Överdrivet varmt 460 vid idle/load

Permalänk

Överdrivet varmt 460 vid idle/load

Nu är det så att i en av mina datorer så har jag tryckt dit ett gigabyte gtx 460! Innan jag satte in grafikkortet så bytte jag kylpasta och dammade av hela kortet i hopp om att man skulle få en ny ren komponent i burken, men i min förtvivlan så märkte jag att kortet kom upp i skrämmande 63-66c när det enda man gjorde var att surfa ,vara i skrivbords miljön. När man spelade steg det mot närmare 100c.

Vad gjorde jag för fel när jag la dit ny kylpasta med mera? Jag har bytt kylningskomponenter på många kort och allt har varit frid och fröjd , men detta ville sig inte på mitt 460.

Jag har sökt på intruktioner på hur man byter kylpasta på just denna modell men inte funnit någon, kanske tog man för mycket kylpasta på ?

Tacksam för all hjälp man kan få..

Permalänk

För mycket kylpasta ger oftast omvänd effekt och isolerar istället värmen till GPU'n så gör om gör rätt och ta bara ett tunnt lager över GPU'n.

Permalänk

Du kan ju dessutom kolla så att du har bra luftcirkulation i burken.

Permalänk
Medlem

Använd MSI afterburner och gör en egen fläkt kurva.

How Thermal Compound Spreads
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Montera om kylaren & använd riskorns tekniken eller kryss. Valet av teknik beror på hur stor yta du ska sprida ut över.
Sprid inte ut pastan själv då du kommer få luft bubblor då.

Olika drivrutiner till grafikkort kan påverka fläktkurvan volt osv. Kolla så du har nyaste drivarna. Version 320.18 har jag och den fungerar fint.
Vilken modell av 460 har du?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Jag har gett gigabyte gtx 460 , men vad jag har fattad av tipsen här så ska jag bara trycka ut kylpasta likt ett riskorn och sedan trycka på kylflänsen och skruva fast den? eller ska man lägga lite mer när det gäller gpu?

Permalänk
Medlem

körde som ett riskorn på en kompis gtx 460 från gainward och fick ner temperaturer i idle till 30c (19c i rummet.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb