Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Asus Zenbook UX32VD har en TPM (Trusted Platform Module)? Såg på UX32VD's supportsida att man kan ladda ned Infineon Trusted Platform Module Application vilket ju borde betyda att den har TPM? Problemet är att jag kan inte installera den drivrutinen.

Någon som kan verifiera?

Permalänk
Medlem

Min UX32 har en "glappande" trackpad, dvs den sviktar. Är det något man kan fixa själv eller måste man skicka in den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag har på senare tid upplevt att datorn blivit knäpp. Att göra något så simpelt som att öppna Den här datorn eller att logga in i Windows kan ta upp emot 10 minuter.

Efter att ha kollat igenom datorn med hjälp av programmet CrystalDiskInfo så verkar det som att Hitachi hårddisken på 500gb är dålig.

Jag håller på att formatera om datorn för att se ifall det hjälper då jag ogärna skickar in datorn.

Mina frågor är då, utifall att proceduren inte hjälper något, vad har jag för alternativ? Kan jag ta ut endast hårddisken och skicka in eller måste hela datorn skickas iväg?

Vem är det som ska kontaktas för sådana här ärenden, ASUS eller Hitachi?

Tacksam för hjälp!

EDIT: Formaterat klart datorn och installerat om Windows, nu visar CrystalDiskInfo inga fel överhuvudtaget. Märkligt

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Skrivet av netjens1:

Jag har har en UX32VD och den bara tvärdör! Visst datorer kan vara trasiga men det här här hemskt, sitter och läser om det här problemet, det är massor som har det, och ASUS kan inte reparera det, de byter moderkort, men det hjälper inte! Har läst om människor som har bytt 3 gånger, samma fel. Så vad ska jag göra nu då? Skicka in den, få den fixad 3 gånger, få en ny dator med samma fel? Skicka in den 3 gånger.... Det går inte att använda en dator som bara dör, jag jobbar med viktiga saker på min dator vad har ASUS för ansvar för det här då?.

Dom har rätt att försöka avhjälpa felet typ 3 gånger innan du har rätt att häva köpet (om de inte tar orimligt lång tid på sig att fixa det - då har du ev. rätt att häva tidigare)

Skrivet av trollhattan:

Min ljudutgång har börjat glappa efter ca 1 år, någon som har koll på om det går på garanti och hur lång tid dom brukar ta på sig ?

Det bör gå på garantin - ring asus och kolla. Tjafsar dom så finns det riktlinjer med avgöranden från tingsrätt osv. på konsumentombudsmannens hemsida om förväntad livslängd och funktion etc. i konsumentelektronik som kan ge dig stöd i din argumentation.

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Någon som har koll på när haswell kommer dyka upp till Zenbooks? Är riktigt sugen på en ux31a men har hört att det ska vara värt att vänta på de nya processorerna.

Den största vinsten med Haswell är inte CPU-prestanda, det är batteritid. Haswells U drar 25-30% mindre än Ivy Bridge U.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Den största vinsten med Haswell är inte CPU-prestanda, det är batteritid. Haswells U drar 25-30% mindre än Ivy Bridge U.

Just därför jag ska vänta Prestanda är inget jag behöver då jag bara ska surfa och skriva på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spindel:

Någon som vet om Asus Zenbook UX32VD har en TPM (Trusted Platform Module)? Såg på UX32VD's supportsida att man kan ladda ned Infineon Trusted Platform Module Application vilket ju borde betyda att den har TPM? Problemet är att jag kan inte installera den drivrutinen.

Någon som kan verifiera?

Man måste köpa just den konfigurationen med Win Pro och TPM isf. Vanliga "Home" versionen har inte TPM dessvärre.

Permalänk
Medlem

Ni som graderat upp till 10gb ram i era ux32vd-r4002v: måste man in o pilla i bios eller hittar datorn den nya 8gb-stickan automatiskt utan att man måste ändra en massa?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slinger:

Ni som graderat upp till 10gb ram i era ux32vd-r4002v: måste man in o pilla i bios eller hittar datorn den nya 8gb-stickan automatiskt utan att man måste ändra en massa?

nu har vi inte kunnat testa med samtliga minnen och garantera kompabilitet, men generellt så hittar den 8GB stickor direkt.

Permalänk
Medlem

Låter bra David, då blir det en sån här: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/160321-kingston_value...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Sådärja, då har jag satt i en 8-gbsticka i min Zenbook. Funkar helt perfelt! Underbar dator som just blev ännu bättre!

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

nu har vi inte kunnat testa med samtliga minnen och garantera kompabilitet, men generellt så hittar den 8GB stickor direkt.

Försvinner garantin om man öppnar datorn och byter RAM-minne eller hårddisk?

Förresten, jag har möjlighet att köpa en ny Samsung 256 GB SSD (840 series) för ca 900 kr. Är det värt att köpa och byta hårddisk trots att jag redan uppfattar datorn som snabb överlag? Hur är det med RAM? Är det värt att uppgradera även om jag inte är en "power user"? Funderar på att göra det eftersom det är så billigt.

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Skrivet av xiao-x:

Försvinner garantin om man öppnar datorn och byter RAM-minne eller hårddisk?

Förresten, jag har möjlighet att köpa en ny Samsung 256 GB SSD (840 series) för ca 900 kr. Är det värt att köpa och byta hårddisk trots att jag redan uppfattar datorn som snabb överlag? Hur är det med RAM? Är det värt att uppgradera även om jag inte är en "power user"? Funderar på att göra det eftersom det är så billigt.

Ja, så länge du inte gör åverkan på något annat så är det ok att byta. Naturligvis försvinner Asus garanti för HDD och RAM efter byte.

900kr för en 256GB 840 är riktigt bra. Köp! Lite snabbare märker du att det blir, men eftersom det sitter en SSD cache redan, så är den rejält rapp redan från fabrik.
RAM är i princip gratis, så jag bytte bara för att det inte kostade något. Nyttjar du inte det märker du ingen skillnad.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har bios 212 17/09 2012 och jag skulle vilja uppgradera det, då jag hoppas på att fläktarna, batteritiden och blödningarna från skärmen, eventuellt ska förbättras av det.
Behöver jag då uppgradera till 216 sen till 218 och sen till 219? Eller kan jag uppgradera direkt till 219 genom att ladda ned 219 från asus hemsida?

Förresten jag antar att även behöver Windows BIOS Flash Utility från asus hemsida för att kunna köra igenom uppgraderingen?

Permalänk

Installerade en samsung 830 128GB i vintras men börjar känna att lagringsutrymmet är för litet. Funderar därför på att byta tillbaka till 500GB hårddisken som satt i datorn från början. Får se hur datorns rapphet kommer att upplevas efter det...?
Jag funderar däremot på vilka drivrutiner som jag bör installera för att cache-funktionen till iSSD:n ska fungera? När jag installerade SSD:n så raderade jag även de partitioner som fanns på iSSD:n (för att använda den som extra lagring) men det har väl ingen betydelse?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Är på jakt efter en bra laptop och undrar om nån vet om UX32VD kommer att släppas med Haswell i nära framtid?
Det är mest batteritiden som förbättrats vad jag förstår men det borde pressa priserna på Ivy Bridge.

Är det fortfarande problem med fläkt & bleed på UX32VD?
går det att ta bort tangenterna för rengöring om man råkat tappa lite skorpsmulor i det? - ja det händer ibland..

Priset börjar bli lockande på 32VD..

Permalänk
Skrivet av turbo_500:

Är på jakt efter en bra laptop och undrar om nån vet om UX32VD kommer att släppas med Haswell i nära framtid?
Det är mest batteritiden som förbättrats vad jag förstår men det borde pressa priserna på Ivy Bridge.

Är det fortfarande problem med fläkt & bleed på UX32VD?
går det att ta bort tangenterna för rengöring om man råkat tappa lite skorpsmulor i det? - ja det händer ibland..

Priset börjar bli lockande på 32VD..

Augusti tror jag är sagt för haswell tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

Snart landar en UX32A-R3013H (instegsmodellen). Ska vara i stort sett samma dator fast ingen dedikerad GPU, men iSSD har den gemensamt med de modeller som diskuteras i den här tråden.

Har läst att den integrerade SSDn används som en slags cache, men att det ska gå att installera ett OS på den. Dessvärre är det flera användare som haft problem med att den integrerade SSD:n inte varit pålitlig. Går den sönder så behöver hela moderkortet ersättas så vida man inte kan tänka sig leva med en lång timeout vid uppstart. Det har t.o.m. varit så att vissa har haft problem med iSSD:n även fastän de använd den som cache. Sen har jag också läst att andra hävdar att det inte ska spela någon roll hur den används. Mjukvara ska inte kunna förstöra en disk (med vissa undantag givetvis).

Borde jag avstå från att lägga in OS:et på iSDD:n?

Permalänk

Jag har bytt tillbaka till den ursprungliga hitachi-hårddisken från ssd:n som jag installerade för ett tag sedan. Vet någon hur jag ska göra för att få cache-funktionen till iSSD:n att fungera som den ska? När jag använde den rena ssd:n (samsung 830) så formaterade jag iSSD:n för att använda som lagring. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att få det att fungera som det gjorde tidigare...
Orsaken till att jag bytt tillbaka är att jag behöver mer lagringsutrymme (har bara en 128gb ssd)

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av gechu:

Snart landar en UX32A-R3013H (instegsmodellen). Ska vara i stort sett samma dator fast ingen dedikerad GPU, men iSSD har den gemensamt med de modeller som diskuteras i den här tråden.

