Viktigt med kylflänsar på grafikminnet?

Permalänk
Medlem

Viktigt med kylflänsar på grafikminnet?

Jag har precis köpt ett 560Ti här på Sweclockers marknad.
Säljaren monterade Arctic Twin Turbo II på GPU:n dock monterade han inte kylflänsar på minnena...
Den rullar på fint änsålänge utan några grafikfel så jag antar att minnena kyls tillräckligt bra..

Jag undrar nu om det är viktigt att montera kylflänsar på minnena eller om man klarar sig utan?
Ifall om det är viktigt går det att ta bort kylflänsarna senare när man använt "lim" som medföljde?

Finns det ett program för att kolla temperaturen på just minnet?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Om kortet är stabilt i test som "kombustor" eller "furmark" så utgår jag ifrån att det kommer rulla på fint. Dock känns det lite på samma nivå som att "skippa kylpastan på CPU:n" ^^

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Har själv en relativt ny tråd om Arctics kylflänsar. Jag satte kylflänsar på alla förutom två av de fyra på kortets "framsida" (som pekar nedåt i chassit) eftersom jag märkte att kylaren tog i lite grann, men tänkte då att jag kan fixa det lite senare. Nu har jag kört utan i någon månad och spel har börjat krasha. Detta beror antagligen på de vrm-kretsar som inte kyls med hjälp av kylflänsar. Jag har även blivit avrådd att använda kortet överhuvudtaget innan jag monterat de sista kylflänsarna.
GPU-Z brukar kunna visa vrm-temperatur, men det fungerade tydligen inte med mitt kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Om kortet är stabilt i test som "kombustor" eller "furmark" så utgår jag ifrån att det kommer rulla på fint. Dock känns det lite på samma nivå som att "skippa kylpastan på CPU:n" ^^

Problemet är att vrm-kretsarna tydligen kan bli sämre och sämre av värmeutvecklingen, och tillslut sluta fungera helt :/

Permalänk
Medlem

Ok då får jag väl montera kylflänsarna på något vänster.

Går det att ta av kylflänsarna senare trots "limmet" när man byter kort eller sitter det fast på minnena?
Funkar NT-H1 bra som kylpasta på GPU:n och isåfall hur kletar man på just den kylpastan på bästa sätt utan att det rinner över?
Är NT-H1 elektriskt ledande?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Om kortet är stabilt i test som "kombustor" eller "furmark" så utgår jag ifrån att det kommer rulla på fint. Dock känns det lite på samma nivå som att "skippa kylpastan på CPU:n" ^^

Fast dom belastar knappt grafikminnet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Problemet är att vrm-kretsarna tydligen kan bli sämre och sämre av värmeutvecklingen, och tillslut sluta fungera helt :/

Nu var det väl dock minneskretsarna och inte kortets VRM som saknade kylflänsar? Minneskretsarna bör klara sig utan problem så länge de får lite luftflöde från själva fläkten på kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Ok då får jag väl montera kylflänsarna på något vänster.

Går det att ta av kylflänsarna senare trots "limmet" när man byter kort eller sitter det fast på minnena?
Funkar NT-H1 bra som kylpasta på GPU:n och isåfall hur kletar man på just den kylpastan på bästa sätt utan att det rinner över?
Är NT-H1 elektriskt ledande?

japp....
ta en ganska liten prick typ cpu storlek om själva gpun är ganska stor så det smetas ut av trycket ifrån kylaren när du lägger på den...
bästa hade dock varit ceramique från arctic cooling då den är något tjockare och inte leder ström :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nu var det väl dock minneskretsarna och inte kortets VRM som saknade kylflänsar? Minneskretsarna bör klara sig utan problem så länge de får lite luftflöde från själva fläkten på kylaren.

Hur vet jag om kortets VRM har kylflänsar? Vart sitter det?

Skrivet av mini-z1994:

japp....
ta en ganska liten prick typ cpu storlek om själva gpun är ganska stor så det smetas ut av trycket ifrån kylaren när du lägger på den...
bästa hade dock varit ceramique från arctic cooling då den är något tjockare och inte leder ström :3

CPU storlek? Det är ingen liten prick precis.. förklara bättre

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Funkar NT-H1 bra som kylpasta på GPU:n och isåfall hur kletar man på just den kylpastan på bästa sätt utan att det rinner över?
Är NT-H1 elektriskt ledande?

