problem med bildförskjutning i kubunto

Permalänk
Medlem

problem med bildförskjutning i kubunto

när jag kommer in i kubunto så förskjuter sig bilden lite åt höger.
detta händer inte i windows.

någon som vet varför den gör det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

alltså har ju ställt in rätt grafikkort och rätt skärm, men det är ändå lite förskjuten...går ju att fixa med skärmens knappar men då blir den ju förskjuten i windows sen när jag loggar in där.

Permalänk
Medlem

Prova att använda "kommersiella" drivrutiner för ditt grafikkort - det hjälpte för mig.

Alltså ati:s eller nvidia:s egna drivrutiner för linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
alltså har ju ställt in rätt grafikkort och rätt skärm, men det är ändå lite förskjuten...går ju att fixa med skärmens knappar men då blir den ju förskjuten i windows sen när jag loggar in där.

Fel på windows?

Permalänk
Medlem

haha jo det kan det ju också vara, men vill ju hels att det ska funka på båda:)

Permalänk

Lösningen är som sagt att köra in de properitära drivarna, åtminstone om du har ett nvidiakort.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

okey man jag tror jag gör det. gick in i systeminställningar och ändrade till NVIDIA GeForce 4 (generic)

Permalänk
Medlem

Du måste se till att ladda hem och installera Nvidias properitära drivrutiner - du använder antagligen kubuntus "egna" drivrutiner.

Sitter själv på Mandriva så jag kan inte ge tips om hur du går tillväga.

Permalänk
Medlem

har för mig det räckte fint att köra på samma hz bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

har kört "apt-get install nvidia-glx" men det är samma förskjutning, hur säger man åt den att änvända den man har installerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
har kört "apt-get install nvidia-glx" men det är samma förskjutning, hur säger man åt den att änvända den man har installerat?

hmm,, så går det för sig?

hursomhelst antar jag att det står "nvidia" och inte bara "nv" i konfiguratorn då?

/ ignorera det där, såg iinte att det var nån grafisk konf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

som drivrutin står det nv och om jag ändrar i configen till nvidia så vägrar den starta X

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är en CRT-skärm det handlar om?

I så fall kan du ju ställa in bildens position på själva skärmen.

(Hela grejen är att X.org i Kubuntu i så fall uppenbarligen inte kör exakt samma upplösning och uppdateringsfrekvens som Windows, och då är din sparade position inte applicerbar.)

Om det inte går bra att ändra "nv" till "nvidia" så är nånting annat fel, antingen i konfigurationen eller någon annanstans... Kolla vad som står i loggen (första felet är mest intressant).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
som drivrutin står det nv och om jag ändrar i configen till nvidia så vägrar den starta X

jahadu. pröva att installera de som finns på nVidias sida istället och sen ändra till nvidia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag gissar att det är en CRT-skärm det handlar om?

I så fall kan du ju ställa in bildens position på själva skärmen.

(Hela grejen är att X.org i Kubuntu i så fall uppenbarligen inte kör exakt samma upplösning och uppdateringsfrekvens som Windows, och då är din sparade position inte applicerbar.)

Om det inte går bra att ändra "nv" till "nvidia" så är nånting annat fel, antingen i konfigurationen eller någon annanstans... Kolla vad som står i loggen (första felet är mest intressant).

nej, blir på LCDs med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Exakt, vad är problemet? Om bilden är utanför kanterna får du väl ställa in den med kontrollerna på skärmen som man alltid gör. Alternativt fixa så du kör med samma hz och upplösning som i windows får då använder skärmen samma positionsinställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, blir på LCDs med.

Aldrig om man kör DVI... Att köra med "VGA"-anslutning för TFT är ju ett helgerån..

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ändra i xorg.conf själv, varför läser aldrig någon FAQ:en???

Citat:

3D Nvidia Video Card Driver

No Nvidia Video cards have 3D acceleration enabled automatically with Ubuntu, because the manufacturer does not release open source drivers. However, it is possible to activate 3D acceleration. The process depends on which type of video card you have.

1. If you have an older TNT, TNT2, TNT Ultra, GeForce1 or GeForce2 card, install the nvidia-glx-legacy and nvidia-settings packages from the Restricted repository (see Chapter 2, Adding, Removing and Updating Applications).

2. Alternatively, if you have a newer card, install the nvidia-glx package from the Restricted repository (see Chapter 2, Adding, Removing and Updating Applications).

3. To enable the new driver, run the following command in a terminal:

sudo nvidia-glx-config enable

4. You may adjust the settings of the new drivers by running the application nvidia-settings (see the section called “Start a Program Manually”). If you wish, add a menu entry for this program (see the section called “Menu Editing”).

