Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Om vi ska gå på rykten så kommer haswell ge dig:

5% högre cpu kraft (som du aldrig kommer behöva för du maxar aldrig en i3 3225 ändå under normala HTPC-scenarion)
Osäker hur mycket högre GPU kraft du kommer få, men de ser ju ut som om man väljer rätt CPU kan räkna med 400% mer kraft, som om du bara ska ha den till HTPC, inte kommer behöva.

Med de sagt så skulle jag själv hellre köpa en Haswell än en Ivy om de ändå är runt hörnet och priset inte är sjukt mycket högre. Jag struntar i några hundralappar om de ger mig 50% eller mer i grafikprestanda, även om jag inte behöver de. Why not liksom. Men om vi ska strikt se på fördelarna så tror jag den största fördelen är något svalare CPU då haswell har högre IPC, vilket borde kunna översättas i 1-2C lägre eller kanske ännu mer om vi har tur.

Låter nice!
Men om de släpper mer info 4:e juni, sen ska de komma till butiken, samt att det ska finnas modekort som både fungerar med de nya processorerna (ny socket?), samt att det ska stödjas av chassit.
Känns som det alltid är trevligt men för att använda HTPC:n till det den ska användas till känns det kanske som en overkill och en alltför lång tid att vänta. Man är ju som ett barn på julafton när det gäller tekniksaker, vill ju köpa och ha det klart till nästa helg!

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tjenare Gubbar/Gummor!

Tänkte bara komma med lite nya roliga erfarenheter som jag skaffade mig i veckan. Jag monterade ihop 3st HTPC-burkar där jag skulle montera dessa slim Bluray-spelare också. Helvete vilket strul det var. Ett par saker som är bra att känna till för er som ska installera en SLIM-spelare.

1. Du måste skaka fram mini-skruvar som Slim skruvas fast med. Jag försökte beställa dessa ifrån vår trusty PC Data i Varberg. Till och med dem har svårt att få fram skruvarna. De är så små att de skulle passa i klockor.. WTF standard skruvar duger inte?
2. Du måste använda en slim sata-power adapter för Slim-spelare. Sjukt störigt. Den kostar visserligen bara 50kr men ändå.

Bortsett ifrån dessa två saker så är de nog inget större problem att få monterat prylarna. Jag har inte fått färdigt mina burkar än, jag väntar fortfarande på leverans av dessa små miniskruvar.

Ha en skön vecka alla

Edit: Snackat med Inet också förresten. De kan inte heller få tag i skruvarna. Ingen som råkar känna till någon firma som säljer dessa små skruvar?

Jag fick med både skruvar och kontakt på nätaggregatet till mina antec-chassin (silver-varianten).
eventuellt så kanske du kan skaffa dem från antec direkt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Låter nice!
Men om de släpper mer info 4:e juni, sen ska de komma till butiken, samt att det ska finnas modekort som både fungerar med de nya processorerna (ny socket?), samt att det ska stödjas av chassit.
Känns som det alltid är trevligt men för att använda HTPC:n till det den ska användas till känns det kanske som en overkill och en alltför lång tid att vänta. Man är ju som ett barn på julafton när det gäller tekniksaker, vill ju köpa och ha det klart till nästa helg!

Ivy bridge fanns i lager efter en vecka
http://www.sweclockers.com/nyhet/15369-intel-ivy-bridge-i-but...

De nya Intel Z87-baserade moderkort släpps i samband med lanseringen av Intel Haswell

Jag skulle väntar på Haswell för att se vad som händer med Ivi bridge priserna.
Eller köper du nu, tror du blir nöjd vilket som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag fick med både skruvar och kontakt på nätaggregatet till mina antec-chassin (silver-varianten).
eventuellt så kanske du kan skaffa dem från antec direkt.

Fick också med skruvar. Men inte för SlimDVD utan bara vanliga skruvar. Det är alltså skruvarna som skall fästas i själva vaggan/blurayspelaren på insidan. Dom är små som huvudet på en nål ungefär. Sjukt små alltså. Typ såna som sitter i klockor.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaska:

Ivy bridge fanns i lager efter en vecka
http://www.sweclockers.com/nyhet/15369-intel-ivy-bridge-i-but...

