Permalänk
Medlem

Skärm #2 startar inte.

Hej,
Min andra skärm har lagt av. Den lyser inte upp någonting och verkar inte få ström alls. Det är en gammal sak så det var tyvärr förväntat.

Fråga #1: Är det någon mening med att försöka laga. Förutom att den inte får störm så har den fungerat bra. Ni som har koll, brukar sådant vara "lätt-fixat" eller är det något som är klurigare?

Fråga #2: Skärmen som jag haft tidigare är en Syncmaster 940BW 19'' med enbart VGA-utgång som jag kört genom en adapter in i datorn. Min dator är ju inget kraftmonster så jag undrar om jag köper en ny skärm kan jag fläska på med en 22''-tums utan att den klagar på mig? Några förslag isf?

Tack för hjälpen,
Z

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Fråga 2: vilken storlek skärmen har har ingen betydelse, det är upplösningen sim spelar roll.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Fråga 2: vilken storlek skärmen har har ingen betydelse, det är upplösningen sim spelar roll.

Såklart, dum jag är. Hur skall jag förhålla mig till upplösningen då? Vad borde mitt graff-kort klara?
Skulle den klara en http://www.inet.se/produkt/2303684/benq-22-gl2250-led typ? Tillsammans med min nuvarande.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Såklart, dum jag är. Hur skall jag förhålla mig till upplösningen då? Vad borde mitt graff-kort klara?

Ett 6870 klarar av bra många skärmar med hög upplösning sålänge det bara är skrivbordsmiljö vi snackar om. Jag har tre st 1920*1080 skärmar på mitt 6870, och det ligger på 1-2% belastning i windows. Ska du spela däremot, då blir det värre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ett 6870 klarar av bra många skärmar med hög upplösning sålänge det bara är skrivbordsmiljö vi snackar om. Jag har tre st 1920*1080 skärmar på mitt 6870, och det ligger på 1-2% belastning i windows. Ska du spela däremot, då blir det värre.

Bra! Nej, när jag lirar LoL har jag igång en stream på den andra men när jag lirar BF3 stänger jag helt enkelt av den (gör detta någon skillnad förresten eller är det bara det att jag inte skall köra spelet på den andra skärmen?).

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för Windows och flera högupplösta skärmar med det grafikkortet. Man ska ha riktigt sunkiga kort för det.

Det kan vara kondensatorer i skärmen, brukar vara lätt att se. De är då uppsvällda. Enkelt att byta om man kan löda

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver inte oroa dig för Windows och flera högupplösta skärmar med det grafikkortet. Man ska ha riktigt sunkiga kort för det.

Det kan vara kondensatorer i skärmen, brukar vara lätt att se. De är då uppsvällda. Enkelt att byta om man kan löda

Och om man inte kan det är man körd antar jag Får ta och öppna och ta en titt. Tack för svaren.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Bra! Nej, när jag lirar LoL har jag igång en stream på den andra men när jag lirar BF3 stänger jag helt enkelt av den (gör detta någon skillnad förresten eller är det bara det att jag inte skall köra spelet på den andra skärmen?).

att stänga av skärmen på knappen ger ingen extra prestanda, stänger du däremot av den i kontrollpanelen så kan det ge en minimal prestandaökning, troligen under 1%.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att stänga av skärmen på knappen ger ingen extra prestanda, stänger du däremot av den i kontrollpanelen så kan det ge en minimal prestandaökning, troligen under 1%.

Ja, nej jag brukar göra det i kontrollpanelen: extended -> skärm #1 bara.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Det är bara att öppna gamla skärmen och kolla vad som är trasigt. Var försiktig med att öppna själva LCD ytan dock då det är ett rent HE****E att få ihop den igen så att det blir rätt.
Det jag skulle kolla först är om det sitter en säkring som gått. (Jag vet inte hur den skärmen ser ut inuti) och om det bara är en säkring som gått så är det bara att gå till närmaste affär/kedja som säljer elektroniksäkringar.
Fick liv i en annan skärm på det sättet.

EDIT:

Släng inte gamla skärmen för övrigt utan fråga om någon vill ha den då det finns en del som gillar att "hacka" LCD:er och använda dom till vad som helst.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt