kör ni via toslink (digital avkodning eller utan med Sound blaster Z och Zx ?

Permalänk

Den här tråden får mig att skämmas som människa, datorentusiast men framförallt som sweclockare...

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Inaktiv

Det vore intressant att få veta hur den digitala signalen förändras från original, beroende på om den tas ut via ljudkortets optiska port eller från moderkortets optiska port.
Målsättningen måste ju vara att få ut den signalen som artisten/speltillverkaren tänkt sig.
Varje förändring är ju ett sabotage...
Men den siste stollen är inte född än! JISSES!!

Permalänk
Medlem

En digital signal coaxial eller optisk utgång till en källa för över signalen ingenting annat !
Fördelen med optisk är att du kan flytta den mellan apparater utan att förstöra apparater då den skickar ljus och inte ström, om du nu inte vill stänga av alla apparater. (praktiskt om du har få optiska kontakter på din förstärkare)

Om jag kopplar en cd till en förstärkare med digital kabel så används förstärkarens DA omvandlare men

om jag kopplar den med analoga kablar så används cd´ns DA omvandlare.

Och detta har ni nu tjatat er fördärvade över i en massa trådar.

I slutändan så spelar det väl ingen roll om någon tycker ljudet är bättre på ett visst sätt, även om det teoretiskt inte borde vara det.

slutord, välkommen till hifi träsket. PS finns inga genvägar till den perfekta stereon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saindrenan:

Sen undrar jag hur "Talibantrollet" tänkte när han skrev att "i 9 fall av 10 inte ens surround ur toslinken"? Kanske ska tolka dig efter ditt namn? Troll? ... eller?

Jag skrev att i spel får du i 9 fall av 10 inte surround ur toslinken på det integrerade kortet. Anledningen till detta är att när ljudkällan inte är en DTS- eller DD-ström så är det bara 2.0 PCM-ljud.
För att då få ut 5.1 behöver kortet ha DD Live eller DTS Connect, vilket nästan inga integrerade ljudkretsar har.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Jag skrev att i spel får du i 9 fall av 10 inte surround ur toslinken på det integrerade kortet. Anledningen till detta är att när ljudkällan inte är en DTS- eller DD-ström så är det bara 2.0 PCM-ljud.
För att då få ut 5.1 behöver kortet ha DD Live eller DTS Connect, vilket nästan inga integrerade ljudkretsar har.

Aa men nu är det väl så att 9 av 10 moderkort är kapabla att simulera till 5.1.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Rekordmedlem

Det ni diskuterar är olika dspfunktioner och inte ljudöverföringen eller da omvandlingen i sak, eftersom det är dsp funktioner så kalla det för det och inte "toslinkvadsomhelst"
Och toslink klarar teknisk sett att överföra samma ljudkvalitet som används av hdmi idag, det går att överföra upp till 125Mbps så det är knappast det rent tekniska som begränsar, men däremot stöds inte hdcp så det är väl där snarare där skon klämmer så det är en "konstruerad" begränsning för att lura ut hdmi på marknaden som egentligen inte tillförde så mycket mer än hdcp stöd för bild och ljud och några sällan använda funktioner, för det är inte många som använder efhernet, arc är inte heller särskilt vanligt men troligen vanligare än nätverk.
DD Live och DTS Connect är mest en fråga om licenskostnader och det vore väl snarare dags att spel stödde multikanal pcm över hdmi eller så borde man ta fram nått nytt system för datorljud eftersom det är en av de mest eftersatta bitarna i win samtidigt som datorn mer o mer blir centrumet i hemmunderhåningssytemen, men win saknar tex en användbar eq och det finns inte helerl någon rumskorrigering som går att kontrollera själv, bara en massa tramsfunktioner av samma typ som spelljudkorten brukar dränka användaren med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av saindrenan:

Aa men nu är det väl så att 9 av 10 moderkort är kapabla att simulera till 5.1.

Kör man med integrerade ljudkort kan man oftast inte få ut fler kanaler än 2 digitalt om man spelar spel, för att få det krävs Dolby Digital Live eller DTS Connect. Ett simulerat surround, skapat av 2 kanaler, är ju inte alls samma sak som ett riktigt.

Har du ett ljudkort med DDL/DTSC så kan du ställa in ditt spel på 5.1-ljud och få ut alla kanalerna via toslink eftersom det kodas om live till en bitström vilket annars bara finns färdigmixade i filmer. Det är samma sak med spelkonsollerna, de mixar ihop ljudet till en flerkanalig bitström. Har man inte DDL/DTSC till sitt ljudkort är det analogt som gäller för att få ut fler kanaler än 2.

