Permalänk

DELL 17R Special edition review

tänkte bara lägga upp en liten kort review av DELL 7720

köpte den för ca 8 mån sedan och är väldigt nöjd med den (har kört XPS i många år men valde Inspiron 7720 p.g.a. att den hade mycket bättre GPU en XPSen).

...................................................PRIS. 11190kr.....(pris just nu ca 8500-9500kr (DELL.se)
SPEC:
i7 3610QM
Nvidia GT650M 2GB GDDR5
2 x 750GB Seagate 7200rpm med ett 32GB Msata SSD upp-caching
120Hz True life 1920x1080
Högtalare Skullcandy. 2stereo + 1subwoofer
BluRay optisk spelare
full size Backlit Keyboard
Anodized aluminum honeycomb chassi
8GB 1600Mhz Ram
130W adapter (slim)
_____________________________________________________

chassi:

är gjort i anodiserat alum/plast............inte XPS/super kvalité utan normal kvalité....en så länge funkat bra, inget o klaga på.

Keyboard:

köpte själv till ett Backlit keyboard....fanns just då inte med svenskt, så jag köpte ett Vostro 3750 backlit keyboard, vilket funkar grymt bra. tangenterna är full size och har bra studs i dem.

GPU:

nu kommer vi till lite mer roliga bitar........Nvidia GT650M 2GB GDDR5 rinner på väldigt bra i "high shader" spel. lirar mycket BF3(online) o kör i
120Hz - 1080p - high/medium - SSAO - 4XAF - 40-45 FPS

CPU:
ännu en rolig bit...en tvätt äkta QUAD-kärnig CPU: Intel 3610QM...vad mer kan man säga...grymt bra Processor.

Skärm:
mer roligt...valde det bästa de hade just då...en 120Hz True life, Ultra sharp 1920x1080 med grym färgåtergivning och respons tid. (had IPS i min förra SXPS 16 o den var något bättre, men denna är väldigt bra må jag säga).

BluRay optisk spelare:
funkar klockrent......(tänk på om ni ska köpa en laptop med Bluray att skärmen är riktigt vass....blir inte så jätteroligt annars)

Ljud
Skullcandy står för soundet. Ren o fin diskant med bra bas från subwoofern. Mycket nöjd, går att köra högt utan skrammel.

Intel Rapid Storage/Cache (Msata 32G SSD):
har en 32gb Msata SSD som cachar upp C: och gör vardagen roligare & snabbare. mycket snabb skriv & läs hastighet (plus snabb reboot time)
...........................
..................
kan varmt rekommendera denna laptop........bra pris för grym prestanda. (fick med "nästa dag i hemmet" support i priset)

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem

Riktigt kul, och bra pris för en dator i den klassen!
Tack för att du delade med dig.

Permalänk

ok tack....svårt o hitta en laptop med den specen för 9000kr..... (GT650m, i7, 8GB Ram, Intel rapid Msata 32GB SSD.........osv)

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk

Wow! Låter riktigt intressant Hur är det med ljudnivå och temperatur?

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

Hej laptop killer

Mange tak for det fine review du har lavet, over vores Inspiron 17R SE. Det er en stor fornøjelse at læse, hvor tilfreds du er med din nye maskine.

Din feedback betyder rigtig meget for os, og vi håber du får en masse gode år med din Inspiron. Skulle du nogensinde få brug for hjælp, eller har spørgsmål, kan du altid tage fat i mig.

Hav en bra sommer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk

Ljudet är hel bra. Skullcandy står för högtalarna (2stereo + 1subwoofer)

Tempen är en annan bra sak. DELL kör från o med 17R SE o 15R SE, med ett större utblås i sidan vilket ger ett bättre luftflöde. (De dubbla heatpipes är även de kraftigare).

40 min spelande i BF3 (med ögon godis på) .......CPU: ~75C........GPU: ~70C
OBS. Har CPUn på 99% (behöver EJ Turbo boosten. Den genererar mer värme dessutom)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Ja jävlar vad billigt. Tror inte folk fattar vad billig den är. 6700kr för i7. Gt650. Bluray. 1080p skärm. MSata SSD. Nästa dag support.

Kan lova till 100% att ni hittar inte en sådan här laptop för det priset. (Som klarar BF3 i 1080p o allt)

Enda skillnaden mot min är att denna har den billigare/original skärmen o 5400rpm hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Jag hittar inget på den länken. Är det de två översta här (http://www.dell.com/se/p/laptops#!facets=40187~0~3178679,64795~0~396645,40189~0~196669,41105~0~3280673&p=1) ni snackar om? 6700:- med 15% mecenat rabatt

Permalänk

nä, verkar som att de avslutat den kampanjen. irriterande då det stod att det var 3 dagar till!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Hur får man till den rabatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

nä, verkar som att de avslutat den kampanjen. irriterande då det stod att det var 3 dagar till!

Det va ju skitigt....

Skrivet av JoakimD:

Hur får man till den rabatten?

Gå till mecenat.se, logga in och klicka dig sedan fram till Dell. (Studentrabatter -> Datorer & Telefoni -> Dell) Där hittar du en rabattkod (går inte att missa) som du matar in på dells hemsida när du håller på att beställa.

Permalänk

Skulle jag köpa en lagom dyr "gaming" laptop skulle jag ta denna. Enormt bra pris må jag säga. Skulle INTE köpa en med nya gt750m (typ samma som gt650m). Skulle i sånnafall gå upp till gtx765m men då kan du lägga på 10k direkt.

Har sneglat på nya Razer Blade PRO ....... Vill du dregla ????

Kolla här då;
http://www.youtube.com/watch?v=6FmQpTdAgJE
My dream PC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: 4670K + H80i, @4.5Ghz - 4x2Gb DDR3 G.SKILL Ram - EVO 850. STRIX GTX 970 OC edition 🌀
Monitor: DELL ultrasharp U2417h 🌀
Laptop. Xps 15 (9560) IGZO skärm 🌀
Mobil: IPhone X. 🌀

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop killer:


Keyboard:

köpte själv till ett Backlit keyboard....fanns just då inte med svenskt, så jag köpte ett Vostro 3750 backlit keyboard, vilket funkar grymt bra. tangenterna är full size och har bra studs i dem.

http://img404.imageshack.us/img404/4181/my1p.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/3271/19yp.jpg

Hej och tack för en bra recension. Jag har själv ganska nyligen klippt till och köpt denna pärla och utnyttjat studentrabatten - löjligt billigt med tanke på allt som ingår. Jag bytte ut den mekaniska disken mot en Samsung SSD och installerade Windows 8 på den. Underbart. Det enda jag saknar är en backlit keyboard... Jag kunde inte hitta RYYJ1 på Dells hemsida som du refererar till. Var det från Dell.se du köpte den? Är den enkel att byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogwall:

Det enda jag saknar är en backlit keyboard... Jag kunde inte hitta RYYJ1 på Dells hemsida som du refererar till. Var det från Dell.se du köpte den? Är den enkel att byta ut?

OK, jag besvarar mig själv...

Jag pratade med Dells support i telefon i 45 minuter och artikelnumret RYYJ1 som refereras till ska tydligen INTE passa enligt en av deras tekniker. Måtten stämmer inte riktigt. Låter i och för sig konstigt då ju flera andra har bytt och inte klagat. Hur som helst så beställde jag i stället en 7MCB1Y1. Bytet av tangentbordet gick snabbt och smidigt och det kändes för bra för att vara sant, vilket det var också... Ingen belysning... men jag insåg då att ytterligare en liten flatkabel skulle in i moderkortet som aktiverar belysningsfunktionen. Lite pysslande där då kabeln var väldigt kort men det gick till slut. Pris från Dell: 637 kr inkl frakt (UPS-leverans dagen efter direkt till dörr).