SSHD som sekundär disk?

Permalänk

SSHD som sekundär disk?

Jag har en 120Gb SSD som primär disk i min dator. Har även 2 vanliga 5400 rpm lagringsdiskar.

Eftersom 120 Gb är ganska lite har jag tänkt ha en snabbare disk än lagringsdiskarna som "sekundär" disk där jag tänkt ha Mina Dokument, Nedladdat-mappen, torrents osv. Tanken är att endast OS och installerade programm ska ligga på SSD:n.

Har just nu en 2,5'' WD Blue på 500 Gb men jag misstänker att den börjar fallera. Jag är lite inne på att skaffa en snabbare disk, skulle jag ha någon nytta av en hybrid-disk (dvs SSHD)? Jag såg att Komplett har rea på en, 750 kr för 750 Gb. Är det värt det eller kommer jag inte märka någon skillnad på en SSHD och en vanlig HDD för mitt användningsområde?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

om du har en 120Gb ssd är nog användningsområdet för en SSHD med 8 GB ssd del tämligen begränsat då du redan har allting som används ofta på SSDn.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt, nån som vet om man har nån förtjänst av att ha en SSHD som speldisk?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

TS: Om du bara ska ha dokument eller liknande tror jag inte du kommer behöva någon direkt snabbhet. På WD Green-diskarna kan du få 2 TB för samma pris.

Skrivet av prozzac:

Lånar tråden lite snabbt, nån som vet om man har nån förtjänst av att ha en SSHD som speldisk?

Ja, det har du definitivt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ja, det har du definitivt.

Frågan är ju hur märkbart det egentligen är, man kan ju inte styra direkt vilka filer som läggs in på SSDn, kanske om man bara spelar ett spel så det mesta som laddas finns där.. Man får ju in en del spel på en 120GBs disk och den får man för samma pris, enda fördelen jag ser med att ha SSHD disk är om man har begränsat med plats för hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har en 120Gb SSD som primär disk i min dator. Har även 2 vanliga 5400 rpm lagringsdiskar.

Eftersom 120 Gb är ganska lite har jag tänkt ha en snabbare disk än lagringsdiskarna som "sekundär" disk där jag tänkt ha Mina Dokument, Nedladdat-mappen, torrents osv. Tanken är att endast OS och installerade programm ska ligga på SSD:n.

Har just nu en 2,5'' WD Blue på 500 Gb men jag misstänker att den börjar fallera. Jag är lite inne på att skaffa en snabbare disk, skulle jag ha någon nytta av en hybrid-disk (dvs SSHD)? Jag såg att Komplett har rea på en, 750 kr för 750 Gb. Är det värt det eller kommer jag inte märka någon skillnad på en SSHD och en vanlig HDD för mitt användningsområde?

Cdon har 1tb disken för under 1000kr och lika dyr gb/kr men bättre storlek.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Frågan är ju hur märkbart det egentligen är, man kan ju inte styra direkt vilka filer som läggs in på SSDn, kanske om man bara spelar ett spel så det mesta som laddas finns där.. Man får ju in en del spel på en 120GBs disk och den får man för samma pris, enda fördelen jag ser med att ha SSHD disk är om man har begränsat med plats för hårddiskar.

Största delen av filerna i program och spel läser du inte av mer än en eller två gånger och kommer därför ta onödig plats på en ssd.
Därför kan en SSHD vara ganska vettig. Synd bara att ssd delen är så liten. Hade varit guld med en 3,5 tums disk med 250gb ssd mixat med 2tb disk.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har använt en Seagate 500GB SSHD sen release dagen (alltså över 2år), först som OS disk i en laptop, efter ett tag blev windows lite rappare men inte inärheten av en vanlig SSD, dock märks det skillnad från en vanlig hdd,mest om du kommer från en slö 5400rpm hdd.

Senaste året har jag använt den som spel installationsdisk, samma där, spelen laddas lite snabbare dock är det ingen stor skillnad, har även en 2TB seagate momentus 7200rpm disk där jag installerat några spel o vid större laddningar ligger SSHDn kanske 1sek före och det när man kört just det spelet många gånger..

Ska man enbart ha den som lagringsdisk är det bättre att lägga 800:- på en 2TB vanlig disk istället för 800:- på en 750gb SSHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Största delen av filerna i program och spel läser du inte av mer än en eller två gånger och kommer därför ta onödig plats på en ssd.
Därför kan en SSHD vara ganska vettig. Synd bara att ssd delen är så liten. Hade varit guld med en 3,5 tums disk med 250gb ssd mixat med 2tb disk.

med den logiken behöver du ju inte ha spelen alls på en SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Hybriddiskarna passar bäst som os disk i en laptop, för att ssd delen ska funka bra så bör disken användas till nått som läser mycket småfiler och inte till lagring, däremot har de bästa mekdiskarna idag mycket bra prestanda, Seagete Constellation ES är troligen den bästa högprestandadisken idag om man bara har satainterface. Den har närapå ssd prestanda när den körs i raid.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1480413

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

med den logiken behöver du ju inte ha spelen alls på en SSD

Jo för dom filer som läses ofta måste vara på en snabb disk med låg accesstid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Kan ju nämna att jag inte har plats för fler 3.5''-diskar. Jag kör SSD+HDD i en "2*2.5 till 3,5''-bracket.

Anledningen till att jag undrar om jag kan flytta över "Mina Dokument" till en sekundär disk är för att spel och så vidare lägger save-filer osv där. Långsam disk borde väl betyda långsammare laddning?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jo för dom filer som läses ofta måste vara på en snabb disk med låg accesstid.

Hela poängen med SSHD som du säkert vet är att många får för sig att något installeras på den lilla ssd enheten medans vad den gör är att cachea dom filer som läses oftast vilket då får windows att laddas lite snabbare,lika så spel o program, men det år något som tar en liten stund så disken lär in sig, jag märkte ingen skillnad dom första dagarna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren
Låter som de får bli en vanlig disk istället då när de inte var nån större fördel med SSHD till spel.
Blir nog tillräcklig skillnad å gå från 5-6 år gamla hårddiskar till en ny och fräsh en.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Tack för svaren
Låter som de får bli en vanlig disk istället då när de inte var nån större fördel med SSHD till spel.
Blir nog tillräcklig skillnad å gå från 5-6 år gamla hårddiskar till en ny och fräsh en.

Det kommer garanterat vara skillnad i spel.
Bara se skillnaden i laddningstider till ps3 och det borde vara lika eller bättre skillnad i många spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Kanske en WD Scorpio Black 750 GB är bättre som sekundär för det jag ska ha den till?
Billigare och med 5 års garanti, känns rätt bra. Hur är den (2,5'' 7200 rpm-disk) vad gäller ljud och temperatur?

Annars finns ju även Seagate Laptop Thin SSHD på 500gb.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S