Permalänk
Medlem

ny dator bsod och ostabilt grafikkort

Hej

Byggde klart min första dator för 2 dagar sedan och har haft problem med den sen dess. Efter att jag hade fixat med drivrutinerna så laddade jag ner minecraft för att testa datorn (har inte några mer krävande dator spel än). Dock så så fattade jag inte varför gpu usage gick över 10%. Men fpsen låg på ca 150 - 300. Efter ca 10 min så krascha gpu usage och fps ner till 0%. Jag bytade ut drivrutinen mot den nyaste nvidia (tror det var 49 nånting). Men problemet fanns kvar.

Jag har hela tiden tyckt att allt såg lite gammalt ut och igår så kom det en uppdatering. Så jag stängde av datorn så den börja uppdatera. Den hittade 219 uppdateringar så jag antog att det var därför som allt såg gammalt ut. Efter att allt var klart så kom det en ny uppdatering men den här gången var det 203 uppdateringar. När uppdateringen var färdig så kom denna text upp "det går inte att konfigurera windows-uppdateringar". Sen var det samma sak igen fast 100 uppdateringar. När jag startade datorn efter den 3:e uppdateringen så fick jag blue screen och datorn började göra något i c:.

Jag har testat minecraft och 3dmark men fick blue screen efter en liten stund på båda. jag har testat att: byta drivrutin, uppdatera windows (fast det verkar den inte funka), kolla temperatur på cpu (vilket inte går över 40) och frågat på andra forum. Jag tror att det är något fel på windows eller grafikkortet.

specs:
asus p8z77-pro
asus 770
windows 7 64 bit sp1

Permalänk

Installerade dom om os till din nya dator. Flyttade du bara över hårddisken från din gammla dator till din nya som du har operativsystemet på så kan det bli en massa konstiga fel och så.

Jag tror att du har ingenting att förlora på att installera om os eftersom datorn krånglar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Installerade dom om os till din nya dator.

Jag har byggt den och installerat os själv. Allting är helt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Installerade du drivisar till moderkortet med.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om du menar typ usb och sånt så ja. Fick med en skiva med olika saker

Permalänk
Medlem

Sitter strömkabeln till grafikkortet ordentligt?

Permalänk

Vad kan det va då som felar. Kanske ominstallation av os kan göra det bättre det kan ju inte bli sämre. Har du pillat o ändrat någe i bios klockat o så.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte123:

Om du menar typ usb och sånt så ja. Fick med en skiva med olika saker

tanke ner senaste drivrutiner från tillverkarens hemsida, kontrollera att grafikkortets strömkabel sitter i korrekt, och kolla sedan som systemet blir stabilare.
Mvh

Permalänk
Medlem

Inte klockat allt är helt nytt. vilka drivrutiner ska jag tanka ner?

Permalänk
Medlem

bilderna verkar inte funka men ni kan öppna den i nytt fönster.

Vet inte om det är jag som är van vid annat men tycker att det ser rätt gammalt ut tex högst upp och längst ner. Mapparna ser också konstiga ut.

Här är ett exempel på rester av fönster som det blir rätt ofta.

är inte säker på att mitt windows är i rätt version eftersom jag fick blue screen efter att jag hadde uppdaterat.

Permalänk
Skrivet av jonte123:

Inte klockat allt är helt nytt. vilka drivrutiner ska jag tanka ner?

Installerade du moderkortsdrivisar från skiva eller laddade du ner det senaste?

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

skivan sen kom det upp som ett slags "start paket" med olika saker som drivrutiner och norton 60 dagar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte123:

bilderna verkar inte funka men ni kan öppna den i nytt fönster.

Vet inte om det är jag som är van vid annat men tycker att det ser rätt gammalt ut tex högst upp och längst ner. Mapparna ser också konstiga ut.
http://imageshack.us/photo/my-images/35/7g6.png/

Här är ett exempel på rester av fönster som det blir rätt ofta.
http://imageshack.us/photo/my-images/809/fx5.png/

är inte säker på att mitt windows är i rätt version eftersom jag fick blue screen efter att jag hadde uppdaterat.

DWM.exe är inte på. Det sköter det transparenta och dylikt i explorer.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

den dyker upp i processer.