De nya Intel Z87-baserade moderkort släpps i samband med lanseringen av Intel Haswell

Jag skulle väntar på Haswell för att se vad som händer med Ivi bridge priserna.
Eller köper du nu, tror du blir nöjd vilket som

Sant, kan ju vara så att priserna droppas på Ivi som du nämner.
Får väl bli att vänta då, tänkte nämligen beställa TV och HTPC samtidigt men frakten ligger på 39:- så får väl lägga det extra, inte hela världen
Måste nämligen köpa TV till nästa helg då jag har tillgång till bil och kan frakta hem den.
Delar till HTPC kan jag bära hem.
Får man bara hoppas det är värt väntan!

Förresten en följdfråga, hur snabbt uppdaterar Streacom FC8B EVO vilka modekort som stöjds, nu när det kommer behövas nya?
Annars antar jag att man får räkna på det själv.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Ihopaplock

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2292137&view=l

Ser dessa delarna bra ut?

Jag kommer främst använda datorn till musik och film. Ett plus är om jag kan använda den till mindre krävande spel (det mest krävande är Skyrim) Jag redigerar även en hel del bilder i photoshop och camera raw.

Jag har aldrig tidigare byggt en dator helt från grunden, jag har dock bytt ut nästan alla delar i min nuvarande dator.

Är det fler saker som är bra att köpa till? Kabblage? Verktyg? Kylpasta? Något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Nu är det äntligen dags!
Ska beställa och bygga ihop min guldklimp.

Tänkt köpa följande:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1194523&su=484FBB18-5671-44CD-A114-95FE72347EED

http://i.imgur.com/BCrDCty.png

Satt och valde delar i julas, men har inte blivit av före nu.
Så min fråga är ifall detta fortfarande är "bra/aktuellt" eller ifall det har kommit nyare saker som man bör fundera på?
Trevlig helg!

Bara säga att jag har köpt och byggt ihop den under helgen.
32 grader IDLE och en peak på 58 grader vid 1080p film efter 15minuter ( låg runt 52-54 normalt under filmen).
Helt nöjd! Roligaste var när man startade den, "är den igång?".... normal får man feedback av att fläkten går igång

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden lite för en fråga.

Jag vill bygga ett sådant system, just med ett streacom evo8 chassi samt en i7-2600k eftersom jag har en liggandes.

Man ska helst inte nå 95 i tdp, och precis det värdet ligger en i7-2600k på (detta är vid max belastning som jag förstått det).

Vad tror ni; blir jag tvungen att undervolta eller kommer detta gå ändå? Användnings områden blir film och surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Hej lånar tråden lite för en fråga.

Jag vill bygga ett sådant system, just med ett streacom evo8 chassi samt en i7-2600k eftersom jag har en liggandes.

Man ska helst inte nå 95 i tdp, och precis det värdet ligger en i7-2600k på (detta är vid max belastning som jag förstått det).

Vad tror ni; blir jag tvungen att undervolta eller kommer detta gå ändå? Användnings områden blir film och surf.

Tror inte du kommer få några problem. Iaf inte så länge du har de bara till HTPC. Du lär aldrig maxa en så kraftig cpu och även om du gör de så gör man de bara korta stunder. Så jag tror inte du kommer få några problem med värmen, åtminstone inte med CPU:n. Undvik bara att stoppa i en mekanisk disk och kolla så ditt moderkort du väljer är kompatibel med lådan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tror inte du kommer få några problem. Iaf inte så länge du har de bara till HTPC. Du lär aldrig maxa en så kraftig cpu och även om du gör de så gör man de bara korta stunder. Så jag tror inte du kommer få några problem med värmen, åtminstone inte med CPU:n. Undvik bara att stoppa i en mekanisk disk och kolla så ditt moderkort du väljer är kompatibel med lådan.