CPU storlek? Det är ingen liten prick precis.. förklara bättre

NT-H1 är en bra kylpasta och den leder inte ström. Lägg på kylpasta på GPUn i storlek av ungefär ett riskorn och sätt sedan på kylaren så att trycket sprider ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

NT-H1 är en bra kylpasta och den leder inte ström. Lägg på kylpasta på GPUn i storlek av ungefär ett riskorn och sätt sedan på kylaren så att trycket sprider ut den.

Och grafikminnet ska få "lim" istället, rätt? Om vi säger att jag inte har lim funkar kylpastan bra där då också?
Med tanke på att jag bara ska lägga på ett riskorn antar jag att själva kärnorna i GPU:n sitter i mitten precis som på en CPU?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan hjälpa http://www.youtube.com/watch?v=o0IzeC-GpLo

EDIT: Fast ett litet riskorn funkar bättre än att smeta.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Denna kanske kan hjälpa http://www.youtube.com/watch?v=o0IzeC-GpLo

EDIT: Fast ett litet riskorn funkar bättre än att smeta.

Tack.
Finns det en bild någonstans på 560ti som pekar ut t.ex. VRM som är svårt att se?
Minnena är ju dom stora svarta plattorna men vart jag ska sätta ut resten av kylflänsarna har jag ingen aning om.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

Rättning: i inlägget ska det jag kallade vrm benämnas som vram, alltså grafikminne, alltså de stora svarta plattorna. Om du behöll den stora kylflänsen på kortets vänstra sida(när kortet är monterat i chassit) så behöver du bara kyla de svarta "plattorna" vram:en.

Permalänk
Medlem

Testa googla lite. Det var så jag fick fram youtubeklippet på någon sekund.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd

1: VRAM = Grafikminne - Dessa bör du sätta kylflänsar på.

2: (Under kylflänsen)VRM = Spänningsreglering - Dessa sitter det en stor kylfläns på från fabrik. Om du har tagit bort den bör du sätta kylflänsar på alla de små svarta "plattorna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

http://i.imgur.com/d6ENTOq.jpg

1: VRAM = Grafikminne - Dessa bör du sätta kylflänsar på.

2: (Under kylflänsen)VRM = Spänningsreglering - Dessa sitter det en stor kylfläns på från fabrik. Om du har tagit bort den bör du sätta kylflänsar på alla de små svarta "plattorna".

Bra då har jag gjort rätt.
Minnena bör ha torkat kl 00.00 sen är det bara att montera kylaren och köra!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justin91:

Och grafikminnet ska få "lim" istället, rätt? Om vi säger att jag inte har lim funkar kylpastan bra där då också?
Med tanke på att jag bara ska lägga på ett riskorn antar jag att själva kärnorna i GPU:n sitter i mitten precis som på en CPU?

Man applicerar inte ett riskorn på en GPU.

Ta en icke ledande pasta, tex Ghelid Extreme, applicera den i ett kryss, från hörn till hörn, rikligt med pasta så det smetas ut över och runt hela GPU'n.

På en CPU är riskorn bäst för att du lägger den inte direkt på CPU kärnan, utan där har du ett metallhölje med rikligt med kylpasta under sig redan. Medans på en GPU lägger du direkt på kärnan så att säga. Kärnorna sitter inte i mitten på GPU utan i hela GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Man applicerar inte ett riskorn på en GPU.

Ta en icke ledande pasta, tex Ghelid Extreme, applicera den i ett kryss, från hörn till hörn, rikligt med pasta så det smetas ut över och runt hela GPU'n.

På en CPU är riskorn bäst för att du lägger den inte direkt på CPU kärnan, utan där har du ett metallhölje med rikligt med kylpasta under sig redan. Medans på en GPU lägger du direkt på kärnan så att säga. Kärnorna sitter inte i mitten på GPU utan i hela GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen annan kylpasta. Kom på att jag har gjort helt fel nu också med kylflänsarna på minnena.
Först skulle jag ha suddat med suddigum vilket jag inte har gjort..
Sen skulle jag blanda i 5 minuter vilket jag inte gjort utan jag blandade i 20 sekunder.
Sen ska jag vänta i 5 timmar.. Får väl lägga mig

Går det att köpa mer G-1 någonstans ifall om kylflänsarna sitter löst imorgon p.g.a. mina misstag?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justin91:

Har ingen annan kylpasta. Kom på att jag har gjort helt fel nu också med kylflänsarna på minnena.
Först skulle jag ha suddat med suddigum vilket jag inte har gjort..
Sen skulle jag blanda i 5 minuter vilket jag inte gjort utan jag blandade i 20 sekunder.
Sen ska jag vänta i 5 timmar.. Får väl lägga mig

Går det att köpa mer G-1 någonstans ifall om kylflänsarna sitter löst imorgon p.g.a. mina misstag?

