Asus Sabertooth 990FX eller Asus sabertooth 990FX 2.0

Permalänk
Medlem

Asus Sabertooth 990FX eller Asus sabertooth 990FX 2.0

Tjena, behöver ett nytt moderkort och undrar vilken jag ska köpa av dessa två:
http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_990fx_rev_2.0_am...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SABERTOOTH%...

Antar att den dyrare är en nyare version av den gamla? Men är dom extra hundralapparna värt det?
Om ni har någon annan att rekommendera gör gärna det! Inte mer än 1300kr~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Tjena, behöver ett nytt moderkort och undrar vilken jag ska köpa av dessa två:
http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_990fx_rev_2.0_am...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SABERTOOTH%...

Antar att den dyrare är en nyare version av den gamla? Men är dom extra hundralapparna värt det?
Om ni har någon annan att rekommendera gör gärna det! Inte mer än 1300kr~

Detta är vad du ska ha, om du ska slippa ha problem med att starta nyare cpuer typ fx senare modeller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769242

Annars kan du få problem att kunna boota, om ens starta de nyare bulldozer processorerna utan att ha en äldre cpu att biosuppdatera med

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Tjena, behöver ett nytt moderkort och undrar vilken jag ska köpa av dessa två:
http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_990fx_rev_2.0_am...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SABERTOOTH%...

Antar att den dyrare är en nyare version av den gamla? Men är dom extra hundralapparna värt det?
Om ni har någon annan att rekommendera gör gärna det! Inte mer än 1300kr~

Hej

Skaffa moderkort för 999kr man behöver bara uppdatera biosen i moderkortet senaste versionen från Asus hemsida på en usb 300kr du kan göra något annat för.
Vad har du för processor ?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag köpte sabertooth R2.0 och det funkade direkt med FX-8350, Tror att alla R2.0 moderkort gör det

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

Detta är vad du ska ha, om du ska slippa ha problem med att starta nyare cpuer typ fx senare modeller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769242

Annars kan du få problem att kunna boota, om ens starta de nyare bulldozer processorerna utan att ha en äldre cpu att biosuppdatera med

Tror att alla Asus brädor med bättre chipset har funktionen att du kan uppdatera BIOS utan att ens koppla in processorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Hej

Skaffa moderkort för 999kr man behöver bara uppdatera biosen i moderkortet senaste versionen från Asus hemsida på en usb 300kr du kan göra något annat för.
Vad har du för processor ?

Ska köpa en FX-8320 och överklocka den, går det att uppdatera bios utan att kunna boota upp datorn?

Ser rätt nice ut, går det att överklocka bra med den? Tänkte överklocka en FX-8320 till 4ghz++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror att alla Asus brädor med bättre chipset har funktionen att du kan uppdatera BIOS utan att ens koppla in processorn.

Endast intels brädor av vad jag vet har den funktionen och då om jag inte minns fel så bara X79, dvs de absolut högsta, aldrig sett det på nån amd bräda

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Ska köpa en FX-8320 och överklocka den, går det att uppdatera bios utan att kunna boota upp datorn?

Ser rätt nice ut, går det att överklocka bra med den? Tänkte överklocka en FX-8320 till 4ghz++

Jag kunde boota upp datorn med min fx 8350 till biosen sen uppdaterade jag biosen med min usb.

Jag är super nöjd med detta moderkortet har klarat att få upp min processor till 5ghz

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk

Jag tror att R2.0 har förbättrad strömförsörjning...skall du köra flera grafikkort (SLI eller CF) tag då R2.0 versionen.
Gen 3 versionen är meningslös då du inte kommer att begränsas av PCI-E ändå..

http://rog.asus.com/152802012/sabertooth-motherboards/saberto...

"What’s New On R2? An Upgrade Overview

Much like the Crosshair V Formula-Z there’s more going on under the surface than immediately meets the eye. The R2.0 has had several upgrades;

First of which is full DIGI+ Power Control, which includes a DIGI+ VRM controller for the (2 phases on the) DDR3 channels as well as another for the (8+2 phase) CPU VRMs. Both chips are highlighted in red below. Between this and the new MOSFETs that now have little TUF arrows on them (see that?), this is now branded together as the TUF Engine Digital Power Design.

T-Topology DDR3

At the PCB level, all four memory slots have had the T-Topology workover, which enables better dual-channel overclocking and full 4-DIMM support. See our previous article for further details on its effect.

CeraM!X technology

In place of the Thermal Armor that jackets other TUF models, the heatsinks here have specialized CeraM!X coating technology that increases the surface area, aiding heat dissipation.

MemOK!

By the memory slots is also the MemOK button. If you’re ever having memory compatibility issues, hit this button and it will intelligently seek a configuration that works, allowing you to boot the system. Use this as a foundation to further tweak the memory settings if necessary.

Win 8 Ready

Windows 8 ready? That will be the the DirectKey. By pressing the button it sends the board straight into the UEFI BIOS upon the next boot, so no need to smoosh the Delete key into oblivion. This is due to Windows 8 Fast Boot function, which, while a great new asset to accelerating your PC into Windows in about 6 seconds, can also make getting into the BIOS particularly difficult.

PCI-Express

The PCI-Express/PCI slot layout remains the same, with 3-way SLI and CrossFireX supported via the grey and brown 16x slots. The PCI slot is still included for those who still have a Xonar D2, DG or DS, for example.

Moar SATA III & Moar USB 3.0

There’s now a full complement of 8 SATA 6Gbps ports internally, and two more eSATA 6Gbps on the rear I/O as well (whereas previously the extras were SATA 3Gbps). Next to these is a capped USB 3.0 front panel pin-out (in green) that are 2 of the 6 USB 3.0 ports (which is an upgrade from 4 previous). The brown SATA ports (from the SB950 southbridge) support RAID 0,1,5,10, JBOD.

T-Probe & new Network iControl

The Sabertooth has its unique T-Probe still (highlighted in red below), which has had an upgrade to include additional control for the case side-fan in order to regulates the extra airflow to hot graphics cards. The Gigabit Ethernet takes a leaf out of the Sabertooth Z77 book to include the Network iControl software. This function allows the user to regulate which software has bandwidth priority.

Rear I/O connectors

On the rear I/O there’s more USB than you can swing a fist-full of mice at: 8x USB 2.0 & 4x USB 3.0, while there’s those red SATA 6Gbps underneath. Highlighted in red is a new feature: BIOS Flashback, especially useful on AM3+ thanks to its cross compatibility with (soon) three generations of CPU, so you don’t even need a CPU to update the latest BIOS should the board ever lack compatibility out the box.

PS2 keyboard/mouse will keep n-key rollover lovers happy, while next to this is S/PDIF optical out. At the other end is the Gigabit Ethernet socket and 6x 3.5mm stereo audio jacks providing 7.1 surround sound & microphone support."

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

Endast intels brädor av vad jag vet har den funktionen och då om jag inte minns fel så bara X79, dvs de absolut högsta, aldrig sett det på nån amd bräda

Kollade produktnamnet för Asus lösning för detta precis. Hittades under Asus egenutvecklade funktioner. USB BIOS Flashback heter det. Man kan uppdatera BIOS utan CPU eller RAMminnen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kollade produktnamnet för Asus lösning för detta precis. Hittades under Asus egenutvecklade funktioner. USB BIOS Flashback heter det. Man kan uppdatera BIOS utan CPU eller RAMminnen ;).

Åh fan, de har börjat med det på amd brädorna också, fasligt praktiskt måste jag säga, tack för tipset!
Men, inte på den billigaste av de där Sabertoothbrädorna, bara för SABERTOOTH 990FX R2.0 och den sista för 1700 spänn, men ser ingen anledning att välja den sistnämnda i så fall för TS

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

Åh fan, de har börjat med det på amd brädorna också, fasligt praktiskt måste jag säga, tack för tipset!
Men, inte på den billigaste av de där Sabertoothbrädorna, bara för SABERTOOTH 990FX R2.0 och den sista för 1700 spänn, men ser ingen anledning att välja den sistnämnda i så fall för TS

Väldigt bra tillägg! Fösta versionen av SABERTOOTH 990FX (för bulldozer) verkar som du säger inte ha stöd biosuppdatering utan processorn. Och det var ju den kritiska punkten!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Väldigt bra tillägg! Fösta versionen av SABERTOOTH 990FX (för bulldozer) verkar som du säger inte ha stöd biosuppdatering utan processorn. Och det var ju den kritiska punkten!

Den har stöd direkt ut ur lådan för 8350 så det är bara att köpa asus sabertooth 990FX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Den har stöd direkt ut ur lådan för 8350 så det är bara att köpa asus sabertooth 990FX

Där har du helt fel!

Detta moderkort SABERTOOTH 990FX, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=906182 har INTE stöd för 8350 direkt ur lådan, glöm det, du måste ha absolut sista biosuppdateringen för att få igång 8350 på det moderkortet, och det krävs då en äldre cpu för att ens kunna göra det, då söderbäck o jag precis konstaterat att det moderkortet inte har bios flashback, så rekommendera inte nåt helt felaktigt som inte TS ens kommer kunna få igång
Det här däremot http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360195 kommer han att kunna biosuppdatera utan att behöva ha stöd för cpu från start

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Skall du köra SLI/CF eller överklocka...ta R2.0 den versionen har som du kan se ovan i min post mkt bättre strömförsörjning.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Tjena, behöver ett nytt moderkort och undrar vilken jag ska köpa av dessa två:
http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_990fx_rev_2.0_am...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=SABERTOOTH%...