Givetvis blir det en SSD och jag skippar även dvd/bluray. Toppen tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Givetvis blir det en SSD och jag skippar även dvd/bluray. Toppen tack för hjälpen

Lycka till! Hör gärna av dig i tråden när du rullat ihop allt. Så vi ser att allt gick bra. Just de, köp bra kylpasta också. Typ Artic Silver 5 pasta eller MX Pasta då du flyttar effektivt värme ifrån din CPU till kylaren.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

De kom ut en intressant artikel på första sidan idag om Haswell och vad för strömsnåla varianter vi kan få räkna med.

i3-4330 - 3,5ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4340 - 3,6ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4130 - 3,4ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 54 watt TDP
i3-4330t - 3,0ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP
i3-4130t - 2,9ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP

Dessa släpps kvartal tre!

Själv är jag sugen på i3-4340 för min HTPC-maskin. Om de nu inte kommer någon cpu med bättre gpu-del. Vi har ju exempelvis HD Graphics 5000 och Iris Graphics 5100 som har dubbla strömprestandan jämfört med HD4xxx chippen. Men jag skulle gärna vilja se lite mer ingående tester innan jag öppnar plånboken.. Men de är kul att Intel har vaknat till lite på GPU-sidan.

Undra vad AMD har att erbjuda nu. Det viktiga är nu låg TDP. Mina krav är inte samma som de va 2012 och början av detta året.. inte efter att jag har sett vad Intel nu har på tapetern. Även om AMD släpper något bra så duger inte 70 watt TDP eller liknande om de bara är lite bättre än Intels nya haswell processorer.

Hur som helst, de är spännande att följa!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hej

Jag kollar lite på en HTPC som skall användas för exv. Netflix,Youtube och XBMC.
Tänkte köra den med Windows 8.

Tänkte höra om någon kan kolla på inköpslistan och se om jag gjort några misstag.
Byte av CPU eller liknande URL

Alla kommentarer uppskattas stort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedC:

Hej

Jag kollar lite på en HTPC som skall användas för exv. Netflix,Youtube och XBMC.
Tänkte köra den med Windows 8.

Tänkte höra om någon kan kolla på inköpslistan och se om jag gjort några misstag.
Byte av CPU eller liknande URL

Alla kommentarer uppskattas stort!

Personligen så skulle jag inte köpa den processorn. Orsaken är att den har ett sämre grafikkort och lägre frekvens än Intel i3 3225.
Här har du en jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1189954,1223346

Netflix, Youtube och XBMC, alla dessa kör man inte samtidigt, man kör dem en och en. Vanligtvis tittar man inte på två filmer samtidigt. Än idag är många applikationer fortfarande inte optimerade för många trådar utan vanligtvis rullar saker bättre med färre trådar men i högre frekvenser. I synnerhet mjukvaruavkodning för filmer. Typ streamingtjänster och liknande. Sedan har i3:an lägre TDP vilket är att föredra. Sedan har i3:an HD4000 gpu jämfört med HD2500. Det är en rätt stor skillnad i gpu-prestanda mellan dessa två. Du bryr dig om gpu-prestanda om du ska köra 1080p med hög bit rate och hårdvaruavkoda detta. Ska du istället plåga processorn (mjukvaruavkodning) så har de inte lika stor betydelse.

Här har du en jämförelse mellan hd2500 och hd4000:
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/intel-hd-gr...

Tips:
Köp bra kylpasta. Typ Arctic Silver 5 kylpasta. Åtminstone som du kan lägga över processorn. Inte lika viktigt du kör med dyr pasta på själva värmerörna som fästes i kylblocken, även om de så klart hade varit bra också. Silver kylpasta kostar en slant dock.. http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

I övrigt ser jag inget fel med din inköpslista. Jag har ingen egen erfarenhet av just de moderkortet så inga personliga kommentarer angående de. Du kanske behöver förlängnings ATX 24 pins kabel om det är tajt vid installationen. Jag skulle rekommendera dig att köpa en sådan så du slipper riskera att din strömkontakt får plats. För de ser jävligt tajt ut på bilderna, minnena sitter precis granne med 24-pinskontakten. Vidare så kanske du behöver en 4-pin till 8-pin strömadaper men troligtvis inte.

Lycka till med bygget! Hör gärna av dig med hur de går för dig i tråden när du fått monterat ihop det.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en HTPC/NAS.