Jag tror inte att du behöver sudda om det inte redan hade suttit någon kylfläns på innan med ett annat "lim". Om kylflänsarna inte sitter löst så är det nog bara att tuta och köra, annars finns alltid: http://www.inet.se/produkt/5322225/varmeledande-dubbelhaftad-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Ok då får jag väl montera kylflänsarna på något vänster.

Går det att ta av kylflänsarna senare trots "limmet" när man byter kort eller sitter det fast på minnena?
Funkar NT-H1 bra som kylpasta på GPU:n och isåfall hur kletar man på just den kylpastan på bästa sätt utan att det rinner över?
Är NT-H1 elektriskt ledande?

samma som CPU, liitet riskorn i mitten efter du har tvättat bort all gammal kylpasta med oljefritt avdunstande medel som t.ex. oljefritt aceton med hjälp av tops/näsduk, NT-H1 leder inte ström men du ska väl inte kladda utanför ändå -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du klarar dig utan att använda minnes kylarna, blir också enklare om du skulle vilja montera original kylaren. Om du likväl vill "montera" kylarna så använde INTE lim, gör du det så får du inte bort dem sen. Arctic cooling fläktarna kyler minnena fint, du behöver inte vara orolig för att de skall gå sönder.

Tat lugnt nu

PS: Mitt EVGA GTX 670 FTW Signature 2 har inga minnes kylare heller, rullar på hur fint som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Du klarar dig utan att använda minnes kylarna, blir också enklare om du skulle vilja montera original kylaren. Om du likväl vill "montera" kylarna så använde INTE lim, gör du det så får du inte bort dem sen. Arctic cooling fläktarna kyler minnena fint, du behöver inte vara orolig för att de skall gå sönder.

Tat lugnt nu

PS: Mitt EVGA GTX 670 FTW Signature 2 har inga minnes kylare heller, rullar på hur fint som helst.

Nu har jag redan använt lim men det är inte torrt än.
Trodde det gick att få bort med lim eftersom ingen har sagt att det inte går.
Men nu har jag spenderat halva dagen åt att montera detta så det får väl vara limmat..
Är ju bara att sälja kortet vidare med den kylaren ifall om det sitter kvar stenhårt när jag väl uppgraderar nästa år.

Ps: Hur länge har ditt 670 rullat på?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Du klarar dig utan att använda minnes kylarna, blir också enklare om du skulle vilja montera original kylaren. Om du likväl vill "montera" kylarna så använde INTE lim, gör du det så får du inte bort dem sen. Arctic cooling fläktarna kyler minnena fint, du behöver inte vara orolig för att de skall gå sönder.

Tat lugnt nu

PS: Mitt EVGA GTX 670 FTW Signature 2 har inga minnes kylare heller, rullar på hur fint som helst.

Jag hoppas ingen följer denne herres vansinniga råd, minnena ska absolut inte vara utan kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Jag hoppas ingen följer denne herres vansinniga råd, minnena ska absolut inte vara utan kylning.

Njaaaee, är du helt säker på det?

http://www.vortez.net/articles_pages/nvidia_gtx670_review,5.h...

Där har vi 670:s orginalkylare, som inte verkar ha någon kylning för minst två av vram:en på framsidan av kortet, förutom den luft som passerar över pcb:n i referenskylaren.
Rätta mig om jag har fel, men kortet har väl även fyra stycken vram-minnen på baksidan av kortet som i princip aldrig kyls vilket kort vi än pratar om?

Permalänk
Medlem

Nvidia 670 med referenskylare har inte kylflänsar för VRAM på fram eller baksidan av kortet. Det finns visserligen en kylfläns på framsidan men den har bara kontakt med GPU, inte VRAM. Hynix GDDR5 minneskretsarna på ett referenskort brukar komma upp i ca 80 grader vid maxlast men de skall tåla ca 115 grader.
Om man överklockar eller har dålig luftcirkulation i chassit så är det bra med extra kylning. Dock inget krav eftersom referensdesignen inte använder kylflänsar på minnet. VRM kretsarna blir dock varmare och måste ha passiv och/eller aktiv kylning.