Permalänk

Åsikter om uppgradering

Mitt moderkort håller på att dö (f.n. är Intel-SATA-portarna, inbyggda ljudet, och inbyggda nätverket borta och kopplar jag in nåt i en USB port så resetar datorn) så jag måste köpa nytt, och då måste jag ju ha ny... etc etc. Jag tänkte byta ut allt utom diskarna och grafikkortet. Några åsikter om följande shoppinglista?

Intel Core i7-3770
Noctua NH-U14S
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Silver Power SP-S650M 650W PSU
Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till? Vad har du för disk och grafikkort?

Välj Haswell framför Ivy Bridge.

Permalänk

Skulle ha kört på en 4770K så du kan överklocka också

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på 4770 och 1150 socket! Man köper ju inte gammalt...och kanske en K-modell då dom brukar kosta runt 100kr mer eller så.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad ska datorn användas till? Vad har du för disk och grafikkort?

Blandat smågodis, från tunga simulationer som kan rulla i ett par dagar, via spel till surf och ordbehandling, plus att jag brukar mecka med virtuella maskiner i VMWare. 256GB Samsung 830 SSD plus 2st 1TB Western Digital Red. Radeon 7950.

Citat:

Välj Haswell framför Ivy Bridge.

Skrivet av Schackmannen:

Skulle ha kört på en 4770K så du kan överklocka också

Jag var lite skeptisk mot 4770'n eftersom det är en mobilprocessor, men alla verkar anse den är bättre, och den är inte så mycket dyrare, så varför inte, vi kör på 4770K.

Rekommendationer på mobo? Asus Z87-A verkar bra, finns det nåt bra billigare alternativ?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag var lite skeptisk mot 4770'n eftersom det är en mobilprocessor, men alla verkar anse den är bättre, och den är inte så mycket dyrare, så varför inte, vi kör på 4770K.

Vad jag vet innehåller alla deras core (I3/I5/I7) mer eller mindre en mobil arkitektur, det är den vägen Intel har valt att gå för att få ner strömförbukning osv...

Permalänk

OK, men har nån invändningar mot Asus Z87-A (eller förslag på lika bra men billigare)? Annars skickar jag beställningen. Första... andra...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Som vanligt när det gäller moderkort beror det på vad du skall använda den till DVS skall du köra CF/SLI eller överklocka är det oftast nödvändigt att välja ett lite dyrare kort då en del mellan/budget kort inte har möjlighet till OC eller som på Z87-A att den andra --> tredje pci-e porten endast körs med 2x vilket gör det lönlöst att köra CF/SLI

Men har du bara en GPU och inte planerar att OC din cpu överdivet mycket duger det gott och väl enda man bör se till är att det finns tillräkligt många USB och SATA portar för ens behov (Brukar inte vara nått problem men har man många HDD så...)

Och då jag själv har kört Asus moderkort i mina senaste 4 datorer och även i alla familjens datorer och aldrig haft nämndvärda problem med dem så skulle jag rekomendera ett Asus kort.

Men som sagt det handlar mycket om vad du skall använda det till och hur mycket pengar du är villig att spendera finns liksom kort från 500 och upp till många tusenlappar...

Fel info