Jag funderar på om jag ska vänta in Haswell processorer med lägre TDP eller om jag ska gå på dagens AMD.

Allt ska byggas i ett Node 304.
Moderkortet ska ha 6st SATA 3 portar (6gb/s) och givetvis vara Mini-ITX.
Så bra processor till så lågt TDP värde som möjligt.

Alltså jag undrar hur låga TDP-värden kommer det vara på haswell processorerna som kommer senare i höst om man jämför med AMD A6-5400K med TDP på 65W.

Idag går det köpa AMDn + ASRock FM2A85X-ITX för runt 1300kr.
Hellst skulle jag vilja gå ner i TDP för att datorn kommer stå på dygnet om och det kommer sitta i 6st 3.5 hårddiskar, så det kommer bli trångt.
Men frågan är om det är värt det?

Prestandamässigt tror jag inte det blir några problem oavsett. Ska lagra mycket filer och strama till olika devices samt göra backup.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Netflix, Youtube och XBMC, alla dessa kör man inte samtidigt, man kör dem en och en. Vanligtvis tittar man inte på två filmer samtidigt. Än idag är många applikationer fortfarande inte optimerade för många trådar utan vanligtvis rullar saker bättre med färre trådar men i högre frekvenser. I synnerhet mjukvaruavkodning för filmer. Typ streamingtjänster och liknande. Sedan har i3:an lägre TDP vilket är att föredra. Sedan har i3:an HD4000 gpu jämfört med HD2500. Det är en rätt stor skillnad i gpu-prestanda mellan dessa två. Du bryr dig om gpu-prestanda om du ska köra 1080p med hög bit rate och hårdvaruavkoda detta. Ska du istället plåga processorn (mjukvaruavkodning) så har de inte lika stor betydelse.

Här har du en jämförelse mellan hd2500 och hd4000:
http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/intel-hd-gr...
)

Har som nämnt tidigare en i3:a med HD4000.
Vad rekommenderas, att man kör med "Använd GPU-accelererad avkodning" eller inte i VLC?
Märker själv ingen skillnad när alternativet är på/av.

MVH

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Har som nämnt tidigare en i3:a med HD4000.
Vad rekommenderas, att man kör med "Använd GPU-accelererad avkodning" eller inte i VLC?
Märker själv ingen skillnad när alternativet är på/av.

MVH

GPU-accelererad avkodning = Ditt grafikchip tar han om avkodningen av filmen.
Ej GPU-accelererad avkodning = Din CPU får ta hand om det istället.

GPU avkodat drar minst ström eftersom GPU:n har teknik för att "förstå" video bättre än CPU:n som bara hanterar datan som all annan typ av data.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Rekommendation av inköp (uppdaterad: 2013-01-21):
Det är svårt att hålla rekommendationerna 100% uppdaterade så läs gärna alla svar i denna tråd innan du skickar iväg en beställning. Tänk också på att mekanisk-hårddisk i ett helt passivt kylt system kan bli väldigt varmt. Även om tillverkarna menar att de inte bör vara några problem så kan man aldrig vara helt säker. Om möjligt använt helst bara SSD-lagring i systemet. Om du måste ha lagringen i närheten av din HTPC så kan en extern lagring vara att föredra vad gäller värmeutvecklingen. Antingen en extern USB-hårddisk eller ett NAS. Om du känner att en interndisk är ett måste, försök då köpa en disk som ligger runt 5400rpm då värmeutvecklingen hålls så låg som möjligt. Det är även möjligt att köpa små kylflänsar som du kan fästa på hårddisken. Läs vidare i denna tråden så kan du se hur andra har gjort.