Det du ska göra är alltså:
$ sudo apt-get install nvidia-glx
$ sudo nvidia-glx-config enable

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Medlem

jo det är ju ett sånt fel man ska ändra med "skärmknapparna" men varför är den förskjuten i linux och inte i windows om jag har samma upplösning och samma skärm drivrutin.

Så ändrar jag i linux med skärmknapparna så måste jag ju ändra tillbaka sen när jag loggar in i windows nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
jo det är ju ett sånt fel man ska ändra med "skärmknapparna" men varför är den förskjuten i linux och inte i windows om jag har samma upplösning och samma skärm drivrutin.

Så ändrar jag i linux med skärmknapparna så måste jag ju ändra tillbaka sen när jag loggar in i windows nästa gång.

Har du samma Hz också? Det finns väl något program till Linux där man kan kolla upp sådana här saker, typ hz osv. fast den varnar en massor innan man startar det. Någon som vet vilket programmet är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Aldrig om man kör DVI... Att köra med "VGA"-anslutning för TFT är ju ett helgerån..

visst. men dessvärre funkar inte DVI med med min skärm i högre än 600x800 av nån dum anledning. jag får väll råna Helge och köpa en ny..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

okey nu verkar jag fått till det är men drivrutinen och förskjutningen iaf

men nu kan jag inte välja 1280x1024 i upplösning istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
okey nu verkar jag fått till det är men drivrutinen och förskjutningen iaf

men nu kan jag inte välja 1280x1024 i upplösning istället

gissar att du kör på över 60hz.

/ OfT: kan nån testa om clasohlson.se funkar?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jo den kör på 85Hz av någon anledning och det går inte att ändra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
jo den kör på 85Hz av någon anledning och det går inte att ändra.

Jag hade också massor av problem med att få till 100 Hz men såhär gjorde jag:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=59487...

Permalänk
Medlem

ok!

alltså kör jag nv så funkar 1280x1024 men den blir förskuten

kör jag nvidia så blir den inte förskuten men då kan jag max ha 1024x768

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninjja
ok!

alltså kör jag nv så funkar 1280x1024 men den blir förskuten

kör jag nvidia så blir den inte förskuten men då kan jag max ha 1024x768

Men kan du inte bara ändra den med din skärms inställningar om den är förskjuten? Men jag har för mig att det finns något program till Linux där man kan kolla upp sådana här saker, typ hz osv. fast den varnar en massor innan man startar det. Och även kanske flytta bilden på det sätt du vill. Någon som vet vilket programmet är?

Permalänk
Medlem

Har samma problem i min dator.. Bild skärmen är en HP L1940T, som sitter med en skärmswitch så jag MÅSTE ha via VGA ingången..

Trycka på Auto knappen på skärmen funkar inte, den hoppar tillbaka till 10mm får lågt direkt igen =( (ser alltså inte den nedre listen alls..
..Sen är jag rädd för mitt tryckande på den knappen har sabbat min kalibrering för färg riktighet man bör göra när man arbetar med bilder :/ ..Är inte säker om kontrast & ljus påverkas om man trycker på den..

Grafikort är:
VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV530 [Radeon X1600]

kör 1280X1024 60hz

..hur får jag in andra drivisar än som blev vid installation? (Har Linux mint 10 med kernel 12)

eller hur vet jag vilka drivrutiner som är aktiva i systemet? ..vet ju inte vad jag kör med..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg min gamla CRT den hade minne som spara dom olika inställningarna som behövdes när man hoppa mellan olika OS tex Windows och Linux.

Moderna skärmar saknar oftast detta minne då det sällan behövs justeras när man kör digitalt, därav man får hålla på att justera bilden på skärmen så fort man byter OS eller upplösningar, Hz, Khz, osv när man kör via analog VGA.

Ett tips kan ju vara att ställa in skärmen rätt för linux, och sen i windows ställa in bildposition så den inte blir förskjuten mm i drivrutinerna istället.
Funkar med Nvidiakort iallafall, vad jag kommer ihåg med AMD också = problem löst...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja, så skulle man kunna göra.. Men när jag justerar skärmen så hoppar den tillbaka till "fel läget" direkt efteråt.. i manuell förflyttning i höjdled vill den inte överhuvudtaget flytta sig. =(

Så dom har tagit bort det där smarta som var i äldre skärmar, att "komma ihåg" =( .. Har ett ATI kort i den andra datorn, vet faktiskt inte hur man ställer in med sid & höjdled i Windows då jag aldrig behövt det.. kör äldre windows på de andra burkarna & har ett ATI grafikort där med i min bildbehandlings dator.. Utom i servern, där vet jag inte vad det är.. O gammel gammel datorn jag använder sällan men ibland ändå kommer jag inte ihåg vad som sitter i..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p