Kan alla ta och lugna ner sig lite är ni snälla, det är lite väl otrevlig stämning på gång vilket verkar bero på missuppfattningar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

... bara en massa tramsfunktioner av samma typ som spelljudkorten brukar dränka användaren med.

Fast för spel är många av funktionerna inte trams, tvärt om.
Vill man t ex ha lite köttigare ljud i vapnen i BF3 är det inte dumt att enkelt kunna få det, utan att det låter skräp.

Eller kanske vill man ha lite tydligare ljud från fotsteg, för att lättare kunna höra fienden komma smygande. Allt är inte för alla, men trams är det inte bara för att du inte ser vitsen med funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trolliban:

Fast för spel är många av funktionerna inte trams, tvärt om.
Vill man t ex ha lite köttigare ljud i vapnen i BF3 är det inte dumt att enkelt kunna få det, utan att det låter skräp.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har däremot ett mer vuxet ljudsystem som kan återge bröt o explosioner med såna nivåer att det är obehagligt att vara i samma rum, jag kan till viss del förstå dig men jag tycker att lösningen med dsper inte är rätt väg att gå utan man skaffar ett bra ljudsystem istället, jag har väldigt svårt för alla konstiga dsper som mest ger fasfel och håller på att ändra nivåer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

GamerFX, det viktigaste är att du själv är nöjd med ljudkortet/högtalarna, det är du som ska använda det å ingen annan.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

GamerFX, det viktigaste är att du själv är nöjd med ljudkortet/högtalarna, det är du som ska använda det å ingen annan.

Tack jag tycker inte ens att det är fel på ljudpaketet med logitech Z-906 5.1, det bästa jag har haft faktiskt. Och jag tycker det duger gott till 5.1 surround för filmer samt musik, eller ha med det för att annordna disco (party) för det är ett bra ös i dom och inget skrik i dom heller när man drar på ljudet en del sen med alla filmer idag så stöds det av DTS connect, rätta mig om jag har fel men :/ men när jag ställer in programvaran för ljudkortet med dolby digital DTS connect så blir det skillnad i ljudet på surround systemet (alltså mer å bättre surround) men vissa folk här påstår att det inte blir det "väldigt knäppt" + att jag av många tycker att det är skillnad på integrerat ljud på moderkortet och att köpa sig ett riktigt ljudkort.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Tack jag tycker inte ens att det är fel på ljudpaketet med logitech Z-906 5.1, det bästa jag har haft faktiskt. Och jag tycker det duger gott till 5.1 surround för filmer samt musik, eller ha med det för att annordna disco (party) för det är ett bra ös i dom och inget skrik i dom heller när man drar på ljudet en del sen med alla filmer idag så stöds det av DTS connect, rätta mig om jag har fel men :/ men när jag ställer in programvaran för ljudkortet med dolby digital DTS connect så blir det skillnad i ljudet på surround systemet (alltså mer å bättre surround) men vissa folk här påstår att det inte blir det "väldigt knäppt" + att jag av många tycker att det är skillnad på integrerat ljud på moderkortet och att köpa sig ett riktigt ljudkort.

Det du ser som bättre ljud är ett fake surround som ditt ljudkort och dess mjukvara framkallar. Om det är bättre ljud än det ljud som filmen skapas med är subjektivt och upp till dig som lyssnare att bestämma. Filmer har inte stöd för DTS connect, det är en effekt som lägger sig utanför den vanliga ljudhanteringen. Alltså mjukvaran tar originalljudströmmen, kodar om den och matar ut en 5.1 signal. Detta är en förstörande process som förändrar ljudkvalitén och ljudpurister kommer alltid fnysa åt detta.