Har läst att den integrerade SSDn används som en slags cache, men att det ska gå att installera ett OS på den. Dessvärre är det flera användare som haft problem med att den integrerade SSD:n inte varit pålitlig. Går den sönder så behöver hela moderkortet ersättas så vida man inte kan tänka sig leva med en lång timeout vid uppstart. Det har t.o.m. varit så att vissa har haft problem med iSSD:n även fastän de använd den som cache. Sen har jag också läst att andra hävdar att det inte ska spela någon roll hur den används. Mjukvara ska inte kunna förstöra en disk (med vissa undantag givetvis).

Borde jag avstå från att lägga in OS:et på iSDD:n?

Min iSSD dog efter 6 mån. Jag skulle avstå från att lägga någonting av värde på den, 24 gb är i minsta laget för ett OS ändå...

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Jag har bytt tillbaka till den ursprungliga hitachi-hårddisken från ssd:n som jag installerade för ett tag sedan. Vet någon hur jag ska göra för att få cache-funktionen till iSSD:n att fungera som den ska? När jag använde den rena ssd:n (samsung 830) så formaterade jag iSSD:n för att använda som lagring. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att få det att fungera som det gjorde tidigare...
Orsaken till att jag bytt tillbaka är att jag behöver mer lagringsutrymme (har bara en 128gb ssd)

Har du raderat de gamla partitionerna så är du kokt. Jag har också försökt återskapa dem, men inte lyckats.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

Har du raderat de gamla partitionerna så är du kokt. Jag har också försökt återskapa dem, men inte lyckats.

OK, då är det nog kört för mig med... :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Medlem

Vad har ni för fodral/sleeves till era Zenbooks? Jag funderar på att skaffa ett men vet inte vilket..

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

Har du raderat de gamla partitionerna så är du kokt. Jag har också försökt återskapa dem, men inte lyckats.

Jag tror att jag har hittat ett sätt att återskapa partitionerna och att få igång expresschace till issd:n

Kolla på den här sidan http://forum.notebookreview.com/asus/675553-ux32vd-restoring-expresscache.html och följ instruktionerna enligt post #6.

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Jag tror att jag har hittat ett sätt att återskapa partitionerna och att få igång expresschace till issd:n

Kolla på den här sidan http://forum.notebookreview.com/asus/675553-ux32vd-restoring-expresscache.html och följ instruktionerna enligt post #6.

Vet inte om jag testat exakt den beskrivningen, men i det stora är den manövern testad. Problemet kom när jag skulle sätta ID 84 på den. Jag fick inte ändra ID.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Ok. Det gick iaf bra då jag gjorde det och jag följde guiden till punkt och pricka. Kanske värt att testa?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Hej,
Vad vinner man på att byta till ren SSD?
Boot-tiderna har jag läst men som jag förstår är det bara vid ren om-boot skillnaden är jättestor Start-up från sleepmode som jag gör 19 ggr av 20 verkar inte påverkas nämnvärt.
HDD susar mer och drar lite mer ström, verkar också som att folk tenderar att byta tillbaka till Hitachin...

Snöade in på en 31:a pga unibody men kanske kan alu/plast-kompositen i 32VD vara lika bra ?

Går det att pilla bort tangenterna för att göra rent när skorpsmulorna fastnat under tangenterna å en 32VD?
Är en spilld cola i tangentbordet dead end för datorn? (ja det händer..)

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag funderar på att köpa en Zenbook, men jag är inte helt övertygad i nuläget. Har testat en men touchpaden svarade inte alltid då jag försökte flytta pekaren. Någon här som upplevt samma sak och vet om det beror på drivrutiner eller något annat?

Tack

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

Hej,
Jag funderar på att köpa en Zenbook, men jag är inte helt övertygad i nuläget. Har testat en men touchpaden svarade inte alltid då jag försökte flytta pekaren. Någon här som upplevt samma sak och vet om det beror på drivrutiner eller något annat?

Tack

Troligtvis drivrutinerna. Jag skulle vänta med att köpa en ux32vd om jag var du, den får haswell om någon månad.

Permalänk
Skrivet av turbo_500:

Hej,
Går det att pilla bort tangenterna för att göra rent när skorpsmulorna fastnat under tangenterna å en 32VD?
Är en spilld cola i tangentbordet dead end för datorn? (ja det händer..)

Tror inte du ska pilla bort tangenterna. Jag gjorde det igår för att ta bort nått som hamnat under högra shift-tangenten men en plastpigg på ett av "plastklippen" under tangenten gick sönder. Nu sitter tangenten bara fast på ena sidan så den sitter en aning löst och har tappat lite spänst...=/

Vet någon om man kan köpa lösa tangenter? Eller är det någon som har en tangent över?=) Skulle som sagt behöva ett av "plastklippen" som sitter under tangenten...

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4