Antar att den dyrare är en nyare version av den gamla? Men är dom extra hundralapparna värt det?
Om ni har någon annan att rekommendera gör gärna det! Inte mer än 1300kr~

Gen3 R2.0 är det nyaste. Störska skillnaden mot 2.0 är stöd för PCI-E 3.0 och betydligt bättre kylning av chipset/vrm vilket ger bättre överklockningsmarginaler, om man nu bryr sig om sådant. Dock saknas Firewire.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Gen3 R2.0 är det nyaste. Störska skillnaden mot 2.0 är stöd för PCI-E 3.0 och betydligt bättre kylning av chipset/vrm vilket ger bättre överklockningsmarginaler, om man nu bryr sig om sådant. Dock saknas Firewire.

Men är det värt de 400kr extra man måste punga ut...skillnaden är väl i princip PCI-E 3.0...och eftersom man inte ens är i närheten av taket på PCI-E 2.0 varför betala 400kr för något man ändå inte behöver? Den extra bandbredden behövs ju inte i daxläget...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men är det värt de 400kr extra man måste punga ut...skillnaden är väl i princip PCI-E 3.0...och eftersom man inte ens är i närheten av taket på PCI-E 2.0 varför betala 400kr för något man ändå inte behöver? Den extra bandbredden behövs ju inte i daxläget...

Det är väl att det är framtidssäkert, och som jag sa så har kylningen på VRM, nord och sydbrygga fått sig en rejäl uppgradering, och det för med sig att det går att klocka mera.

Men om man inte tänker syssla med överklockning och vet med sig att man inte kommer köpa ett grafikkort som drar nytta av PCI-E 3.0 så är väl i så fall enda anledningen jag kan komma på att de kommer tillhandahålla BIOS/drivrutiner längre till Gen3-brädan eftersom den är nyare. Bryr man sig inte om det heller så finns det ingen som helst anledning att välja gen3-kortet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Där har du helt fel!

Detta moderkort SABERTOOTH 990FX, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=906182 har INTE stöd för 8350 direkt ur lådan, glöm det, du måste ha absolut sista biosuppdateringen för att få igång 8350 på det moderkortet, och det krävs då en äldre cpu för att ens kunna göra det, då söderbäck o jag precis konstaterat att det moderkortet inte har bios flashback, så rekommendera inte nåt helt felaktigt som inte TS ens kommer kunna få igång
Det här däremot http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1360195 kommer han att kunna biosuppdatera utan att behöva ha stöd för cpu från start

Mitt eget SABERTOOTH 990FX har stöd för 8350 direkt ur lådan så jag tror inte jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Mitt eget SABERTOOTH 990FX har stöd för 8350 direkt ur lådan så jag tror inte jag har fel

Vet du med dig att du har den första generationen, troligen har du R2.0 eller en nyare revision av moderkortets första serie
Har själv nämligen byggt 2 burkar med den första generationen (Rev 1.0) och där fungerade det inte utan biosuppdatering, dvs svart skärm och ingen boot

Du kan också kolla här under cpu support http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX/#support_CP... och där står det klart och tydligt också att du måste ha biosversion 1604 (senaste uppdateringen) för att få fullt stöd för de senaste fx processorerna

Säger bara de här sakerna för att TS skall slippa hamna i den sitsen att han måste skicka tillbaka för att få biosuppdaterat moderkort, lätt värt de 300kr extra, dumt att vara snål och särskilt då R2.0 korten är bättre än första gen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

jag gissar med på att det har stöd out of the box om det inte är några gammla hyll exemplar dom ska sälja ut men är inte helt säkert heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Vet du med dig att du har den första generationen, troligen har du R2.0 eller en nyare revision av moderkortets första serie
Har själv nämligen byggt 2 burkar med den första generationen (Rev 1.0) och där fungerade det inte utan biosuppdatering, dvs svart skärm och ingen boot

Du kan också kolla här under cpu support http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX/#support_CP... och där står det klart och tydligt också att du måste ha biosversion 1604 (senaste uppdateringen) för att få fullt stöd för de senaste fx processorerna

Säger bara de här sakerna för att TS skall slippa hamna i den sitsen att han måste skicka tillbaka för att få biosuppdaterat moderkort, lätt värt de 300kr extra, dumt att vara snål och särskilt då R2.0 korten är bättre än första gen.

Ja det är en (Rev 1.0). har gått igenom min kartong för Asus sabertooth 990FX och kvitto. så kan säja med 100% att 8350 funkade utan nån bios uppdate för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ditro:

Ja det är en (Rev 1.0). har gått igenom min kartong för Asus sabertooth 990FX och kvitto. så kan säja med 100% att 8350 funkade utan nån bios uppdate för mig.

Jäkligt konstigt, då jag inte fått det att funka efter annat än uppdatering, men men, jag skulle ändå rekommendera TS det snäppet dyrare kortet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar jag fått! Tror nog jag kör på en 2.0 och slipper risken med att moderkortet inte funkar utan bios uppdatering.