Jag kör t.ex. dolby prologic på min förstärkare som simulerar en centerhögtalare när jag tittar på Anime (där det oftast saknas 5.1 stöd). Detta är samma sak som du gör bara att nu är det min förstärkare istället för din mjukvara/ljudkort som förstör ljudet. Däremot tycker jag att jag får en bättre upplevelse av detta. (notera, när jag lyssnar på musik stänger jag genast av denna effekt då jag tycker det låter konstigt och onaturligt)

Men jag tror trådskaparen behöver förstå vad jag menar med att jag "förstör" ljudet. Min mening är att allting som förändrar ljudkvaliten från dess original förstör ljudet. Därmed inte sagt att denna förstörelse kan upplevas som positiv för lyssnaren. Alla har olika smak. Men trådskaparen behöver ta till sig åsikter även från oss andra och inte vara så stenhård

Och någon skrev i tråden om att en stor del av pajkastningen i denna tråd beror på begreppsförvirring. Om trådskaparen hade använt det inbyggda ljudkortet och kört ut ljudet som det är lagrat i datorn (utan att lägga på specialeffekter som 5.1 konverteringen innebär) så hade det inte varit nån skillnad på ljudet som kommer in i förstärkaren jämfört med att använda ett dyrt ljudkort. Men nu är det inte vad trådskaparen gör. Han ändrar ljudet och konverterar det till 5.1 via mjukvara och sen kodar om det till en 5.1 toslink signal - digital signal. Jag hoppas folk läser detta och förstår var förvirringen uppstår

Och TS borde göra sitt bästa at lyssna på mrqaffe han visar gång på gång här på forumet att han är kunnig inom många områden. Samt jag uppmanar honom att peka ut felaktigheter i min text så jag inte har missförstått något.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FX9:

Det du ser som bättre ljud är ett fake surround som ditt ljudkort och dess mjukvara framkallar. Om det är bättre ljud än det ljud som filmen skapas med är subjektivt och upp till dig som lyssnare att bestämma. Filmer har inte stöd för DTS connect, det är en effekt som lägger sig utanför den vanliga ljudhanteringen. Alltså mjukvaran tar originalljudströmmen, kodar om den och matar ut en 5.1 signal. Detta är en förstörande process som förändrar ljudkvalitén och ljudpurister kommer alltid fnysa åt detta.

Jag kör t.ex. dolby prologic på min förstärkare som simulerar en centerhögtalare när jag tittar på Anime (där det oftast saknas 5.1 stöd). Detta är samma sak som du gör bara att nu är det min förstärkare istället för din mjukvara/ljudkort som förstör ljudet. Däremot tycker jag att jag får en bättre upplevelse av detta. (notera, när jag lyssnar på musik stänger jag genast av denna effekt då jag tycker det låter konstigt och onaturligt)

Dolby Digital Live och DTS Connect simulerar ingenting utan kodar om 6 separata kanaler till en bitström för att kunna få äkta flerkanalsljud digitalt i spel över huvud taget, utan de två funktionerna är det inte möjligt utan då får du använda dig av simulerade surroundeffekter. För att DDL/DTSC ska funka och du ska få ut flera kanaler måste spelet vara inställt på det antal kanaler du vill få ut, ställer du in spelet på stereo är det ingen idé med att använda det eftersom alla ljudkort kan skicka ut stereo digitalt ändå.

Vidare så är Dolby Pro Logic ingen effekt utan är i första hand tänkt för att skapa äkta flerkanalsljud från en Pro Logic-kodad ljudkälla, det fungerar genom att man kodar in flera kanaler i ett stereospår med bland annat fasförskjutning för att sen kunna få ut flera riktiga kanaler, alltså inga simulerade. Pro Logic finns på bland annat PlayStation 2 och Wii som annars saknar utgång för flerkanalsljud, spel med stöd för Pro Logic kommer då med en Pro Logic-kapabel förstärkare att bli flerkanaligt. Du ska inte ställa in ditt Wii på Pro Logic om du inte har en förstärkare som klarar av det. Pro Logic funkar sen även att köra på vanligt stereoljud med blandat resultat (du nämner själv att du inte tycker musik funkar så bra) men det blir inte samma sak som att använda det till en Pro Logic-källa.

Skrivet av FX9:

Och någon skrev i tråden om att en stor del av pajkastningen i denna tråd beror på begreppsförvirring. Om trådskaparen hade använt det inbyggda ljudkortet och kört ut ljudet som det är lagrat i datorn (utan att lägga på specialeffekter som 5.1 konverteringen innebär) så hade det inte varit nån skillnad på ljudet som kommer in i förstärkaren jämfört med att använda ett dyrt ljudkort. Men nu är det inte vad trådskaparen gör. Han ändrar ljudet och konverterar det till 5.1 via mjukvara och sen kodar om det till en 5.1 toslink signal - digital signal. Jag hoppas folk läser detta och förstår var förvirringen uppstår

Tyvärr förstår du fortfarande inte, Dolby Digital Live är ingen effekt utan kodar om flerkanalsljud från dina spel (som annars bara finns att få ut analogt) till en Dolby Digital bitström, resultatet blir samma sak som när du har flera kanaler på en DVD-film.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_digital_live#Dolby_Digital...

Som jag förstår det har trådskaparen ett flerkanals ljudsystem med digital ingång, för att kunna använda alla kanaler i sina spel måste han då använda DDL/DTSC vilket hans inbyggda ljudkort inte har stöd för, hans inbyggda ljudkort kommer alltså att ge ett "sämre" resultat eftersom han då får nöja sig med stereo eller simulerade extrakanaler, med det externa ljudkortet kan han få äkta surround.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Dolby Digital Live och DTS Connect simulerar ingenting utan kodar om 6 separata kanaler till en bitström för att kunna få äkta flerkanalsljud digitalt i spel över huvud taget, utan de två funktionerna är det inte möjligt utan då får du använda dig av simulerade surroundeffekter. För att DDL/DTSC ska funka och du ska få ut flera kanaler måste spelet vara inställt på det antal kanaler du vill få ut, ställer du in spelet på stereo är det ingen idé med att använda det eftersom alla ljudkort kan skicka ut stereo digitalt ändå.

Vidare så är Dolby Pro Logic ingen effekt utan är i första hand tänkt för att skapa äkta flerkanalsljud från en Pro Logic-kodad ljudkälla, det fungerar genom att man kodar in flera kanaler i ett stereospår med bland annat fasförskjutning för att sen kunna få ut flera riktiga kanaler, alltså inga simulerade. Pro Logic finns på bland annat PlayStation 2 och Wii som annars saknar utgång för flerkanalsljud, spel med stöd för Pro Logic kommer då med en Pro Logic-kapabel förstärkare att bli flerkanaligt. Du ska inte ställa in ditt Wii på Pro Logic om du inte har en förstärkare som klarar av det. Pro Logic funkar sen även att köra på vanligt stereoljud med blandat resultat (du nämner själv att du inte tycker musik funkar så bra) men det blir inte samma sak som att använda det till en Pro Logic-källa.

Tyvärr förstår du fortfarande inte, Dolby Digital Live är ingen effekt utan kodar om flerkanalsljud från dina spel (som annars bara finns att få ut analogt) till en Dolby Digital bitström, resultatet blir samma sak som när du har flera kanaler på en DVD-film.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_digital_live#Dolby_Digital...

Aha, nej det visste jag faktiskt inte. Då har jag lärt mig något nytt idag, man tackar :). Och i detta fall är det helt klart viktigt att ha ett ljudkort kan göra detta på ett bra sätt om jag förstår rätt.

Mitt sätt att använda dolby prologic däremot är fake. Jag använder det till anime som bara har stereo, alltså inte ens är kodat i prologic. Så där kör den på lite fake. Bra info däremot hur prologic är tänkt att användas med en korrekt källa.

Tack för bra svar, uppskattar att du tar dig tid och förklarar utan att för den delen bli sådär jobbig som vissa här på forumet kan bli när de har mer kunskap

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

[…] DTS connect […]

[…] dolby prologic […]

DTS Connect (och Dolbys motsvarighet Dolby Digital Live) är inte samma sak som Dolby Pro Logic (eller DTS motsvarighet DTS Neo). S/PDIF (optisk utgång) har inte tillräcklig bandbredd för att skicka råa PCM-strömmar i 5.1 kanaler, vilket gör att man är begränsad till två kanaler. DTS Connect består av två delar: dels DTS Neo, visst, men även "DTS Interactive".

DTS Interactive är en teknik som mha förstörande komprimering sänker datamängden som behöver överföras per kanal så att 5.1 PCM-kanaler kan få plats digitalt över S/PDIF (vilket är vad Dolby Digital och DTS också gjort för att få plats som ljudspår på t ex DVD).

Dolby Pro Logic/DTS Neo är en teknik som tar tvåkanalsljud och mha färdiga algoritmer skalar upp det till 5.1 kanaler (och eftersom algoritmen är känd så kan man koda stereoljud just efter ett önskat resultat efter algoritmen, men det är ett stickspår). Det är inte samma sak. Om denna uppskalning sker i datorn så behöver DTS Interactive användas för att kunna överföra ljuddatan digitalt till förstärkaren.