Datorlåda: Streacom FC8 Evo svart från 1282kr
Nätagg: Streacom Nano150 150W externt nätagg från 818kr
SSD: Svårt att rekommendera en exakt modell. Min OCZ har funkat fint för mig men Intel och Samsung gillar de flesta bättre då de historiskt sett har varit väldigt robusta. OCZ har ju haft några firmwares med stora problem. Välj en disk som du tror du klarar dig med. Jag har klarat mig bra med 60GB för jag har bara OS och XBMC på min disk. Här har du en lista med diskar som ligger runt 60GB http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s&l=s113035669
Minne: Kingston HyperX DDR3 2x4GB från 408kr.
Processor: Intel Core i3 3225 3,3Ghz Socket 1155 från 1172kr
Moderkort: ASRock Z77E-ITX från 1204kr
Nedan kabel kan komma att behövas om du väljer Streacom FC8 EVO modellen med vissa moderkort. 24-pins strömkontakten som ansluts på moderkortet är tyvärr lite trång och med vissa moderkort så är det väldigt svårt att få den på plats. Om man då köper nedan förlängningskabel så kan man lägga själva Pico-PSU:n lite åt sidan så allt får plats. Det är svårt för mig att hålla koll på vad för moderkort som får plats när det kommer nya moderkort hela tiden. Så läs denna tråden och se vad för erfarenheter andra har haft av sina komponenter.
Kabel: Förlängning ATX 24 pins från 49kr

Nedan komponenter är valfritt. adaptern har visat sig inte nödvändig i de tester vi gjort här i tråden, men de finns inga garantier när det gäller andra moderkort som vi inte har provat med.
Adapter: 4-pin till 8-pin strömadaper 19kr
IR-fjärr: Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr

Klarar denna setup som du rekommenderar gamla spel, tex cs:source så det är spelbart? Hur är det med minecraft?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lhffan:

Klarar denna setup som du rekommenderar gamla spel, tex cs:source så det är spelbart? Hur är det med minecraft?

Ja sådana spel klarar den då HD4000 ändå är en ganska kompetent grafik-krets.
Jag spelade ett gäng sådana spel på min maskin och det mesta flöt med standard eller high -inställningar @ 1920x1200.
Kantutjämning och antistropiska flilter (heter det så?) kan du dock glömma.

Sedan är ju gränsen hårfin vad "gammalt" är.
Vad som du anser som gammalt, kanske inte är gammalt för mig.

Men ta spec'arna från Half life 2, painkiller med flera så du en bänk.

StarCraft 2 laggar liksom järnet på Max, så för att få flyt där med HD4000 är det low som gäller, om du skall ha flyt i högre upplösningar. Samma sak gäller för Diablo 3.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag var på väg att köpa en NUC men lutar mer åt att bygga en egen enligt denna guide, dock med F7C istället eftersom jag tänkte knöka in den i TV-bänken där utrymmet bara är 100 mm på höjden och luftgenomströmningen då blir ganska obefintlig.

Kolla gärna så att jag inte har tänkt helt galet på något:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/65705/

Det verkar som att dom flesta kör Windows 7, är det någon som kör något annat?
Från början var jag inriktad på Ubuntu, men finns det några fördelar jag tappar i så fall?

Primärt ska den användas för XBMC, men jag börjar redan nu att fundera på om det inte skulle vara kul att köpa en gamepad och leka lite med emulatorer.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

De kom ut en intressant artikel på första sidan idag om Haswell och vad för strömsnåla varianter vi kan få räkna med.

i3-4330 - 3,5ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4340 - 3,6ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4130 - 3,4ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 54 watt TDP
i3-4330t - 3,0ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP
i3-4130t - 2,9ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP

Dessa släpps kvartal tre!

Själv är jag sugen på i3-4340 för min HTPC-maskin. Om de nu inte kommer någon cpu med bättre gpu-del. Vi har ju exempelvis HD Graphics 5000 och Iris Graphics 5100 som har dubbla strömprestandan jämfört med HD4xxx chippen. Men jag skulle gärna vilja se lite mer ingående tester innan jag öppnar plånboken.. Men de är kul att Intel har vaknat till lite på GPU-sidan.

Undra vad AMD har att erbjuda nu. Det viktiga är nu låg TDP. Mina krav är inte samma som de va 2012 och början av detta året.. inte efter att jag har sett vad Intel nu har på tapetern. Även om AMD släpper något bra så duger inte 70 watt TDP eller liknande om de bara är lite bättre än Intels nya haswell processorer.

Hur som helst, de är spännande att följa!

Vad sägs om en i5 4570T då?

