMD, men eftersom din processor kostar ca 700 kr så kan det nog bero på att den flaskar, ja.

Processorn är rätt gammal, men jag har läst flertal källor som påstår att en Phenom II 965 Black Edition (oklockad) inte ska flaska ett 7970, men börjar tvivla över detta nu.

Skrivet av Justin91:

Om vi antar att datorn inte flaskar alls (vilket jag tror att den inte gör) så är det nog bara drivrutinerna som är problemet.
Försök att få bort alla spår av dina gamla drivrutiner eller helt enkelt formatera datorn så borde det lösa sig.

Gjorde en helt clean install med windows 8 på en helt ny SSD-disk, laddade ner dom senaste drivrutinerna till grafikkortet när jag installerade kortet :/
ska kolla en extra gång och köra drivecleaner bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldeback:

Gjorde en helt clean install med windows 8 på en helt ny SSD-disk

Måste bero på Windows 8!!
Jag vet faktiskt inte om det beror på Windows 8 men du kan ju pröva med Windows 7 om du har det liggandes någonstans...
Eller pröva med gamla drivrutiner till ditt nya grafikkort.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Tror inte det beror på Windows 8.
Det verkar ju nästan som att kortet throttlar och därmed klockar ner sig?

Om du nu kollat så att din CPU inte bör flaska ett 7970 d.v.s, jag har nästan ingen koll på AMD CPUer idag.

Tanka ner GPU-Z, starta det och låt det ligga i bakgrunden.
Starta ett spel, kör lite, kolla i GPU-Z hur graferna längst upp ser ut, d.v.s GPU Core clock och GPU Memory.
Dessa bör ligga på stabila värden och inte flaxa upp och ner.

Jag tror att standardfrekvenserna för 7970 ligger på 925MHz GPU och 1375MHz på memory.
Om det flaxar upp och ner där, testa att höja Power Li till +20%. AMD Catalyst Center > Performance > AMD Overdrive.

Ska väl egentligen inte behöva pilla där, med ett standard oklockat kort men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tror inte det beror på Windows 8.
Det verkar ju nästan som att kortet throttlar och därmed klockar ner sig?

Om du nu kollat så att din CPU inte bör flaska ett 7970 d.v.s, jag har nästan ingen koll på AMD CPUer idag.

Tanka ner GPU-Z, starta det och låt det ligga i bakgrunden.
Starta ett spel, kör lite, kolla i GPU-Z hur graferna längst upp ser ut, d.v.s GPU Core clock och GPU Memory.
Dessa bör ligga på stabila värden och inte flaxa upp och ner.

Jag tror att standardfrekvenserna för 7970 ligger på 925MHz GPU och 1375MHz på memory.
Om det flaxar upp och ner där, testa att höja Power Li till +20%. AMD Catalyst Center > Performance > AMD Overdrive.

Ska väl egentligen inte behöva pilla där, med ett standard oklockat kort men.

det verkar ligga stabilt, men jag märker att jag endast använder 30% av GPU load av någon anledning?

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Jag använder mig av 2gb corsair x2 och 2gb kingston x2 för att få 8gb ram. frekvenser och sådant skiljer säkert åt en del och är rätt låga. Kan detta vara problemet till att jag får sån pass låg fps?

När jag spelar Assassins creed 3, får jag 60 fps när jag kollar ut mot vattnet, men när jag vänder mig om och kollar in mot den första staden (som är rätt stor) droppar fps direkt ner mot 30 fps.

Tänkte köpa http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... istället, tror ni detta kan vara problemet?

Tack på förhand

Permalänk

Kompisen kör en phenom 965 i 4ghz med ett 7950oc på det, har aldrig flaskat ingame för honom.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.