Om man spelar upp en film med DTS-ljud i 5.1 kanaler på datorn så kommer spelaren behöva kunna låta den råa PCM-strömmen med DTS-ljuddata skickas rakt ut på den digitala kabeln, för att en extern förstärkare med DTS-funktionalitet ska kunna göra 5.1 av ljudet (eller göra DTS-avkodning till PCM→DTS Interactive→DTS över S/PDIF→avkodning i förstärkare, men det innebär ett extra förstörande komprimeringssteg). För denna anledning är det inte tvunget att ha ett "DTS Connect"-kort, men man måste då se till att ljudströmmen kan gå "passthrough", dvs obehandlad, till den optiska utgången.

Om man spelar upp en film med 2.0-ljud så kommer DTS Neo-delen av DTS Connect först skala upp ljudet till 5.1 mha pseudosurroundalgoritmer och därefter via DTS Interactive kunna föra över ljudet som en komprimerad DTS-ström över S/PDIF. Troligen har man liknande uppskalningsfunktioner på förstärkaren, så man kan lika gärna låta den göra jobbet om man vill ha 5.1-ljud av stereo.

"Varför kan inte spel generera DTS-strömmar direkt?" — fråga inte mig. Licensieringsproblem, kanske. Det borde idag vara fullt möjligt att sköta detta i mjukvara med färdiga bibliotek, men återigen så är det licenskostnader inblandat. I stället genererar spel "rått" 5.1-ljud som skickas till ljudkortet, som med DTS Interactive kan komprimera detta till DTS, skicka det till en extern förstärkare som tolkar och packar upp ljudet och ger det till sin DAC, som gör "ljud" av det hela.

Skrivet av FX9:

Och någon skrev i tråden om att en stor del av pajkastningen i denna tråd beror på begreppsförvirring.

Ja . Det är inte mycket som skrivits som är fel i sak, eller ens motsägelsefullt. Däremot ofta väldigt inkomplett och utan referenser eller andra mekanismer för att ge trovärdighet.

EDIT: …och så klart hinner någon annan före .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

EDIT: …och så klart hinner någon annan före .

Hehe, ja. Men inte desto mindre intressant inlägg från din sida.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Dolby prologic och liknande matrisdekodrar http://en.wikipedia.org/wiki/Matrix_decoder är inte på något sätt "fejksurround" den största skillnaden mot Dolby digital och liknande digitala sytem är kanalseparationen, den är mycket större i digitalsystemen och ljudet läcker inte över till andra högtalare på samma sätt som med analogdekodrarna, de senaste versionerna, prologic 2 och senare har t.om stereo i surroundkanalerna, medans de första som bara hette prologic endast kodade ut 4 kanaler, LCR och Surround, analogsystemen har inte heller lfe kanal utan man kan bara filtrera ut en subkanal.
Det finns även helt andra system som inte kodas in aktivt i källan som Logic 7 och Yamaha som har gjort en massa egna lösningar där man blandar in akustiken från kända lokaler.
Matrisdekodrar (som Dolby prologic och Logic 7) fungerar också rätt bra om man spelar upp stereoinspelad musik via dem, och stereo är inte detsamma som utpanorerad mono i det här fallet, de behöver en verklig stereoinspelning så de kan jobba med fas och amplitudskilnader för att positionera ljuden rätt.

Det som är "fejksurround på riktigt" tycker jag är är om man kör in musik inspelad i utpanorerad mono i en matrisdekoder, då kan ljuden positioneras lite hur som helst och jag tycker även att spelheadset med surrround är fejk, för man tar sällan hänsyn till huvudet och ytterörats påverkan, Sony har däremot gjort nån seriös surroundhörlur för länge sedan men det var var ingen större efterfrågan på det för det blir än så länge för dyrt, det kräver en bra hörlur i grunden och sedan all elektronik, det kanske skulle gå att göra det för 5000kr i dag om man tog fram special ickretsar men datorspelare betalar sällan för en bra lur och elektronik/dsp utan vill ha nått betydligt billigare, sedan kan man kanske även fundera på om det ger nått större mervärde med bra och korrekt positionerat ljud i spel eller om det är bra "effekter" man vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Tack jag tycker inte ens att det är fel på ljudpaketet med logitech Z-906 5.1, det bästa jag har haft faktiskt. Och jag tycker det duger gott till 5.1 surround för filmer samt musik, eller ha med det för att annordna disco (party) för det är ett bra ös i dom och inget skrik i dom heller när man drar på ljudet en del sen med alla filmer idag så stöds det av DTS connect, rätta mig om jag har fel men :/ men när jag ställer in programvaran för ljudkortet med dolby digital DTS connect så blir det skillnad i ljudet på surround systemet (alltså mer å bättre surround) men vissa folk här påstår att det inte blir det "väldigt knäppt" + att jag av många tycker att det är skillnad på integrerat ljud på moderkortet och att köpa sig ett riktigt ljudkort.

Jag kör själv med ett jättegammalt 5.1 högtalarsystem (analogt) från Creative, bytte från Zx till ZxR i lördags, är väl snart dags att köpa nytt 5.1 högtalarsystem. Har kollat in samma högtalarsystem som du har, vet inte hur det blir ännu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köpte dessa grejer för en liten slant för 3 år sedan, mycket billigare nu än då det var nytt.

Surround ! trodde ja hade det tills ja köpte det här, jisses va fel man kan ha. Men nu vet man ju vad som krävs.

länkar till en Review från 1999 http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/85/

Permalänk
Medlem

Så en liten fråga efter att ha läst lite här. Det bästa sättet för att få ut surround ur spel är att köra analoga utgångar direkt och skita i ljudkortets DTSC/DDL? Just nu kör jag HDMI från graffekortet till förstärkaren som tar hand om allt ljud. Jag sitter på ett 1gen X-Fi ljudkort med frontpanel och har tittat rätt mycket på att köpa ZxR. Jag sitter med Hi-Fi lurar imellanåt. Har hyffsad hemmabio för 30k (förstärkare/högtalare) och funderar även på Audio Pros PC vänliga högtalare (för att slippa köra igång hela hemmabion hela tiden eller spela musik lite i bakgrunden och titta på TV samtidigt.)

Permalänk
Skrivet av Dalthor:

Så en liten fråga efter att ha läst lite här. Det bästa sättet för att få ut surround ur spel är att köra analoga utgångar direkt och skita i ljudkortets DTSC/DDL? Just nu kör jag HDMI från graffekortet till förstärkaren som tar hand om allt ljud. Jag sitter på ett 1gen X-Fi ljudkort med frontpanel och har tittat rätt mycket på att köpa ZxR. Jag sitter med Hi-Fi lurar imellanåt. Har hyffsad hemmabio för 30k (förstärkare/högtalare) och funderar även på Audio Pros PC vänliga högtalare (för att slippa köra igång hela hemmabion hela tiden eller spela musik lite i bakgrunden och titta på TV samtidigt.)

Nja. det bästa i ditt fall beror på vart du har bäst DAC's, i ljudkortet eller i förstärkaren. Är dom i förstärkaren bäst, eller bara bra nog, så kan du köra via HDMI utan bekymmer. Men ja, DTSC/DDL över Toslink ska du undvika om du har HDMI som alternativ.

Vet inte riktigt vilka Audio Pro du syftar på. Vad har dom för anslutningsmöjligheter?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nja. det bästa i ditt fall beror på vart du har bäst DAC's, i ljudkortet eller i förstärkaren. Är dom i förstärkaren bäst, eller bara bra nog, så kan du köra via HDMI utan bekymmer. Men ja, DTSC/DDL över Toslink ska du undvika om du har HDMI som alternativ.

Vet inte riktigt vilka Audio Pro du syftar på. Vad har dom för anslutningsmöjligheter?

Tror det va dessa jag kikat på. Med en möjlighet att klämma dit deras sub också men den känns inte jättenödvändig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504815

Permalänk
Skrivet av Dalthor:

Tror det va dessa jag kikat på. Med en möjlighet att klämma dit deras sub också men den känns inte jättenödvändig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504815

Ser inte ut som några extrema värstinggrejjer, så om det bara är ljudkvalitén du är ute efter, så skulle jag personligen låta bli att köpa nytt ljudkort bara för deras skull.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Ser inte ut som några extrema värstinggrejjer, så om det bara är ljudkvalitén du är ute efter, så skulle jag personligen låta bli att köpa nytt ljudkort bara för deras skull.

Jag va sugen tidigare på ASUS STX historia just för hörlursförstärkaren så det va väl mestadels att jag vill ha en så bra som möjligt (i ljudkortsväg och inom rimligt pris) samtidigt som jag kunde framtidssäkra för att köpa ett vettigt headset (Tittat på Astro A40) sen då man får med den där externa ACM:en. Sen vill man ju kunna utnyttja dom prisade analoga kretsarna. En hörlursförstärkare kommer det oavsett bli.