35W TDP och Intel HD Graphics 4600

-edit-
Du har skrivit fel angående 4330T, den har 4600 och inte 4400, enligt artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicksilver:

Jag var på väg att köpa en NUC men lutar mer åt att bygga en egen enligt denna guide, dock med F7C istället eftersom jag tänkte knöka in den i TV-bänken där utrymmet bara är 100 mm på höjden och luftgenomströmningen då blir ganska obefintlig.

Kolla gärna så att jag inte har tänkt helt galet på något:
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/65705/

Det verkar som att dom flesta kör Windows 7, är det någon som kör något annat?
Från början var jag inriktad på Ubuntu, men finns det några fördelar jag tappar i så fall?

Primärt ska den användas för XBMC, men jag börjar redan nu att fundera på om det inte skulle vara kul att köpa en gamepad och leka lite med emulatorer.

Jag tycker faktiskt att Windows 8 och dess gränssnitt gör sig väldigt bra som HTPC.
Det finns dessutom en Netflix-app (och andra streamingtjänster?) med stöd för 5.1-ljud, vilket man inte får via webläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Vad sägs om en i5 4570T då?

35W TDP och Intel HD Graphics 4600

Är den dyrare än de med 4400? Känns onödigt isf.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Är den dyrare än de med 4400? Känns onödigt isf.

Finns inte med 4400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Finns inte med 4400.

Va? Det var ju massa i inlägget du citerade som hade 4400

i3-4330 - 3,5ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4340 - 3,6ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4130 - 3,4ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 54 watt TDP
i3-4330t - 3,0ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP
i3-4130t - 2,9ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har börja beställa grejer till min HTPC

Osäker på vilken cpu jag ska välja. Väljer mellan
Intel Core i5-4570T - 4 trådar / 2,9GHz (3,6GHz Turbo) / 4MB / Socket 1150 (35w)
Intel Core i7-4765T - 8 trådar / 2,0GHz (3,0GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (35w)
Intel Core i5-4670T - 4 trådar / 2,3GHz (3,3GHz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (45w)
Intel Core i7-4770T - 8 trådar / 2,5GHz (3,7GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (45w)

Är 4570T bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Va? Det var ju massa i inlägget du citerade som hade 4400

i3-4330 - 3,5ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4340 - 3,6ghz - HD Graphics 4600 (4K-upplösning), 54 watt TDP
i3-4130 - 3,4ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 54 watt TDP
i3-4330t - 3,0ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP
i3-4130t - 2,9ghz - HD Graphics 4400 (max 2560x1600), 35 watt TDP

Ja, men ingen i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaska:

Har börja beställa grejer till min HTPC

Osäker på vilken cpu jag ska välja. Väljer mellan
Intel Core i5-4570T - 4 trådar / 2,9GHz (3,6GHz Turbo) / 4MB / Socket 1150 (35w)
Intel Core i7-4765T - 8 trådar / 2,0GHz (3,0GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (35w)
Intel Core i5-4670T - 4 trådar / 2,3GHz (3,3GHz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (45w)
Intel Core i7-4770T - 8 trådar / 2,5GHz (3,7GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (45w)

Är 4570T bäst?

Ja, den är det bästa och billigaste valet i den samlingen. Hög klockfrekvens och låg TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Ja, men ingen i5.

jajo. har svårt att se varför folk vill ha i5'or i en htpc. Känns som att den billigaste i3'an med lägst tdp känns bäst.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av mah-tin:

Vad sägs om en i5 4570T då?

35W TDP och Intel HD Graphics 4600

-edit-
Du har skrivit fel angående 4330T, den har 4600 och inte 4400, enligt artikeln.

Den i5 du rekommenderar har lägre frekvens än dessa i3 cpuer. personligen föredrar jag så hög frekvens som möjligt med så få cores som möjligt i min htpc. Det är en smaksak naturligtvis men så länge jag bara kollar på en film i taget och surfar på webben när inget annat är igång så vinner jag inget med att ha flera cores då är de bättre med högre toppfrekvens. Så resonerar jag i alla fall. Därför vill jag ha en i3 med högre frekvens för med mitt användarmönster så blir de en snabbare upplevelse.

Tack för rättelsen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum